Cele mai însemnate
manifestări specific omeneşti sunt trăirile înălțătoare, acele manifestări sufleteşti sau
spirituale prin care viata individului şi deopotrivă a marilor colectivităti
este înăltată din planul supraviețuirii biologice în planul vieții spirituale, adică al dobândirii vietii
veşnice. Omul caută solutii la problema răului şi a bolii în frunte cu boala
cea mai teribilă, care este însăşi maladia mortii, iar această căutare este
pentru oricine lucrul cel mai de pret, mai de pret decât averile, decât
frumusetea şi decât orice ar aduce succesul vremelnic al fiintei omeneşti. Fară
de succesul dobândirii vietii veşnice toate celelalte sunt nimic. Pentru a
întelege aceste imbolduri ale actiunii individuale şi sociale, am propus un nou
sistem de categorii sociologice, prin care am inaugurat perspectiva noologică
în sociologie. Respectivele categorii sunt: latențe sufleteşti, cadre noologice sau spirituale,
învătături şi manifestări. Viața
omenească nu este pur şi simplu dată, ci dăruită,
iar darurile sunt cea dintâi dovadă asupra latentelor sufleteşti, care nu pot
fi explicate în ordine naturală, căci nu derivă din cele ale naturii, ci din
cele veşnice, sunt energii necreate, cum le aflăm denumite la Sf. Grigorie
Palama. Este straniu să constati cât de mult datorează omul energiilor necreate în toate manifestările sale, ca în cazul darurilor (de la darul frumuseții, al cumințeniei, la talente, însuşiri de toate felurile
şi, culminativ, la geniu şi sfințenie), al harismelor, etc., cât de îndatorat
este el cadrelor spirituale (ale trăirii înălțătoare) în desfăşurarea aceloraşi manifestări,
şi cât de însemnate sunt pentru viata omenească învățăturile şi, pe de altă parte, cât de ignorate
sunt aceste categorii în procesele cunoaşterii sociale şi antropologice.
Darurile toate atestă energii care n-au cum să fie furnizate de fluxurile
vietii biologice ori, pur şi simplu, psihice. Ele sunt energii suprafireşti,
aşa cum ni se atestă în cazul profetilor, al sfintior, al geniilor, al eroilor,
al harismaticilor în genere etc. În aceeaşi ordine de idei, cu greu ar confunda
cineva cadrele spirituale ale vieții cu celelalte cadre de viață, de la cele biologice, la cele sociale în genere. Tot astfel, căile omeneşti
datorează atât de mult învățăturilor şi înțelepciunii în frunte cu învătătura învătăturilor
descoperită omului de către însuşi Dumnezeu prin cele două moduri ale
revelatiei, aşa de lămuritor aprofundate de către Nichifor Crainic: revelația naturală şi revelația supranaturală. Fară de învătăturile
descoperite omului de către Dumnezeu s- au iscat mereu forte ale abaterii, care au lucrat spre a-l devia pe om şi chiar
marile colectivităti de la îndrumarea rânduielilor fireşti, ale creatiei, şi
deci de la îndreptările descoperite omului de către Însuşi Dumnezeu.
Mecanismul prin care
s-au săvârşit în toate epocile şi pe durate variate aceste devieri au fost şi
sunt elitele false, elitele care ascultă şi aduc popoarele la ascultarea răutății. Procesul sub care s-au manifestat asemenea
devieri colective a fost numit de antropologi contracultură. Forma sub care se manifestă conduitele
deviate este deopotrivă aceea a sistemului de gândire eronat, a teoriilor
mistificate, pe care le numim de aceea şi parateorii, a ideologiilor în genere şi, culminativ, aceea a idolatriilor. Devierile sunt şi ele stratificate, compun
altfel spus, un sistem destul de stufos, încât regăsirea în hătişurile lor capătă
forma rătăcirii printr-un labirint. Pot fi devieri de la linia învătăturilor
revelate, după cum pot fi devieri de la mari traditii şi tot astfel de la
rânduielile creationale, fireşti, ba chiar de la cele naturale, date omului
prin natura lui. Epoca modernă şi-a justificat devierile slujindu-se în acest
sens de conglomerate ideologice, care s-au constituit în forte greu de strunit,
slujind un singur scop, acela de a justifica, a legitima devierile. Nici chiar
statele cele mai puternice n-au găsit solutia controlului acestor teribile
forte ale devierii. Singură Biserica are ghidul şi puterea acestui control căci
are acces la învătăturile revelate.
