8.01.2001
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh!
[1]
Îmi cer iertare, Preacuvioase Părinte Ioanichie
[2],
că aşa târziu v-am trimis aceste rânduri. Mărturisesc că eu am scris pe
hârtie întâmplarea întâlnirii mele cu monahia Teodora, aşa cum m-aţi
sfătuit când eram sub mantie, chiar în acele zile cât am stat la
Sihăstria, după călugărie, căci m-am gândit să nu mai uit din acea
întâlnire anumite vorbe sau cuvinte.
Deoarece am scris repede şi grăbit, şi fiind presat de timp,
inevitabil am scris şi mai urât şi greu de înţeles, aşa că m-am gândit
să scriu mai clar şi mai citeţ şi să vă trimit scrisoarea. Dar, pe de o
parte, din lâncezeală şi, pe de altă parte, din lipsa de timp a unui
program încărcat, am tot amânat. Iată însă că în această seară, după ce
am venit de la înmormântarea Părintelui Ieroschimonah Onufrie, pe care
l-am cunoscut personal, mişcat profund de această viaţă înşelătoare şi
pătruns de această tainică filosofie a morţii, pentru cei împăcaţi cu
Dumnezeu şi cu aproapele –
bucurie, iar pentru cei roşi de viermele conştiinţei şi neîmpăcaţi cu cei din jur –
groază şi cutremur;
cuprins deci de aceste sentimente, ignorând oboseala şi celelalte
neputinţe ale mele, m-am hotărât să vă scriu cele ce urmează:
În seara zilei de 14 august 1999, fiind paracliser la biserică, am
văzut în jurul orelor 17 o maică ce prin îmbrăcăminte părea o oarecare
monahie de chinovie şi nu dădea de bănuit că este o pustnică. Ceea ce
mi-a atras atenţia a fost faptul că era cu totul absorbită de o altă
lume şi plângea domol şi liniştit, rugându-se cu un şirag de metanii,
retrasă lângă un colţ al bisericii. Deoarece toţi părinţii erau la masă,
înainte de privegherea Adormirii Maicii Domnului, eu am fost singurul
care am văzut-o, fiind încă la biserică. Invitând-o la masă, m-a refuzat
delicat, în sensul că nu mi-a mai permis să-i fac o a doua invitaţie,
spunându-mi:
Părinte, nu mănânc deoarece eu ticăloasa, nimic lucrând, nici nu trebuie să mănânc; la care cuvinte am renunţat şi am plecat la ale mele treburi, în biserică.
Trebuie să menţionez starea de permanentă umilinţă şi plângere în
care se afla chiar şi când vorbea cu mine, neputând a se stăpâni. În
timp ce aprindeam candelele în biserică, s-a apropiat cu sfială de locul
unde eram şi m-a rugat, zicându-mi:
Părinte, v-aş ruga ceva, că eu sunt străină şi aici nu cunosc pe nimeni, aşa că am îndrăznit la Sfinţia Voastră. Iar eu am răspuns:
Dacă îmi stă în putinţă, v-aş ajuta. Şi întrebând-o de la ce mănăstire este, mi-a zis că de la mănăstirea Pasărea (Bucureşti).
Părinte, eu am fost trimisă de ascultare de duhovnicul meu să trimit un plic la poştă, însă n-am prin cine să-l trimit.
Şi la sugestia mea de a-l pune singură la poştă atunci când se
întoarce, de-abia atunci, silită de împrejurări, mi-a zis că nu poate,
căci stă undeva în pădure. Când am auzit aceasta, m-am uitat la ea cu
neîncredere, gândind în sinea mea că o fi o „pustnică de ogradă”, cum se
zice celor ce stau de capul lor în pustie, fără binecuvântare, şi au
rânduiala de sine neîntemeiată pe învăţăturile Sfinţilor Părinţi şi care
sunt într-o amăgire de sine. Dar Dumnezeu avea să-mi arate că eu aveam
de fapt în faţa ochilor o cuvioasă „de care toată lumea nu este
vrednică”, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, pe care eu, prostul şi
trufaşul, o dispreţuisem la prima vedere.
