Voind să mă provoace, m-a întrebat odată cineva dacă n-ar fi mai uşor
să „lăsăm în urmă Basarabia”, fiindcă o eventuală Unire nu ar face
decât să ne ruineze financiar şi, deci, ar fi mult mai practic să ne
scăpăm de „cocoaşa Basarabiei”. întrebarea dacă nu ar fi mai simplu să
îi lăsăm pe fraţii noştri în pace şi să gândim pragmatic, în
avantajul nostru, este una complet deplasată, deşi destul de
răspândită. Răspunsul pe care l-am dat eu a fost altul: oare ar fi în
stare cineva să accepte să i se taie mâna dreaptă, în schimbul unei
vieţi pline de bogăţie materială? Mai degrabă ar îndura oricâte
greutăţi, numai să rămână sănătos şi cu trupul întreg, fiindcă aceasta
e premisa oricărei bogăţii. La fel şi adevărata Românie nu va putea
niciodată să rămână cu trapul mutilat şi cu fiinţa sfâşiată.
Dar problema Basarabiei reprezintă ea însăşi o întreagă istorie, cu
atât de multe faţete, încât pierderea din vedere a celui mai mic
amănunt ar afecta grav înţelegerea întregului în această chestiune. De
răpirea Basarabiei, dar mai ales a adevărului despre pământul
românesc numit Basarabia, s-au ocupat veacuri de-a rândul
falsificatorii de hărţi şi falsificatorii de istorie.
Ca în cazul oricărui furt, trăinicia unui
act ca ruperea Basarabiei din sânul vetrei strămoşeşti nu putea fi
asigurată decât prin încercarea de a da acestei nedreptăţi impresia
legitimităţii, ceea ce nu se putea face decât prin denaturarea
adevărului istoric. însă ideologia mincinoasă care a fost aruncată să
plutească asupra destinului Basarabiei, încercând să slujească
interesul cauzei pentru care a fost creată, a ajuns totuşi să îşi
depăşească scopul, lovind până la urmă nu doar în conştiinţa
naţională a locuitorilor acestei bucăţi de pământ, ci şi în sufletul
poporului român ca ansamblu. Pentru că a rupe Basarabia înseamnă a îi
inventa o identitate neromânească, ce putea fi încropită doar prin
desfigurarea identităţii poporului ce i-a dat naştere. Astfel,
suferind Basarabia, a suferit şi suferă întreaga naţiune română.
Cum a înţeles aşadar întregul să se apere, dacă nu prin glasul capului
său celui mai de seamă, profetul poporului român în ansamblul său,
„domnul Eminescu”? în activitatea sa de publicist, poetul romantic va
îmbrăca haina analistului de un realism şi o putere de pătrundere
fară putinţă de egalat. Prin aceasta a devenit Eminescu omul total nu
doar al culturii române, cât al FIINŢEI ROMÂNEŞTI.
Din această poziţie „domnul Eminescu” şi-a făcut o virtute din
apărarea adevărului istoric ca garant al sănătăţii spiritului naţiunii,
în context chestiunea Basarabiei regăsindu-se ca o constantă. El i-a
atribuit în articolele sale politice o importanţă majoră, cu atât
mai mult cu cât a fost contemporan cu o parte din tragicele
evenimente ce au marcat destinul Basarabiei.
Trăind între 1850-1889, simţea proaspete urmele anexării din 1812 a
întregului teritoriu dintre Prut şi Nistru la Rusia. A trăit pe viu
retrocedarea către Moldova, prin Tratatul de la Paris din 1856, a unei
părţi (Basarabia geografică) din teritoriul anexat abuziv de ruşi în
1812. A trăit unificarea ţărilor române extracatpatice sub Alexandru
Ioan Cuza, la 1859. A fost contemporan cu războiul de Independenţă
din 1877-1878, în fapt un război purtat de Rusia împotriva Turciei,
participarea României ca aliată a Rusiei facându-se cu scopul
obţinerii neatârnării faţă de Poarta otomană. Deşi Rusia se obligase
prin tratatul de alianţă militară să garanteze integritatea
teritorială a aliatei sale România, după câştigarea războiului va
încălca vechile angajamente, condiţionând recunoaşterea Independenţei
României de re» anexarea Basarabiei la Rusia, la schimb cu Dobrogea.
Tratând problema Basarabiei în articolele sale de presă, Eminescu dă
naştere unor argumentaţii de excepţie, însă în primul rând porneşte
de la o trecere onestă în revistă a istoriei românilor timp de mai
bine de patru secole, din sec. al XlV-lea şi până într-al XVIII-lea.
întemeietorul Ţării Româneşti, Basarab I, reuşeşte să unifice mare
parte dintre formaţiunile politico-statale de mai mici dimensiuni de
la sud de Carpaţi şi până la Marea Neagră, cucerind în egală măsură
de la tătari, în urma unei campanii militare din anii 1343-1345,
teritoriul din nordul gurilor Dunării, aflat între Prut şi Nistru,
care îi va prelua numele. Aceasta era Basarabia geografică, adică
partea sudică a fâşiei de teren dintre Prut şi Nistru, imediat lângă
Dunăre şi Mare. Astfel ia naştere denumirea de Basarabia, întâi
pentru a desemna mica provincie danubiano-maritimă, iar apoi acest
nume se va extinde asupra întregii Ţări Româneşti din epocă, în
calitate de voievodat al lui Basarab. Eminescu lămureşte foarte bine
acest episod: „Cam într-o sută de ani, de la Tugomir (tatăl lui
Basarab I – n.n.) până la capătul domniei lui Mircea, Ţara Românească
ajunsese la cea mai mare întindere teritorială, căci cuprindea
Oltenia, Valahia Mare, ducatele Făgăraşului şi Omlaşului din Ardeal,
mare parte a Bulgariei, Dobrogea cu cetatea Silistra, Chilia cu
gurile Dunării şi ţări tătăreşti nenumite mai de aproape. în această
vreme Valahia întreagă, împreună cu toate posesiunile ei, se numea în
bulele papale, în documentele cele scrise latineşte ale domnilor, în
scrieri contimporane: Basarabia.”
„După ce Ştefan cel Mare a luat de la Valahia, între anii 1465-1475,
părţile de sud, câte le aveau Basarabii între Prut şi Nistru, aceste
părţi au păstrat numele distinctiv al dinastiei primae ocupantis, a
Basarabilor. Deci nu întreaga ţară dintre Prut şi Nistru e Basarabia,
ci aceasta e numai o fâşie spre sud, hotărâtă şi mică, aşa cum ne-o
arată Cantemir în Descriptio Moldaviae.
Iată deci marginile reale ale Basarabiei reale: Trage o linie
curmezişă de lângă Nistru de la Bender până în vârful lacului Ialpug la
Bolgrad şi ai o lăture; apoi ia-o de la Bolgrad până în Reni, ai a
doua lăture, de la Reni pe Dunăre în sus până la Chilia, a treia
lăture, apoi luând malul Mărei Negre până la Cetatea Albă la gura
Nistrului, a patra lăture; apoi în sus pe Nistru de la Cetatea Albă
până în Bender, a cincea lăture. Numai pământul coprins între aceste
cinci linii s-a numit cu drept cuvânt Basarabia; tot ce-i deasupra e
Moldovă curată, războtezată de la 1812 încoace.”
Vedem deci că Basarabia geografică, „reală”, cum o numeşte Eminescu, a
aparţinut mai întâi Ţării Româneşti, pentru ca în final să facă
parte din Moldova şi să rămână pe veci şi de drept a Moldovei, deşi
anexată în dispreţul dreptului de către Imperiile vecine, întâi de
către turci, apoi de către ruşi.
Referindu-se la existenţa unei mitropolii a Proilaviei (Brăilei),
subordonată direct Constantinopolului, care fusese creată anume pentru
credincioşii români rupţi din trupul Valahiei şi al Moldovei în noul
context în care Dobrogea, regiunea Brăilei şi o parte din Basarabia
Geografică se aflau sub turci, după care, în veacul al optsprezecelea,
se aprobă desfiinţarea mitropo-liei de Brăila, iar componenţa
acesteia este re-distribuită eparhiei de Huşi şi celei de Buzău, prin
aceasta văzându-se în mod indirect cine era considerat a avea
dreptul moral asupra acestor teritorii şi că Moldova era posesorul
legitim al Basarabiei, Eminescu se foloseşte în mod strălucit de
argumentul organizării bisericeşti pentru a demonstra ceea ce
politic nu era recunoscut în epocă de către mai-marii de atunci,
formulând şi o morală de adâncă simţire creştinească, demnă să
spulbere în zilele noastre orice suspiciune asupra unui pretins
ateism eminescian: „Să mulţumim Bisericei noastre care, prin
dumnezeiasca linişte şi statornicie ce a avut-o în vremile cele mai
turburate, ne-a păstrat prin însemnările ei acest argument zdrobitor
faţă cu orice subtilitate diplomatică. întrebarea posesiunei legitime
nu mai poate fi controversată”.