Rezistenţa noastră stă în dreapta credinţă
Interviu cu Arhimandritul Iustin Pârvu, Mânăstirea Petru Vodă – Neamţ
Sursa: revista Credinta Ortodoxa
– Părinte Iustin, am venit la Sfinţia Voastră cu o durere în
suflet, provocată de textele tot mai dese care anunţă dispariţia
poporului român, dar şi de situaţiile cumplite de criză prin care
neamul nostru trece în aceşti ani. Credeţi că suntem pe cale de pieire,
de dispariţie din istorie?
- Să ştiţi că şi eu mi-am pus întrebarea aceasta de la vreme
încoace. Poate că datorită sărăciei, datorită crizelor… dar la noi
criza aceasta a fost şi este permanentă. Suntem o insulă latină,
înconjuraţi peste tot de slavi şi, unde mai pui, suntem şi ortodocşi pe
lângă faptul că suntem români. Multora nu place de loc rezistenţa
noastră în mijlocul Europei. Pe noi ne duşmănesc toţi, şi Răsăritul, şi
Apusul. Ne aflăm între ciocan şi nicovală. Aşa a fost tot trecutul
nostru, toată istoria. Rezistenţa noastră a stat în dreapta credinţă, în
adevărul ortodox pe care l-am apărat. Poporul nostru este una cu
Biserica, una – cu satul, una – cu credinţa lui. În acestea constă tăria
lui. Dacă nu era aşa, eram de mult desfiinţaţi.
- Părinte, dar în istorie am dăinuit în faţa păgânilor, în faţa
ereticilor. Se ardeau satele, se otrăveau apele şi românii se retrăgeau
în munţi, mereu, mereu. Şi totuşi, generaţiile de strămoşi au fost în
stare să păstreze ţara, neamul, satul, limba română, credinţa şi ni
le-au dat nouă. Acum, noi ce facem cu ele?
- E greu de înţeles fenomenul acesta, pentru că la noi, acum,
lipsesc factorii de formare a caracterelor oamenilor şi de formare a
demnităţii persoanei. Despre acestea nu se mai vorbeşte nici în şcoală,
nici în societate. Ei bine, tânărul nostru când intră în întunericul
lumii europene nu mai ştie nici cine este, nici pe cine reprezintă.
Dacă-i necăjit, de ce nu rămâne în ţară? Ar trebui să muncească aici,
să stea legat de pământul străbunilor. Aşa au fost moşii şi strămoşii
noştri, cu inima înrădăcinată în glia lor. Oricâte greutăţi au venit
peste ei, au fost în stare să ne dea pământul moştenire şi ţara cu
toate ale ei. Păi, în 1944, ce urgie a venit peste noi, dar ţăranul
român, necăjit, a stat aici, nu s-a dus nicăieri. Am fost atunci la
Iaşi,
cu Valeriu Moglan, un ţăran cu origine sănătoasă, am primit-o pe
Cuvioasa Parascheva, că fusese evacuată în Muntenia şi acum era adusă
înapoi. El, când a văzut-o, s-a rugat aşa:
„Cuvioasă Parascheva, mulţumim că ne cercetezi. Am stat în
Moldova
noastră dragă şi am aşteptat să te întorci în mijlocul nostru, că tu
eşti temeiul rezistenţei noastre şi apărătoarea credinţei noastre
ortodoxe”.
Aceste cuvinte adresate Cuvioasei Parascheva exprimă o permanenţă a
gândirii şi credinţei poporului nostru, o formă de manifestare a
vieţii înaintaşilor noştri, o tărie firească a credinţei oamenilor. Or,
această credinţă a cunoscut continuu o descreştere în intensitate. În
vremea comunismului, valorile ortodoxe au fost eliminate din şcoală,
din viaţa societăţii şi caracterul demn al românului a slăbit până la
pierdere totală. Odată cu credinţa a fost slăbită şi familia. Noi nu
mai avem astăzi mamele de altădată, după cum nu mai avem nici
duhovnicii de altădată. Elementul esenţial al organismului societăţii
îl constituiau mamele creştine şi duhovnicii îmbunătăţiţi. În acestea
au lovit duşmanii întâi, prin modernism, comunism, propagandă atee,
schimbări în educaţie şi altele. Familiile s-au modernizat, mamele nu
mai nasc mulţi copii, unul, doi, sau deloc. Dacă ele nu mai fac copii,
neamul piere! Îi omorâm încă din pântece şi ne transformăm în satrapi,
ucigaşi de prunci, continuu şi, astfel, devenim, ucigaşi de naţie. La
această decădere a noastră se adaugă criza care îi stârneşte pe cei
rămaşi în viaţă să fugă în lume. E o dezertare gravă de pe fruntariile
neamului. Acolo, unde ajung, găsesc alte nenorociri, căderi de ordin
moral, despărţiri, ruperi ale familiei, dezastre personale dar şi ale
neamului pe întregul lui. Cei care au programat astfel de grozăvii,
dezechilibrele acestea, ştiu că familia este cărămida clădirii. De
aceea au acţionat în fel şi chip ca să nu mai aibă românul o familie
puternică, să nu urmeze o şcoală puternică, să nu deţină o Biserică
puternică, elementele de susţinere ale societăţii, ale neamului. S-a
dus şi armata ţării, care a fost desfiinţată. Acum suntem ca o frunză
mânată de vânt. Am fost, recent, prin Ardeal, am călătorit o zi
întreagă cu maşina şi n-am obosit deloc, pentru că priveam şi nu mă mai
săturam de privit cât e de frumoasă ţara, cât e de bogată, da, e greu
pământul, dragul meu. Mă gândeam, să mulţumim lui Dumnezeu că n-au
năvălit peste noi maghiarii ăştia sau alţii, că îi opreşte Dumnezeu. Că
uite, în toată istoria lor nu au avut nici un meleag cum sunt ale
noastre. Mereu au năzuit şi acum râvnesc cu tot dinadinsul să fărâmiţeze
România, să distrugă rezistenţa spirituală şi economică a neamului
românesc.
- Ne cumpără pământul italienii, francezii, austriecii, ungurii, evreii.
- Iac-aşa, românul devine rob în ţara lui.
- Ne slăbesc pe toate fronturile. Acum ne desfiinţează şi
spitalele… pentru a ne transforma într-un popor de bolnavi sau, poate
şi mai rău, într-un popor de morţi.
- Dacă este vorba despre spitale, am zis în sinea mea, apoi
Biserica are un moment important de manifestare a dragostei faţă de
poporul român. Altădată mânăstirile veneau în ajutorul credincioşilor
săraci. La
Târgu Neamţ,
Mânăstirea Neamţ a înfiinţat spitalul care este acum al oraşului.
Mânăstirea avea nişte proprietăţi pe baza cărora putea să ajute poporul
în nevoie. Toate Fondurile Bucovinei, aparţinând Bisericii, constituiau
mijloace de sănătate şi de educaţie ale poporului. Aceste ajutoare
ţineau legătura noastră cu suferinţa poporului. Aceste proprietăţi ar
trebui redate Bisericii, pentru ca ea să poată scoate din suferinţă şi
din mizerie mulţimi de oameni.
- Medicii fug în străinătate, profesorii îşi abandonează catedrele
şi pleacă în alte părţi, tinerii părăsesc ţara fără să clipească. Ai
senzaţia că totul se dezmembrează în România!
– Toate lucrurile acestea au fost bine prevăzute de cei care ne-au
adus în această stare. Au ştiut foarte bine să slăbească energia,
rezistenţa noastră. Unde mai avem noi tineret? Unde mai vezi tu în ţară
acum că se joacă grupuri, grupuri de copii? S-au tot dus în lumea
întreagă. Şi când vin de acolo, poartă cu ei influenţe occidentale,
uzaţi şi munciţi. Apare la noi câte un băiat din aceştia cu o maşină
mai deosebită, tot satul admiră ce maşină are, dar dacă te uiţi la el,
observi că are ochii duşi în fundul capului, pomeţii ieşiţi în afară,
faţa palidă, care exprimă epuizarea acelui om expus la o muncă peste
puteri, în cine ştie ce condiţii. Pune-l acum să se căsătorească, să
aibă copii, să mai dea o generaţie de oameni sănătoşi! Ce să mai
genereze un astfel de om, când el este stors de toată vlaga? Ce fel de
prunci mai poate da el? Ce armată mai poţi forma din aceia? Ce
intelectuali mai pot proveni din ei?
- Ce credeţi, Părinte, vom pieri ca neam?
- Nu, noi nu vom pieri! Dar vorba unui coleg de detenţie de-al meu,
de la Aiud, student la medicină, pe care îl întrebau unii-alţii, ce ne
facem noi, că uite fratele cutare este bolnav, fratele cutare este
bolnav, iar el le răspundea:
„Măi, nu te mai gândi la penicilina pe care o ia unul sau altul, ci
gândeşte-te la viaţa noastră spirituală, că de aceea suntem noi aicea
în puşcărie. Noi suntem vlaga şi energia unei naţii”.
Acest student, pe nume Gioga, a murit în temniţă, la Aiud. El a
exprimat toată filosofia care ni se potriveşte şi nouă acum, în zilele
acestea rele. Duşmanii noştri au ştiut că toată rezistenţa noastră este
în credinţă, de aceea au folosit toate mijloacele ca să pună mâna pe
Biserică. Să o dirijeze ei. Şi, iată, acum o stăpânesc…
- Ce ar trebui să facă un creştin ortodox acum pentru a contribui şi el la salvarea viitorului acestui neam?
- Trebuie să se trezească în fiecare român conştiinţa unei mari
datorii! Temelia societăţii este familia. Trebuie să formăm mame
creştine, să formăm duhovnici, să avem oameni iubitori ai neamului lor.
Ca să putem trece prin calvarul acesta de acum, mamele trebuie să
crească prunci frumoşi, cu dragoste de Dumnezeu, cu dragoste de patrie.
În momentul când s-a destrămat concepţia aceasta despre familie, se
destramă şi ţara. O mamă bună găseşti acolo unde se joacă vreo 7-8
copii în jurul casei. Ăştia sunt viitorul neamului. Dar ce te faci acum
cu o doamnă firavă de la oraş care nu poate duce cinci metri o găleată
de 10 litri cu apă? Păi, mama, Dumnezeu s-o ierte, se ducea la fântână
jos, într-o vale abruptă, cu două găleţi, ne aducea apă şi, într-o
oră, era gata apa, se consuma, trebuia să meargă din nou la vale. Asta
era mama de altădată. Atunci creşteau într-o cameră câte 6-7 copii. Nu
erau pretenţii de confort, cum gândeşte lumea la ora asta, adică
fiecare copil cu camera lui, iar dacă are copilul 6 ani îi face o casă
cu atâtea camere… Păi dacă îi dai la vârsta asta o casă, el nu mai face
nimic în viaţă. Lasă-l să facă şi el ceva, pentru ca, la rândul lui,
să aibă ce lăsa copiilor. Alte popoare îl ridică pe copil până la 17-18
ani, după care trebuie să muncească, să răzbească în viaţă. Ce facem
noi acum nu e deloc potrivit, copilul trebuie să simtă nevoia de la
început, că numai aşa se angajează să-şi susţină familia şi neamul.
Simion Mehedinţi spunea: „Cine a ridicat munca la rang de virtute, a
coborât cerul pe pământ”. Păi acesta e adevărul. Noi acum ne-am
boierit, în sensul rău al cuvântului. Intrăm argaţi la străini, facem
corvezile lor, iar aici ne dăm domni, lăsăm pământul pârloagă şi ne
plimbăm cu nasul pe sus. Aaa, se trăieşte bine în
Germania sau
Italia, dar pe munca noastră şi pe contul acestei ţări nenorocite care e lăsată în paragină.
- Aţi numit, Părinte, nişte valori foarte importante, mame
creştine, credinţă tare, responsabilitatea muncii, iubirea neamului.
Conducătorii însă, guvernele, au răsturnat aceste valori, le-au
preschimbat în nonvalori şi caută acum să răpească bruma de libertate
pe care o mai are persoana, prin încorsetarea electronică, prin
controlul total al vieţii fiecărui om. Ce şanse avem să scăpăm de
cătuşele electronice?
- Acum vreo câţiva ani se striga pe toate drumurile despre
drepturile omului. Dar unde sunt aceste drepturi ale omului? Poţi să te
mişti în ţara asta, poţi să ceri ceva unui guvern surd? Ca să vă
răspund mai pe scurt: noi ştim cine conduce omenirea acum. Nu mai e
nevoie să explicăm. Aceşti conducători care nu sunt din neamul nostru,
care nu au nici o rădăcină aici, că şi un fir de iarbă dacă îl scoţi
din pământ se opune, caută să distrugă tocmai aceste fundamente ale
poporului nostru, să amestece totul, să fie străini la conducerea
tuturor sectoarelor vieţii în societate. Aşa se face că românul ajunge
să fie lepădat în ţara lui, să fie considerat un om de nimic. Un român e
apreciat cât un zero tăiat în patru. Cum sunt reprezentaţi dacii pe
columna lui Traian şi cum sunt văzuţi românii acum în Italia? Strămoşii
noştri nu au fost oameni secătuiţi de energia duhovnicească, aşa cum
suntem noi astăzi. Ei au fost în stare să înfrunte năvălirile din cele
patru puncte cardinale, au apărat Occidentul vărsându-şi sângele aici,
suferind pe acest pământ pentru credinţă şi pentru neam. Pe înapoierea
şi pe sacrificiul nostru s-a dezvoltat Occidentul. Astăzi ei conduc
lumea şi ne pustiesc din nou ţara. Noi nu avem nici o legătură
spirituală cu ei, nici un fel de empatie şi de comunicare cu ei, ne
scufundă din criză în criză, din mizerie în mizerie, şi poporul român
rabdă. Lucrul acesta nu se întâmplă cu ungurul, cu polonezul, cu alţii,
care se scutură repede de apăsarea altora. Dar românul, săracul,
rabdă.
Să ştiţi că noi aşa am rezistat în istorie, prin răbdare şi
rugăciune. Asta putem face şi acum: să ne rugăm Bunului Dumnezeu să ne
ajute să putem răbda toate necazurile şi nenorocirile care vin peste
noi. La ora actuală nu avem altă cale decât răbdarea şi rugăciunea.