21.8.10

Predica a Parintelui Ilie Cleopa la Duminica a 13 a dupa Rusalii. Despre preotie si pastoratie


Era un om oarecare, stapin al casei sale, care a sadit vie. A imprejmuit-o cu gard,
a sapat in ea teasc, a cladit un turn si a dat-o lucratorilor... (Matei 21, 33)

Iubiti credinciosi,


In mai multe locuri din Sfinta Scriptura, lumea pe care a zidit-o Dumnezeu este asemanata cu via. Cel mai clar spune insasi Evanghelia de astazi: "Era un om oarecare, stapin al casei sale, care a sadit vie". Acesta este Insusi Dumnezeu, Stapinul cerului si al pamintului, Care a creat toate cele vazute si nevazute si a zidit lumea ca pe o vie a casei Sale! In alt loc spune Mintuitorul: Eu sint vita cea adevarata si Tatal Meu este lucratorul... Eu sint vita, voi mladitele (Ioan 15, 1-5). Proorocul David aseamana si el lumea cu via si se roaga pentru desavirsirea ei, zicind: Doamne, Doamne, cauta din cer si vezi si cerceteaza via aceasta pe care a sadit-o dreapta Ta si o desavirseste pe ea (Psalm 79, 15-16).

Oare de ce aseamana Dumnezeu lumea cu via sau cu griul gata de seceris si nu cu altceva? Pentru ca atit via cit si griul sint cele doua roade de frunte ale pamintului care tin viata trupeasca a oamenilor. Apoi, pentru ca piinea si vinul, prin Sfinta Liturghie, se prefac in Trupul si Singele lui Hristos care mentin viata duhovniceasca a sufletelor noastre. Ca precum piinea si vinul "intaresc inima omului" asa Sfinta Impartasanie intareste credinta, iarta pacatele si mintuieste sufletul omului credincios. Piinea si vinul, la care adesea este pomenit si untdelemnul, sint alimente de baza ale omenirii care au un dublu caracter sacru, caci hranesc atit trupul cit si sufletul prin jertfa liturgica.

Dar via, adica lumea sadita de Dumnezeu, nu a fost lasata la intimplare, nu a fost parasita de El. Dimpotriva, de la inceput lumea a fost tinuta sub pronia divina; caci dupa ce a sadit-o Dumnezeu, a imprejmuit-o cu gard, a sapat in ea teasc, a cladit un turn de paza si a dat-o lucratorilor iar el s-a dus departe (Matei 21, 33). Vedeti grija lui Dumnezeu pentru lume? A sadit-o cu propriile Sale miini, facind pe om dupa chipul si asemanarea Sa; a ingradit-o cu gard impotriva hotilor, adica a ingradit lumea cu poruncile si invataturile celor doua Legi a Vechiului si a Noului Testament, cu canoane si Sinoade ecumenice care apara unitatea si adevarul dreptei credinte. Apoi, in mijlocul viei, Domnul "a sapat teasc", adica a facut altarul de jertfa, pe care se aduce, prin Hristos, jertfa liturghica pentru mintuirea intregii lumi. Ba, mai mult, Dumnezeu "a cladit un turn de paza si a dat via lucratorilor, iar El S-a dus departe". Turnul de paza este Biserica intemeiata de Iisus Hristos ca un turn de veghe si aparare impotriva diavolilor, a sectelor si a tuturor smintelilor si pacatelor care ucid sufletele noastre.

Deci, cind toate acestea au fost savirsite, adica lumea a fost rascumparata si Biserica intemeiata, Domnul nostru Iisus Hristos a incredintat via Sa, adica lumea, Bisericii si Evanghelia "lucratorilor", adica Apostolilor, episcopilor si preotilor. Ei sint lucratorii viei lui Hristos. Lor li s-a incredintat intreaga opera de propovaduire a Evangheliei, de slujire a Bisericii, savirsirea Sfintei Liturghii, invatatura si apararea credintei ortodoxe, sfintirea oamenilor prin harul Duhului Sfint, revarsat prin lucrarea celor sapte Sfinte Taine, paza viei prin implinirea poruncilor evanghelice si aducerea roadelor la vreme. Iar roadele viei sint sufletele mintuite prin lucrarea faptelor bune. Slujitorii Bisericii sint lucratorii Evangheliei, adica impreuna lucratori cu Hristos, cu ingerii, cu Apostolii si cu toti sfintii la mintuirea si innoirea lumii.