Ideologiile se diseminează cu o fortă de
difuziune extraordinară gratie marilor corporații intelectuale care se pun în serviciul lor. Uriaşe corpuri
de intelectuali se pun în slujba lor, constituindu-se într-o adevărată castă a
ideocratilor.
Anii ’90 sunt marcati
de escaladarea unui astfel de fenomen. Un „sistem de gândire” aflat deja într-o
criză
seculară a cucerit elitele
politice şi mari segmente ale corporației intelectuale româneşti. Acest „sistem” a
trecut prin trei cicluri şi cinci subfaze de criză „teoretico-ideologică”
(devoalându-şi, altminteri spus, falsitatea) şi cu toate acestea a fost adoptat
de elitele postdecembriste drept unul dintre sistemele exemplare de a gândi
problemele „înnoirii” României. Ca şi cum ar fi cu putintă înnoirea unei
societăti, reforma ei, convocând în acest scop sisteme teoretice şi ideologice
de gândire invalidate de mai multe ori şi în diverse arii ale planetei. În plan
teoretic, respectivul sistem de gândire a îmbrăcat forma „teoriilor
modernizării” şi a acelei persistente „credinte ideologice” pe care Lovinescu a
numit-o printr-un termen memorabil, „sincronism”. Sincronismul şi „teoriile”
sincronizării reprezintă sinteza tuturor acelor reprezentări şi sentimente
nutrite de credinta că salvarea unei societăti poate veni de la imitatia masivă
a institutiilor şi formelor de viată moderne, amplu îmbrătişate în Occident,
unele fiind chiar izvodite acolo, adoptate amplu de popoarele europene şi
ne-europene indiferent de traditiile proprii şi chiar împotriva lor.
Teoriile modernizării,
aşadar, zidite pe postulate sincroniste, sustin că societățile relativ nemodernizate se pot înnoi prin
influența societăților relativ modernizate. Procesul
influentelor a fost numit, în România anilor 20, „sincronizare”, iar sistemul
de idei şi credinte care împărtăşesc o asemenea viziune a fost numit sincronism. Ca sistem de gândire şi de credinte ideologice,
sincronismul şi teoriile modernizării, în calitate de corelativ teoretic al
acestuia, au înregistrat primul lor prag de criză letală între 1870- 1910 în
Europa de est, unde se remarcă şi prima reactie majoră la criza acestui
„sistem” prin grupul „teoriilor formei fără fond”, împărtăşite de toti
intelectualii epocii, indiferent de orientarea lor ideologică, conservatori
(Eminescu, Maiorescu, Motru), liberali (Zeletin), socialişti (Gherea),
poporanişti (Stere), tărănişti (Madgearu), neoliberali (Manoilescu).
Putem
califica această atmosferă de deziluzie obştească şi de masivă reacție la „iluzia lirică” a
teoriilor modernizării (nutrită de credinta parareligioasă în rolul crucial al
„împrumutului cultural”) printr-o sintagmă: „cultura critică”. Aceasta
desemnează o stare intelectuală şi afectivă marcată de „deziluzia în fata
progresului”, de brutală „trezire” la realitate din ”somnul sincronist”, de
„reactionarism” şi, evident, de reorientare a gândirii colective, proces în şi
prin care s- au născut un alt sistem de gândire teoretică şi alte idei sociale
(şi politice). Noile teorii şi idei sociale reprezintă curentul organic în viata intelectuală a țărilor înapoiate şi totodată expresia eliberării gândirii
colective din „colonialismul mental” în care fusese împinsă la startul
modernității.
Cum am precizat,
prezumtia de bază împărtăşită de toti intelectualii afirmati în curentul de
ascensiune a culturii critice a fost aceea că există societăti păcălite,
înşelate şi care se autoînşeală mizând pe iluzia că împrumutând o formă (de oriunde ar prelua-o, inclusiv din Apusul
Europei) dobândesc automat şi fondul ei spiritual.
Constatarea lor, în
noua atmosferă a epocii, a fost aceea că forma împrumutată a rămas o formă goală. Căci n-a adus după ea şi o dezvoltare de
aceeaşi măsură a fondului. Fondul social rămâne în continuare nedezvoltat, în
ciuda împrumutului masiv de forme apusene (institutii occidentale). Prin
urmare, influențele modernizării nu
induc dezvoltare, ci, cum va spune A. G. Frank, în anii ’60, aduc
subdezvoltare, sau cu termenul teoreticienilor români ai primelor decade ale
secolului, „forme fără fond”, autoînşelare, simplă decoratie de fatadă. Teoreticienii
fenomenului latino-american au desemnat acest fenomen de propagare a influentei
occidentale modernizatoare prin termeni ca: subdezvoltare sau dezvoltare dependentă ori, şi mai exact, capitalism dependent şi „periferialism”.
Deci sincronizarea nu
aduce dezvoltare ci dependență (tehnologică, economică, politică şi, ceea ce
e mai grav, mentală). Intelectualii din tările dependente prezintă toti acelaşi
sindrom regresiv,
dependent de „formele de gândire” fabricate de altii şi impuse ca „reguli de
gândire” şi de „conduită” socotite valide indiferent de conditiile particulare
de timp şi de spațiu. Ei devin astfel
„obedienți”, capricioşi şi, pe
cale de consecintă, teribilişti, zeflemişti, bonjurişti, neserioşi, simpli
scripcari ai unei melodii pe care, în cele din urmă, nici n-o mai gustă, dar pe
care nici n-au curajul s-o părăsească, fiindcă ar pierde ocazia de a se
manifesta gălăgios în cultură, de a se autointitula grupare progresistă, admisă
la catedre, la pupitrul revistelor şi televiziunilor în pozitia de lideri de
opinie sau, cum se spune azi, de „analişti”. Este plebea suburbialismului oriental
cu mult mai agresivă decât plebea marii metropole a antichitătii romane, care
şi ea a reuşit la un moment dat să cucerească Senatul şi să ocupe „pozitiile
directoare” ale institutiilor. Şi atunci, ca şi acum, păturile dezordinii au
acaparat instituții ale ordinii şi au
provocat marea criză care a zguduit „statul roman” terasându-i „panta
declinului”.
Toate aceste
„fenomene” sunt simptome ale crizei unui sistem de gândire produs de marea
metropolă pentru uzanta „periferiilor”. Al doilea proces care se leagă de cel
dintâi, adică de imitatia masivă practicată cu o încredere de tipar religios în
rolul salvator al formelor imitate, este o masivă culpabilizare difuză: aceiaşi intelectuali obedienti şi necreativi
transferă
vina pentru eşecurile sincronismului asupra poporului căruia i se aplică cele
mai urâte etichete. Lucrurile sunt la
fel azi ca şi ieri, în pragul modernizării societătii româneşti, doar că, azi,
cultura critică este mult mai fragilă, iar valul, mai precis subcultura
„sincroniştilor” este mult mai agresiv promovată. Zeflemeaua a atins proportii
teribile în zilele noastre, iar obrăznicia noilor cenuşeri a atins pragurile
unei urâte maladii. „Turcitii” s-au înmultit, zeflemiştii de profesie au
dezvoltat o adevărată industrie mediatică pe cât de complexă pe atât de
stricăcioasă şi de primejdioasă prin efectele sale asupra spiritului public de
azi şi de mâine. În egoismul ei „noua clasă” pierde din vedere efectele de lung
termen ale fenomenului pe care l-a încurajat prin tot felul de recompense care-au
permis acestei plebea scribax să- şi constituie baza logistică (programe,
burse, sedii, etc. etc., sunt astăzi speranta celui de-al doilea val al
recrutilor amăgirii şi ai mistificării). Lucrul cel mai grav pervertit la noii
„recruti” este memoria părintilor. Ei nu mai vor să ştie de părintii lor, de „locul” originii
lor, indiferent care-o fi acela. Lucrul grav, deci, în devierea sincronistă
este degradarea memoriei, iar aceasta nu este o chestiune strict ideologică, ci
atinge chiar acele categorii sufleteşti, care ordonează fluxul de trăiri în
care se includ obiceiuri şi traditii şi deopotrivă amintirea părintilor.
Grozăvia fenomenului tocmai în asta constă, că degradează, odată cu
institutiile, simple forme fără fond, şi categoriile sufleteşti, adică răneşte
trăirile cele mai intime, precum cele la care tocmai ne-am referit: amintirea
părintilor, memoria strămoşilor şi cultul eroilor. De vreme ce degradările
ating straturile profunde ale sufletului este urgentă căutarea unor metode noi
de cercetare a „profunzimilor”. În cercetările noastre am preluat sugestiile
unei metode pe care cercetătorii lui Dostoievschi au numit-o „sondaj
pneumatologic”. Este metoda regină a sociologiei noologice.
Prof. Univ. Dr. Ilie Bădescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu