- Cum vă rugati în cei peste 20 de ani de puscărie, dacă acceptati să ne spuneti această mare taină a inimii?
- Rugăciunea noastră în puscărie, ca si în viata de mai târziu, curgea
limpede ca apa unui izvor, în care-i spui lui Dumnezeu, direct, tot
ce te doare. Simteai totdeauna că Dumnezeu aude si te ajută să
suporti greutatea.
- Ati cunoscut oameni în închisoare care se rugau mult, cu lacrimi?
- Da. Doi tărani: Tudor Popescu de lângă Podu Iloaei, Iasi si Ion
Moldoveanul de lângă Cluj. Le strălucea fata când se rugau. De ce? Se
predau total rugăciunii si prin ea lui Dumnezeu.
- Ca preot militar pe frontul de Est, ce misiune ortodoxă mai deosebită ati făcut?
- Am botezat foarte multi rusi în urma frontului -sute de mii, începând
de la Prut până la Stalingrad. într-o singură zi, într-un sat de
cazaci, aproape de Kiev, am botezat peste 300 de rusi într-un iaz,
fără mirungere, că nu aveam atunci la mine Sfântul si marele Mir.
- Cum spovedeati si împărtăseati soldatii si rănitii pe front?
- Rănitii, totdeauna individual; soldatii, o singură dată în masă;
restul individual. În spatele frontului ofiterii si soldatii îsi
spuneau cu multă încredere toate păcatele, căci se temeau de moarte,
fiind la ora aceea în fata mortii. Când eram în spatele frontului,
slujeam Sfânta Liturghie, căci eram dotati de Episcopia Militară cu
Altar portabil, o măsută cu vasele de slujbă, antimis, vin, o pâine
soldătească si cărti. Cântăreti erau destui. Eram foarte bine dotati
pentru slujbe.
Pe front, când era liniste, le duceam soldatilor, chiar în transee,
agheasmă si anaforă. Le primeau cu mare atentie si bucurie, căci erau
la un pas de moarte. Era pregătirea lor să accepte moartea. Asta, de
la general în jos.
În Crimeea l-am împărtăsit pe Regele Mihai si altădată pe Maresalul
Antonescu. Si ei erau în buza tunului. Eu însumi am fost rănit la
Vadul Nistrului, în dreptul Chisinăului si, având împărtăsania în
buzunar, imediat m-am împărtăsit. Apoi am lesinat si m-am trezit la
spital.
- Cum puteati săvârsi Sfânta Liturghie pe câmp, fiind stare de război?
- Numai când eram în rezervă, în spatele frontului, pe cât se putea în
pădure sau la un loc cât mai ferit de aviatia inamică, căci altfel
era prăpăd.
- Dar pe cei ucisi pe front îi puteati îngropa crestineste?
- Da. în gropi comune, dacă erau mai multi, punându-le o cruce la cap.
în spatele frontului se afla o companie sanitară cu doctori si
sanitari, care culegeau rănitii si mortii. Rănitii erau dusi la
spitalul de campanie ori în tară, iar mortii erau înmormântati, fie
pe câmp la răscruce de drumuri, fie în cimitirele satelor din
apropiere, cu slujbele de rigoare. Uneori chiar cu fast militar,
chiar cu discursuri pentru cei ce asistau la înmormântare.
- Cum pregăteati ostasii crestineste, înainte de a merge pe front?
- În spatele frontului în fiecare Duminică se făcea slujbă, Sfânta
Liturghie ori Sfânta Agheasmă, cu predică si cu împărtire de anaforă
si agheasmă si cu brosuri religioase date nouă de Episcopia Militară.
Mai aproape de front făceam numai agheasmă si aceasta foarte
prescurtată.
- Ce amintiri deosebite v-au rămas din marea închisoare militară de la
Mănăstirea Oranki? Ce momente unice v-au rămas în memorie?
- Nu era închisoare militară, ci lagăr international de prizonieri, în
acest lagăr situat în pădurile de pe Volga, nu departe de orasul
Gorki, azi Nijni Novgorod, erau adunati în trei lagăre 10-15000 de
ofiteri din toate natiile Europei, ba si din Japonia. Eram organizati
în formatii militare pentru muncă si încartiruiti în clădiri si
bordeie, în Oranki a fost o mănăstire de călugări, toti de vită
nobilă, toti intelectuali, cu bibliotecă, tipografie si viată de
obste. Tipăreau numai cărti de mare pret în serviciul Bisericii.
Sovieticii au desfiintat mănăstirea. Pe călugării si preotii adunati de
la mai multe mănăstiri si schituri, în număr de 11000, în fruntea
cărora era un episcop, i-au împuscat mortal prin anii 1919-1920, si
i-au aruncat unii peste altii într-o văgăună din curtea mănăstirii,
acoperindu-i cu pământ.
