Faima învierii lui Lazăr străbătuse toată Iudeia şi o aflaseră toţi
pelerinii care veniseră în Ierusalim şi împrejurimi, pentru praznicul
iudeilor, al Paştilor. Toţi voiau să vadă pe Iisus şi pe Lazăr.Deci când
toţi cei simpli fericeau pe Iisus, cărturarii şi fariseii se umpleau
de venin, vrând să-L omoare şi pe Iisus şi pe Lazăr.Momentele acestea
le-a ales Iisus începătură a pătimirii Sale.Cei simpli şi curaţi,
aflând că Iisus vrea să vie în Ierusalim s-au hotărât să-L primească
deosebit de până acum.Iisus le-a preţuit dragostea. Şi-a împrumutat un
asin – că era sărac. (In tot răsăritul asinul are cinstea pe care o are
la noi oaia.)
Aceasta e intrarea triumfală în Ierusalim.Toată gloata aceasta,
noroadele, aveau o bucurie ca niciodată. Numai fariseii nu se bucurau,
ci bucuria tuturora le învenina şi mai rău inima.Nici Iisus nu se
bucura, dar cinstea bucuria pe care o vedea. Toţi care-L cunoşteau în
Ierusalim ieşiseră întru întâmpinarea Lui. în Ierusalim rămăseseră
numai cei ce nu-L cunoşteau. Aceştia îl primesc rece şi cu suspiciuni.
Dar şi Iisus i-a provocat.A mers la Templu şi l-a găsit prefăcut de
slujitorii lui în „peşteră de tâlhari”. „Tâlharii” negustoreau
suferinţele şi păcatele poporului. Compromiteau şi pe Dumnezeu şi
suferinţa. Mai marii şi mai micii Templului „tâlhăreau” poporul obidit,
speculându-i suferinţele în numele lui Iehova. Zarafii făceau bursă
neagră. Aceştia erau slujitorii lui Mamona. Parcă acuma erau anume toţi
adunaţi în ziua aceea la Templul din Ierusalim. La toţi aceştia Iisus a
luat biciul.
E şi o minune în această sfântă mânie; mulţimea zarafilor, a
negustorilor de porumbei – găinari geambaşi de miei şi boi, toţi, fară
deosebire, fug în dezordine, înfiicaţi de-un Om.Conştiinţa lor pătată nu
le da nici o rezistenţă.
Gestul lui Iisus a înfuriat pe mai marele Templului, pe bătrâni,
cărturari şi farisei, care s-au sfătuit: „Cu orice preţ trebuie să-L
ucidem fiindcă mulţimea se ia după El”. Când aceştia se sfătuiau să-L
ucidă, orbii şi şchiopii se apropiau de El în Templu şi i-a vindecat.
Iar copiii -copiii crescuţi de Templu, au venit cu ramuri în mâini,
cântându-I „Osana, Fiul lui David!”Acesta-i faptul impresionant, că
singuri copiii, orbii şi şchiopii şi ucenicii Săi L-au primit pe Iisus
în Templu, cu credinţă şi cu dragoste.Auzind copiii, iarăşi s-au
înfuriat iudeii.
„- Spune-le să tacă !”
„- N-aţi citit în Profeţi: «Am pus laudele în gura pruncilor şi a celor ce sug»?”
Cu acestea Iisus a părăsit Ierusalimul.Cu ziua aceasta încep patimile Domnului.
In tot entuziasmul general Iisus tăcea, dacă nu chiar plângea.Poporul
acesta, care-L primea cu aclamaţii de împărat, peste trei zile va fi
cumpărat de farisei pe nimic să strige lui Pilat: „Răstigneşte-L!!!”.
Poporul, laş şi fricos, nu pricepe preţul iubirii şi o dă răstignirii.
Intrarea lui Iisus în sufletul nostru, să nu fie ca acea intrare în
Ierusalim. Templul conştiinţei noastre să nu fie o peşteră de tâlhari,
că atunci sigur şi noi vom vocifera în curtea lui Pilat:
„Răstigneşte-L!!! Slobozeşte-ne pe Baraba!”. De aceea ne-am curăţit
Ierusalimul şi Templul din Ierusalim: conştiinţa, facându-ne iarăşi
copii, singurii care L-au primit în Templu.Copilăria: singura noastră
vârstă care primeşte pe Iisus.Deci, copiii mei, care primiţi astăzi pe
Iisus în sfânta împărtăşanie, rămâneţi întru dragostea mea, care e
dragostea lui Iisus.
Prislop, 17 aprilie 1949,
Parintele Arsenie Boca - “Cuvinte vii”
27.4.13
Aparitie editoriala. Parintele Filotheos Faros: Clerul azi - o privire din interior - Tentatii, impasuri, maladii si remedii (traducator: Ovidiu Lazarescu)
Clerul sau preotia
constituie un fundament dumnezeiesc al credintei crestine autentice,
fapt pentru care Biserica (credincioşi şi episcopi) ar trebui să acorde o
grija deosebita atat la pescuirea oamenilor cu vocaţie preoţească cât şi la pregatirea si suţinerea lucrarii lor în acord cu invatatura Părinţilor si a Evangheliei, de ei fiind legata in definitiv mantuirea tuturor, conform spuselor Mantuitorului "Vã spun cã tot ceea ce veti lega pe pãmânt sã fie legat si în ceruri si tot ceea ce veti dezlega pe pãmânt sã fie dezlegat si în ceruri" (Matei 18.18).
Clerul este chemat asadar sa fie un far calauzitor, putand constitui insa si o imensa piatra de scandal pentru toti cei care asteapta sa vada in persoana preotului trasaturile lui Hristos. ca preot si arhiereu din veac.
Pentru a vedea ce contribuie la formarea adevaratului chip al preotului din zilele noastre dar si ce conduce la denaturarea lui, nu fara aportul nostru ca simplii credinciosi, va invit sa cititi aceasta carte si sa formulati niste impresii.
Cartea nu se adreseaza doar preotilor ci intregii comunitati bisericesti, cresterea interioara a preotului fiind indisolubil legata de relatia lui cu credinciosii dar si de lucrarea acestora din urma.
Din cuprinsul cartii:
Clerul azi o privire din interior- tentații, impasuri și remedii
Clerul este chemat asadar sa fie un far calauzitor, putand constitui insa si o imensa piatra de scandal pentru toti cei care asteapta sa vada in persoana preotului trasaturile lui Hristos. ca preot si arhiereu din veac.
Pentru a vedea ce contribuie la formarea adevaratului chip al preotului din zilele noastre dar si ce conduce la denaturarea lui, nu fara aportul nostru ca simplii credinciosi, va invit sa cititi aceasta carte si sa formulati niste impresii.
Cartea nu se adreseaza doar preotilor ci intregii comunitati bisericesti, cresterea interioara a preotului fiind indisolubil legata de relatia lui cu credinciosii dar si de lucrarea acestora din urma.
Din cuprinsul cartii:
Despre o teologie a preoţiei
Viaţa personală a clericului şi harul dumnezeiesc
Cinstirea acordată clericului
Prin
natura slujirii lui, slujitorul bisericesc poate provoca cu uşurinţă
nemulţumiri şi judecăţi
Clerul – purtător văzut al harului dumnezeiesc nevăzut
CLERICUL - CĂLĂUZĂ DUHOVNICEASCĂ
O provocare unică
Maturitatea duhovnicească a clericului
Clericul este om, însă…
Tendinţa de a desfiinţa şi de a îmbuna autoritatea
duhovnicească
Pericolul amăgirii de sine
Evadarea în legalism
„Puterea
mea întru slăbiciune se desăvârşeşte”
Pericolele „perfecționismului”
Când religia devine meserie
Autocunoaştere, nevroze profesionale şi maturitate
duhovnicească
Transferul psihologic al rănilor sufleteşti
Calităţile clerului
Clerul chemat la instruire şi formare continuă
Stăpân sau slujitor, părinte sau frate
Slujirea părintească a clericului
Fenomenul servilismului şi al opresiunii în viaţa Bisericii
Nevoia şi dificultatea clericului de a câştiga încredinţarea
dragostei lui Dumnezeu
Învăţătura duhovnicească şi dulcile
comodităţi
Drojdia care în loc să crească aluatul îl face să scadă
Clerul, bunurile materiale şi poruncile lui Hristos
Acoperirea nevoilor materiale ale clerului
Clericul
cel mai sfânt şi mai modern se doreşte a fi, în cel mai bun caz, materialist,
fără pace sufletească
Condamnat să păcătuiască în mod
cucernic
Clericul nu se propovăduieşte pe sine
Valoarea exemplului personal al preotului şi ispita ipocriziei
Spovedania celui care spovedeşte
Iubirea de vrăjmaşi
Moduri eficiente de gestionare a duşmăniei
Moduri ziditoare de gestionare a duşmăniei
Mâniaţi-vă şi nu păcătuiţi
O abordare fermă, dar iubitoare
Duşmanul real
Potrivnici fraţilor
Motivaţii şi modalităţi de promovare şi ascensiune
Caracterul conflictului
„Nu este
rea… slava, ci iubirea de slavă şi mai rea decât ea - slava deşartă”
Ruperea şi izolarea - urmările inevitabile ale ascensiunii
(profesionale)
Condiţiile dominante de astăzi nu contribuie la promovarea
celor mai vrednici slujitori
Antagonismul se desfiinţează doar prin cunoaştere reciprocă şi
iubire
PRESIUNI ASUPRA FAMILIEI CLERICULUI
Ciocnirea obligaţiilor
Moduri constructive de a face faţă conflictelor
Punerea în valoare şi abuzul libertăţii „profesionale” speciale
a clerului
Neglijarea soţiei
Valoarea mustrărilor de conştiinţă
Viaţa familială a preotului şi deviaţiile erotice
CLERICUL ŞI RUGĂCIUNEA
Rugăciunea şi criza identităţii clericului modern
Teama de liniştire
Potrivnic reperelor de civilizaţie ce domină astăzi
Teama de inutilitate
Slujirea celui chemat să slujească
Pretextul lipsei timpului
Exemplul lui Hristos
Insistenţa necesară
SINGURĂTATEA PREOŢIEI
Lipsa prietenilor
Izolat între oameni
Condamnat la izolare
Dificultatea în alegerea prietenilor
Valoarea grupurilor
Parintele Dumitru Staniloae: Sambata, ziua mortilor - Duminica, Ziua Invierii si a vietii fara de sfarsit
Vechiul Testament nu traieste sub lumina Invierii.
Pentru el, invierea e doar o speranta nelamurita (Iez. XXXVII), nu e un
fapt implinit in Hristos ca un temei sigur al invierii tuturor. De
aceea el traieste in cadrul creatiei cu o viata supusa mortii, sau
descompunerii tuturor trupurilor individuale. Moartea e sfarsitul
fiecarui trup omenesc si a tuturor formelor ce apar in lume. Vechiul Testament nu cunoaste decat ziua Sambetei, care reprezinta sfarsitul oricarei forme individuale materiale a creatiei.
E drept ca moartea, sau descompunerea
trupurilor a intrat in creatiune prin pacat. Ea n-ar fi intrat insa in
lume daca lumea n-ar fi fost facuta capabila sa primeasca si ea
moartea. Dar aceasta ar fi insemnat ca Dumnezeu sa lucreze continuu in
lume, pentru a tinea formele ei materiale individuale coplesite de
Duhul Lui, deplin spiritualizate.
Dar Dumnezeu n-a voit ca lumea sa fie ferita
de moarte printr-un act de atotputernicie a Lui. A voit ca ea sa se
ridice la starea de nestricaciune si printr-un efort al fiintelor
rationale din cadrul ei. Omul insa nu s-a angajat in acest efort, deci
nici Dumnezeu n-a avut prilejul sa incoroneze acest efort cu ridicarea
creatiei la planul superior al vietii fara de sfarsit, deplin
spiritualizate, egala in fapt cu viata ce va veni creatiei prin
inviere. Aceasta noua treapta a creatiei, sau desavarsirea ei, va veni
prin Iisus Hristos, in care atat Dumnezeu cat si omul implinesc partea lor.
Deocamdata, dupa ce Dumnezeu aduce lumea la
existenta, se opreste din lucrarea prin care ar fi ridicat-o la starea
de inviere, de imposibilitate a descompunerii sau stricaciunii. Desigur,
crearea lumii a fost un lucru pozitiv (de toate spune Dumnezeu ca erau
"bune foarte"), si incheierea acestei lucrari a lui Dumnezeu a meritat
sa fie sarbatorita de oameni, sau sa-i indemne sa laude pe Dumnezeu.
Pana la venirea darului cel mare, Dumnezeu trebuie laudat si pentru cel
mai mic. Caci se ghiceste ca acest dar mai mic e dat pentru a fi
incoronat prin cel desavarsit.
Dar din vina stramosilor darul mai mic care
putea fi, trebuia sa fie temelia pe care sa se aseze darul mai mare,
n-a putut servi ca o astfel de temelie, ci s-a supus mortii formelor
materiale individuale, dar nu si pieirii totale, sau mortii speciilor
si a regnurilor insesi si a sufletelor omenesti. Acest lucru cu inteles
indoit, pozitiv, dar numai pana la un loc, e implicat in cuvantul
Genezei II, 3 : "Si a binecuvantat Dumnezeu ziua a saptea si o a sfintit
pe ea ; ca intru aceea s-a odihnit de toate lucrurile Sale, care a
inceput Dumnezeu a face".
In primul rand aceste cuvinte arata ca a pus
un hotar lumii create; Dumnezeu nu merge la infinit cu creatiunea, sau
cu aducerea la existenta a lucrurilor care nu sunt din veci, ci au fost
incepute sa fie facute. Iar daca lumea e finita si are un inceput, nu
poate avea in ea nemurirea formelor ei individuale, adica sursa
infinita de viata. In al doilea rand, tot prin aceste cuvinte se arata
ca Dumnezeu nu continua sa lucreze in lumea aceasta, care nu e
nemuritoare prin ea insasi, ca in planul vietii nemuritoare, ci numai
prin lucrarea Lui. Ci El s-a odihnit de lucrarea lui referitoarea la
creatiune.
Desigur ca aceasta "odihna" a lui Dumnezeu nu
e o odihna in toate privintele. Dumnezeu continua sa fie viu, iar
aceasta nu inseamna numai o lucrare in planul necreat, in relatiile
iubitoare intertreimice, ci si o lucrare prin energiile Sale necreate
asupra creatiunii. El implineste lucrarea de conducere a lumii, de
ajutorare a tuturor celor ce fac voia Lui, de purtare deosebita de
grija a poporului Israil, de pregatirea prin el si prin proorocii
ridicati din sanul lui, a venirii Fiului Sau, a primirii Lui de catre
oameni, a invierii Lui ca temelie a ridicarii intregii creatiuni la
invierea si viata de veci.
Dar insasi invierea Fiului Sau ca om nu o
savarseste Dumnezeu de la inceput, caci nici trimiterea Lui ca sa se
intrupeze ca om nu o implineste de la inceput. El se retine inca de la
fapta aceasta. El "se odihneste" si in privinta aceasta lumea traieste
de aceea inca in orizontul mortii, in care intra dupa caderea in pacat,
sau dupa desfacerea de Dumnezeu. "Odihna" lui Dumnezeu are si ea atat
un semn negativ, cat si unul pozitiv. Sensul negativ consta in
retinerea lui Dumnezeu de la ridicarea imediata a creatiei la starea
invierii,- sensul pozitiv sta in pacea launtrica a iubirii intreolalta a
celor trei Persoane dumnezeiesti.
Moartea persoanelor umane dinainte de Hristos
e o urmare mai mult a "odihnei" negative a lui Dumnezeu, a incetarii
activitatii Lui in lume. Dar oamenii nefiind supusi mortii cu totul si
definitiv, daca au trait cu nadejdea in venirea Mantuitorului si a
invierii lor pe temeiul invierii Lui, se bucura in oarecare masura si de
"odihna" pozitiva a lui Dumnezeu. Cei de dupa Hristos insa, daca au
crezut in El, se bucura in mod cu mult mai accentuat in "odihna" lor, de
"odihna" pozitiva a lui Dumnezeu, intrucat au si cunostinta invierii
lui Hristos si asteptarea sigura a invierii lor, ca si o oarecare
salasluire a lui Dumnezeu in ei.
In epistola catre Evrei suntem indemnati toti
crestinii "sa ne silim sa intram in acea odihna" fericita a lui
Dumnezeu. Dar crestinii au intrat in acea odihna, pentru ca au cunoscut
pe Hristos Cel inviat si-L au in ei; pentru ca au cunoscut Duminica
adica o alta zi de odihna, ziua odihnei depline, care e si invierea si
viata adevarata. "Caci daca Iosua i-ar fi odihnit n-ar mai fi vorbit
dupa aceea de o alta zi de odihna" (Deut. XII, 9). "Drept aceea, s-a
aratat o alta sarbatoare de odihna poporului lui Dumnezeu" (Evrei IV,
9).
