Cele mai însemnate
manifestări specific omeneşti sunt trăirile înălțătoare, acele manifestări sufleteşti sau
spirituale prin care viata individului şi deopotrivă a marilor colectivităti
este înăltată din planul supraviețuirii biologice în planul vieții spirituale, adică al dobândirii vietii
veşnice. Omul caută solutii la problema răului şi a bolii în frunte cu boala
cea mai teribilă, care este însăşi maladia mortii, iar această căutare este
pentru oricine lucrul cel mai de pret, mai de pret decât averile, decât
frumusetea şi decât orice ar aduce succesul vremelnic al fiintei omeneşti. Fară
de succesul dobândirii vietii veşnice toate celelalte sunt nimic. Pentru a
întelege aceste imbolduri ale actiunii individuale şi sociale, am propus un nou
sistem de categorii sociologice, prin care am inaugurat perspectiva noologică
în sociologie. Respectivele categorii sunt: latențe sufleteşti, cadre noologice sau spirituale,
învătături şi manifestări. Viața
omenească nu este pur şi simplu dată, ci dăruită,
iar darurile sunt cea dintâi dovadă asupra latentelor sufleteşti, care nu pot
fi explicate în ordine naturală, căci nu derivă din cele ale naturii, ci din
cele veşnice, sunt energii necreate, cum le aflăm denumite la Sf. Grigorie
Palama. Este straniu să constati cât de mult datorează omul energiilor necreate în toate manifestările sale, ca în cazul darurilor (de la darul frumuseții, al cumințeniei, la talente, însuşiri de toate felurile
şi, culminativ, la geniu şi sfințenie), al harismelor, etc., cât de îndatorat
este el cadrelor spirituale (ale trăirii înălțătoare) în desfăşurarea aceloraşi manifestări,
şi cât de însemnate sunt pentru viata omenească învățăturile şi, pe de altă parte, cât de ignorate
sunt aceste categorii în procesele cunoaşterii sociale şi antropologice.
Darurile toate atestă energii care n-au cum să fie furnizate de fluxurile
vietii biologice ori, pur şi simplu, psihice. Ele sunt energii suprafireşti,
aşa cum ni se atestă în cazul profetilor, al sfintior, al geniilor, al eroilor,
al harismaticilor în genere etc. În aceeaşi ordine de idei, cu greu ar confunda
cineva cadrele spirituale ale vieții cu celelalte cadre de viață, de la cele biologice, la cele sociale în genere. Tot astfel, căile omeneşti
datorează atât de mult învățăturilor şi înțelepciunii în frunte cu învătătura învătăturilor
descoperită omului de către însuşi Dumnezeu prin cele două moduri ale
revelatiei, aşa de lămuritor aprofundate de către Nichifor Crainic: revelația naturală şi revelația supranaturală. Fară de învătăturile
descoperite omului de către Dumnezeu s- au iscat mereu forte ale abaterii, care au lucrat spre a-l devia pe om şi chiar
marile colectivităti de la îndrumarea rânduielilor fireşti, ale creatiei, şi
deci de la îndreptările descoperite omului de către Însuşi Dumnezeu.
Mecanismul prin care
s-au săvârşit în toate epocile şi pe durate variate aceste devieri au fost şi
sunt elitele false, elitele care ascultă şi aduc popoarele la ascultarea răutății. Procesul sub care s-au manifestat asemenea
devieri colective a fost numit de antropologi contracultură. Forma sub care se manifestă conduitele
deviate este deopotrivă aceea a sistemului de gândire eronat, a teoriilor
mistificate, pe care le numim de aceea şi parateorii, a ideologiilor în genere şi, culminativ, aceea a idolatriilor. Devierile sunt şi ele stratificate, compun
altfel spus, un sistem destul de stufos, încât regăsirea în hătişurile lor capătă
forma rătăcirii printr-un labirint. Pot fi devieri de la linia învătăturilor
revelate, după cum pot fi devieri de la mari traditii şi tot astfel de la
rânduielile creationale, fireşti, ba chiar de la cele naturale, date omului
prin natura lui. Epoca modernă şi-a justificat devierile slujindu-se în acest
sens de conglomerate ideologice, care s-au constituit în forte greu de strunit,
slujind un singur scop, acela de a justifica, a legitima devierile. Nici chiar
statele cele mai puternice n-au găsit solutia controlului acestor teribile
forte ale devierii. Singură Biserica are ghidul şi puterea acestui control căci
are acces la învătăturile revelate.
Ideologiile se diseminează cu o fortă de
difuziune extraordinară gratie marilor corporații intelectuale care se pun în serviciul lor. Uriaşe corpuri
de intelectuali se pun în slujba lor, constituindu-se într-o adevărată castă a
ideocratilor.
Anii ’90 sunt marcati
de escaladarea unui astfel de fenomen. Un „sistem de gândire” aflat deja într-o
criză
seculară a cucerit elitele
politice şi mari segmente ale corporației intelectuale româneşti. Acest „sistem” a
trecut prin trei cicluri şi cinci subfaze de criză „teoretico-ideologică”
(devoalându-şi, altminteri spus, falsitatea) şi cu toate acestea a fost adoptat
de elitele postdecembriste drept unul dintre sistemele exemplare de a gândi
problemele „înnoirii” României. Ca şi cum ar fi cu putintă înnoirea unei
societăti, reforma ei, convocând în acest scop sisteme teoretice şi ideologice
de gândire invalidate de mai multe ori şi în diverse arii ale planetei. În plan
teoretic, respectivul sistem de gândire a îmbrăcat forma „teoriilor
modernizării” şi a acelei persistente „credinte ideologice” pe care Lovinescu a
numit-o printr-un termen memorabil, „sincronism”. Sincronismul şi „teoriile”
sincronizării reprezintă sinteza tuturor acelor reprezentări şi sentimente
nutrite de credinta că salvarea unei societăti poate veni de la imitatia masivă
a institutiilor şi formelor de viată moderne, amplu îmbrătişate în Occident,
unele fiind chiar izvodite acolo, adoptate amplu de popoarele europene şi
ne-europene indiferent de traditiile proprii şi chiar împotriva lor.
Teoriile modernizării,
aşadar, zidite pe postulate sincroniste, sustin că societățile relativ nemodernizate se pot înnoi prin
influența societăților relativ modernizate. Procesul
influentelor a fost numit, în România anilor 20, „sincronizare”, iar sistemul
de idei şi credinte care împărtăşesc o asemenea viziune a fost numit sincronism. Ca sistem de gândire şi de credinte ideologice,
sincronismul şi teoriile modernizării, în calitate de corelativ teoretic al
acestuia, au înregistrat primul lor prag de criză letală între 1870- 1910 în
Europa de est, unde se remarcă şi prima reactie majoră la criza acestui
„sistem” prin grupul „teoriilor formei fără fond”, împărtăşite de toti
intelectualii epocii, indiferent de orientarea lor ideologică, conservatori
(Eminescu, Maiorescu, Motru), liberali (Zeletin), socialişti (Gherea),
poporanişti (Stere), tărănişti (Madgearu), neoliberali (Manoilescu).