Am întrebat-o dacă nu se teme de fiare, la care ea mi-a răspuns:
Părinte, eu de mică am fost obişnuită cu pădurea, cu muntele şi
singurătatea, căci satul unde am copilărit era situat în astfel de
locuri şi nu mă tem de animale, ci mai mult de oameni. La care am
început să-i spun de pericolul înşelării zugrăvit în Filocalie şi mai
ales la Sfântul Ignatie Briancianinov, la care mi-a răspuns, suspinând:
Părinte, vai de noi, că nu ştim ce ne aşteaptă în ceasul morţii, ce chinuri suferă cei ce nu s-au pocăit!
După aceea am întrebat-o de scrisoare şi mi-a spus că vrea să o
trimită la Pasărea, la maica la care a fost uceniţă, pe nume Timoteia,
urmând ca aceasta să-i trimită un colet pe adresa mea. Iar această maică
ce se numea Teodora (ca rasoforă o chema Elisabeta) urma să revină pe
data de 14 octombrie sau 8 noiembrie să ia coletul de la mine. Dar nici
până în ziua de astăzi n-a mai venit şi nici colet sau răspuns n-am
primit de la maica Timoteia din Pasărea.
După aceasta i-am răspuns (intenţionat făcând aceasta, căci începusem
să-mi dau seama că este o persoană care ascunde taine mari) să-mi dea
plicul după priveghere, nădăjduind să-mi spună mai multe lucruri despre
pustie.
A început privegherea, iar ea a stat într-un colţ întunecat în
pridvor. După Slujbă, am aşteptat să plece toţi părinţii la chilii, după
care am început s-o întreb mai multe lucruri, la care mi-a spus că a
stat mai întâi în munţii Rarăului, dar era o zonă foarte rece şi aspră,
iar pustnici foarte puţini, iar de câtva timp stă în munţii Neamţului,
unde clima este mai blândă iar pustnicii mai mulţi, iar din locul unde
stă ea cea mai aproape mănăstire e Sihla şi i-a luat cinci ore de mers
până aici.
M-a întrebat de numele meu ca să mă pomenească, la care i-am răspuns să pomenească pe Părintele Pahomie
[3] cu obştea, căci intru şi eu acolo. Iar ea mi-a zis:
Părinte, acolo, în acea zonă unde stau, sunt mai mulţi Părinţi şi
doar două maici de care m-am folosit numai privindu-le, fără să mai
vorbesc cu ele, deşi ei petrec în eremitism total, neieşind nici măcar
la mănăstiri pentru Spovedanie (căci au duhovnici acolo) sau pentru a
agonisi cele de nevoie; ei pomenesc la rugăciuni pe Părintele Pahomie cu
obştea, precum şi pe Părintele Victorin[4]
cu soborul, de aceea v-am întrebat de numele personal. Aceşti Părinţi
se întâlnesc noaptea de câteva ori pe an la Peştera Sfintei Teodora şi
se roagă împreună. După care am întrebat-o:
Dacă ar vrea cineva să vină să trăiască acolo, ar fi primit lângă acei Părinţi? La care mi-a răspuns:
Eu,
când m-am dus prima oară, am trăit singură câţiva ani şi chinuindu-mă,
fără să ştiu că mai există cineva împrejur; de abia într-un târziu am
aflat de ei, fără să vreau, deci nu se pune problema dacă primesc pe
cineva, ci poţi umbla toată pădurea fără să dai de ei, dacă Dumnezeu
nu-i descoperă. După aceea mi-a spus cum a dat de un schimnic
adormit întru Domnul, într-un bordei de mult timp, neputrezit,
răspândind bună-mireasmă. Apoi mi-a povestit despre un Părinte care a
avut o vedenie despre Părintele Paisie Olaru şi despre slava de care s-a
învrednicit de la Domnul. Dar nu-mi aduc aminte exact ce mi-a spus.
În sfârşit, am luat plicul, iar ea a plecat spre peştera Sfintei
Teodora, spunându-mi că va sta la peşteră, iar dimineaţa va pleca. M-am
dus la chilie şi, pe când îmi făceam rugăciunile de seară, mi-a venit un
gând insistent, zicându-mi:
Nu cumva a fost un demon venit în chip de maică să te înşele, scoţându-te din obşte înainte de vreme la pustie? (căci atunci aveam dorinţa puternică de a merge la pustie, iar această întâmplare era un argument puternic, motivând plecarea).
Du-te la peşteră şi te încredinţează.
M-am luptat cu acest gând, dar până la urmă m-am dus. Era ora 1
noaptea. Vă mărturisesc cu lacrimi în ochi că am stat un sfert de oră în
gura peşterii fără să pot rosti un cuvânt, deşi voiam, dar de-abia
deschideam gura, parcă eram paralizat. Ea nu m-a simţit, căci am mers
uşor, iar afară bătea vântul puternic, vrând parcă a spune de viforul
ispitelor sălbatice pe care le îndură pustnicii, de te înfiorezi numai
gândindu-te. Ea era într-un colţ al peşterii şi plângea, iar printre
lacrimi spunea numai atât:
Sfântă Teodora, ajută-mă, nu mă lăsa!
Voiam să o chem pe nume, dar nu puteam. O putere nevăzută mă ţinea pe
loc. Am trăit clipe de o mare intensitate şi atunci mi-am dat seama de
ce nu pierde Dumnezeu lumea, fiindcă încă mai are plăcuţi „care nu şi-au
plecat genunchii lui Baal”.
După un timp, am putut să o chem pe nume şi i-am spus să stea în faţa icoanei Sfintei Teodora, cerându-i să zică:
Doamne
Iisuse Hristoase, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale, cu
puterea cinstitei şi de viaţă făcătoarei Crucii Tale, cu rugăciunile
Sfintei Teodora şi cu ale tuturor Sfinţilor Tăi, miluieşte-mă şi mă
mântuieşte pe mine, păcătoasa. Amin. Să-şi facă cruce şi să sărute
icoana Sfintei Teodora. Toate acestea le-a făcut cu multă evlavie şi
umilinţă, încredinţându-mă din mărturiile Sfinţilor Părinţi că nu este
demon (de fapt, mai târziu mi-am dat seama că de la Dumnezeu a fost
acest gând, ca să-şi descopere din tainele Sale prin plăcuţii Săi).
Deci, după ce a făcut ce i-am cerut, mi-a făcut o dezvăluire înfricoşată, spunându-mi:
Părinte,
eu ticăloasa am trăit în Mănăstirea Pasărea vreo 10 ani şi am fost
trimisă de ascultare la Locurile Sfinte ca paraclisieră la o biserică
românească. De când am intrat în mănăstire, am citit şi am râvnit
Vieţile Sfinţilor, dar nu le-am urmat şi în fapte, ci mi-am petrecut
viaţa în lenevire şi nepăsare. Acolo m-am îmbolnăvit de moarte şi mult
am pătimit în acea suferinţă cumplită prin spitale. Dar într-o zi a
venit o maică la mine la spital şi mi-a spus: „Roagă-te, soră Elisabeta,
la Sfântul Ioan Iacob de la Neamţ, Hozevitul, că şi el a fost chinuit
tot de aceeaşi boală şi tot în acest spital a pătimit”. După ce a
plecat, eu am început să mă rog la Sfântul Ioan să mă tămăduiască,
fiindcă nu mai puteam răbda. Şi mi s-a întâmplat un lucru înfricoşător (zicând aceste cuvinte, a izbucnit în plâns):
am
murit; pur şi simplu mi-am văzut sufletul uşor ca un fulg plutind în
aer, iar trupul zăcând pe patul spitalului, hâd şi scârnav. S-a oprit apoi puţin, fiind inundată de lacrimile ce-i curgeau şiroaie şi a spus:
Părinte,
fac această mărturisire fraţilor mei în Hristos care doresc mântuirea,
ca să ştie ce ne aşteaptă pe fiecare din noi la moarte. Şi a continuat, zicând:
După
ce am murit, au venit demonii şi m-au luat cu ei în iad – şi ce am
văzut acolo şi ce am simţit este greu de exprimat în cuvinte şi
necuprins de mintea omenească. De deznădejdea ce m-a cuprins, am început
să urlu de durere şi mă rugam Maicii Domnului şi Sfântului Ioan Iacob
să mă scoată din acea muncire înfricoşată. Vai, părinte, pentru o
dulceaţă trecătoare a păcatului şi dezmierdare înşelătoare, ne facem
singuri pricinuitori de pierzare, neştiind ce ne aşteaptă! Acolo,
Părinte, am văzut arhierei, preoţi, arhimandriţi, stareţi şi călugări
din neamul nostru, care se munceau mai mult decât toţi, ca unii ce au
ştiut voia şi poruncile lui Hristos, dar nu le-au împlinit. După un
timp, a apărut Maica Domnului cu Sfântul Ioan Iacob, cu multă slavă şi
lumină, şi m-au scos din acele chinuri, spunând către demoni: „De ce aţi
răpit acest suflet fără să fie judecat?” Imediat Maica Domnului a
dispărut şi am rămas singură cu Sfântul Ioan, într-o câmpie întinsă şi
înverzită. Sfântul Ioan m-a dus să vizitez locaşurile drepţilor şi,
mergând, am văzut multe frumuseţi de nedescris şi de neînchipuit ale
Raiului. Şi, zicând aceste cuvinte, începuse a iradia faţa ei de o
bucurie străină de această lume, dar ea imediat şi-a strunit mintea,
având o trezvie ascuţită, prihănindu-se pe sine şi zicând:
Ticăloasa
asta, în loc să cugete la chinurile ce o aşteaptă pentru răutăţile
săvârşite, ca una ce a mâniat pe Dumnezeu mai mult decât toţi, visează
la Rai! Şi a izbucnit iarăşi în plâns. Şi atunci mi-am adus aminte
de cuvântul Părintelui Cleopa despre paza minţii şi de cuvântul Avvei
Visarion: „Dacă eşti în pace şi linişte, atunci mai mult smereşte-te, ca
nu cumva bucurie străină să intre în sufletul tău şi, lăudându-ne, să
fim daţi la război”. Iar ea a continuat:
Ajungând la porţile
Împărăţiei Cerurilor, s-a auzit un glas ca de tunet: „Alung-o pe aceasta
de aici, căci nimic necurat nu va intra în Împărăţia Cerurilor”. Atunci
Sfântul Ioan m-a întors înapoi lângă trupul meu şi mi-a zis: „Suflete,
să ştii că Dumnezeu ţi-a mai dăruit ani de viaţă ca tu să te pocăieşti,
căci în viaţa ta ai râvnit sfinţilor, dar nu le-ai urmat şi în fapte, ci
ai petrecut în lenevire; ia deci aminte la restul zilelor tale cum
petreci”. Şi, zicându-mi aceste cuvinte, s-a făcut nevăzut, iar eu am
început să intru înapoi în trupul meu. Dar atâta scârbă mi s-a făcut,
încât preferam să intru în toate necurăţiile lumii decât în trupul meu.
Deci, când am intrat, doctorii s-au mirat că mă văzuseră moartă şi
înviasem, iar boala de care sufeream dispăruse complet. Însă, din
pricina chinurilor pe care le-am trăit în iad, mă comportam ciudat şi
după un timp toţi m-au luat de nebună, aşa încât nici duhovnicul meu nu
mă înţelegea, crezând că am luat-o razna din pricina bolii suferite.
Bineînţeles că nici nu m-au mai ţinut la Ierusalim, căci nu mai eram
bună de treabă, şi m-au trimis în ţară. Ajunsă aici, nu m-am mai întors
la Pasărea, deoarece nu mai puteam trăi într-o comunitate, fiind marcată
profund de experienţa trăită. Iar atunci când îmi amintesc acele
chinuri, le retrăiesc pierzându-mi orice simţire exterioară[5],
de multe ori durând o zi sau chiar o săptămână această stare, iar cine
m-ar vedea s-ar înfricoşa că nu mai mişc deloc, ci doar ţip şi mă vaiet
ca o persoană care doarme şi visează ceva urât şi înfricoşat.