Mitropolitul Visarion Puiu a desfăşurat o fructuoasă activitate plină
de realizări în funcţiile de director al Seminarului din Galaţi (1909 –
1918), director al Seminarului Teologic din Chişinău şi Exarh al
mănăstirilor din Basarabia (1918 – 1921), Episcop al Argeşului (1921 –
1923) şi al Hotinului cu reşedinţa la Bălţi (1923 – 1935), Mitropolit al
Bucovinei (1935 – 1940) şi Şef al Misiunii Ortodoxe din Transnistria
(1942 – 1943).
După eliberarea Basarabiei, nordului Bucovinei și ținutului Herța,
în posesiunea administrației românești intră și teritoriul dintre
Nistru și Bug, numit Transnistria. În august 1941, în teritoriile
eliberate de sub stăpânirea sovietică au fost restabili te organele
administraţiei publice româneşti.1/Administraţia Transnistriei era pusă
sub conducerea şi supravegherea directă a Comandantului de Căpetenie al
Armatei, care exercita măsurile şi dispoziţiile sale prin guvernatorul
civil.
Guvernator al Transnistriei a fost numit profesorul de drept
Gheorghe Alexianu, în timp ce Basarabia şi Bubcovina de Nord erau
guvernate de generalii C. Voiculescu şi C. Colotescu.2/ Dacă în
Basarabia, sub regimul sovietic, într-o perioadă de un an, 1940 – 1941,
au fost distruse 13 biserici, 27 transformate în cluburi, 48 de preoţi
omorâţi sau deportaţi, în Transnistria situaţia religioasă era şi mai
gravă, după un sfert de veac de prigoană şi propogandă ateistă, era
numai un singur preot şi acela la Odesa.3/ Se păstra de către regimul
comunist o singură biserică ce funcţiona la Odesa pentru a le arăta
străinilor o dovadă de libertate religioasă în Uniunea Sovietică.
Celelalte biserici din teritoriul dintre Nistru şi Bug fuseseră dărâmate
sau transformate în cluburi şi magazine. Preoţii localnici au fost
ucişi sau deportaţi.
La 15 august 1941, pentru a reface viaţa creştină din
Transnistria se înfiinţează o Misiune Ortodoxă. Conducător al acestei
Misiuni a fost numit arhimandritul Iuliu Scriban, profesor la Facultatea
de Teologie din Bucureşti, iar vicar, arhimandritul Antim Nica.
Primii preoţi misionari veneau din eparhiile vecine, ale
Basarabiei şi Bucovinei. Lor li s-au alăturat şi cei veniţi din alte
eparhii, precum şi preoţii militari conduşi de episcopul armatei
Partenie Ciopron.
După împărţirea administrativ-teritorială a Transnistriei în cele 13
judeţe înfiinţa- te, Misiunea Ortodoxă a întărit câte un protopop spre a
conduce organizarea bisericească.
Pentru bisericile reparate şi casele de rugăciuni construite
erau aduse din ţară obiectele necesare de cult. La tipografia
Mitropoliei Basarabiei au fost tipărite în 1941, 5000 exemplare cărţi de
rugăciune cu text paralel românesc şi rusesc.
La începutul anului 1942, Misiunea Ortodoxă dispunea de 285
clerici. Se cereau preoţi adecvaţi acestei misiuni, cu spirit de
sacrificiu şi zel apostolic, iar, pe de altă parte, se simţea lipsă de
preoţi cunoscători ai limbii ruse. Se desfăşura o muncă de cahetizare
din partea preoţilor, se organizau lecţii de catehe ză şi conferinţe
religioase. Munca misionară se desfăşura în biserici, şcoli şi în
căminele culturale. Până la sfârşitul anului 1942, din îndemnul
conducerii Misiunii, se înfiinţaseră 84 de cămine culturale care
dispuneau de biblioteci.
Se înfiinţează pentru localnici un Seminar Teologic la Dubăsari.
Începe a se dezvolta monahizmul transnistrean, apare primul număr al
revistei „Transnistria creştină”. După plecarea arhimandritului Iuliu
Scriban de la Misiune, era nevoie de un conducător, care să ridice şi
mai mult prestigiul Misiunii şi să contribuie la îmbunătăţirea unor
lucrări. Prin decizia ministrului Cultelor de la 23 noiembrie 1942,
mitropolitul Visarion Puiu era ataşat pe lângă Comandamentul de
căpetenie al Armatei cu misiunea organizării bisericilor şi îndemnării
spirituale a populaţiei de peste Nistru. După instalarea mitropolitului
Visarion în funcţia de conducător al Misiunii, s-au întreprins mai multe
măsuri de reorganizare. S-a ales Consiliul eparhial şi conducăto- rii
secţiilor administrative, culturale şi economice. Întreaga provincie
alcătuită din 13 judeţe a fost împărţită în trei eparhii: Odesa, Poltava
şi Tulcin.
A fost adusă în starea de locuinţă, aflată în ruină, vechea reşedinţă
mitropolitană din Odesa. Cu ajutorul personalului selectat în conducerea
Misiunii, au fost organizate servicii le cancelariei, s-a creat un
buget pentru funcţionari şi s-a luat la evidenţă cheltuielile.
S-a înfiinţat un cămin cu cantină pentru funcţionari şi pentru găzduirea
clerului venit în deplasare. S-a întocmit un plan de activitate
misionară a clerului şi lista de cărţi, necesare pentru a fi editate. La
10 ianuarie 1943 a fost reînfiinţat Seminarul Teologic de la Odesa şi
Şcoala de cântăreţi. Iar pentru a se dobândi cât mai curând un număr din
preoţi necesari, pentru diaconii şi cântăreţii localnici, a fost
înfiinţat un curs seminarial mai redus.4/ „După cursurile de 7 luni au
fost hirotoniţi 28 de preoţi localnici, cu participarea a doi episcopi
de la Nicolaev.”5/ Pentru a aduce la îndeplinire obiectivele înaintate
de Misiune, de organizare bisericească a provinciei şi îndrumarea
spirituală a populaţiei, mitropolitul Visarion avea să menţioneze
într-un raport adresat Conducătorului Statului, că are nevoie de
executanţi destoinici şi mijloacele materiale necesare, „deocamdată sunt
în neplăcută situaţie de a arăta că amândouă ne lipsesc astăzi în mare
măsură, elementele actuale din cler fiind slabe, iar pentru tipărirea
cărţilor ce ar suplini mult asemenea lipsă nu avem hârtia necesară”.
După câteva luni aflate la Odesa, mitropolitul Visarion avea
să scrie despre locuitorii acestui oraş: „Populaţia din Odesa, foarte
sărăcită şi tristă, abătută sufleteşte şi cu înfăţişarea îngrozită, s-ar
putea împărţi în trei straturi: bătrânii rămaşi de înaintea revoluţiei
din 1917, asistând la Sf. Slujbe cu lacrimi şi suspine; copii cu o sete
explicabilă de a învăţa în şcoală româneşte, iar la biserică a vedea
noutatea slujitorilor arhiereşti în năvăliri în adevăr mişcătoare, între
care, al treilea strat e al figurilor „de apaşi” şi precum îmi spun
preoţii – de părinţi cuceriţi de ideile propagandei bolşevice, care stau
retraşi şi nelăsând copiii a merge la biserică … Din punct de vedere a
ordinii publice până în prezent populaţia trăind în toată libertatea pe
care Guvernământul civil şi cel militar le-o sprijină prin binefaceri şi
înlesniri de lucru de toată lauda”.6/
Pentru combaterea ideilor ateist-comuniste, din partea
Misiunii se desfăşura o activitate prin două acţiuni: „destăvilirea
bolşevizmului şi de reînviere a creştinizmului”. Se editau broşuri de
învăţătură creştină şi de propagandă antibolşevi că. Se organizau
conferinţe religioase pentru tineretul universitar, muncitorii din
fabrici şi ceilalţi localnici explicându-le cuvântul Evangheliei şi a
Puterii Divine.7/ Unul dintre cele mai importante momente a fost
„blestemarea publică a bolşevizmului”. La 14 martie 1943, în Duminica
Ortodoxiei. După Sf. Liturghie săvârşită în catedrala mitropolitană din
Odesa, mitropolitul Visarion, împreună cu episcopii Efrem al Chişinăului
şi Policarp al Izmailului, însoţiţi de un impresionant număr de
credincioşi au pornit în procesiune religioasă până în „Piaţa 16
octombrie de lângă gară” pentru a săvârşi slujba Duminicii Ortodoxiei.
La această manifestare religioasă au participat autorităţile locale,
consilierii diplomatici străini şi o imensă mulţime de popor.8/ Începe
slujba. Departe se aude ecoul megafoanelor: „Celor ce tăgăduiesc
existenţa lui Dumnezeu şi susţin că lumea aceasta a luat fiinţă singură
de la sine şi toate în ea se fac fără pronia lui Dumnezeu, după
întâmplare – Anatema … Tuturor celor ce au persecutat şi vor persecuta
credinţa creştină, clerul şi pe credincioşii săi prin porunci,
schingiuiri şi moarte de martiri – Anatema …”.
Aceste anateme rostite de mitropolitul Visarion şi cântate de cor, îi
infiora pe ascultători. S-au rostit cereri pentru cei „care pentru
credinţă ortodoxă şi pentru patrie şi neam au suferit şi au fost ucişi
în războaie”, pentru cei „care s-au săvârşit în adevărată credinţă şi cu
blagocestie şi cu nădejdea Învierii, Veşnică pomenire!”9
Altă manifestare publică împotriva ideilor ateist-comuniste a
fost săvârşită la 22 aprilie, când s-a sfinţit şi s-a redeschis
biserica Universităţii din Odesa. Despre aceste manifestaţii
mitropolitul Visarion avea să scrie într-un raport, la 28 aprilie 1943:
„Biserica din cuprinsul Universităţii, restaurată din îndemnul meu, cu
multă bunăvoinţă a Rectorului Dr. P. Ceasovnicov, sprijinită material de
Guvernământ şi de însuşi profesori şi o parte din studenţime, aceasta
fiind a doua manifestaţie publică antibolşevică făcută de astădată prin
cea mai înaltă instituţie culturală din Odesa, cu deosebit răsunet în
populaţia acestui oraş”.10/ Se simţea o lipsă acută de preoţi. De aceea,
Şeful Misiunii nu înceta a face demersuri către Sf. Sinod, Ministerul
Cultelor, Guvernatorul Civil şi Conducătorul Statului pentru completarea
localităţilor cu preoţi. Arată, că sub conducerea Misiunii sunt 461
preoţi, iar „în întreaga provincie sunt 1292 comune cu 2468 sate, ceea
ce înseamnă că avem numai un sfert din numărul preoţi- lor pe care
populaţia îi cere atât de stăruitor şi care ar alcătui cele mai bune
eleme nte de învăţătură sufletească a populaţiei locale”.11/
În scrisorile adresate Mareşalului Ion Antonescu, în iunie
1943, mitropolitul Visarion scria: „Rugându-vă din nou să binevoiţi a
decreta mobilizarea preoţilor din Moldova şi Basarabia dintre care să se
aleagă apoi elementele destoinice a veni şi a lucra misionarizm în
Transnistria”. Într-un alt demers se menţiona: „Vă supunem propunerea să
aprobaţi mobilizarea, pe vreme de un an a 330 preoţi, 165 pot fi din
eparhiile Moldovei, deci cunoscători numai a limbii române, iar restul
165 preoţi din eparhiile Basarabiei care să cunoască şi limba
slavonă”.12/
Sub conducerea mitropolitului Visarion, Misiunea Bisericească
din Transnistria şi-a extins activitatea şi asupra operelor de
binefacere contribuind la ajutorarea azilelor de copii, de bătrâni şi de
orbi, şi a cantinelor pentru săraci. Se acorda sprijin consolidării
ajutorului pe care parohiile îl dădeau gratuit imensei mulţimi de
săraci. Cu prilejul Sf. Sărbători a Naşterii Domnului şi a Învierii,
mitropolitul Visarion îl ruga pe Mareşalul Ion Antonescu, ca din partea
autorităţilor să se acorde amnistie pentru unii deţinuţi. A mijlocit cu
un ajutor material în bani şi alimente pentru cele „51 familii cu 108
suflete, îngrămădite de bolşevici în 3 blocuri lângă mitropolie, aflate
în cea mai cumplită sărăcie”.13/
Pentru bunul mers al dezvoltării Bisericii din Transnistria,
din iniţiativa Şefului Misiunii s-au înfiinţat câteva ateliere în care
se lucrau obiecte necesare cultului religios: iconiţe, cruciuliţe ş.a.
În tipografia Misiunii s-au tipărit nenumărate cărţi cu caracter
religios, cărţi de rugăciune, calendare care au fost împărţite gratuit
populaţiei din Transnistria.14/
În spaţiul dintre Nistru şi Bug situaţia monahizmului era
următoarea: mănăstirea Sf. Panteleimon de lângă Odesa; mănăstirea Sf.
Adormiri de la Bolşoi Fontan; mănăstirea Sf. Treime din Balta. În
judeţul Râbniţa existau: schitul Lipeţcoe, ai cărei slujitori duceau o
luptă împotriva inochentizmului; mănăstirea Berşad, din iniţiativa
stareţului acestei mănăstiri, ieromonahul Varlaam Chiriţă, se edita
foaia religioasă „Duminica” şi schitul Păsăţele. În judeţul Dubăsari se
înfiinţase mănăstirea Sf. Antonie, existau încă două mănăstiri de maici
la Odesa; Sf. Arhanghel Mihail şi Sf. Maria Magdalena.12/
În ultimele luni ale anului 1943, în oraşul Odesa activau 28 biserici,
Misiunea avea sub îndrumarea sa „617 preoţi din cei 2000 necesari pentru
Transnistria”.15/
Într-o cuvântare rostită la Odesa, în octombrie 1943, în
faţa unor refugiaţi de pe Don şi din Kuban, mitropolitul Visarion arăta
scopul urmărit de Misiunea pe care o condu- cea: „Nu ştiu cum vor fi
împrejurările următoare, adică vom rămâne noi românii, pe aici sau va
reveni stăpânirea rusească şi nici nu ne-am călăuzit de această idee.
Gândul nostru a fost purtat spre ţelul urmărit de Misiune, să restabilim
stările bisericeşti şi să redeschidem un drum mai bun pentru viitor
credinţei şi bisericii ortodoxe de aici”.16/
În raportul adresat Mareşalului Ion Antonescu, la 7 decembrie 1943,
mitropolitul Visarion ruga ca mandatul său în Transnistria să fie
socotit împlinit şi să-i aprobe întoarcerea în ţară, urmând să plece în
străinătate pentru căutarea sănătăţii, iar conducerea Misiunii să fie
încredinţată unui alt ierarh. Arătând neajunsurile cu care s-a
confruntat conducerea Misiunii în activitatea sa, menţiona că este
departe cu gândul unei părăsiri voite a postului ce i s-a încredinţat,
dar este nevoit s-o facă. Răspunsul l-a primit la 15 decembrie 1943, de
la Secretarul general al preşidenţiei Consiliului de Miniştri în care se
scria: „D. Mareşal a aprobat întoarcerea Dvs. în ţară … de la 14
decembrie a. c. prea cuviosul Arhimandrit dr. Antim Nica se ataşează pe
lângă Comandamentul de căpetenie al armatei în calitatea de Şef al
Misiunii Ortodoxe Române din Transnistria în locul Prea Sf. Voastre,
demisionat”.17/
Respectul deosebit pe care îl câştigase în scurt timp de la
credincioşii din Odesa, l-a făcut pe monahul Filaret Buliga, membru al
Misiunii, să-i scrie mitropolitului ce se afla la Bucureşti, la 15
februarie 1944: „Poate dă bunul Dumnezeu să veniţi iarăşi Î.P.S. Voastră
la Odesa, aţi fi binevenit. Poporul rus cel blând, credincios, vă
doreşte, vă aşteaptă, regretă cu lacrimi plecarea Î.P.S. Voastre de la
Odesa”.18/
Datorită ultimii sale misiuni din timpul războiului şi
evenimentele ce au urmat, a fost nevoit să se retragă în Europa
Occidentală. Iar aşa-zisele tribunale ale poporului, instituite în
România de către comunişti, îl condamnă în 1946 la moarte, în
contumacie. Sub presiunea autorităţilor comuniste, a fost caterisit de
către Sinodul Bisericii în 1950 şi reabilitat de acelaşi Sinod după
patru decenii.
Aflându-se în exil, din iniţiativa mitropolitului Visarion Puiu, în 1949
se înfiinţea- ză pentru românii din diasporă Episcopia Ortodoxă Română
din Europa Occidentală pe care o conduce până în 1958. Şi-a petrecut
restul vieţii, până la 10 august 1964, în localitatea Viels
Maison-Aisne, la 96 km de Paris.
Bibliografie:
1. Anton Moraru, Istoria Românilor, Basarabia şi Transnistria, Chişinău, 1995, p. 367 – 368.
2.Anatol Petrencu, România şi Basarabia în anii celui de-al Doilea Război Mondial, Epigraf, Chişinău, 1999, p. 142.
3.Pr. prof. dr., M. Păcurariu, Basarabia, Aspecte din istoria Bisericii, p. 121 – 122.
4.Apud: Basarabia desrobită, Bucureşti, 1944, p. 99 – 126.
5.ANRM, F. 706, inv. 1, d. 1049, f. 2 – 3.
6.Nina Negru, Misiunea Ortodoxă Română de peste Nistru,Rev. Destin românesc, nr. 1, 2001 p. 131.
7.ANRM,F 706,inv.1,d 1049, f. 5.
8.ANRM, F. 706, inv. 1, d. 1054, p. 3, f. 454, 536.
9.Ibidem, f. 491.
10.Adrian Nicolae Petcu, Misiunea Ortodoxă Română în Transnistria, Rev. Dosarele Istoriei, nr. 11, 2002, p. 24.
11.ANRM, F. 706, inv. 1, d. 1054, p.3, f. 491.
12.Ibidem, d. 1049, f. 7.
13.Ibidem, d. 1054, p. 3, f. 454, 459.
14.ANRM, F. 706, inv. 1, d. 1049, f. 2; d. 1054, p. 2, f. 112.
15. ANRM, F. 706, inv. 1, d. 1054, p. 2, f. 111.
16.Adrian Nicolae Petcu, Misiunea Ortodoxă Română din Transnistria, p. 21.
17.ANRM, F. 706, inv. 1, d. 1054, p.2, f. 92, f. 127.
18.Colonel (r) Dumitru Stavarache, Elena Istrăţescu, Mitropolit Visarion
Puiu la sfârşit de mandat în Transnistria, Revista de Istorie Militară,
Bucureşti, nr. 6, 1999,p.22
Apud: Arhivele Naţionale Române, fond. Puiu Visarion, d. 14, f. 95.
19.ANRM, F. 706, inv. 1, d. 1054, p. 2, f. 81, 91
20.Colonel (r) Dumitru Stavarache, Elena Istrăţescu, op. cit., p. 27.
Sursa: Studii de istorie a românilor, In honorem Ion Șișcanu, Ed.
AȘM, Institutul de Istorie, Stat și Drept, Universitatea de Stat P.B.
Hașdeu, Cahul, 2011, p. 239-244
Autor: Protoiereu Dr.Ioan Lisnic