16.4.14
Predică a Părintelui Petroniu la Sfânta și Marea Miercuri
Cumpăna celor două prăznuiri ale zilei: păcătoasa - ucenicul Iuda, este răsturnată de pocăință. Păcătoasa se află în starea cea mai de jos a căderii: desfrânarea, iar Iuda, în starea cea mai de cinste: ucenic al Stăpânului. Pe aceea, pocăința o ridică și o face mironosiță; pe acesta, lipsa ei, îl coboară la cea mai de jos cădere, îl face trădător și-l duce la spânzurătoare. Această răsturnare ne umple de teamă și îngrijorare pentru mântuirea noastră, dar totodată și de mare încredere și nădejde, pentru puterea cea mare a pocăinței, ce ne stă la îndemână.
Ultima Liturghie de pocăință din Miercurea cea Mare este o încheiere și pecetluire a întregii lucrări de pocăință a postului, arătându-ne ce minuni poate săvârși ea când se lucrează și câtă pagubă aduce când lipsește.
Cumpăna celor două prăznuiri ale zilei: păcătoasa - ucenicul Iuda, este răsturnată de pocăință. Păcătoasa se află în starea cea mai de jos a căderii: desfrânarea, iar Iuda, în starea cea mai de cinste: ucenic al Stăpânului. Pe aceea, pocăința o ridică și o face mironosiță; pe acesta, lipsa ei, îl coboară la cea mai de jos cădere, îl face trădător și-l duce la spânzurătoare. Această răsturnare ne umple de teamă și îngrijorare pentru mântuirea noastră, dar totodată și de mare încredere și nădejde, pentru puterea cea mare a pocăinței, ce ne stă la îndemână.
Dar să ne oprim mai stăruitor asupra acestora.
Fariseii și cărturarii, îndeosebi, și poporul evreu în general, aveau credința că ei, ca popor ales și chivernisitori ai Legii ce erau, erau destinați din oficiu să fie moștenitori ai împărăției cerurilor.
Mântuitorul, în repetate rânduri, le-a arătat că această credință este greșită. Pilda Vameșului și a Fariseului arată tocmai aceasta: un păcătos și un drept, prin poziția și prin faptele lor, își schimbă între ei locurile, prin poziția lor sufletească.
Vierii necredincioși, deși la început se bucură de încrederea Stăpânului viei, vor auzi hotărârea: „Se va lua împărăția de la voi și se va da neamului care va face roadele ei“ (Matei 21, 43).
Ucenicul și păcătoasa, pomeniți în Miercurea Sfântă, arată și mai deplin acest lucru. Ucenicul cunoaște mai bine ca oricine pe Domnul său: trăise ani de zile împreună, văzuse atâtea minuni, auzise atâtea învățături minunate și cu toate acestea, pentru că s-a lăsat robit de iubirea de argint, a ajuns la pieire veșnică.
Dimpotrivă, desfrânata cea înstrăinată de Dumnezeu aducând cu mare căință lacrimi și mir de mult preț, devine mironosiță și pregătește spre îngropare pe Domnul, iar lucrul ei se va vesti în toată lumea spre pomenirea ei. (Mc. 14, 9).
Slujba Utreniei ne pune mereu față în față cele două stări: ale ucenicului și a păcătoasei; schimbarea cea bună adusă de pocăință și căderea pricinuită de iubirea banilor.
„Desfrânata a venit la Tine, vărsând mir cu lacrimi pe picioarele Tale și s-a vindecat cu puterea Ta de mirosul greu al răutăților; iar ucenicul cel nemulțumitor, vânzându-Te pentru dragostea banilor, s-a amestecat cu noroiul“ (sedealna); sau:
„Când aducea păcătoasa mirul, atunci s-a tocmit ucenicul cu cei fărădelege; aceea a cunoscut pe Stăpânul, iar acesta s-a despărțit de Stăpânul; aceea s-a slobozit, iar acesta s-a făcut rob vrăjmașului; rea este lenevirea, mare este pocăința...“.