Când am venit noi, românii, la Oranki, făcând niste săpături necesare
lagărului, am dat peste niste cadavre descărnate - ca-n Profetul
Ezechiel. Un lung sant plin de moaste. Toti erau împuscati în cap,
pentru că, la sfatul episcopului, n-au vrut să colaboreze cu ateii,
în mijlocul lor stătea pe un scaun, neputrezit, un arhiereu ce purta
la piept engolpion si icoana Maicii Domnului. Cu aprobarea conducerii
lagărului i-am acoperit din nou cu pământ, stropindu-i cu agheasmă
sfintită de mine.
Apoi, cu aprobarea comandantului lagărului de la Oranki, am scos
moastele întregi ale sfântului episcop dintre miile de călugări
martiri, le-am asezat într-un sicriu făcut de noi românii si l-am
îngropat lâng-o fântână din incinta acelei mănăstiri, un izbuc; adică
o fântână unde izbucneste apa în sus, după cum este de curată viata
aceluia ce vine să scoată apă, unde sunt si astăzi. Am văzut atunci o
mare minune, că trupul sfântului, s-a întins cu usurintă, ca si cum
abia ar fi murit!
- Pot fi considerati sfinti acei călugări martirizati pentru Hristos?
Dar ceilalti crestini ucisi în diferite feluri de atei, în timpul
comunismului, pot fi socotiti sfinti si martiri?
- Da! Toti, în masă! Cum sunt Sfintii martiri, preoti si călugări, de la
Oranki". Căci ei au preferat moartea, decât să cadă de la credintă.
Si la noi, prin păduri si prin munti au fost împuscati preoti, iar
numele lor au fost amintite prin diferite articole din ziare. Si
acestia pot fi socotiti martiri nationali si martiri crestini.
De curând doi cercetători moscoviti, îndrumati de mine, au făcut scurte
cercetări si au constatat adevărul spus de mine. Dar autoritătile
actuale nu le-au permis mai mult, că mănăstirea Oranki este acum
închisoare de femei.
Un călugăr de la această mănăstire, numit Teodot, devenit morar la o
moară de apă în pădurile acelea, mi-a dat toate aceste informatii.
Cercetătorii moscoviti mi-au spus că au stat si ei de vorbă cu acest
călugăr si au confirmat spusele mele.
21.9.12
Dr. Camelia SURUIANU: Poezii ale lui Vasile Voiculescu din perioada 1949 – 1958
Una dintre poeziile de rezistenţă ale volumului Călătorie spre locul inimii este Liturghie cosmică, text care respiră
liniştea celui care a aflat sensul vieţii sale:
Doamne,
lucrarea pe care ai început-o cu mine
Simt că
nu se va sfârşi aici şi cu moarte:
Slujesc
în alaiul unei uriaşe liturghii străine,
Și nu mă
poate opri în el şi pentru sine
Acest
pământ îndatorat doară să mă poarte.
Îi calc
numai – tinda cu lespezi puţine –
Lepăd în
el straie de rând, îmbrac pe cele divine
Şi trec
cu alaiul Tău spre altar mai departe
La
spăimântător de dulcea-mpărtăşire a-ntreg Cosmosului cu Tine.
Reţinem expresia poetică „liturghie străină“ ca semn al
diferenţei antitetice dintre lumea căzută şi armonia divină. Pentru a se salva,
omul trebuie să treacă precum un străin prin această lume, căci aşa cum afirma
Fericitul Augustin, creştinul nu are cetate aici pe pământ, ci patria lui este
în cer. În vizunea lui Voiculescu, pământul este doar „tinda cu lespezi
puţine,“ adică o anticameră, unde sufletul se pregăteşte pentru marea întâlnire
cu Împăratul care i-a pregătit ospăţ de nuntă. Îmbrăcat în straie divine
(antagonice celor de piele cu care Dumnezeu l-a îmbrăcat pe om după cădere), sufletul
mântuit este părtaş la „spăimântător de dulcea-mpărtăşire a-ntreg Cosmosului cu
Tine.“
Scafandrul este un text poetic ce mărturiseşte despre umilinţa ca
atitudine ce purifică sufletul, îngăduind speranţa întâlnirii cu Dumnezeu în
„cămara cea tainică a inimii,“ după expresia Sfântului Apostol Pavel, în
„scoica-nchisei inimi,“ după expresia lui Vasile Voiculescu:
Acum
m-afund în mine, în oarba mea genune,
Întru-un
ocean de patimi cu fundul nepătruns,
Sargasă
de păcate și n-am puteri de-ajuns,
Plăpând
scafandru-n tainic veșmânt de rugăciune.
Să
bâjbâi pân la Tine,
cu -ntinse, mâini nebune,
Tu -n
scoica-nchisei inimi, mărgăritar ascuns.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)