- Vorbeaţi despre cea mai nefericită
experienţă. Mă gândesc că ea este legată de momentul în care eraţi închis la
Piteşti.
- La
Piteşti, da. Acolo a fost cel mai îngrozitor moment, pentru că s-au săvârşit
atâtea blasfemii, încât parcă şi a-ţi aduce aminte numai de ele e greu.
- Puteţi să ne redaţi, atât cât se
poate, din această experienţă?
- În
loc de cântecele bisericeşti, trebuia să cânţi cântece în care era batjocorit
Mântuitorul. Au făcut însă şi alte ciudăţenii... Lucruri strigătoare la cer! S‑au
făcut multe lucruri care nu se pot povesti. E greu. Toată Săptămâna Mare o
petreceai în astfel de blasfemii. Nu ştiu de unde inventau atâtea lucruri
urâte.
- Cine era capul acestor nelegiuiri?
-
Totul a pornit de la Ţurcanu. Avea şi ajutoare; unele pe care le zdrobise întâi
în bătăi, le schingiuise, le făcuse instrumente fără voinţă, altele, care, de
bunăvoie, au trecut alături de el. Au fost şi din ăştia.
- Cum aţi reuşit să rezistaţi acestor
presiuni care nu pot fi numite decât satanice?
- Eu
zic că, mai mult decât atât, noi ne închipuim că suprema urâţenie e satana.
Dar, parcă, acolo, era un cazan în care iadul era prins până în străfundurile
lui.
- Vă mai puteaţi ruga?
-
Cred că singurul lucru pe care nu-l puteau face era să ne citească gândurile.
Şi nu ne puteau controla când făceam crucea cu limba. Asta nu puteau controla.
Pentru că, în ultima etapă a reeducării, trebuia să te lepezi de credinţă.
- Acesta era scopul reeducării.
-
Sigur că da. Trebuia să te lepezi de Hristos. Ei, şi pentru asta, rezistenţa
era acerbă. Dârză.
- Aţi simţit ajutorul lui Dumnezeu în
acea perioadă?
- Nu
îmi place să vorbesc, dar, când erau torturile mai mari, într-un vis mi s-a
arătat Maica Domnului cu pruncul în braţe şi mi-a spus: „Lasă că trece şi
asta!”. M-a întărit, m-a fortificat şi am rezistat mai departe.
- Care au fost resorturile luptei
dumneavoastră?
- Un
neam trăieşte şi prin momentele de onoare, de demnitate. Noi n-am fost un neam
laş, care să depunem armele în faţa invaziei comuniste. Încă din 23 august
1944, s-au ridicat grupurile de rezistenţă. Ne-am numit români şi creştini.
Acţiunea noastră s-a înscris pe linia strămoşilor noştri, a haiducilor noştri
şi a tuturor acelora care au luptat împotriva unei năvăliri.
- Domnule Purcărea, am vorbit despre
credinţă, despre rugăciune. Un alt element care în închisori v-a păstrat şi
sufletul şi mintea a fost poezia. Ce ne-aţi putea spune despre semnificaţiile
acestei poezii?
-
Pentru noi se punea problema în închisori de a ne menţine integritatea
spirituală. Pentru a nu cădea în deznădejde. Ori pentru aceasta trebuia ca
memoria să fie cât mai activă. Pentru aceasta unii s-au apucat să predea
diverse ştiinţe, a trebuit să învăţăm fel de fel de poezii. Închisoarea a
devenit un forum superior, pentru că aveam profesori mari şi de la fiecare
puteam lua câte ceva. Unul din stâlpii de lumină care ne-a călăuzit în
închisoare a fost Radu Gyr. Lui ar trebui să-i ridicăm un monument până la cer,
pentru că el a fost acela care ne-a întreţinut spiritual şi ne-a insuflat în
permanenţă nădejdea, dar nu numai atât. El era acela care ne-a ţinut cât mai
aproape de Dumnezeu, ne-a ţinut cât mai aproape de spiritualitatea românească.
Poeziile lui au fost medicamentul cel mai important care ne-a ţinut pe noi în
închisoare. Radu Gyr a fost pentru noi un monument care ne-a adus şi bucurie,
şi nădejde, şi care ne-a îmbărbătat în permanenţă.
- Cum aţi învăţat poeziile?
-
Poeziile ne erau transmise prin alfabetul Morse. Aşa s-au transmis balade de
sute de versuri pe care Radu Gyr le-a făcut. Cum le-a făcut, în gând, fără
creion şi hârtie, numai Dumnezeu ştie. Poeziile lui Gyr erau hrană spirituală
pentru noi. Mai trebuie să înălţăm un monument până la cer mamelor noastre. E
greu de înţeles, dar mamele noastre ne-au dat viaţă, ne-au dat hrană
sufletească, ne-au axat pe linia care leagă pe om de Dumnezeu. Cei care s-au
bucurat de căldura sufletească, de dragostea mamelor îşi pot da seama ce
înseamnă acest lucru. Ne punem întrebarea: cine l-a făcut pe Creangă scriitor?
Sau pe alţii? Mamele lor. I-au îndreptat. Ea era aceea care observa calităţile
fiilor lor.
- Ce ne puteţi spune despre Mircea
Vulcănescu?
