Oricine
priveste viata contemporana din perspectiva vietii normale pe care o
duceau oamenii in vremurile de mai inainte – sa zicem Rusia, sau
America, sau orice alta tara din Apusul Europei din secolul al XIX-lea
nu poate sa nu-si dea seama de cât de anormala a devenit viata de acum.
Intregul concept de autoritate si ascultare, de decenta si politete, de comportament public si particular
– toate s-au schimbat radical, au fost rasturnate cu exceptia câtorva
comunitati – de opinii crestine de un anumit tip – care incearca sa
pastreze asa numita conceptie de viata – de moda veche.
Viata de azi poate fi caracterizata drept autonoma si rasfatata.
Inca din frageda vârsta copilul de azi este tratat, ca regula generala,
ca o mica zeitate in familie: capriciile ii sunt alimentate, dorintele
indeplinite; este inconjurat de jucarii, distractii, confort; nu este
pregatit si educat dupa principiile stricte ale comportamentului
crestin, ci este lasat sa se dezvolte pe orice cale ar vrea el sa o
apuce. In general este de ajuns sa spuna Vreau! sau Nu vreau sa fac!
pentru ca indulgentii parinti sa se incline in fata lui si sa-l lase sa
faca ce doreste. Probabil aceste lucruri nu se intâmpla intotdeauna in
fiecare familie, dar se intâmpla destul de des pentru a fi considerata
regula de comportament in cresterea copiilor si chiar si cei mai bine
intentionati parinti nu scapa in intregime de sub influenta ei. Chiar
daca parintii incearca sa-l creasca pe copil intr-un mod strict, vecinii
incearca sa faca altceva. Parintii trebuie sa ia in consideratie si
aceste lucruri când isi educa copilul.
Când
un astfel de copil ajunge adult, el, in mod firesc, se inconjoara cu
aceleasi tipuri de lucruri cu care era obisnuit in copilarie: confort, distractii si jucarii pentru adulti.
Viata devine astfel o goana dupa distractie. Acest cuvânt nu se afla in
nici un vocabular. In Rusia secolului xix sau in orice alta tara
serioasa civilizata, unde nimeni nu ar fi deslusit intelesul acestui
cuvânt.
Viata
aceasta, care este o fuga constanta dupa distractii si este lipsita de
orice inteles serios, l-ar face pe un vizitator dintr-o tara de secol
XIX, care s-ar uita la programele noastre cele mai populare de
televiziune, care ar vedea parcurile de distractii, reclamele, filmele,
muzica, sa creada ca a nimerit intr-o tara a imbecililor care au pierdut orice contact cu realitatea. De obicei, nu luam aceasta perspectiva in consideratie, pentru ca traim in aceasta societate si o luam de buna.
Câtiva analisti ai vietii contemporane au numit tineretul de azi cu sintagma de generatia eu, iar vremurile noastre epoca narcisismului, caracterizate printr-o slujire si fascinatie a sinelui care impiedica o dezvoltare normala a fiintei umane.
Altii vorbesc de universul de plastic sau de lumea fanteziei in care
multi oameni traiesc acum, neputând sa infrunte sau sa inteleaga
realitatea lumii inconjuratoare sau a propriilor probleme.
Mesajul
acestei ispite universale care il ataca pe omul de azi – destul de
evident in formele seculare, dar de obicei mai ascuns in formele
religioase – este: traieste pentru prezent, simte-te bine, relaxeaza-te, fii comod!
In spatele acestui mesaj se afla altul, mult mai sinistru, camuflat,
care este dat pe fata numai in tarile oficial atee, care se afla cu un
pas inaintea lumii libere din acest punct de vedere. De fapt ar trebui
sa intelegem ca ceea ce se intâmpla in lume azi este foarte asemanator
de la un loc la altul, indiferent ca are loc in spatele Cortinei de Fier
sau in lumea libera.
Exista mai multe varietati, dar atacul este acelasi pentru a ne câstiga sufletul.
In tarile comuniste exista o doctrina atee oficiala. Ti se spune
deschis ceea ce trebuie sa faci: sa uiti de Dumnezeu si de orice alta
viata in afara de cea prezenta; sa-ti scoti din viata frica de Dumnezeu
si respectul pentru lucrurile sfinte; sa-i privesti pe cei ce cred in
Dumnezeu in modul traditional ca dusmani pe care trebuie sa-i extermini.
Se poate lua ca simbol al vremurilor noastre lipsite de griji, iubitoare de distractii si auto-idolatrie, Disneyland-ul american;
daca-i asa, atunci sa nu neglijam a vedea in spatele acestuia-simbolul
mult mai sinistru care ne indica incotro se indreapta cu adevarat
generatia eu. Gulagul Sovietic, lantul de lagare de concentrare care
deja guverneaza viata a aproape jumatate din populatia lumii.
Doua moduri gresite de apropiere de viata spirituala
Exista
doua moduri gresite de a te apropia de viata din jurul nostru, cai pe
care multi pasesc de obicei azi, gândind ca, intr-un fel, aceste lucruri
ar trebui sa le faca un crestin ortodox.
Un mod de apropiere – cel mai obisnuit – este pur si simplu de a merge in pasul vremii:
sa te adaptezi la muzica rock, la gusturile si curentele moderne si la
intregul ritm al vietii moderne. De cele mai multe ori parintii de moda
veche vor avea foarte putin contact cu aceasta viata si vor continua
sa-si duca viata mai mult sau mai putin separat, dar se vor bucura sa-si
vada copiii urmând ultima moda si vor crede ca acest lucru este lipsit
de primejdii.
Aceasta cale este un dezastru total pentru viata crestina; este moartea sufletului.
Unii inca mai pot duce o viata respectabila in afara lumii, fara sa
lupte impotriva spiritului vremii, dar sunt morti sau pe moarte; si cel
mai trist lucru dintre toate – copiii le vor plati pretul cu numeroase
boli si tulburari psihice si spirituale care sunt din ce in ce mai
frecvente.
Alta apropiere gresita si la extrema opusa este aceea care ar putea fi numita falsa spiritualitate.
Odata cu accesul relativ usor datorat traducerilor cartilor ortodoxe
despre viata duhovniceasca si a raspândirii vocabularului ortodox despre
lupta duhovniceasca, se poate observa o crestere a celor care vorbesc
despre isihasm, despre rugaciunea inimii, despre viata ascetica, despre
stari inalte de rugaciune si de teologia inalta a unor Sfinti Parinti
precum: Sfântul Simeon Noul Teolog, Sfântul Grigorie Palama, Sfântul
Grigorie Sinaitul. Este foarte bine sa fii constient de
adevarata inaltime a vietii spirituale ortodoxe si sa ai evlavie la
marii sfinti care s-au impartasit de ea; dar daca nu vom cugeta intr-un
mod foarte realist si foarte smerit la cât de departe suntem cu totii
astazi de viata isihasta si cât de putin pregatiti suntem pentru a o
urma, interesul nostru fata de ea nu va fi decât o alta expresie a
egoismului nostru, a universului nostru de artificial. The
me-generation goes hesychast! (”Generatia-eu se apuca de isihasm”) –
aceasta incearca sa faca unii; dar in realitate ei numai adauga un nou joc numit isihasm la atractiile Disneyland-ului.
Ei
cred despre sine ca duc o viata foarte inalta, când, in realitate, nu
si-au rezolvat nici macar problemele interioare. Vreau sa subliniez ca
ambele cai trebuie evitate – atât lumescul cât si supra-duhovnicia – dar
asta nu inseamna ca nu trebuie sa avem o perspectiva realista asupra
cerintelor legitime ale lumii sau ca ar trebui sa incetam a mai urma
sfaturile marilor Parinti isihasti ori a mai folosi rugaciunea inimii in
functie de situatie si dupa puterea noastra. Sa fie insa la nivelul
nostru. Ideea, absolut necesara pentru supravietuirea noastra ca
ortodocsi azitazi, este ca trebuie sa intelegem conditia noastra de
crestini ortodocsi in ziua de azi; trebuie sa intelegem profund
vremurile in care traim, cât de putin cunoastem si traim de fapt
Ortodoxia, cât de departe suntem nu numai de sfintii din vremurile de
demult, ci chiar de crestinii obisnuiti de acum o suta de ani sau chiar
de cei din generatia trecuta si cât de mult trebuie sa ne smerim pentru a
supravietui ca si crestini ortodocsi astazi.
Ce putem face
Mai exact, ce putem face pentru a dobândi aceasta trezire, acest discernamânt si cum poate el rodi in sufletele noastre?
Trebuie
sa intelegem ca lumea din jurul nostru rareori ajuta si de cele mai
multe ori stânjeneste educarea copilului in adevaratul spirit ortodox.
Trebuie sa fim zilnic pregatiti pentru a contracara influenta lumii pe
baza principiilor unei educatii crestine intelepte.
Dar
nu numai copiii, ci noi toti ne confruntam cu aceasta lume care
incearca sa ne formeze ca anti-crestini, prin scoala, televiziune,
filme, muzica la moda si toate celelalte influente, care apasa asupra
noastra, mai ales in orasele mari. Trebuie sa constientizam ca
toata incarcatura care se revarsa asupra noastra are aceeasi sursa; are
un anumit ritm, un anumit mesaj care ne este transmis, acest mesaj al
auto-idolatriei, al relaxarii, al nepasarii, al distractiei, al
renuntarii la orice gând pentru alta lume, prin diferite
mijloace, fie prin muzica, filme, televiziune fie prin scoala, prin
felul in care sunt reliefate subiectele, prin fondul care li se da si
prin altele asemenea; este, practic, un anumit lucru care ni se inculca.
Este, de fapt, o educatie in ateism. Noi trebuie sa
ripostam prin cunoasterea a ceea ce lumea incearca sa ne faca si prin
formularea si comunicarea raspunsului nostru crestin-ortodox catre ea.
Fara
aceasta suferinta, fara aceasta constientizare, parintii ortodocsi isi
vor creste copiii spre a fi devorati de lumea contemporana. Cultura
de cea mai buna calitate a lumii insusita corect, rafineaza si dezvolta
sufletul; cultura de consum azi dogeste si deformeaza sufletul si il
impiedica sa primeasca normal si deplin mesajul Ortodoxiei. De
aceea, in lupta noastra impotriva spiritului acestei lumi, putem folosi
cele mai bune esente pe care lumea ni le poate oferi pentru a le
transcede; tot ceea ce este bun in lume, daca suntem destul de intelepti
sa vedem, ne indreapta spre Dumnezeu si spre Ortodoxie si trebuie sa ne
folosim de ele.