Sf. Apostol Pavel :
“Vă îndemn, deci, fraţilor, pentru îndurările lui
Dumnezeu, să înfăţişaţi trupurile voastre ca pe o jertfă vie, sfântă, bine
plăcută lui Dumnezeu, ca închinarea voastră cea duhovnicească, si să nu vă
potriviţi cu acest veac, ci să vă schimbaţi prin înnoirea minţii, ca să
deosebiţi care este voia lui Dumnezeu, ce este bun şi plăcut şi desăvârşit. “ ( Rom. 12,1-2)
Si zice Sf. Nicolae
Cabasila :
“Ca orice slujba sfânta, Liturghia începe cu
slavirea lui Dumnezeu:
„Binecuvântata este împaratia
Tatalui si a Fiului si a Sfântului Duh...”
Convorbirea cu Dumnezeu poate fi:
multumire, slavire, marturisire sau
cerere. Între acestea, locul cel
dintâi îl ocupa slavirea (doxologia). Asa se cuvine
unor casnici întelepti, când se
înfatiseaza înaintea stapânului lor; sa nu vorbeasca
mai întâi despre cele ce-i
intereseaza pe ei însisi, ci despre cele ale stapânului.
Asa facem când slavim pe
Dumnezeu. Caci cel ce cere, cere ca sa-si înmulteasca
sau sa-si îmbunatateasca propria
avutie; cel ce se marturiseste, pe sine însusi se
vadeste, cautând sa scape de
rele, iar cel ce multumeste, multumeste pentru
bucuria de a fi primit ceva. Însa
cel ce slaveste, nu se mai gândeste la sine însusi
sau la ale sale, el preamareste
pe Stapânul, puterea si slava Lui, fara sa caute
vreun folos.
Pe lânga acestea, însasi firea si
logica lucrurilor impun slavirea lui
Dumnezeu la începutul Liturghiei.
Caci atunci când ne îndreptam gândul spre
Dumnezeu, ne vine îndata în minte
slava cea mai presus de cuget, puterea si
marirea Lui, din care decurg
uimirea si admiratia noastra fata de El ,adica
slavirea. Mergând mai departe,
cugetam la bunatatea si la iubirea Lui de oameni,
din care decurge recunostinta
(multumirea) noastra fata de El. Dupa aceasta,
gândul ne duce la nemarginita Sa
bunatate si la bogatia iubirii Sale de oameni,
comparata cu rautatea noastra, a
oamenilor, carora El nu înceteaza de a ne face
bine. Caci cugetând la rautatea
omeneasca, ne putem da seama, mai bine decât
prin alte mijloace, cât de mult
iubeste Dumnezeu pe oameni, pentru ca ea e mai
aproape de noi, ba e chiar în noi
însine si o avem întotdeauna în fata ochilor
nostri. Iar a pomeni pacatele
noastre în fata lui Dumnezeu, este ceea ce se
cheama marturisire.
Abia in al patrulea rând vine
cererea. Intr-adevar, încrederea ca vom
dobândi cele ce cerem când ne
rugam o capatam numai dupa ce ne-am gândit
mai întâi la bunatatea si iubirea
lui Dumnezeu fata de noi, oamenii. Caci daca
Dumnezeu e bun chiar si cu cei
rai, cu atât mai mult va fi cu cei ce s-au
schimbat si cu cei ce s-au
îndreptat mai dinainte prin marturisirea pacatelor dupa
cum a zis proorocul: „Marturiseste-ti
mai întâi pacatele, ca sa te îndreptezi”.
Iata de ce slavirea, (doxologia)
are cel dintâi loc în convorbirile noastre cu
Dumnezeu. De aceea, la începutul
oricarei rugaciuni sau slujbe, preotul aduce,
în primul rând, slava lui
Dumnezeu.”
Iar
Sf. Teofan Zavoratul
zice :
“„Casa Mea
este casă de rugăciune”.( Luca 19,46). Cu adevărat, numai să intri în biserică
şi mintea te va îndemna la rugăciune. Totul aici e rânduit şi se săvârşeşte în
aşa fel ca să ne dea imbold şi ajutor la rugăciune. Drept aceea, de vrei să
aprinzi în inima ta focul rugăciunii, mergi mai des în biserica lui Dumnezeu.
Acasă e greu să te rogi ca la biserică. Sunt unii care se roagă fierbinte şi
acasă, dar cu cât mai fierbinte este rugăciunea din biserică ? Stând însă în
biserică, să nu stai doar cu trupul, ci mai vârtos cu duhul. Stai acolo unde
este mai linişte şi, având în minte pe Dumnezeu, varsă înaintea Lui sufletul
tău. Izgoneşte visările, nu te lăsa prins de grijii lumeşti şi ia aminte la un
singur lucru: lucrarea rugăciunii. Inalţă-ţi sufletul greoi şi despovărează-1
prin contemplarea lucrurilor dumnezeieşti. Dacă ai vreun lucru pe suflet,
curăţă-l prin pocăinţă şi prin făgăduinţa îndreptării. Dacă conştiinţa ta nu
este mulţumită cu atât, adaugă faptele lepădării de sine şi ale dragostei.
Stând în biserică, pregăteşte-te şi pentru toată vremea pe care o vei petrece
în afara bisericii, ca să nu se despartă gândul tău de Domnul, ci pururea să-L
ai înaintea ta, ca să nu se abată paşii tăi de la calea cea dreaptă pe cea
nedreaptă. De vei face aceasta, atunci când vei veni la biserică îţi va fi mai
uşor să stai în ea după cuviinţă; iar petrecerea cuviincioasă din biserică îţi
va înlesni aducerea aminte de Dumnezeu, atunci când te vei afla în afara
bisericii... Astfel, petrecerea ta în Domnul va deveni din ce în ce mai înaltă;
şi mai mult de atât, ce îţi mai poţi dori ?”
- culese de Dan Fagarasanu