Astfel, pe de o parte mortii crestini
adormiti se afla intr-o "odihna" echivalenta cu incetarea activitatii
lor prin trup asupra lumii, deci intr-o sambata spirituala, si de aceea
ii pomenim sambata; pe de alta parte sambata lor e deschisa spre
Duminica invierii cu trupul, caci sunt cu Hristos. In crestinism
sambata se bucura si ea de o atentie speciala, dar ea a capatat o alta
semnificatie pentru ei. Caci ea este deschisa spre Duminica Invierii,
spre odihna deplina cu Hristos de dupa inviere, fiind o pregustare a
aceleia.
Predică a Părintelui Ioanichie Bălan în Sâmbăta lui Lazăr – Despre învierea cea duhovnicească
Minunea învierii
lui Lazăr ne este cunoscută tuturor. Am auzit de Marta şi Maria, cele două
surori ale lui Lazăr. Am auzit că ei locuiau în Betania lângă Ierusalim, unde
adesea poposea Iisus Hristos cu ucenicii, obosit de cale. Am auzit de asemenea
că Lazăr s-a îmbolnăvit, că apoi a murit, că a fost îngropat şi în cele din
urmă, că a fost înviat de Domnul, când l-a strigat în auzul tuturor: Lazăre,
vino afară! Ştim deci să povestim minunea aceasta, ştim cât de mult iubea Iisus
pe Lazăr, că a şi lăcrimat pentru el (Ioan 11, 35), dar ne este mai greu să
înţelegem însemnătatea acestei minuni. Fără îndoială, învierea lui Lazăr
închipuia învierea Domnului, care avea să se săvârşească peste câteva zile. Astfel,
Ierusalimul închipuieşte cerul, Betania pământul, Lazăr pe Iisus Hristos, Cel
ce s-a întrupat pentru mântuirea noastră. Marta şi Maria închipuiesc neamul
omenesc cel mort cu sufletul şi cu trupul, iar plângerea lui Iisus arată
dragostea cu care Dumnezeu a iubit lumea aceasta. Învierea lui Lazăr mai
închipuieşte şi învierea cea de obşte a tuturor oamenilor, la judecata cea de
apoi. Mai poate fi şi altfel tâlcuită: Marta închipuieşte Vechiul Testament, ca
cel ce vorbeşte mai mult de cele pământeşti. Maria închipuieşte Noul Testament-
Evanghelia, dragostea – ca ceea ce vorbeşte mai mult de cele cereşti şi este
plină de dragostea lui Hristos, Lazăr închipuieşte Biserica creştină, cea
înviată prin patimile Domnului şi care este scoasă de sub piatra Legii Vechi şi
din înfăşurările cele de îngropare ale templului evreiesc, la o viaţă cu totul
nouă. Şi încă o tâlcuire a învierii lui Lazăr, asupra căreia vom stărui mai
mult: această minune, în sensul cel mai de taină al cuvântului, închipuieşte
învierea fiecărui creştin la o viaţă nouă, curată, printr-o adevărată pocăinţă.
Ea deci, se repetă cu fiecare din noi, ori de câte ori ne pocăim cu lacrimi. De
data aceasta, Lazăr, înainte de moarte, închipuieşte sufletul înainte de a
gusta din păcate. Marta închipuieşte mintea omului care mereu este plină de
grijile vieţii pământeşti. Maria închipuieşte conştiinţa sufletului omenesc, ca
ceea ce este mai subţire la înţelegere. Îmbolnăvirea lui Lazăr înseamnă
înclinarea voinţei omului către păcat, iar moartea lui înseamnă săvârşirea
păcatului de moarte. Întristarea Martei şi Mariei pentru Lazăr arată mâhnirea
cea adânca, tulburarea şi deznădejdea ce cuprind mintea şi conştiinţa omului
care a făcut păcatul. Mângâierea cu care încearcă mulţimea să liniştească pe
cele doua surori, pentru a uita de moartea fratelui lor, înseamnă toate desfătările
şi plăcerile cele pământeşti cu care încearcă lumea să ne înşele mintea şi
conştiinţa, după ce greşim, pentru a uita de păcatul făcut şi a nu mai plânge
pentru el. Căci aşa obişnuieşte să facă satana întotdeauna. Înmormântarea lui
Lazăr înseamnă scufundarea sufletului omenesc în întunericul a tot păcatul, iar
învăluirea lui în giulgiu şi pecetluirea cu lespede de piatră a mormântului
înseamnă legarea sufletului cu funia obiceiului şi depărtarea darului Duhului
Sfânt de temniţa cea întinată a inimii sale. Îngroparea lui Lazăr la marginea
Betaniei şi părăsirea lui de către toţi prietenii săi înseamnă depărtarea celui
păcătos din ceata celor buni şi uitarea lui de către prieteni, de toate
simţirile sale cele fireşti. Singure Marta şi Maria, adică mintea şi conştiinţa
omului, nu-l părăsesc o vreme, după ce face păcatul, ci se tânguiesc lângă el,
ca la căpătâiul unui mort. Şederea lui Lazăr patru zile în mormânt se
tâlcuieşte – după Fericitul Augustin – aşa: ziua întâi este dulceaţa păcatului,
ziua a doua este învoirea conştiinţei la păcat, ziua a treia este săvârşirea
păcatului şi ziua a patra este deprinderea omului cu păcatul (Mântuirea
păcătoşilor, p. 504). Omul deprins cu păcatele cele grele este asemenea unui
mort de patru zile, miroase greu ca un cadavru neîngropat, sufletul lui este
robit de satana, mintea este întunecată, nu mai poate judeca drept, conştiinţa
nu-şi mai aude glasul, puterile îl părăsesc, darul se retrage, simţurile se
îngroaşă, bucuriile îl părăsesc, prietenii şi rudele, adică îngerii şi oamenii
îl izolează de ei, îl scot afară, îl îngroapă în mormânt întunecos şi adânc, ca
pe un rob al diavolului, care îşi are mâinile şi picioarele legate cu frânghia
obişnuinţei. Lepădat afară,
părăsit de toţi, îngropat şi pecetluit, cine oare îşi mai aduce aminte de un om
mort, de un creştin întinat cu tot felul de păcate? Singure, două fiinţe slabe
– mintea şi conştiinţa – suspină neputincioase la uşa mormântului său. Dar este
prea târziu. Ele singure nu mai pot să-l scoată pe om din păcat, să-l învieze
prin pocăinţă. Trebuie ajutorul Bisericii, darul preotului, mila cea mare a lui
Iisus Hristos, ca să mai poată salva acest suflet păcătos. Astfel, Marta şi
Maria cheamă pe prietenul lor – pe Iisus Hristos – adică cer ajutorul preotului
şi al Bisericii. Unde l-aţi pus pe el? întreabă Domnul, Adică în ce păcat a
căzut sufletul? Când? De câtă vreme? Căutarea lui Lazăr şi suspinul Domnului
pentru el arată dragostea cu care Hristos ne iubeşte, care face totul pentru
mântuirea noastră, căutându-ne până şi în iad, pentru a ne afla, a ne învia, a
ne mântui. Aruncarea lespedei de pe mormânt şi mirosul greu ce iese din el
închipuieşte lepădarea păcatelor la duhovnic prin spovedanie sinceră, aşa cum
le-am făcut. Rugăciunea Domnului lângă cel mort înseamnă rugăciunea
duhovnicului pentru iertarea celui spovedit. Strigarea Domnului către Lazăr:
Lazăre, vino afară! este chemarea cea tare şi stăruitoare a lui Hristos, a
Bisericii, a preotului către cel păcătos: „Omule, lasă obiceiul păcatului, ieşi
afară din mormântul lui, scoală-te la o viaţă nouă”. Învierea lui Lazăr şi
ieşirea din mormânt arată învierea celui ce se spovedeşte cu lacrimi. Dezlegarea
celui înviat din giulgiuri înseamnă dezlegarea sufletului de obiceiul
păcatelor, pentru a nu-l mai ţine nici de mâini, nici de picioare, nici de
simţuri, ci a fi slobod şi a merge după Hristos în toată viaţa lui. Şi, în
sfârşit, mânierea fariseilor pentru învierea lui Lazăr arată mânia diavolului
şi a slugilor lui pentru învierea unui păcătos, a unui om ce se pocăieşte, făcând
orice ca să-l arunce iarăşi în starea cea dintâi.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)