„Pentru aceea, Dumnezeu i-a dat unor patimi de ocară, căci şi femeile
lor au schimbat fireasca rânduială cu cea împotriva firii; asemenea şi
bărbaţii, lăsând rânduiala cea după fire a părţii femeieşti, s-au aprins
în pofta lor unii pentru alţii” (Romani 1, 26, 27).
Toate patimile omeneşti sunt necinstite, dar mai ales pofta nebună după
bărbaţi; căci sufletul mai mult pătimeşte şi se necinsteşte în păcate
decât trupul în boli. Bagă de seamă cum şi aici, ca şi în cazul
dogmelor, îi lipseşte de orice iertare. Despre femei zice: „au schimbat
fireasca rânduială”. Prin urmare, nu se poate spune că au fost
împiedicate de ceva în relaţiile fireşti, nici că nu au avut cu cine
să-şi împlinească trebuinţa şi au fost silite să se arunce în această
cumplită nebunie. Căci „a schimba” presupune a avea ce schimba; după cum
atunci când vorbea de credinţă zicea că „au schimbat adevărul lui
Dumnezeu în minciună” (l, 25). Bărbaţilor iarăşi le reproşează acelaşi
lucru, spunând: „lăsând rânduiala cea după fire a părţii femeieşti”.
Astfel şi pe femei ca şi pe bărbaţi îi lipseşte de orice iertare,
învinovăţindu-i deopotrivă, pentru că nu numai că au avut prilejul de
a-şi împlini plăcerile, şi lăsând la o parte ceea ce aveau, au ajuns la
asemenea absurdităţi, dar încă şi că necinstind ceea ce este firesc, au
alergat la ceea ce este potrivnic firii. Or, cele potrivnice firii sunt
şi mai grele, iar în acelaşi timp şi mai dezgustătoare, astfel încât
nici nu le-ar putea numi cineva plăcere, fiindcă adevărata plăcere este
cea conformă cu natura. Însă când Dumnezeu părăseşte pe cineva, totul se
întoarce pe dos! De aceea nu numai credinţa le era satanică, ci şi
viaţa le era demonizată. Atunci când le vorbea de credinţă, le-a pus
înainte lumea şi cugetul omenesc, spunându-le că, prin mintea dată lor
de Dumnezeu, ar fi putut prin cele ce se văd să se ridice la Creatorul
lor, însă fiindcă nu au voit, au rămas fără nici o justificare. Aici
însă, în locul lumii, le pune dinainte plăcerea cea după fire, de care
ar fi putut să se bucure cu mai multă libertate şi linişte, prin care ar
fi scăpat de ruşine, dar pe care nu au vrut-o. Drept care şi sunt
lipsiţi de orice iertare, fiindcă au defăimat însăşi firea. Şi ceea ce
este încă mai lipsit de cinste este faptul că şi femeile umblă după
asemenea legături nefireşti, în timp ce s-ar cădea să se ruşineze mai
mult decât bărbaţii.
Este şi aici demnă de admirat înţelepciunea lui Pavel, cum acesta
aruncându-se cu vorba în două lucruri contrare, le-a dezvoltat pe
amândouă cu toată exactitatea. Căci voia a vorbi şi demn, însă şi
înţepător în acelaşi timp pentru auditoriu; însă acestea nu erau cu
putinţă amândouă, fără ca una din ele să o excludă pe cealaltă. Dacă vei
spune ceva demn, nu vei putea atinge auditoriul, iar de voieşti a-l
atinge tare, atunci este nevoie a dezveli lămurit ceea ce spui. Dar iată
că acest înţelept şi sfânt suflet le-a putut uni pe amândouă la un loc,
şi le-a dezvoltat cu exactitate; căci în numele firii a mărit
învinovăţirea lor şi în acelaşi timp s-a servit de aceasta ca şi de un
văl pentru demnitatea povestirii sale.
