Ce-am merita, oare, noi, care avem nişte pilde ca
acestea, care trăim în vremuri de pace şi totuşi ne moleşim şi cădem? Nu duce
nimeni război împotriva noastră, şi suntem junghiaţi; nu ne persecută nimeni,
şi suntem istoviţi. Ne bucurăm de pace. Domnul ne-a poruncit să ne mântuim, dar
nici aceasta n-o putem. Apostolii, când toată lumea ardea şi flăcările
cuprinseseră întregul pământ, au intrat în foc şi
au smuls
din mijlocul flăcărilor pe cei cuprinşi de foc; tu, însă, nici pe tine nu te
poţi salva. Ce îndrăznire mai putem avea, ce iertare? Nu ne mai
ameninţă nici bicele, nici temniţele, nici conducătorii,
nici sinagogile iudaice, nici altceva din unele ca acestea, ci cu totul
dimpotrivă, noi creştinii conducem şi stăpânim. Impăraţii sunt binecredincioşi;
multe dregătorii şi posturi
de frunte sunt ocupate de creştini; creştinii se
bacură de slavă si de linişte; si nici asa nu biruim. Aceia
- si dascăli si
ucenici - erau azvârliţi în fiecare zi
în temniţe, trupul lor era plin de
răni si de cicatrice, dar se bucurau mai mult decât cei
din paradis. Noi nici în vis nu suferim aşa ceva, dar suntem mai moi decât
ceara.
- Dar aceia, mi
s-ar putea spune, făceau minuni!
- Pentru asta dar nu erau biciuiţi? Pentru asta nu erau
prigoniţi? Acesta-i lucru ciudat că adeseori erau chinuiţi si
munciţi tocmai de cei cărora
le făcuseră bine; şi. nici aşa
nu se tulburau, deşi li
se răsplătea
binele cu rău; dar tu, dacă faci cuiva vreun bine cât de mic, iar mai apoi
acela îţi face vreun necaz, te superi, te tulburi şi-ţi
pare rău de binele făcut.
De s-ar întâmpla să se pornească război şi prigoană
împotriva bisericilor — să dea Dumnezeu să nu se întâmple asta vreodată! — , gândeşte-te
cât de mare ar fi râsul, cât de mare ocara! Şi pe bună dreptate! Când nimeni nu
se exercitează în casa sa, cum va fi strălucitor în timpul luptelor? Care
atlet, care n-a făcut exerciţii cu un maestru de lupte, va putea să învingă pe
adversarul său la jocurile olimpice? N-ar trebui, oare, ca şi noi creştinii să
facem în fiecare zi exerciţii de luptă, de bătaie cu pumnii şi de alergare7
Nu vedeţi că aşa numiţii pentatleti, când n-au pe nimeni cu care să faca
exerciţii, umplu un sac cu nisip, îl atârna si aşa îşi exercitează forţa lor?
Nu vedeţi că atleţii mai tineri fac cu colegii de aceeaşi vârstă exerciţii în
vederea luptelor cu adversarii lor? Pe aceştia
imită-i şi tu şi exercitează-te în luptele filozofiei!
Mulţi îţi aţâţă mânia, îţi deşteaptă poftele, îţi aprind
flacăra! Impotriveşte-te patimilor, rabdă cu eroism durerile sufletului, ca să
le poţi răbda şi pe cele ale trupului. Că şi fericitul Iov, de nu s-ar fi
exercitat cum trebuie înainte de a fi venit peste el luptele, n-ar fi strălucit
atâta în timpul luptelor; de nu s-ar fi exercitat să-şi izgonească din suflet
orice mânie, ar fi rostit un cuvânt nesocotit atunci când i-au murit copiii.