Iar Casiana Monahia, în vestita Slavă a stihoavnei, ne arată aievea zbuciumul sufletesc și tânguirea păcătoasei la picioarele Domnului:
„Doamne, femeia ceea ce căzuse în păcate multe, simțind Dumnezeirea Ta, luând rânduială de mironosiță și tânguindu-se, a adus Ție mir mai înainte de îngropare, zicând; Vai mie, că noapte îmi este mie înfierbântarea desfrâului și întunecată și fără de lună pofta păcatului. Primește izvoarele lacrimilor mele, Cel ce scoți cu norii apă din mare; pleacă-Te spre suspinurile inimii mele, Cel ce ai plecat cerurile cu nespusa plecăciune; ca să sărut preacuratele Tale picioare și să le șterg pe ele iarăși cu părul capului meu. Cine va cerceta mulțimea păcatelor mele și adâncurile judecăților Tale, Mântuitorule de suflete, Izbăvitorul meu, să nu mă treci cu vederea pe mine roaba Ta, Cel ce ai nemăsurată milă“.
Învățătura veșnică ce rezultă din întâmplările acestei zile nu trebuie nici o clipă uitată. Ceea ce s-a întâmplat cu Israelul de altă dată, cu cărturarii și preoții săi, se poate întâmpla și cu Israelul cel nou, cu creștinii și cu slujitorii săi: preoții și monahii. Nu starea de a fi popor ales, creștin, preot etc, este mântuitoare, ci răspunsul la această chemare, faptele corespunzătoare chemării, starea lăuntrică, căința, smerenia. De aceea, Sf. Părinți zic adesea: „Mai bine un păcătos smerit decât un drept mândru“.
La sfârșitul postului, pomenirea păcătoasei și a vânzării lui Iuda are un tâlc îndoit.
Ne apropiem de Sfintele Paști, după o îndelungată vreme de pregătire cu multe osteneli. Să nu fim fără de grijă; o neatenție ne poate pierde toată agoniseala sufletului, ca ucenicului celui iubitor de argint.
Tot așa, cel împovărat cu multe și înstrăinat de Dumnezeu, are și el pricină de nădejde: o pocăință sinceră, din adâncul inimii și cu lepădare de păcate, îl poate învrednici de iertare, ca pe păcătoasa, ceea ce căzuse în păcate multe.
Cu frică și cu nădejde deci, se lucrează mântuirea. Cu frică, pentru nestatornicia și șubrezenia firii omenești, cu nădejde în puterea pocăinței ce ne stă la îndemână și în nemărginita milostivire a lui Dumnezeu, înaintea cărora nici un păcat nu rezistă. Și Iuda putea fi iertat de se căia. Ne-o adeverește păcătoasa cea de mulți ani, care vărsând mir cu lacrimi „s-a izbăvit de puterea răutăților“ și ne-o va arăta de asemenea și celălalt ucenic, Petru, căruia, după întreita lepădare, lacrimile cele amare îi vor aduce iertare ca și păcătoasei.
Miercurea cea Mare este întunecată de târgul lui Iuda și de hotărârea cărturarilor și fariseilor de a ucide pe Domnul, precum o spune limpede troparul Ceasului VI din această zi:
„Astăzi s-a adunat soborul cel viclean și a gândit asupra Ta cele deșarte; astăzi Iuda, pentru tocmeala ce a făcut, și-a arvunit spânzurare; iar Caiafa și nevrând a mărturisit că unul pentru toți a luat patima cea de bună voie, Izbăvitorul nostru...“.
Pentru fapta atât de josnică a ucenicului și a poporului iudeu, care s-a lepădat de Mesia Cel atât de mult așteptat, Biserica se va îndolia în toate miercurile din curgerea anului cu post și cu întristare. Căci păcatul vânzării și lepădării de Stăpânul nu s-a consumat cu moartea lui Iuda, ci se continuă peste veacuri și apasă cu aceeași greutate și asupra creștinilor. Fiindcă și aceștia, ca și poporul evreiesc, după ce s-au învrednicit de darurile cele mari ale Stăpânului: răscumpărarea, înfierea, cinstea de ucenic, târguiesc pe Domnul pe bani și pe un preț de nimic, adică pe grijile cele zadarnice ale veacului de acum.
Izbăvește Doamne, de o nelegiuire ca aceasta, sufletele noastre!
Părintele Petroniu Tănase
Sfantul Teofan Zavoratul - Predica la Miercurea Mare
În Miercurea Mare
Pe
ziua de astăzi - iată, printre altele, ce amintire amară: mai-marii
iudeilor s-au adunat în casa lui Caiafa şi chibzuiau cum să-L prindă
prin viclenie pe Domnul Iisus şi să-L dea morţii. Atunci, nefiind rugat
de nimeni, a venit la ei unul dintre cei doisprezece, Iuda
Iscarioteanul, şi a zis: „Ce voiţi să îmi daţi, şi eu îl voi da pe El
vouă?" Ei i-au dat treizeci de arginţi.
Când
am citit locul acesta din Scriptură, sufletul meu s-a umplut de
nemulţumire - şi asupra mai-marilor iudei, şi asupra lui Iuda. Ce aveau
în vedere aceşti mai-mari, de au atras asupra lor şi a poporului vina şi
pedeapsa pentru uciderea de Dumnezeu? Si cum a putut să se hotărască la
aşa o faptă Iuda, care întotdeauna era aşa apropiat de Domnul şi aşa
limpede văzuse întipărită în El plinătatea Dumnezeirii? După aceea,
gândul meu s-a mutat la caracterul trădării lui Iuda; şi în timp ce
cugetam la lucrul acesta, din conştiinţă au început să răsară una după
alta propriile mele fapte, foarte asemănătoare cu fapta lui Iuda. Cu cât
mă gândeam mai mult, cu atât semănau mai tare. Atunci, în locul
nemulţumirii împotriva lui Iuda, a început să renască temerea pentru
mine însumi, şi glasul lăuntric mi-a grăit: „Lasă-1 tu pe Iuda,
întoarce-ţi mai degrabă luarea-aminte asupra ta şi îngrijeşte-te să
scapi de soarta lui amară". Cu acest îndemn, fraţilor, mă înfăţişez şi
eu vouă. Aveam de gând să vă înfăţişez cât de neagră este trădarea lui
Iuda. Acum, însă, zic: să-1 lăsăm pe Iuda. Să cercetăm mai bine faptele
noastre, ca să curăţim din viaţa noastră tot ce poartă vreo trăsătură a
caracterului lui Iuda - şi prin aceasta să scăpăm de pedeapsa cerească
ce a căzut asupra lui.
Lucrul
cel mai izbitor la Iuda este faptul că în vremea petrecerii lui alături
de Domnul el era, în ce priveşte viaţa sa, întocmai cu toţi Apostolii,
împreună cu ei mâncase, băuse, umblase, petrecuse nopţile, împreună cu
ei ascultase învăţăturile şi văzuse minunile Domnului, împreună cu ei
răbdase toate nevoile, chiar şi umblase propovăduind Evanghelia, şi
poate că făcuse minuni cu numele Domnului; nici Apostolii, nici ceilalţi
nu văzuseră în el ceva aparte. Şi totuşi, la sfârşit vedeţi ce a ieşit?
De unde această roadă? Fireşte, dinlăuntru, din suflet. Şi iată,
vedeţi, înăuntrul sufletului se pârguise ceea ce în toată vremea
dinainte nu se vădise afară prin nici un semn. Oare ştia însuşi Iuda că
în inima sa încălzea un asemenea şarpe, care în cele din urmă avea să-1
piardă? După obiceiul pe care-1 are vrăjmaşul nostru de a ascunde
legăturile în care îl încurcă pe păcătos, el tăinuieşte de conştiinţă
patima de căpetenie prin felurite lucruri frumoase de mâna a doua, şi
numai atunci când se bizuie pe pierzania neîndoielnică a omului dă
drumul nenorocirii asupra lui cu toată încrâncenarea lui neînfrânată. Se
poate, judecând după toate faptele, ca Iuda să nu fi văzut urâţenia
patimii sale şi să se fi crezut cu nimic mai rău decât ceilalţi
Apostoli. Şi a căzut, cumva de parcă nu ar fi prevăzut lucrul acesta.
Având
aceasta în gând, fraţilor, să ne întoarcem luarea-aminte la noi înşine
şi să cercetăm cu asprime cele mai tainice mişcări ale inimii noastre,
fără a ne opri la înfăţişarea cuviincioasă dinafară. Pe dinafară, ia
uitaţi-vă, cu ce suntem răi? Şi totuşi, poate că în jurul inimii noastre
se încolăceşte un şarpe care e gata să ne dea pierzării - şi ne va da
îndată ce se va ivi prilejul. Vă amintesc cugetarea sfântului Macarie
Egipteanul, care grăieşte: „Nu te lăuda cu nici un fel de fapte şi cu
nici un fel de nevoinţe. Dar dacă te-ai pogorât chiar până în adâncul
inimii tale şi ai ucis şarpele cuibărit acolo, ce otrăveşte cu veninul
său toate cele prin care se vădeşte viaţa ta, atunci să dai mulţumită
Domnului". Prin aceasta el avea în vedere fie păcatul care trăieşte în
noi, fie patima de căpetenie a fiecăruia, în care se preschimbă acel
păcat. Şi iată asupra cărui lucru să vă întoarceţi mai cu seamă
luarea-aminte atunci când vă cercetaţi pe voi înşivă. Căutaţi patima
voastră de căpetenie. Pe ea s-o daţi în vileag, pe ea s-o aruncaţi
afară. „Nu cere de la tine Domnul post", spunea un alt Bătrân, „când
pătimeşti de lăcomie: dă-I simplitatea milosteniei. Nu cere de la tine
Domnul fapte vestite şi slăvite dacă eşti molipsit de părerea de sine:
dă-I smerenie şi defăimare de sine. Aşa şi în toate celelalte privinţe".
Domnul vrea ca noi să dăm în vileag în noi înşine şi să făgăduim a
birui mai ales patima care ne biruie mai mult, şi să strălucim mai ales
în virtutea potrivnică patimii ce ne biruie. Dacă vei face asta, toate
celelalte virtuţi vor veni în rânduială de luptă şi cu putere, iar
patimile vor slăbi, fiindcă ele se ţin de obicei în jurul patimii
noastre de căpetenie.
Dar
să ne întoarcem la Iuda. Aşa purta el ghimpele în inima lui. S-a ivit
prilejul, patima a dat în clocot. Vrăjmaşul 1-a apucat pe el, sărmanul,
de această patimă, a înceţoşat mintea şi conştiinţa lui şi 1-a dus ca pe
un orb sau ca pe un rob legat - la început la fărădelege, apoi şi la
pierzania deznădăjduiţii. Şi acest lucru nu s-ar fi întâmplat dacă şi-ar
fi descoperit înaintea Domnului patima sa. Doctorul sufletelor ar fi
tămăduit îndată boala sufletului său - şi Iuda ar fi fost mântuit.
Acelaşi lucru se va întâmpla şi cu noi dacă nu vom descoperi părintelui
duhovnicesc patima noastră.
Acum
ea stă potolită; dar mai apoi, numai să se ivească prilejul şi îndată
va urma căderea. Iar dacă ne vom descoperi patima, ne vom străpunge, vom
lua hotărârea de a nu ne lăsa înfrânţi şi vom cere ajutor de la Domnul,
fără îndoială că o să rezistăm: fiindcă „mai mare este Cel ce este
întru voi decât cel ce este întru lume (l Ioan 4, 4)". Prin harul Său,
Domnul va ucide în clipa dezlegării patima şi va pune sămânţa virtuţii
potrivnice ei.
Atunci
n-ai decât să adaugi o mică osteneală şi, cu ajutorul lui Dumnezeu, nu
te vei mai tăvăli în patimile de ocară şi vei începe să priveşti cu faţa
descoperită şi către Domnul, şi către Sfinţi, şi către toţi creştinii.
Încă
puţină vreme şi Domnul va veni la voi, şi va face la voi cină împreună
cu voi. Pregătiţi-vă! Aruncaţi din inimă tot ce este potrivnic Domnului,
ştergeţi tot praful prin suspinări din inimă, spălaţi orice pată prin
lacrimile străpungerii, aşa încât Domnul, intrând în voi, să afle casa
sufletului vostru dereticată, aşternută, curată. Să nu fie între voi
vreunii asemenea lui Iuda. Şi Iuda, ca şi ceilalţi Apostoli, deopotrivă
auzise: „după două zile Pastile vor fi". Apostolii s-au apropiat de
Domnul şi au zis: „Unde voieşti să-Ţi pregătim să mănânci Pastile?"
Iuda, însă, ce a făcut? A mers şi L-a vândut pe Domnul. Iar la cină tot a
mers, alături de ceilalţi. Nu cumva şi între voi se vor afla mâine unii
ca aceştia? O, să nu fie! încă mai este vreme. Mergeţi; şi fiecare,
după măsura puterilor sale, să sârguiască a se arăta vrednic a-L primi
pe Domnul prin sfintele Sale Taine. Daţi-vă seama de ce sunteţi
vinovaţi, plângeţi şi spuneţi: „Nu vom mai face, Doamne! Ajută-ne să
ţinem piept de acum înainte". Acesta este cel mai însemnat lucru pe care
îl doreşte Domnul - iar nepăsători să nu se afle între voi. Să nu fie
nici vreunii din aceia care se apropie de sfintele Taine cum apucă, fără
gânduri şi simţăminte potrivite şi fără grijă de pregătirea pentru
primirea lor. Şi mai ales să nu fie vreunii dintre cei care, fără a se
lepăda de patima lor, nu numai că nu au hotărârea să se înfrâneze de la
lucrurile ei, ci nici nu sunt străini de îndulcirea cu ele şi aplecarea
spre ele. Unul ca acesta e întocmai ca Iuda: cu trupul la Cină, iar cu
inima în uneltiri trădătoare. Şi unuia ca acesta, când după împărtăşirea
cu Tainele lui Hristos va săruta potirul, oare Domnul nu-i va grăi în
conştiinţa lui: „Cu sărutare vinzi pe Fiul Omului?"
Domnul
şi Mântuitorul nostru, Preacurata Maică a Domnului şi Sfinţii toţi să
ne ajute a ne împărtăşi spre iertarea păcatelor şi viaţa veşnică!
Amin.
Marturia lui Dumitru Bordeianu: Cuvantul Badiei Trifan mergea la inima, nu se adresa ratiunii. Privea cu ochii sufletului si simtea cu inima suferintele Fiului lui Dumnezeu rastignit pe cruce
Dupa iadul din care scapasem si
dupa intalnirea cu Jimboiu, setea mea de invatatura ma impingea sa aflu
cate ceva si despre alte moduri de traire a vietii crestine.
Ion Munteanu era, dintre
exponentii intelectuali greco-catolici din Cluj, cel mai receptiv la
tot ceea ce se intampla in camera. Un intelectual de varf, cult si
talentat: scriitor, filozof si poet, stapanit de rationalismul apusean,
nu mai pastrase nimic din Ortodoxie. In discutii, cauta sa ma atraga
in sfera lui de influenta, sa gandesc, si sa traiesc ca el.
Opusul lui, prin judecata si
trairea crestin-ortodoxa, Badea Trifan, era mai cald si cuvantul lui
imi mergea la inima, nu se adresa ratiunii. In aceasta atmosfera, ca
unul ce traiam ortodoxia, eu l-am ales drept calauza pe Badea Trifan;
nu l-am respins insa nici pe Munteanu.
Se apropia Pastele lui 1955. Trecuse un an de la minunea savarsita de Dumnezeu cu mine si un an de la cunoasterea lui Jimboiu.
Saptamana Patimilor acestor
sfinte Pasti a fost pentru mine o adevarata aniversare; am trait-o in
cainta si smerenie, sufletul meu era mereu atintit spre Golgota. In
general, toti traiau cu smerenie Patimile Fiului lui Dumnezeu.
De multe ori suntem inclinati sa
credem numai ceea ce vedem. Si atunci ni se pare ca nu mai avem nevoie
de credinta, deoarece credinta opereaza acolo unde nu vedem si unde
posibilitatile de cunoastere rationala devin neputincioase.
Nu observasem cum a trait
saptamana Patimilor Jimboiu, in 1954, pentru ca el era foarte discret
in manifestari; in schimb l-am vazut pe Badea Trifan, de Luni si pana
in Sambata Mare. Ceea ce am vazut la el a fost mai mult decat
impresionant.
Luni dimineata am vrut sa stau de vorba cu
el, despre trairea duhovniceasca din aceasta Sfanta Saptamana. Spre
marea mea surprindere insa, cand m-am apropiat, am observat cum plangea
cu siroaie de lacrimi. Cei din camera, la dorinta lui, ii rezervasera
un colt pe prici. Mi-a fost rusine ca l-am deranjat si toata Saptamana
Patimilor n-am mai putut sta de vorba cu el. Era
retras in acest coltisor si plangea in continuu, privind cu ochii
sufletului si simtind cu inima suferintele Fiului lui Dumnezeu rastignit
pe cruce, pe Golgota. Ii impresionase pe toti cei din camera intr-atat, incat intreaga Saptamana Mare a fost una de doliu.
Miscat de cele vazute la Badea
Trifan, mi-am indreptat atentia si la Ion Munteanu si m-am convins de
diferenta dintre trairea ortodoxa si cea catolica. Trifan traia cu
inima, Munteanu cu ratiunea.
Pe Munteanu nu l-am vazut o
singura data sa verse o lacrima pe tot parcursul Saptamanii Patimilor,
in timp ce Trifan plangea cum plange o mama care si-a pierdut unicul
copil. Trifan simtea calvarul de pe Golgota, pe cand Munteanu il
gandea.
M-am convins apoi pentru tot
restul zilelor mele, sa-i imit pe Jimboiu si pe Badea Trifan, ca pe
fratii cei mai apropiati de sufletul meu.
M-am intrebat cati crestini de
pe pamant sunt in stare de o traire ca a lor? Iar eu, putea-voi oare
varsa o lacrima, privind cu ochii sufletului catre Golgota? Da!
Dumnezeu m-a invrednicit de cutremurul jertfei! In timpul acelor Sfinte
Pasti am vazut fata luminoasa a lui Badea Trifan aratand ca fetele
marilor mistici romani, ca a Parintelui Cleopa Ilie, a Parintelui
Argatu, a Parintelui Arsenie etc.
(Dumitru Bordeianu – Marturisiri din mlastina disperarii)
sursa: http://impantokratoros.gr
“Vocea lui Traian Trifan a sunat în sufletele noastre ca o trâmbiţă a Apocalipsului”- mărturie minunată a fostului deţinut politic Bucur Stănescu despre atitudinea lui Traian Trifan la a doua şedinţă de reeducare de la Aiud, în care a dezvăluit întreaga mascaradă a reeducării prin muncă.
Dacă prima şedinţă
de reeducare a fost ratată prin ilaritate şi prin alunecarea ei în comic, cea
de-a doua a avut un final tragic. Probabil că eşuarea primei şedinţe a fost
îndelung analizată în cadrul unei alte şedinţe, de astă dată de comandament.
Pentru că la ei, la comunişti, totul se rezolvă prin comandamente. Se va fi
discutat în mod ştiinţific despre cauzele eşecului acestei şedinţe de
reeducare. Prin faptul că cea se-a doua şedinţă nu s-a mai ţinut în aer liber,
ci în celular, probabil că una din cauzele eşecului să fi fost depistată tocmai
în faptul că şedinţa s-a ţinut în aer liber. Aici, în afara zidurilor
închisorii – deşi aceste ziduri rămâneau în imediata apropiere – sufletul
oamenilor va fi răsuflat mai uşurat, scăpat din constrângerea imediată a
celulei. O altă greşeală va fi fost aceea de a aştepta ca oamenii să se înscrie
voluntar la cuvânt. Deci s-a procedat la înlăturarea acestor lipsuri.
Şedinţa a avut loc
în adevăr în celular. De la etajul doi până la parter deţinuţii au fost
scoşi în faţa celulelor.
Prezidiul a fost
instalat la etajul unu, cruce, adică la joncţiunea aripei lungi a celularului
cu aripa scurtă dinspre vest. Era, cred, şi o masă (acoperită cu nelipsita
cârpă roşie) la care au luat loc câţiva din colaboratorii zeloşi ai administraţiei,
adică turnătorii notorii: Ardeleanu Ludovic, fost ilegalist şi preşedintele
consiliului general al sindicatelor după 1945, a ajuns în închisoare pentru
faptul de a fi descoperit ca informator al siguranţei burgheze, Busuioc, fost
secretar UTC la fabrica de tricotaje ITA (mai târziu UTA) din Arad. Acesta a
ajuns în închisoare în calitate de conducător al unei răscoale ce a avut loc la
ITA. Se pare că a fost ucis chiar secretarul de partid al fabricii. Busuioc se
revoltase împotriva abuzurilor şi nedreptăţilor din fabrică. Acum îşi
mărturisea vina, avea remuşcări şi ca dovadă că aceste remuşcări erau sincere,
colabora din plin cu administraţia la oprimarea noilor săi tovarăşi de
suferinţe. Meandre foarte ciudate ale sufletului omenesc produse de marşul
victorios al comunismului. (...)
Conform probabil
hotărârii care se luase în cadrul "comandamentului", nu trebuia să se
mai aştepte ca oamenii să se înscrie singuri la cuvânt. Cineva din acest
prezidiu se năpustea asupra unui deţinut (lista probabil fusese întocmită cu
grijă) şi-l soma să-şi definească atitudinea într-o anumită problemă. Trebuiau
luate angajamente pentru ameliorarea producţiei şi depăşirea normelor
existente. Trebuiau făcute declaraţii apologetice la adresa regimului şi binecuvântată
grija acestuia faţă de rătăcirea în care se zbătea sufletul nostru.
"Procurorul" de serviciu fusese ales probabil Busuioc. Acesta, după
ce a ridicat în slăvi bunăvoinţa regimului şi grija lui de a ne salva sufletele
a întrebat întâi: cine vrea să-şi ia angajament de întrecere în producţie?
Locotenentul major Dorobanţu, educatorul, nu se urcase la etajul 1, unde se
afla prezidiul. Aparent vrea să demonstreze că toate acestea sunt problemele
deţinuţilor, că pe el nu-l priveşte ce are să se întâmple şi lăsa pe aceştia
să-şi rezolve singuri problemele. Nu trecuse mult de la prima şedinţă sfârşită
cu bine pentru noi. Acum plutea în aer ceva ameninţător. Ne dădeam seama că
înscrierea la cuvânt nu va mai fi lăsată la bunul nostru plac. Cred că – deşi
cei mai mulţi erau hotărâţi să refuze orice fel de angajament – aproape fiecare
se ruga în sinea lui să treacă de la el acest pahar şi să nu fie întrebat de
sănătate. În acelaşi timp, ne dădeam seama că de atitudinea pe care o va avea
primul din cei somaţi să-şi precizeze poziţia va depinde toată desfăşurarea
şedinţei, ca şi urmările asupra moralului nostru. Am avut noroc. Reeducatorii
n-au fost inspiraţi. Au ales – pentru a fi primul somat să-şi ia angajamente –
pe un puşcăriaş bătrân din 1941, Traian Trifan, avocat. Era un om trecut de 40
de ani, fost prefect de Braşov. În lunga detenţie, Trifan se interiorizase pe
zi ce trece. Privirile erau aţintite înăuntrul său în aşa fel că nu mai era
atent la ce se petrece cu el, deşi era foarte atent şi plin de compătimire pentru
suferinţa altuia. După consideraţiile generale, procurorul de şedinţă – Busuioc
– s-a repezit ca un uliu asupra lui Traian, somându-l să spună dacă are de gând
să-şi ia un angajament că a înţeles gestul partidului şi hotărârea lui de a ne
salva. Întrebarea lui Busuioc a răsunat ameninţător:
- Trifan, îţi iei
sau nu-ţi iei angajament?
Întrebarea ne-a
lovit în plin pe fiecare dintre noi. Ochii ni se lipiseră parcă de buzele lui
Traian. Aşteptare. Zvârcolire internă, teamă şi speranţă. Ne era prea drag
acest om drept, onest şi bun, acest pustnic care trăia printre noi, dar care
părea că vine dintr-un tărâm al marilor revelaţii şi nu l-am fi vrut întinat cu
nimic. Cel puţin pentru mine, teama de ce va face Trifan, gândindu-mă la
reputaţia lui, era mai mare decât teama că-mi va veni şi mie rândul să fiu
somat.
Trifan ţinea capul
în pământ. Se vedea mişcarea nervoasă a muşchilor maxilarului. Ce furtuni îi
stăpâneau sufletul? (...)
Privirile noastre
continuau să stea lipite de chipul lui Trifan. Maxilarele acestuia se mişcau
ritmic, capul rămânea plecat. De-odată am văzut cum trupul începe să se
îndrepte încet, buzele să tremure. După ezitări şi o mare învălmăşeală de lupte
interioare, într-o tăcere în care fiecare din noi auzea zgomotul infernal al
inimilor, capul lui Trifan s-a ridicat încet. Când capul a fost pe deplin
ridicat, privirea fiind aţintită undeva în infinit, o rază de soare a pătruns
prin luminatorul celularului, a încununat fruntea lui Traian şi o voce care a
bubuit ca un tunet în tot celularul a exclamat:
-
Eu sunt rob, robul n-are voinţă!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)