După ce, deci, aduce reproşuri mai întâi femeilor, de îndată merge mai
departe asupra bărbaţilor, spunând: „asemenea şi bărbaţii, lăsând
rânduiala cea după fire a părţii femeieşti”. Iată dovada celei mai de pe
urmă nebunii, căci când amândouă genurile [sexele] sunt corupte – şi
bărbatul, care este menit dascăl al femeii, ca şi femeia, căreia i-a
fost poruncit a fi de ajutor bărbatului -, nu doar că nu mai îndeplinesc
cu sfinţenie datoriile lor, dar se şi duşmănesc unii cu alţii. Bagă de
seamă, apoi, şi cât de reprezentative sunt cuvintele de care s-a slujit,
căci nu spune simplu că s-au îndrăgostit şi s-au dorit unul pe altul,
ci că „s-au aprins în pofta lor unii pentru alţii”. De unde se vede că
toată dorinţa cea nesăbuită vine din lăcomia poftei, care nu poate răbda
să stea în hotarele ei. Aşadar, tot ceea ce pofteşte cineva, din cele
ce depăşesc legile puse de Dumnezeu, este absurd şi pierzător, căci sunt
schimbate cele îngăduite şi folositoare cu cele neîngăduite şi
nefolositoare. După cum sunt unii care, lăsând la o parte pofta firească
a hranei celei de obşte, ajung să înghită prafuri şi pietricele, iar
alţii, stăpâniţi de o sete nebună, râvnesc până şi la apa din mocirlă,
tot aşa şi aceia s-au înfierbântat de acea dragoste nelegiuită. Şi de
întrebi, poate, de unde oare s-a iscat şi s-a lăţit această senzualitate
în afara firii, răspunsul este: de la părăsirea lui Dumnezeu. Dar
părăsirea lui Dumnezeu de unde vine? De la nelegiuirea celor ce L-au
părăsit.
„Bărbaţi cu bărbaţi, săvârşind ruşinea”, zice mai departe. Să nu-ţi
închipui, zice, dacă ai auzit spunând că „s-au aprins”, că boala aceasta
provine numai din dorinţă, ci mai mult din trândăvia lor, care a şi
aţâţat focul dorinţei. De aceea nici nu zice „fiind târâţi”, sau
„căzând”, după cum zice în alte părţi, ci „lucrând”, adică faptul că
acţionaseră în păcat, şi nu oarecum, ci cu o voinţă determinată. Şi nu
zice „dorinţa”, ci „ruşinea săvârşind”, fiindcă au făcut de râs firea şi
au încălcat legile rânduite de Dumnezeu.
Bagă de seamă, apoi, şi marea confuzie venită din amândouă părţile.
Fiindcă nu numai capul a căzut jos la pământ, ci şi picioarele au luat-o
razna în sus, şi au devenit duşmani între ei, provocându-se o luptă mai
grozavă decât un război civil, mai hidoasă şi mai încurcată. Căci lupta
aceasta au împărţit-o în patru feluri noi şi nelegiuite; războiul
acesta nu era îndoit, ci întreit, ba chiar împătrit. Gândeşte-te bine:
trebuia ca aceştia doi, adică bărbatul şi femeia, să fie una, după cum
este spus: „Şi vor fi amândoi un trup”. Iar aceasta o face dorinţa de
unire, care leagă prin fire amândouă genurile. Însă această dorinţă
firească nimicind-o diavolul, şi făurind un alt mijloc, a rupt în felul
acesta genurile unul de altul şi a făcut ca unul să devină doi, adică
unul şi acelaşi gen să ţină locul şi celuilalt, ceea ce este cu totul
potrivnic legii lui Dumnezeu. Căci Dumnezeu a zis: „Cei doi vor fi un
trup”, iar diavolul a împărţit acel trup în două. Şi iată astfel primul
război. Apoi, iarăşi, aceste două părţi s-au războit fiecare atât contra
sa, cât şi contra celeilalte; căci şi femeile defăimau pe alte femei,
şi nu numai pe bărbaţi, şi bărbaţii la rândul lor stăteau unul contra
altuia, dar şi contra genului femeiesc, ca-n vălmăşia unei lupte pe
întuneric. Ai văzut al doilea, al treilea, al patrulea şi al cincilea
război? Mai este însă şi un alt război, căci pe lângă cele descrise, ei
au săvârşit nelegiuire şi împotriva firii înseşi. Deoarece diavolul ştia
bine că ceea ce uneşte amândouă genurile este mai ales această dorinţă,
s-a gândit să rupă această legătură, astfel încât să se dezbine nu
numai în a nu mai face copii, ci chiar în a se război unul cu altul, şi a
se răscula unul contra altuia.
„Şi luând în ei răsplata cuvenită rătăcirii lor”. Iată cum ajunge
discursul său iarăşi la originea răului, adică la necucernicia lor,
provenită din falsa credinţă, şi aceasta este plata unei asemenea
impietăţi.
Vorbind de gheenă şi de pedeapsă, şi fiindcă celor neevlavioşi şi care
preferau a trăi în astfel de plăceri nu li se păreau acestea demne de
credinţă, ci mai degrabă ridicole, Apostolul arată că pedeapsa se
găseşte în chiar această plăcere smintită. Dacă însă unii ca aceştia nu
simt pedeapsa, ba încă resimt mare plăcere în asemenea fapte murdare, să
nu te uimească, căci şi nebunii şi cei ce sunt stăpâniţi de vreo boală
mintală, deşi de multe ori se nedreptăţesc ei singuri, cauzându-şi rele,
ei totuşi nu-şi dau seama de aceasta, ci râd şi benchetuiesc în fapte
ca acelea, pe care cei sănătoşi le plâng şi le detestă, însă prin
aceasta nu voim a spune că aceia scapă de osândă, ca şi nebunii, ci
tocmai în acest fapt murdar pedeapsa le va fi mai grozavă, fiindcă nici
măcar nu vor a cunoaşte prăpastia relelor în care se găsesc. De altfel,
nu trebuie a ne da cu părerea din faptele celor bolnavi [mintal], ci din
ale celor sănătoşi. Iată că faptul acesta pare a fi vechi, fiind
reglementat chiar de o lege în fiinţă, dată de un legiuitor de-al lor,
care a interzis prin aceasta slugilor să-şi ungă trupul cu untdelemn şi
să practice pederastia, acordând privilegiul acestei murdării numai
celor liberi [stăpânilor], sau mai bine zis nu privilegiul, ci
necinstirea firii. Cu toate acestea, ei nu o considerau ca necinstire,
ci ca pe ceva foarte cinstit, şi oarecum ca pe un drept mai mare asupra
slugilor, fiind şi legiuit de către atenieni, popor considerat a fi cel
mai înţelept, ba chiar de către marele lor legislator Solon! Apoi şi
multe alte cărţi ale filosofilor sunt pline de această boală
molipsitoare. Însă de aici noi nu putem spune că faptul acesta este
legiuit, ci că noi îi credem pe cei care au primit o asemenea lege ca
fiind cei mai nenorociţi şi vrednici de multe lacrimi. Ceea ce pătimesc
femeile desfrânate, aceleaşi le pătimesc şi aceştia, ba încă mai grav
decât ele, fiindcă, deşi contrar legii, cel puţin ele-şi doresc
împreunarea firească, pe când pederaştii doresc ceva cu totul contrar şi
legii, şi firii.
Chiar dacă nu ar fi iadul, şi nici ameninţarea pedepsei, totuşi acest
fapt în sine este mai grozav decât orice osândă. Dacă ei simt plăcere în
aceasta, după cum zici, ei bine, atunci îmi spui mai mult de
îngreuierea pedepsei lor. Când eu văd pe cineva alergând pe stradă gol
şi cu tot trupul plin de noroi, iar acela, în loc să se acopere, încă se
şi mândreşte, atunci nu numai că nu-l laud pentru aceasta, ci chiar îl
deplâng, fiindcă nu simte, sărmanul, că singur se face de râs.
Dar pentru a arăta mai clar batjocura aceasta, daţi-mi voie să aduc şi
alt exemplu. Dacă cineva ar pedepsi o fecioară care ar fi avut relaţii
cu animale necuvântătoare, şi ea în loc să se ruşineze, încă s-ar mândri
de acea faptă, oare nu ar fi, pentru aceasta, vrednică de plâns,
fiindcă, deşi ar fi putut să scape de această boală, dacă ar fi voit,
totuşi ea nici măcar nu o simte ca boală? Desigur că ar fi vrednică de
lacrimi. Deci, dacă faptul acela este cumplit, nici faptul pederaştilor
nu este mai prejos. Fiindcă a fi cineva batjocorit de ai săi este cu
mult mai de plâns decât dacă ar fi batjocorit de străini. Pe unii ca
aceştia eu îi consider mai răi decât ucigaşii: fiindcă e cu mult mai
bine a muri decât a trăi defăimat astfel de o lume întreagă. Ucigaşul
desparte sufletul de trup, iar aceştia împreună cu trupul pierd şi
sufletul. Orice păcat mi-ai spune, nu poate fi egal cu această grozavă
nelegiuire. Şi dacă cei ce pătimesc de această boală ar simţi gravitatea
faptului pe care-l săvârşesc, desigur că ar prefera o mie de morţi, mai
bine decât a face asemenea fapte.
Nimic nu este atât de cumplit decât această batjocură. Dacă Pavel,
vorbind de păcatul desfrânării, zicea: „Orice păcat pe care-l va săvârşi
omul este în afară de trup. Cine se dedă însă desfrânării păcătuieşte
în însuşi trupul său” (I Corinteni 6, 18), apoi ce am putea spune de
această nebunie, care este cu atât mai rea decât desfrânarea, încât nici
nu poate fi exprimată? Nu zic numai că prin acest păcat tu nu ai
devenit femeie, dar că ai şi pierdut şi dreptul de a fi bărbat; căci
nici nu te-ai schimbat în natura femeii, şi nici nu ai păstrat natura
bărbătească, ci amândurora te-ai făcut deopotrivă trădător, vrednic de a
fi alungat şi bătut cu pietre şi de femei, ca şi de bărbaţi, deoarece
ai nedreptăţit şi necinstit amândouă genurile. Şi ca să afli cât de
mişelesc e faptul acesta, spune-mi, te rog: dacă, venind la tine un om,
ţi-ar spune în gura mare că tu eşti câine, oare nu ai fugi de el ca de
un om obraznic? Dar iată că tu, care faci parte dintre oameni, nu numai
câine te-ai făcut pe tine însuţi, ci chiar mai prejos şi mai de necinste
decât acest animal; căci câinele cel puţin este folositor omului, pe
când cel desfrânat nu este folositor la nimic. Şi iarăşi: dacă cineva,
ameninţându-te, ţi-ar porunci să naşti copii şi să lehuzeşti, oare nu
te-ai umple de mânie împotriva lui? Dar iată acum că cei înnebuniţi după
astfel de păcate singuri îşi făuresc relele cele mai grozave. Căci
grozavă sminteală este a te schimba în natura femeiască şi a continua să
rămâi şi bărbat în acelaşi timp, sau, mai bine zis, a nu fi nici
femeie, nici bărbat.