Aşa însă, a ieşit biruitor în toate luptele; şi când a pierdut banii, şi când
i-a dispărut atâta avuţie, şi când i-au pierit copiii, şi când a pierdut
dragostea soţiei, şi când i-a fost biciuit trupul, şi când l-au ţinut de rău
prietenii, si când l-au ocărit slugile. Iar dacă vrei să vezi exerciţiile lui,
ascultă-l pe el, că spune cum
dispreţuia banii: „Dacă m-aş fi bucurat când mi se
înmulţeau averile! Dacă aş fi îngropat aurul în pământ! Dacă mi-aş fi pus
nădejdea în pietrele preţioase!" De aceea nici nu s-a
tulburat când averile i-au fost răpite, pentru că nu le dorea nici când le
avea. Ascultă cum se îngrijea de creşterea copiilor lui! Nu-i răsfăţa peste
măsură, aşa cum facem noi. Ci le cerea să aibă viaţă desăvârşită. Dacă aducea
jertfe pentru păcatele neştiute ale copiilor lui, gândeşte-te ce judecător
aspru era al faptelor lor ştiute! Iar dacă vrei să auzi şi luptele lui pentru
curăţenia trupească şi sufletească, ascultă-l
pe el spunând: „Lege pus-am ochilor mei,
să nu ma uit la fecioară". De aceea nu l-a
înfrânt soţia lui; o iubea şi mai înainte, dar nu peste măsură, ci cum se cade
să-ţi iubeşti soţia. De asta mă şi mir. Cum i-a trecut diavolului prin minte să
pornescă război împotriva lui Iov, când cunoştea exerciţiile lui? Cum de i-a
trecut prin minte? Vicleană fiară e diavolul şi niciodată nu-şi pierde
nădejdea! Vina noastră cea mai mare este că noi deznădăjduim de mântuirea
noastră, pe când diavolul nu pierde niciodată nădejdea pieirii noastre. Dar
uită-te că Iov se gândea, cu mult înainte, la chinurile şi suferinţele
trupeşti, care ar fi putut să vină peste el. Nu avusese niciodată vreo
suferinţă, că trăise în bogăţie, desfătare şi lux, dar se gândea în fiecare zi
la suferinţele celorlalţi oameni. Aceasta arătându-o, spunea: „Frica
de care m-am temut a venit asupra mea şi de ceea ce m-am speriat, aceea mi s-a
întâmplat"; şi iarăşi: „Am
plâns de orice neputincios şi am suspinat când am văzut om în nevoie". De
aceea nu l-a tulburat nici una din
suferinţele acelea mari si cumplite care au căzut asupra lui. Dar nu mi te uita
la pierderea averilor, nici la moartea copiilor, nici la bubele lui de
nevindecat, nici la vorbele rele ale soţiei sale, ci la celelalte suferinţe
ale lui, cu mult mai cumplite decât acestea!
- Dar ce suferinţe mai mari decât acestea a îndurat Iov?
aş putea fi întrebat. Din istoria vieţii sale nu cunoaştem altele!
- Pentru că dormim, nu le cunoaştem! Cel care caută cu
grijă şi cercetează bine mărgăritarul, va afla suferinţe cu mult mai mari decât
acestea. Altele îi erau suferinţele, mai cumplite şi mai mari, în stare să-i
zguduie şi mai mult sufletul lui Iov. In primul rând că nu ştia nimic lămurit
de împărăţia cerurilor şi de înviere; de aceea şi spunea cu lacrimi: „Că
nu voi trăi în veac, ca să rabd!"; în al doilea rând, că
ştia că a făcut mult bine; în al treilea rând, că ştia că n-a făcut nici un
rău; şi în al patrulea rând, că socotea că suferă acestea de la Dumnezeu - că
dacă ar fi ştiut că le suferă şi de la diavolul, şi asta l-ar fi scandalizat
din destul -, în al cincilea rând, că auzea pe prietenii lui învinuindu-l
de păcat: „N-ai fost biciuit pe cât
ai păcătuit!" ; în al şaselea rând, că vedea că
cei ce trăiesc în păcat sunt fericiţi şi-şi bat joc de el; în al şaptelea rând,
că n-a văzut vreodată pe un altul suferind atâta.
Iar dacă vrei să afli cât de mari au fost suferinţele lui
Iov, gândeşte-te la cele
ce se petrec acum. Cu toate că acum aşteptăm împărăţia cerurilor, că nădăjduim
învierea şi bunătăţile cele nespuse, că ne ştim vinovaţi cu mii de păcate, că
avem înaintea noastră pilde atât de mari, ca suntem părtaşi
unei atât de înalte filozofii, totuşi dacă unii din noi pierdem o fărâmă de
aur, şi aceea de cele mai multe ori furată, apoi socotim viata cu neputinţă de
trăit; mai mult: nici femeia nu ne pisează la cap, nici copiii
nu ne sunt ucişi, nici prietenii nu ne ocărăsc, nici batjocoresc, ci sunt chiar
mulţi cei care ne mângâie: unii cu cuvantul, altii cu fapta; gândeşte-te acum
de câte cununi nu este vrednic Iov care vedea agonisita sa, câştigată prin
muncă cinstită, răpită fara rost si fara pricină, care vedea că suferinţele vin
valuri-valuri peste el, el ramanad nemişcat
în mijlocul tuturor acestor încercări şi înâlţand Stapanului cuvenita mulţumire
pentru toate? Chiar dacă nimeni din ceilalti n-ar fi spus vreun cuvânt, numai
cuvintele soţiei sale ar fi fost în stare sa zguduie şi o stâncă. Uită-te la
viclenia ei! Nu-i aduce aminte de bani, nu-i aduce aminte de cămile, de turmele
de oi şi de cirezile de vite -cunoaşte doar filozofia bărbatului ei faţă de
acestea! -, ci de ceea ce-i mai împovărător decât toate, de copii adică; apoi
îi mai şi mareste chinul si jalea, adăugand şi durerea şi necazurile ei. Dacă
pe barbatii care au avut o viaţă fericită şi n-au avut nici o supărare de multe
ori femeile i-au înduplecat să le facă pe voie, gândeşte-te ce suflet tânăr a
avut Iov, respingand-o, deşi tăbărâse asupra lui cu arme atât de puternice; a
calcat in picioare două din cele mai tiranice simţăminte: pofta si mila. Multi
au putut să-şi biruie pofta, dar au fost biruiţi de milă. Viteazul Iosif si-a
stapanit cea mai tiranică patimă, respingând pe egipteanca, femeia aceea
barbară, care-i întinsese nenumărate curse, dar nu si-a putut stapani lacrimile
când a văzut pe fraţii lui, deşi-i făcuseră rău; mila i-a rascolit tot
sângele; şi Iosif a aruncat jos masca şi s-a dat pe faţă. Dar când alaturi stă
soţia, care rosteşte cuvinte pline de jale şi-i mai vin in ajutor si faptele:
rănile, bubele şi nenumăratele valuri de nenorociri, cum n-ai putea spune, pe
bună dreptate, că sufletul lui Iov a fost mai tare ca diamantul, de vreme ce
n-a fost doborât de o atât de mare furtuna?
Ingăduiţi-mi să spun cu îndrăznire că acel fericit bărbat,
daca n-a fost mai mare chiar decât apostolii, apoi nicidecum n-a fost mai mic. Apostolii
aveau o mângâiere în suferinţele lor, că le indurau pentru Hristos; şi leacul
acesta era îndestulător să le inalte sufletele in fiecare zi, că aveau în orice
împrejurare pe Stăpânul. Care le spunea : „Pentru Mine!"
şi: „Din pricina Mea„ si: „Dacă pe
Mine, stâpinul casei , M-au numit Beelzebut"; Iov,
însă, era lipsit de această mangaiere; si de mangaierea minunilor şi de mângâierea
harului. Că Iov nici nu avea o putere a Duhului. Şi grozăvia mare este că Iov a
îndurat toate aceste suferinţe, după ce dusese o viaţă îmbelşugată şi
desfătată, după ce se bucurase de atâta cinste; că n-a fost un pescar sau un
vameş sau un om care a trăit cum a putut. Şi ceea ce părea împovărător pentru
apostoli, aceea a suferit şi Iov: ura prietenilor, a casnicilor, a duşmanilor,
a celor cărora le făcuse bine; dar el nu putea vedea ancora aceea sfântă,
portul acela neînvălurat, adică cele spuse de Domnul apostolilor: „Pentru
Mine!"
Mă minunez si de cei trei tineri din Babilon, că au
îndrăznit să înfrunte cuptorul, că s-au împotrivit tiranului. Dar ascultă ce
spun ei: „Dumnezeilor tăi nu slujim, iar icoanei pe care ai
ridicat-o nu ne închinăm!". Mare mângâiere le era lor
că ştiau bine că pentru Dumnezeu îndură toate acele suferinţe; dar Iov nu ştia
că suferinţele lui erau o luptă. Dacă ar fi ştiut, nici n-ar fi simţit
suferinţele, Gândeste-te că atunci când a auzit pe Dumnezeu spunându-i: „Crezi,
oare, că Eu ti-am răspuns pentru altă pricină, decât pentru că te arăţi
drept?", îndată, numai la auzul acestor
cuvinte, a răsuflat uşurat, s-a smerit pe sineşi şi a socotit suferinţele lui o
nimica, grăind aşa: „Pentru ce să mai judec, când sunt
sfătuit şi dăscălit de Domnul, auzind acestea, eu care nu sunt nimic?"; şi
iarăşi: „Mai înainte, cu urechea Te-am auzit; iar acum
ochiul meu Te-a văzut; pentru aceea m-am smerit şi m-am topit şi m-am socotit
pământ şi ţărână".
Această vitejie, deci, această blândeţe a celui care a
trăit înainte de darea legii şi înainte de venirea harului să o râvnim şi noi
cei care trăim după ce s-a dat legea şi a venit harul, ca să putem să ne
sălăşluim în cerurile cele veşnice, pe care facă Dumnezeu ca noi toţi să le dobândim,
cu harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus
Hristos, Căruia slava şi puterea, în vecii vecilor, Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu