Nimica nu nelinişteşte pe cei mai mulţi aşa de tare ca aceea că bogaţii
cei mai prihăniţi se îndulcesc de multă norocire, pe când drepţii sau
cei îmbunătăţiţi adeseori suferă cea mai amară sărăcie şi mii de alte
răni care sunt încă mai cumplite decât sărăcia.
De aceea mulţi zic: „Unde este pronia, unde este dreptatea cea
dumnezeiască, unde este judecata cea dreaptă ? Cel înfrânat si cel
îmbunătăţit sunt nenorociţi, pe când cel desfrânat şi cel rău sunt
norociţi; acesta este admirat, celălalt nesocotit, acesta trăieşte în
îndestulare şi desfătare, celălalt este certat de sărăcie şi de mizeria
cea mai mare”.
Aşa vorbeşte cel nepriceput, dar în adevăr păcătosul este omul cel mai
ticălos şi mai nenorocit din lume, chiar când nu se pedepseşte îndată;
el tocmai atunci este cel mai nenorocit când nu se pedepseşte şi când nu
i se întâmplă nimic potrivnic.
La boli şi la rele noi nu deplângem pe cel ce se lasă a se vindeca, ci
pe acei ce sunt nevindecabili. Iară ce este boala si rana pentru trup,
aceea este păcătui pentru suflet. Şi ceea ce este tăietură şi doctorie
pentru trupul cel bolnav, aceea este nenorocirea pentru un suflet
bolnav.
Aţi înţeles ce zic eu ? Fiţi cu luare aminte, căci eu voiesc să vă
comunic o învăţătură de adevărată înţelepciune. Presupune că tu vezi pe
cineva care are o buba rea, din care ies viermi şi curge puroi, iar
acela îşi neglijează rana şi buba; dar mai vezi încă pe un altul, care
suferind de aceeaşi boală, se slujeşte de mâinile doctoricesti, lasă a
se arde şi a se tăia, şi bea doctorii amare. Spune-mi mie, pe care din
aceştia doi vei deplânge tu, pe bolnavul care nu se supune vindecării
sau pe acela care întrebuinţează leacurile ? Fireşte că pe acela care nu
se lasă a se vindeca. De asemenea, înfăţişează-ţi doi păcătoşi, căci
şi păcătosul este un bolnav; unul dintre ei se pedepseşte pe pământ,
celălalt nu. Deci să nu zic că acest din urmă este un norocit, căci este
bogat, căci poate jefui sărmanii, căci împilează văduvele, se află
bine, cu toate răpirile sale, se îndulceşte de cinste şi de
consideraţie, are dregătorie şi putere, şi nu cunoaşte nici una dintre
patimile cele obişnuite omenesti, nici friguri, nici nenorocire, nici
vreun fel de boală. Este înconjurat de-o grămadă de copii, se bucură de o
vârstă norocită ş.a.
Şi cu toate acestea,tocmai pe dânsul trebuie să-1 deplângeţi mai mult,
căci el este bolnav fără a primi vindecarea. Cum aşa ? îţi voi spune.
Cand vezi pe cineva suferind de idropică şi trupul lui umflându-se, iară
el cu toate acestea nu aleargă la doctor, ci mai vârtos robeşte
plăcerii de a bea, ţine o masă îmbuibătoare, se îmbată în toate zilele
şi aşa tot mai mult sporeşte boala sa, spune mie, îl lauzi tu oare pe
acesta ca pe un norocit, sau îl socoti nenorocit? Dacă, dimpotrivă, vezi
pe un altul, care de asemenea este idropic, însă caută ajutorul
doctorilor, rabdă foamea, trăieşte foarte cumpătat, mănâncă şi bea
neobişnuit de puţin si primeşte cele mai amare doctorii, care deşi
pricinuiesc dureri, însă tocmai prin aceasta restatornicesc sănătatea,
nu-1 vei socoti pe acesta mai norocit decât pe acela ? Negreşit, că unul
este bolnav şi nu se vindecă, celălalt este bolnav şi se vindecă. Cura
este grea, dar folositoare. Aşa este şi în viaţa noastră cea de acum.
Numai că aici nu este vorba de un trup bolnav, ci de un suflet bolnav.
Locul bolii îl ţine aici păcatul, doctoria cea amară fiind pedeapsa
dumnezeiască. Adică ceea ce lucrează doctorul cu doctoria, cu tăierea si
cu arderea, Dumnezeu lucrează cu pedepsele. Precum la boli fierul si
focul cele adeseori întrebuinţate, deşi ard dureros, opresc cangrena şi
stârpesc buba şi sunt foarte mântuitoare, tot aşa la un suflet bolnav,
foamea şi bolile şi alte rele de tot felul se întrebuinţează în locul
fierului şi al focului, spre a împiedica întinderea cangrenei sufletului
şi a-1 vindeca.
Gândiţi iarăşi la doi desfrânaţi, unul bogat, altul sărac. Care din doi
dă mai multă nădejde de mântuire ? Negreşit cel sărac. De aceea, nu
zice că cel bogat este norocit, pentru că trăieşte în desfătare şi
prisosinţă; mai vârtos trebuie să socoteşti norocit pe acela care, fiind
desfrânat, este sărac şi se chinuieşte de foame, căci sărăcia este
pentru dânsul dascălul unei vieţi mai bune. Aşadar, când vezi un păcătos
norocit, plângi, căci răul lui este îndoit; el este bolnav şi totodată
nevindecabil. Iară când vezi un păcătos în nenorocire, mângâie-te,
atât pentru că el prin nenorocire se va îmbunătăţi pentru viitor, cât
şi pentru că el prin aceasta curăţă multe dintre păcatele săvârşite de
dânsul.
Unii oameni se pedepsesc numai aicea pe pământ, alţii se curăţă în
această lume, şi primesc pedeapsa deplină în această lume; şi apoi sunt
şi din aceia care se pedepsesc şi în această lume şi în cealaltă. Pe
care din cei trei oameni îi socotiţi voi cei mai norociţi? Desigur, pe
cei dintâi, căci ei încă aici se curăţă de păcatele lor, iar acolo se
fericesc veşnic. Iară după aceştia, pe care? Poate pe aceia care nu se
pedepsesc aicea, dar în cea lume suferă pedeapsa deplină ? Nicidecum
aceştia nu sunt cel de al doilea în nenorocire, ci mai vârtos aceia care
se pedepsesc şi aicea şi acolo. Căci find ei şi aicea pedepsiţi, de
bună seamă pedeapsa lor acolo va fi mai uşoară. Iară cine numai în acea
lume va primi deplina pedeapsă, acela va trebui să sufere acolo un chin
neîmblânzit, ca îmbuibatul cel bogat din Evanghelie, care nu putea
dobândi nici măcar o picătură de apă, adică, nici cea mai mică mângâiere
în munca sa, căci el aici nu curăţise nimic din păcatele sale.