Vedeti ce mare este misiunea apostolica si harul preotiei? Slujitorii Bisericii conlucreaza cu Insusi Dumnezeu, cu cele trei persoane ale Preasfintei Treimi si cu toate puterile ceresti. Prin jertfa liturgica ei unesc cerul cu pamintul, coboara pe Hristos pe sfintele altare si in inimile oamenilor. Prin cuvintele lor leaga si dezleaga pacatele lumii, scot sufletele din iad si demonii din oameni. Prin harul dumnezeiesc pe care il au de la Hristos, impart Duhul Sfint credinciosilor prin cele sapte Sfinte Taine, sfintesc, dezleaga, binecuvinteaza, calauzesc pe calea mintuirii, invata, mingiie sufletele iubitoare de Dumnezeu. Ce cinste mai de pret cautam? Sau ce har dat oamenilor este mai mare ca acela al preotiei? Episcopii si preotii sint urmasii directi ai Sfintilor Apostoli. Ei sint datori sa lucreze cu timp si fara timp via lumii crestine si sa adune cit mai multe roade, adica fapte bune si suflete curate, vrednice de Imparatia lui Dumnezeu.

Iubiti credinciosi,


Prima datorie a preotului in parohie este sa savirseasca sfintele slujbe cu toata evlavia, incepind cu Sfinta Liturghie. Altarul bisericii din fiecare sat este simbolizat de "teascul" pe care l-a sapat Dumnezeu in via Sa, cum ne spune Sfinta Evanghelie de astazi. Ca precum in teasc se prefac strugurii in vin, asa pe Sfinta Masa din altar piinea si vinul se prefac in Trupul si Singele lui Hristos in timpul Sfintei Liturghii. Cu cit va sluji cu mai multa evlavie si vrednicie sufleteasca, cu atit va dobindi mai mult dar de la Dumnezeu, va umple biserica de credinciosi si va aduce mai multe suflete pe calea mintuirii.

A doua datorie a preotului este sa invete pe credinciosi dreapta credinta, adica sa-i catehizeze cu timp, si fara timp, prin predici bune, practice, izvorite din inima; prin explicarea Sfintei Scripturi in duh ortodox, prin citirea in biserica si acasa de texte patristice, carti de calauza duhovniceasca, invataturi morale necesare tuturor si mai ales copiilor si tinerilor. Aceste invataturi formeaza "gardul" Bisericii, cu care a ingradit Dumnezeu via Sa. Precum orice vie fara gard este furata si stricata de straini, de vierul cel salbatic, adica de diavolul, cum spune psalmistul, tot asa si credinciosii din parohie, daca nu sint educati religios si deprinsi cu iertarea, cu rugaciuni, cu postul si cu citirea cartilor sfinte, se racesc in credinta, sint indiferenti fata de Biserica, devin indoielnici, necredinciosi, betivi, imorali si unii sint amagiti si atrasi de secte.

A treia datorie de mare raspundere a preotului in parohie este sa pazeasca via lui Hristos. Turnul de paza zidit de Dumnezeu "in via Sa" simbolizeaza Biserica, aceasta corabie a mintuirii lumii, care ne duce spre cele vesnice, ne scapa de duhurile rele cu care ne luptam pina la moarte, ne izbaveste de inecare in marea vietii si ne sfinteste prin cele sapte Sfinte Taine, mai ales prin Botez, Mirungere, Spovedanie si Sfinta Impartasanie. Biserica, prin preoti, apara dreapta credinta si ajuta la ridicarea sufletelor din iad si a celor cazute in robia patimilor si a pacatelor, inaltindu-le spre Hristos si Imparatia Cerurilor.

Iata, pe scurt, marea datorie evanghelica a preotilor si pastorilor (episcopilor) Bisericii lui Hristos. Ei sint gradinarii crestinilor. De felul cum isi implinesc ei misiunea depinde realizarea roadelor cerute, adica mintuirea lor si a sufletelor incredintate lor de Mintuitorul Hristos. Pentru aceasta insa preotii si pastorii trebuie sa fie de mici chemati si alesi de Hristos la slujirea Evangheliei Sale. Cei nechemati si nesfintiti prin hirotonie, adica prin punerea miinilor episcopilor, nu au ce cauta in cler, caci preotia este slujire si har, iar nu functie cu scop de "cistig urit" si mindrie. Apoi slujitorii trebuie sa provina din familii sanatoase, ortodoxe, devotate Bisericii. La seminarii este bine sa se aleaga tineri din familii model in toate, cu atestarea scrisa a duhovnicului respectiv. La studii, viitorii candidati la preotie sa iubeasca mai mult ca orice rugaciunea, biserica, slujbele, studiul, viata morala, practica liturgica, spovedania deasa la doua-trei saptamini si practica duhovniceasca in vacante pe la minastiri. Pentru casnicie li se cere sa caute sotii bune, evlavioase, milostive, mame model in toate. Familia preotului trebuie sa fie un exemplu viu pentru enoriasi, adica sa fie o casa cu multi copii, modesta, binecuvintata, legata permanent de Hristos, de enoriasi si de biserica.


Cumpărarea bunăvoinţei. Roșia Montană duce șefii din presă (Turcescu, Morar, Hurezeanu, Jucan, Vlad Macovei) în Noua Zeelandă

Roșia Montana Gold Corporation este în excursie cu mai mulți șefi din media. Potrivit informațiilor paginademedia.ro, o cursă charter a plecat ieri în direcția Noua Zeelandă, cu mai mulți oameni din conducerea unor ziare și posturi de televiziune.

Conform acelorași surse, excursia de zece zile oferită de companie (aflată într-o campanie de PR) are ca pretext o vizită în țara unde își are originea firma care vrea să exploateze zona Roșia Montana.

Dezbatere pentru cititori: Este etică acceptarea unei astfel de excursii? Poate influența calitatea materialelor ulterioare despre controversatul proiect Roșia Montana?

Cotidianul.ro preia informația paginademedia.ro legată de excursia Roșia Montana și mai scrie că printre cei plecați în excursia din Noua Zeelandă se numără Ioan T. Morar, Emil Hurezeanu (Realitatea Cațavencu) și Floriana Jucan (Qmagazine). În aceeași deplasare este și Vlad Macovei, redactor șef Evenimentul zilei.

Datoriile Germaniei naziste către România (estimate la cel puţin 18 miliarde de euro), interpelate în Bundestag

Parlamentarul german Ulla Jelpke, membru al partidului de stânga Die Linke, a adresat la începutul acestei săptămâni o interpelare guvernului federal prin care a solicitat un punct de vedere oficial referitor la posibila datorie a Germaniei faţă de România reprezentând soldul neachitat de Casa de Compensaţie din Germania către România care, în moneda europeană, ar echivala în prezent cu peste 18 miliarde de euro.
Ministrul de Finanţe german a răspuns interpelării, precizând că România a renunţat la orice pretenţie financiară prin semnarea Tratatului de Pace de la Paris din 1947, după sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial. Acest răspuns poate însă să complice şi mai mult situaţia Germaniei, deoarece tratatul de pace prevede că România renunţă la orice pretenţie faţă de Germania, cu excepţia celor rezultate din contracte şi obligaţii contractuale anterioare datei de 1 septembrie 1939, momentul declanşării conflagraţiei mondiale.
Datoria pe care Germania o are faţă de statul român se referă însă la schimbul de mărfuri dintre România şi Germania reglementat prin acordul bilateral bila­te­­ral semnat în­tre Banca Naţională a României şi Casa Ger­ma­nă de Compensaţie din Berlin din 1935, consolidat prin Tra­ta­tul economic ro­mâno-german semnat la 23 martie 1939, adică înainte începerii celui de-Al Doilea Război Mondial.

Sursa: Saptamana financiara

Am trăit să vedem şi asta! Pravda redă concluzia unor oameni de ştiinţă ruşi: poţi să te vindeci în biserică. "Adevărul" din România, se aude?


Oamenii de ştiinţă din Petersburg au dovedit-o şi au descoperit şi mecanismul acestui fenomen divin.

"O rugăciune este un remediu puternic", spune Valeri Slezin, şeful Laboratorului de Neuropsihofiziologie al Institutului de Cercetare şi Dezvoltare Psihoneurologică Bekhterev din Petersburg, potrivit Pravda.

"Rugăciunea nu numai că reglează toate procesele din organismul uman, dar ea repară şi structura grav afectată a conştiinţei", mai spune Slezin.

Profesorul Slezin a făcut ceva de necrezut - a măsurat puterea rugăciunii. El a înregistrat electroencefalogramele unor călugări în timp ce se rugau şi a captat un fenomen neobişnuit - "stingerea" completă a cortexului cerebral.

Această stare poate fi observată numai la bebeluşii de trei luni, atunci când se află lângă mamele lor, în siguranţă absolută. Pe măsură ce persoana creşte, această senzaţie de siguranţă dispare, activitatea creierului creşte şi acest ritm al biocurenţilor cerebrali devine rar, numai în timpul somnului profund sau al rugăciunii, aşa după cum a dovedit omul de ştiinţă.

Valeri Slezin a numit această stare necunoscută "trezie uşoară, în rugăciune" şi a dovedit că are o importanţă vitală pentru orice persoană.

Este un fapt cunoscut că bolile sunt cauzate mai ales de situaţii negative şi afronturi care ne rămân înfipte în minte. În timpul rugăciunii, însă, grijile se mută pe un plan secundar sau chiar dispar cu totul. Astfel, devine posibilă atât vindecarea psihică şi morală cât şi cea fizică.

Slujbele bisericeşti ajută şi ele la ameliorarea sănătăţii. Inginera şi electrofiziciana Angelina Malakovskaia, de la Laboratorul de Tehnologie Medicală şi Biologică a condus peste o mie de studii pentru a afla caracteristicile sănătăţii unor enoriaşi înainte şi după slujbă, scrie Pravda.

A rezultat că slujba în biserică normalizează tensiunea şi valorile analizei sângelui.

Se pare că rugăciunile pot să neutralizeze chiar şi radiaţiile. Se ştie că după explozia de la Cernobîl, instrumentele de masură pentru radiaţii au arătat valori care depăşeau capacitatea de măsurare a instrumentului. În apropierea Bisericii Arhanghelului Mihail, însă, aflată la patru km de reactoare, valoarea radiaţiilor

era normală.

Oamenii de ştiinţă din Petersburg au confirmat, cu ajutorul experimentelor efectuate, că apa sfinţită, semnul Crucii şi bătutul clopotelor pot să aibă, de asemenea, proprietăţi vindecătoare. De aceea, în Rusia, clopotele bat întotdeauna în cursul epidemiilor. Ultrasunetele emise de clopotele care bat omoară viruşii de gripă, hepatită şi tifos.

Proteinele viruşilor se încovoaie şi nu mai poartă infecţia, a spus A. Malakovskaia. Semnul crucii are un efect şi mai semnificativ : omoară microbii patogeni (bacilul de colon şi stafilococi) nu numai în apa de la robinet, ci şi în râuri şi lacuri. Este chiar mai eficient decât aparatele moderne de dezinfecţie cu radiaţie magnetică.

Laboratorul ştiinţific al Institutului de Medicină Industrială şi Navală a analizat apa înainte şi după sfinţire. A rezultat că dacă se citeşte rugăciunea Tatăl Nostru şi se face semnul Crucii asupra apei, atunci concentraţia bacteriilor dăunătoare va fi de o sută de ori mai mică. Radiaţia electromagnetică dă rezultate mult inferioare.

Astfel, recomandările Ortodoxe de a binecuvânta orice mâncare sau băutură nu au numai o valoare spirituală, ci şi una preventivă.

Apa sfinţită nu este numai purificată, ci ea îşi schimbă şi structura, devine inofensivă şi poate să vindece. Aceasta se poate dovedi cu aparate speciale.

Spectrograful indică o densitate optică mai mare a apei sfinţite, ca şi cum aceasta ar fi înţeles sensul rugăciunilor şi l-ar fi păstrat. Aceasta este cauza acestei puteri unice de a vindeca.

Singura limită este că vindecă numai pe cei credincioşi.

"Apa "distinge" nivelul de credinţă al oamenilor.", spune A. Malenkovskaia. Atunci când un preot sfinţeşte apa, densitatea optică este de 2,5 ori mai mare, atunci când sfinţirea este efectuată de o persoană credincioasă laică, numai de 1,5 ori mai mare, dar cu un om botezat şi necredincios, fără cruce la gât, schimbările au fost nesemnificative.

(Cristina M.)

Foto- Pravda

Related Posts with Thumbnails