(Articol apărut în "Icoana din Adânc" Nr.20, iunie 1999)
Avva Ilarion a plecat la cele veşnice cu aceste ultime cuvinte: "Rugaţi-vă la Maica Domnului!"
Când l-am văzut ultima oară, în chilia sa, cu puţin înaintea
mutării la cele veşnice şi sfinte, pe părintele Ilarion Argatu (cu
numele şi prenumele anume predestinate slujirii în bucurie şi sfântă
ascultare!), ne-a strâns la piept cu o căldură deosebită a gestului, am
zice sfinţitoare, i-am sărutat crucea, inima şi dreapta, ca de obicei,
apoi ne-am sărutat creştineşte, cu multă recunoştinţă şi bucurie din
partea noastră, cu multă dragoste părintească şi ocrotitoare grijă
duhovnicească din partea sa, pentru că sfinţia sa a fost şi va rămâne
unul dintre cei mai importanţi şi iscusiţi luminători şi călăuzitori ai
creşterii vieţii noastre sufleteşti! Am fost, suntem şi vom fi mereu
legaţi, prin Mila lui Dumnezeu, de sufletul nobil al cuvioşiei sale şi,
de aceea, poate, ne-am bucurat ore întregi de darurile cu care Cel de
Sus îl înzestrase din belşug, dintre care ne-au mişcat în mod deosebit
trei: blândeţea unită cu bunătatea, smerenia pilduitoare şi îndelunga
răbdare, într-o jertfire exemplară, ca în Pateric! Vorbirea sa era
simplă, directă, deosebit de blândă (uneori, la nevoie, extrem de
fermă!), fără nici o înfloritură inutilă, dar cu o coloratură specială a
graiului moldovenesc, împletită, atunci când era cazul, cu vorbirea în
dodii, atât de ziditoare dacă cei care o ascultă, înţeleg mesajul ei
duhovnicesc tainic, învelit într-o smerenie nebiruită...
Bogaţii şi săracii, savanţii şi neştiutorii de carte, generalii
şi soldaţii, artiştii şi sportivii, scriitorii cu har şi publicăreţii
veleitari ("strategi" autoprogramaţi ai penultimelor interviuri),
personalităţi proeminente autentice şi "maeştrii" închipuiţi şi umflaţi
de pretenţii vulgare (pe aceştia din urmă avva Ilarion îi numea
"înşelaţi", miluindu-i cu rugăciunile sale totdeauna ascultate, dar
ferindu-se de viclenia lor ca de aluatul fariseilor!), ţăranii şi
orăşenii, târgoveţii şi gospodinele, studenţii şi elevii, bătrânii şi
copiii, părăsiţii şi neştiuţii, uitaţii şi urgisiţii, credincioşii şi
îndoielnicii, umilnicii şi trufaşii, sănătoşii şi bolnavii,
îmbisericiţii şi demonizaţii, înţelepţiţii şi nesocotiţii, frumoşii şi
urâţii, blânzii şi mânioşii, neprihăniţii şi intriganţii, dezinteresaţii
şi afaceriştii, "prostimea" şi "oficialii", "guguştiucii" şi
securiştii, fidelii şi trădătorii, toţi veneau la sfinţia sa, împinşi de
un necaz, durere sau interes oarecare, curat sau necurat, cinstit sau
necinstit, sincer sau cu vicleşug, ascultându-i mai puţin cuvintele,
uneori rostite cu greutate din pricina slăbiciunii sau oboselii venite
cu vârsta şi mai mult rugăciunile de dezlegare, făcute cu o dragoste
suprafirească şi cu o răbdare îngerească de zeci, sute şi mii de ori,
într-o monodinie desăvârşită şi desăvârşitoare, care mişca şi cele mai
împietrite inimi şi lumina, măcar pentru câteva clipe, chiar şi cele mai
întunecate conştiinţe...
La flacăra iubirii sale covârşitoare, pline de compasiune pentru
suferinţele şi necazurile "tălpii şi prostimii" ţării, pe care a
iubi-t-o până la ultima sa suflare, cu o dăruire de sine atât de totală,
încât, în cele din urmă, mulţi dintre cei mai apropiaţi ai săi care
doreau să-l mai ocrotească, au înţeles că Părintele va pleca din lume
înconjurat de credincioşii săi dragi, renunţând să-i mai zică ceva în
acest sens! Părintele Ilarion asculta cu o atenţie concentrată şi
binevoitoare pe fiecare dintre cei care băteau la poarta inimii sale
generoase, de-o bunătate proverbială şi cu ajutorul harului deosebit pe
care îl avea de la Dumnezeu, vădit şi adeverit, citea, de obicei dintr-o
privire, adâncul durerii celor care îi cereau sfat duhovnicesc, şi cu
multă delicateţe le dăruia şi leacul potrivit, încurajându-i să-şi ţină
nădejdea trează!