- Mircea
Vulcănescu a murit ca un martir. A fost izolat într-o celulă specială, cu
ciment pe jos, cu apă pe jos. El s-a aşezat pe jos ca să poată sta altul
deasupra lui şi s-a îmbolnăvit. Boala i s-a accentuat. A fost pedepsit pentru
că ţinea conferinţe şi a fost băgat la izolare, unde i s-a agravat boala, şi a
murit ca un martir. Ar trebui ca Biserica Ortodoxă să-l canonizeze. Şi pe el,
şi pe alţii. Spre exemplu, Traian Trifan, care în permanenţă a dus o viaţă de
ascet. Era tot aşa de puternic ca şi Valeriu Gafencu, care de altfel a fost
elev al lui Trifan. De asemenea, părintele Arsenie Boca avea o personalitate
puternică, avea un mare har. Crima cea mare a comuniştilor e că au omorât
oameni cu potenţe uriaşe. Au distrus elitele. Ştiţi cum e vorba la noi, românii?
Dacă îl pui pe ţigan împărat, întâi îl omoară pe taică-său. Aşa şi comuniştii.
I-au omorât pe toţi cei care erau mai pregătiţi ca ei. Era la Aiud colonelul
Crăciun, un fost muncitor, cu aroganţă extraordinară. Plăcerea lui cea mai mare
era să jignească, să insulte, privea de sus. „Bă, Ţuţeo”, îi spunea marelui
filozof creştin. Se credeau dumnezei. Ăsta e păcatul lor cel mare.
- Cum aţi rezistat, totuşi, acelor
experimente satanice?
-
Ajunşi în închisoare, ne-am pus problema: „Ce ne facem?” Şi domnul Trifan, cu
Marian, şi cei din jurul lor, au spus că singurul nostru mijloc, singura
posibilitate de a trece peste 10-20 de ani de închisoare este să ne ancorăm în
credinţă. La fel au gândit Gafencu, Ianolide, părintele Arsenie Papacioc, Nicu
Mazăre, Virgil Maxim şi alţii. Toţi aceştia au ajuns la un grad de
înduhovnicire destul de ridicat. L-am cunoscut pe părintele Arsenie Papacioc,
care era un om ca noi toţi. Era un sculptor nemaipomenit. El a făcut la Aiud,
împreună cu ucenicii săi, un chivot al Mănăstirii Curtea de Argeş. Parte dintre
ei, fiind elevi, au fost aduşi la Alba-Iulia, unde eram şi eu închis. Era acolo
un mic atelier în care am început să lucrez şi eu. Am învăţat să sculptez de la
ucenicii părintelui Arsenie Papacioc.
- Care a fost influenţa lui Nae
Ionescu asupra generaţiei dumneavoastră?
-
Influenţa lui Nae Ionescu a fost covârşitoare. Eu cred că destinul ţării
noastre este acela de a fi focar de lumină şi cultură la gurile Dunării. Pentru
aceasta trebuie oameni dotaţi. Se pare că între cele două războaie au existat
oameni care au ridicat România pe culmi: Mircea Eliade, Constantin Brâncuşi,
Mircea Vulcănescu, Petre Ţuţea. Au fost oameni care au încercat să ridice
România pe linia destinului. Asta au făcut ei, şi alţii. Ca şi Iorga, care a fost
unul dintre marii oameni de cultură ai ţării.
- Vă consideraţi o generaţie învinsă?
-
Cine e învinsul? Cel care dă sau cel care rezistă? Învinsul e cel care dă. Dumnezeu
ne-a dat fiecăruia câte un dram de rezistenţă şi am rezistat. Mâna Lui ne-a
ajutat de multe ori. De exemplu, la Piteşti, după ce şapte luni de zile am
trecut prin reeducare şi urma din victimă să devin călău, Dumnezeu mi-a întins
mâna şi m‑a dus la Canal. După aceea, la Gherla, când am fost pedepsit la izolare
şapte luni de zile pentru că am trădat marea cauză a demascării, când eram
aproape de moarte, Dumnezeu mi-a întins mâna, luându-l pe Stalin la El (adică,
din această lume - n.n.). De ce? Pentru că, atunci, directorul Goiciu ne-a
iertat pe cei izolaţi. Altădată, la Canal, am adormit pe şina de cale ferată,
cu gamela în mână. Şi, deodată, m-am pomenit că mă împinge cineva. Nu ştiu cine
a fost, dar a trecut locomotiva imediat. Sau, m-au băgat la camera mortuară,
din cauza faptului că am avut o infecţie mare în spate şi urma să mor. După
trei zile, văzând că n-am murit şi mirându‑se de asta, pentru că muriseră toţi
cei din jurul meu, m-au scos de acolo. N-am făcut septicemie, şi atunci au luat
un bisturiu să mă taie şi a ţâşnit o găleată de puroi. În timp, m-am vindecat.
- Sunteţi un mărturisitor al
minunilor lui Dumnezeu, pentru că se pare că au existat momente în care
Dumnezeu v-a ţinut în braţele Lui.
-
Exact.
- Sunteţi optimist în ce priveşte
viitorul neamului românesc?
- Da.
Sigur că da. Asta cred. Va trece perioada asta, dar până la urmă va renaşte
poporul nostru. Vor mai trece generaţii până când copiii se vor ridica, se vor
întoarce la biserică şi la neam. Ne confruntăm cu o nouă utopie, cea a
globalizării. Şi se pare că cea care va abdica foarte curând este biserica
catolică. Catolicismul este într-o cădere abruptă, chiar dacă el constituie, în
acest moment, o putere economică foarte mare. Nu vezi? Unde este cel mai mare
haos? În Italia. Catolicismul a devenit prea raţional. Raţionalismul neagă
tainele. Sunt lucruri pe care palpabil, prin raţiune, nu le poţi înţelege. Cea
mai mare taină e taina naşterii! Cum este minunea asta a naşterii? Asta o
neglijează toţi raţionaliştii ăştia cartezieni.
interviu consemnat de Florin Palas
interviu consemnat de Florin Palas
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu