E
scheian vechi badea Nae şi e cunoscut foarte de braşovenii adevăraţi. E
verde precum bradul ce se-ndoaie, dar nu se frânge, după vorba
prietenului său Ion Gavrilă Ogoranu. Am privilegiul de a mă fi născut în
oraşul domniei sale de la poalele Tâmpei. Îl ştiam de demult din
legendele cu haiduci şi legionari, însă dintr-un soi de sfială şi
nevrednicie n-am îndrăznit să-l caut. Camarazii săi de suferinţă, unii
încă în viaţă, mi l-au numit: un sfânt şi fratele nostru mai mare.
Prieteni, elevi de-ai săi, intelectuali, preoţi, călugări, oameni din
străinătate, vrăjmaşii săi chiar şi tot felul de gură cască se vântură
într-un nesfârşit pelerinaj să vază şi să auză pe bădia Nae.
Ceva
mai târziu, s-a-ntâmplat să-l găsesc vorbind la o lansare de carte
despre Noica. Era o carte scrisă „corect politic” şi „scurtată” rău în
ceea ce priveşte adevărul ăla cu capul spart de pe uliţe. La finalul
lansării cu o smerenie, rar întâlnită azi, a cerut cuvântul. Şi a
vorbit. Rostirea sa ne-a dus la geneza faptelor, aşa cum ele au fost să
fie. Cu blândeţe fermă a despicat văzduhul şi a dumirit pe cei cu
urechile la ei. Autorul imberb şi sclifosit a tăcut mâlc în faţa
baciului. Se lăsase o linişte grea. Apoi, şi-a cerut iertare pentru
nedorita intervenţie şi a dat să plece. Sala grămadă s-a ridicat şi ea
să-l îmbrăţişeze pe bădia lor uitând de carte, autor şi autografe.
Strategic, tânărul „învăţător” de la Bucureşti a explicat că nu a putut
publica până la capăt tot ce a aflat despre subiect şi că, pe
deasupra, şi-a făcut o sumedenie de duşmani. Bătrânul Purcărea i-a
răspuns calm şi cu profundă afecţiune: ştiu, dar îţi mulţumesc şi
pentru atât cât ai spus! Am încercat să vorbesc cu autorul şi politicos
m-a expediat spunându-mi că ştiu deja mai multe decât a putut divulga
în cartea sa.
Acela fost-a momentul când l-am abordat pe Badea Nae. Scârbit de cele
văzute că vin de la tinerii-cufuriţi-eşalonul 3 m-am îndreptat cu sete
să-l salut cu onor pe Bădia. Mă iertaţi, pentru întârziere, dar n-am
luat o palmă pentru ceva nobil şi nici pentru Hristos! M-a privit
îndelung cu un zâmbet melancolic ca apoi să ne pierdem pe uliţele
Scheiului. Când am intrat în căscioara-i ţărănesc decorată am simţit
pentru prima dată cum e să te întorci acasă.
***
„Noi suntem poporul cu cea mai grea şi cea mai lungă rezistenţă anticomunistă”
Marius Iona: Ce-aţi mai făcut săptămâna asta?
Nicolae Purcărea: E greu să spun ce am făcut. Am citit din cărţile astea, că tot citesc, că… foarte ciudat ştii, trebuie să iau de două-trei ori capitolul să-l pot înţelege, să pot memora esenţialul, că aşa mă leg de idee, îmi notez ideea pe care undeva trebuie să o dezvolt şi eu. Suntem obligaţi să cunoştem Holocaustul poporului evreu.
M.I.: Este un lucru rău să cunoştem Holocaustul?
N.P.: Dom’le, nu este un lucru rău. Dar de ce suntem obligaţi să-l cunoaştem? De ce nu suntem obligaţi să cunoştem Holocaustul poporului nostru? Să ştii poporul tău prin ce suferinţe a trecut. Am citit aici un articol al unui preot maghiar; a fost student şi a fost băgat la Piteşti, dar el maghiar fiind nu a făcut parte din problemele românilor. Nu a cunoscut Mişcarea Legionară. Şi scrie aşa de frumos, dom’le! Am admirat felul cum disecă, îmi face impresia că uneori chiar prea mult, aceasta problemă. Dar aşa a văzut-o el, e frumos…
M.I.: Care problemă?
N.P.: A Piteştiului, că a trecut prin Piteşti. Scrie foarte frumos, are foare mult discernământ, foarte multă logică în tot ceea ce spune. Interesant, foarte interesant, dar e bine ca acest lucru să fie dat şi în şcoli, să citească, să studieze, dar e prea… cum să zic, face parte din romanele astea S. F., că a fost o imaginaţie bolnavă tot ce ni s-a întâmplat acolo.
M.I.: Dar nu credeţi că din vina noastră nu e promovat Piteştiul?
N.P.: Dom’le, e o linie generală, spre deosebire de alte ţări care îşi proclamă, îşi dezvăluie toate suferinţele, aici restrâng. Ce se ştie, de exemplu, despre rezistenţa din munţi? Nu se ştie mai nimic. Şi noi suntem poporul cu cea mai grea şi cea mai lungă rezistenţă anticomunistă. Comunismul noi nu l-am înghiţit pe nerăsuflate. Ne-am opus, am rezistat. Nimenia din ţară de la noi nu vrea să dezvălui această rezistenţă.
M.I.: Dar de unde ştiţi că poporul nostru tace? Care este argumentul că ar fi o atitudine conştientă? Poate că suntem indiferenţi.
N.P.: Pentru că este o direcţie nu ştiu de unde primită. Cine conduce ţara? Din umbră cine o conduce? Ştim noi lucru ăsta? Bănuim că e condusă de… noi zicem că-i condusă de Băsescu şi îl beştelim pe Băsescu toată ziua, dar dincolo, peste Băsescu, cine e, cine conduce? Mafia asta. Cine-i asta? Ştim noi cine-i asta? Bănuim, dar liniile directoare pe care le dă sunt foarte precise. Nu faci aia, nu faci aia. Te duci şi plângi la Holocaustul evreilor, vai ce plângi, ce lăcrimezi la Holocaustul evreilor, atât! Dar plângi tu vreodată citind despre Piteşti? Despre Piteşti ai plâns tu? Ai lăcrimat? Să vezi ce s-a întâmplat acolo? Vrei să dezvălui? Nu vrei. Ţii ascuns, vai, să nu afle, să nu se ştie. Parcă am ţine în braţe comunismul, ştii, aşa, cu mult drag. Îl ţinem pentru că de la Iliescu încoace, ce s-a făcut? S-a făcut ceva? Nu s-a făcut nimic. Şi toate, toate care vin, că-i Iliescu, că-i Băsescu sau cine o fi, toate purced de la acelaşi trunchi: concepţia comunistă. Uite ăsta e efectul concepţiei comuniste, tot ce se întâmpă acum.