O întâmplare revelatorie, din multele pe care le cunoaştem, ne
arată la ce adâncime de smerenie insondabilă ajunsese: aflasem că, în
urmă cu mulţi ani, avusese o neînţelegere de moment cu un monah, ajuns
la rândul său la o treaptă de trăire duhovnicească mai adâncă,
neînţelegere care lăsase o oarecare stinghereală între cei doi, dar ceea
ce este mai important o piedică pentru o conştiinţă duhovnicească în
drumul ei către desăvârşire şi sfinţenie... Am "intervenit" pe lângă
avva Ilarion cel blând cu inima, rugându-l să-i scrie câteva rânduri de
iertate creştinească şi frăţească celuilalt, deşi mai mult acela
greşise... S-a rugat ca de obicei, a închis ochii într-o smerită
cugetare, i-a redeschis mari şi luminoşi, ne-a privit cu dragoste şi
apoi i-a scris câteva rânduri pline de căldură şi smerenie părintelui
aceluia! Le-am dus personal rândurile respective şi bucuria sfinţitoare
şi forţa smereniei au biruit iarăşi... Cei doi părinţi duhovniceşti au
rămas în pace şi bucurie duhovnicească, constituind o pildă vie pentru
noi, păcătoşii, care greu ne hotărâm să cerem scuze când greşim, dar să
ne mai şi iertăm!
Părintele Ilarion, "Părintele" cum îi ziceau cu dragoste
majoritatea credincioşilor, avea o adâncă şi întinsă experienţă
duhovnicească şi de viaţă, pustnicise ascuns într-un pod ani de zile, se
deprinsese cu postul aspru, privegherea şi rugăciunea cea de toată
vremea, dormea câteva ceasuri în scaun, călcând pe urmele marilor
nevoitori din Pateric, rămânând mereu zâmbitor şi binevoitor, plin de
solicitudine şi compasiune pentru cei săraci şi obidiţi, pentru "cei
mici" ai Domnului nostru Iisus Hristos, pe care i-a iubit până la
uitarea de sine, căci de lepădat se lepădase demult de sinele său... A
ctitorit Biserici, mânăstiri, a contribuit decisiv la restaurarea şi
pictura multor Biserici, a dăruit sume mari Sfintei mânăstiri Cernica şi
chiar Patriarhiei (care întotdeauna l-a preţuit duhovniceşte,
răsplătindu-l fără o publicitate ieftină şi vulgară, aşa cum cei
duhov-niceşti ştiu s-o facă, păstrând cu smerenie aurul etern şi
aruncând aurul efemer ca pe un gunoi!), a cumpărat un teren la Ierihon
pentru a ctitori o sfântă mânăstire ortodoxă ( misiune lăsată, ca
testament, părintelui Alexandru, unul dintre copiii săi dragi, dar, ceea
ce este cel mai important, a ajutat hotărâtor la naşterea duhovnicească
a multor suflete, învăţându-le cu îndelungă răbdare cum să devină
Biserici vii ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos, gonindu-l neobosit
şi neînfricat pe cel rău din casele şi din vieţile oamenilor, a ajutat
mulţi tineri să devină preoţi sau monahi, a sfătuit Episcopi şi chiar
Patriarhi (toţi Patriarhii, chiar şi ai altor Biserici surori, l-au
preţuit ca pe un bărbat cu viaţă sfinţită şi sfinţitoare!), a luminat
oameni cu putere de decizie în stat să facă lucruri plăcute lui
Dumnezeu, şi-a iubit vrăjmaşii, rugându-se pentru ei stăruitor; i-a
iertat chiar şi pe acei sărmani pseudocreştini, duplicitari înrăiţi,
puţini la număr, dar tenaci, amăgiţi şi amăgitori (care i-au înregistrat
cuvintele de foc duhovnicesc, valorificându-le apoi substanţial, fără
binecuvântarea sa, împă-unându-se histrionic cu această ispravă
meschină, vrednică de milă!), biruind toate obstacolele şi ispitele (şi
nu puţine au fost!) cu rugăciunea, postul, sfânta ascultare şi o
înfricoşată smerenie pe care puţini au înţeles-o în reala ei sfinţenie
lucrătoare, confundând-o cu o simplă respectare, oarecum recunoscută şi
aceea, a voturilor monahale!
Să
ne gîndim însă şi la altceva: pentru a ţine împreună neamuri deosebite
e nevoie să le aduci la un gînd, iar pentru asta e foarte bună tot
industializarea şi tehnologia: căci toţi roboţii omeneşti din lume
fabrică aceleaşi lucruri pe care le folosesc miliarde. Să ne gîndim
doar la hrană, la îmbrăcăminte şi la ce numim „cultură” (care se
produce tot industrial): de unde, pînă nu demult, acestea erau
„naţionale”, acum sînt – vezi bine! - „internaţionale”. Apoi,
tehnologia face cu putinţă mutarea a întregi noroade la mari depărtări,
ceea ce se vrea a duce la amestecarea lor trupească, la topirea lor
într-o singură rasă, care să nu mai fie nici albă, nici neagră, nici
galbenă, nici roşie, ci de un greţos cenuşiu. Însă lucrul cel mai
însemnat care adună acum la un loc neamurile este aceea că vorbesc
iarăşi o aceeaşi limbă (care nu e cea engleză, cum se crede, ci noua
limbă babilonică pe temelia limbii engleze), iar aceasta nu ar fi fost
cu putinţă nicidecum fără tehnologia şi industria imaginii şi a
sunetului.