Intr-o însemnare tulburătoare a lui Eminescu ni se spune: „Grecii au
necunoscut natura şi valoarea lucrului (s.n.). Ei n-au înţeles că
lucrul nu este numai o sclavie, că el e o devenire, o creare, o
regenerare a propriei sale persoane… Îndreptăţirea pe care o are lucrul
în dezvoltarea omului ei nu voiau s-o cunoască, ci, din contra,
acela era privit ca servire… Şi ăsta e răul de care a pierit Grecia”
(Fragmentarium, p. 170). Răul care-a adus pieirea Greciei celei din
străvechime, a Greciei grandioase, avea o răspândire în popor, nu doar
în elite. Grecii, spune poetul, „au necunoscut valoarea lucrului”,
adică nu s-au putut smeri în faţa celor ce sunt aparent „inferioare”,
decretând oarecum, printr-un fel de simţire obştească, generală,
că lucrul este menit numai slujirii, nu şi fiinţării, slujirii
grecului, nu şi fireştii deveniri întru propria lui menire. Şi aşa
s-a pierdut respectul pentru cele multe, naturale şi umile, şi de
aici a început declinul Greciei.
Eminescu atribuie „lucrului” o importanţă metafizică, şi aceasta
reiese din concepţia lui cu privire la răul de care a pierit Grecia:
Orice lucru are importanţa a ceva care serveşte, produce, e drept, dar
şi a ceea ce sporeşte lumea. A-l trata doar ca pe o slujire înseamnă
nu numai a-l degrada ontologic, ci, totodată, a intra în conflict cu
legile sale, cu rosturile lui, care, fiind ţesute în rânduiala
firii, nu pot fi luate în deşert, nesocotite, decât cu preţul
dezastrului ontologic („şi ăsta e răul de care a pierit Grecia”, ne
spune poetul. Şi ăsta e răul de care va pieri pătura superpusă din
România, s-ar putea adăuga).
Tot Eminescu ne spune că atunci când pătura dirigentă dintr-un stat
devine pătură superpusă, socotindu-se îndreptăţită să consume oricât,
doar să consume, faţă cu poporul chemat numai să producă, nu să şi
devină, să fiinţeze conform cu menirea lui, cu rosturile sale, cele ce
sunt mai presus de istorie şi de regimuri, de proiecte şi de
strategii, atunci popoarele degenerează. În era de ilegitimă domnie a
păturii superpuse poporul e siluit să slujească închipuirile sterpe
ale plebei care s-a titrat singură cu titlul uzurpat de pătură
dirigentă, improductivă şi teribil de închipuită. În atari situaţii,
poporul degenerează, aflându-se finalmente ameninţat cu pieirea.
Acesta este răul de sus, răul ce apasă ca o superfetaţie sufocantă
peste poporul chemat să susţină sinecuri, afaceri cu banul public, să
înmulţească averile „reformatorilor”, să poarte povara instituţiilor
pentru experimentul progeniturilor, să suporte un stat spre a
facilita abuzul şi uzurpările incontinente ale oligarhiilor
înfometate mai teribil decât foamea sălbatică a fiarelor. Să credem că
România suferă astăzi de răul vechi al grecilor peste care s-a
suprapus răul modern al… românilor? Rău peste rău. Fiindcă răul
acesta, din străvechimea Balcanilor, a pătruns şi în popor. Căci care
dintre români nu se crede pe sine îndreptăţit la mult pentru sine şi
la cât mai puţin de la sine? Iar despre oligarhiile care străbat
veacul s-ar putea repeta pur şi simplu caracterizările de ieri ale
lui Eminescu, fără de vreo adăugire, spre a ilustra încă o dată
puterea teoriilor sale. Veacul este un trist poligon de verificare a
performanţei teoriilor lui Eminescu, într-un act de tragică
retrosociologie eminesciană.
Răul cel mare care ameninţă existenţa popoarelor, în genere, este
răul care vine de la plebea de sus, dinspre pătura superpusă. Aceasta
distruge popoarele, nimiceşte statele, istoveşte energiile muncii mai
rău decât seceta cea mai teribilă, decât invaziile de lăcuste care
întunecă cerul, decât epidemiile de ciumă. Singura cultură pe care o
promovează o asemenea pătură distrugătoare de stat şi nimicitoare de
popoare este „cultura morţii”, Anticultura. Arhonţii păturii superpuse
vin ca mesageri ai Anticulturii, ai antiomului, ai familiei întoarse
pe dos, ai anarho-nihilismului, în numele corectitudinii politice,
al „paralibertăţilor” marelui dezmăţ etc. Toate acestea sunt, de
fapt, definiţii pe dos. Menirea familiei, într-o atare vedere
răsturnată, nu este aducerea pe lume a pruncilor, ci procurarea de
plăceri pe faţă şi pe dos. Menirea femeii nu este să fie negreşit
soţie şi mamă, ci, eventual, prostituată cu firmă sau chiar fără de
firmă, adulată şi hetairă. Menirea pântecelui matern nu este
zămislirea de prunci, ci mormânt de prunci nenăscuţi. Menirea geniului
nu este adevărul, binele şi frumosul, ci să bată marginile
pământului ca diavolul din Povestea lui Iov.
Persistă totuşi în mediul marilor dezagregări două procese care, pentru
spaţiul de la Dunăre, spre Marea cea mare şi mai sus de Carpaţi, au o
cuprindere românească totală: războiul pentru România şi războiul
pentru românism. Primul se desfăşoară pe fronturi multiple: este un
război economic, un război politic, un război informatic, un război
cultural, un război social etc. Războiul pentru românism se
desfăşoară, însă, într-un plan strict sufletesc, spiritual, este un
război arareori la vedere, şi ţinta atacatorilor este chiar sufletul
românesc, identitatea spirituală a românilor ca popor european
multimilenar. Am crezut până ieri că războiul pentru România s-a
încheiat cu înfrângerea totală, cu multe dezastre, atestate de jaful
numit privatizare, de profilul oligarhic al statului, de victoria
anticulturii, de marele exod al românilor tineri, de marea
vânturătoare demografică, de progresul mortalităţii, al alcoolismului,
al adulterismului, al divorţialităţii; acestea sunt percepute de
mulţi drept semnele care atestă pierderea războiului destinat să apere
o viaţă socială decentă, demnă etc. Cel care află că dintr-un popor
de circa 20 de milioane au migrat cam 20% (ceea ce înseamnă circa 40%
din populaţia ocupată) nu poate pune decât o etichetă pe
frontispiciul simbolic al acelei ţări: dezastru sau catastrofă.
Judecând după furia mulţimilor disperate, am înţeles că nici războiul
pentru România nu s-a încheiat, doar că se poartă cu o populaţie
disperată, amintindu-i pe celebrii disperandos din alte ţări şi alte
vremuri (pagini de disperandologie, care vor nutri mâine un tragic
tratat despre disperare). În plus, războiul este unul asimetric,
fiindcă niciun organ de presă nu pare a fi cu adevărat de partea
acestor disperandos, nici o corporaţie intelectuală nu se precipită
să-i reprezinte, darmite să-i conducă. Unde este Tudor din Vladimiri,
ridicat odată cu acea pătură obscură de târgoveţi care au creat
România modernă? Unde este Heliade, unde Bălcescu, unde Eminescu,
unde Brătienii, unde Carol I Întemeietorul, unde Iorga, unde sunt
gustienii, unde este Spiru Haret, unde sunt Vulcănescu şi Golopenţia,
cei ce s-au arătat pregătiţi să primească darul muceniciei pentru
ţară şi pentru Biserica lui Hristos, unde-i Nae Ionescu, unde este
strălucitoarea generaţie interbelică, unde şi unde?! Să punem cumva
în oglinda zilei înşiruirea celor care se cred acum limbă la cumpăna
Europei noi şi a culturii, peticături triste, ţucălari cu zurgălăi pe
care doar ţicneala îi scoate din anonimat şi o incredibilă
închipuire? Las cititorului operaţia unei atari înşiruiri, ca să fie
după voie şi nu după nevoie. S-ar putea zăbovi asupra acestui război
totalitar, dar sunt prea multe şi prea cunoscute înfrângerile şi
despre ele s-a scris câte ceva. Despre războiul pentru românism nu
s-a scris la zi, ori, dacă s-a scris, adeseori tonul şi stilul par
ale unei epoci revolute. Războiul pentru românism are astăzi mai
degrabă un caracter tăcut, anonim, este derulat mai degrabă prin
retrageri decât prin înaintări, ceea ce derutează pe oricine nu este
antrenat să cerceteze asemenea fenomene. În plus, ştiinţele
naturalismului metodologic nici nu zăresc fenomenul, suspectându-i pe
cei care-l studiază de sentimentalism, de paseism, de păşunism, de
fundamentalism, de reacţionarsim şi de toată gama fenomenelor şi
mişcărilor antisistemice etc. Războiul pentru românism este purtat
zilnic, clipă de clipă, aşa cum l-a definit Eminescu prin vocea lui
Mircea în dialogul de-o clipă cu Baiazid ruinătorul neamurilor
creştine ale sud-estului şi nu numai: „şi de aceea tot ce mişcă-n ţara
asta, râul, ramul, // mi-e prieten numai mie iară ţie duşman este, //
duşmănit vei fi de toate făr-a prinde chiar de veste”. Aceste
cuvinte au sintetizat pentru prima dată definiţia războiului
identitar pentru apărarea „proprietăţii identitare”, care a devenit
astăzi războiul pentru românism. Este prima dată când este ameninţată
nu ţara, nu economia, nu statul, nu o armată, ci chiar sufletul,
românismul însuşi, ca gen de viaţă colectiv, ca atributiv al tuturor
celor ce mişcă-n ţara asta, a celor mobile şi a celor imobile,
tangibile şi intangibile, mundane şi supramundane, adică eroi, genii,
dar şi sfinţii şi martirii neamului, începând cu sfinţii martiri de
la Babadag şi de la Buzău şi continuând cu martirii temniţelor
comuniste.
Acesta este războiul total sau holotropic şi antrenează energiile
sufletului colectiv şi deopotrivă vocaţia sau menirea divină a
neamurilor. Primii care au derulat un atare război, la chemarea lui
Dumnezeu, au fost evreii. Cartea de la care putem afla totul despre
un asemenea război este, aşadar, mai întâi Vechiul Testament şi mai
apoi, şi prin incluziune, Noul Testament, adică învăţăturile despre
victoria celor fără de sabie înarmaţi doar cu arma cuvântului divin, a
blândeţii, a smereniei, a iubirii de vrăjmaş. Nu există încă o carte
mai înaltă, un cod mai înalt privitor la războiul cel nevăzut pentru
apărarea sufletului din calea ucigaşilor de suflet individual şi
colectiv decât Noul Testament. La specia nouă de agresori şi de
agresiune, ucigaşii de suflet etnic şi uciderea popoarelor
(etnocidul), nu se mai poate răspunde decât pe temeiul acestei mari
cărţi, în care este concentrată învăţătura proniatoare a lui Dumnezeu
pentru apărarea sufletului năpăstuit şi vânat de ucigaşul de suflete.
Înţelegem de ce sunt tot mai des aşa de pline bisericile. Este
instinctul popoarelor vânate, indiferent de câte alte slăbiciuni ar
vădi cei care le umplu. Ei sunt acolo pentru că au auzit lăuntric
chemarea la marele război pentru salvarea sufletească a unui popor.
Sursa: revista Clipa
Foto: Cristina Nichitus Roncea