Şi de vrei ca şi din alte părţi să afli gravitatea acestui păcat, atunci
întreabă de ce oare toţi legiuitorii pedepsesc prin legile lor pe cei
ce se fac singuri eunuci, şi vei găsi că nu din alt motiv decât pentru
că-şi mutilează singuri natura lor omenească; deşi aceştia nu
nedreptăţesc cu nimic pe alţii prin acest fapt, ba chiar de multe ori,
după această mutilare, ei sunt folositori. Însă nimic nu poate fi mai
inutil decât un desfrânat şi un pederast. Nu numai sufletul, ci şi
trupul pederastului este necinstit şi vrednic de a fi alungat de
pretutindeni. Şi de câte gheene sunt oare vrednici aceştia? Dar dacă
poate râzi auzind de iad, şi nu crezi în focul cel veşnic, atunci adu-ţi
aminte de Sodoma, fiindcă prin acea nenorocire icoana iadului ne stă în
faţă chiar în viaţa prezentă. Fiind mulţi care şi astăzi, ca şi atunci,
nu cred în învierea cea de apoi, şi nici în cele ce vor urma după
înviere, şi care râd când aud spunându-li-se de focul cel nestins,
Dumnezeu ne-a luminat prin chiar întâmplările din viaţa prezentă. O
astfel de întâmplare este arderea Sodomei şi toată urgia de acolo. Cei
ce au fost acolo ştiu, căci singuri au văzut cu ochii lor acea
calamitate trimisă de Dumnezeu, şi urmările fulgerelor şi tunetelor de
sus. Tu judecă acum singur cât de mare a fost păcatul lor, dacă Dumnezeu
a fost nevoit a le arăta gheena mai înainte de timp! Deoarece mulţi Îi
dispreţuiau cuvintele, şi atunci ca şi acum, Dumnezeu le-a arătat
neaşteptat icoana gheenei, şi încă într-un mod unic în istoria omenirii.
Într-adevăr, ciudat a fost norul acela care a plouat foc în loc de apă,
după cum şi păcatul pe care ei îl săvârşiseră – pederastia cea
potrivnică naturii; şi [ploaia de foc] a ars pământul acela, după cum şi
pofta trupească făcuse acelaşi lucru cu sufletele lor.
De aceea şi acea ploaie a fost opusul unei ploi obişnuite: nu numai
că n-a deschis pântecele pământului, ca să-l facă a da naştere roadelor,
ci încă l-a făcut netrebnic chiar pentru primirea seminţelor ce ar fi
aruncate în el. Astfel era şi împreunarea bărbaţilor din Sodoma, căci
acea nelegiuire făcuse trupurile lor mai netrebnice decât pământul cel
ars al Sodomei.
Ce poate fi mai odios decât un bărbat tăvălindu-se în desfrânare? Ce
poate fi mai greţos? O, ce nebunie! O, ce smintire! Dar de unde şi cum a
pătruns în sufletul omului această poftă nebună, care a adus firea în
halul celor ce se războiesc, ba încă cu atât mai rău decât acelea, pe
cât şi sufletul e mai înalt şi mai bun decât trupul? Vai nouă, dacă
ajungem a fi mai fără de minte decât animalele necuvântătoare, mai fără
de ruşine decât câinii! Căci nicăieri printre acestea nu vei găsi o
astfel de împreunare, ci firea îşi cunoaşte hotarele sale. Voi însă,
care săvârşiţi acest păcat, aţi făcut neamul nostru omenesc mai
necinstit decât dobitoacele, căci îl batjocoriţi prin asemenea fapte,
batjocorindu-vă şi voi înşivă.
Însă de unde şi cum, oare, s-a născut acest rău? Dintr-o viaţă uşuratică şi din necunoştinţa de Dumnezeu.
Când unii scot din sufletul lor teama de Dumnezeu, atunci toate cele
bune fug de la dânşii. Deci, pentru a nu se întâmpla aceasta, să avem
totdeauna înaintea ochilor noştri frica de Dumnezeu. Nimic nu-l pierde
atât de mult pe om ca atunci când cade de pe această ancoră, după cum
nimic nu-l poate salva mai mult decât aceasta, dacă el îşi are ochii
necontenit aţintiţi spre ea. Dacă noi, având înaintea ochilor pe un om,
ne sfiim totuşi a face păcate, şi de multe ori ne ruşinăm până şi de
slugile cele mai liniştite, nefăcând nimic absurd prin aceasta, de aici
poţi înţelege câtă siguranţă am avea dacă veşnic ne-am gândi, cu frică,
la Dumnezeu. Când ne vom găsi astfel, atunci diavolul nu se va putea
arunca asupra noastră, de vreme ce s-ar trudi în zadar; dar dacă ne va
găsi rătăciţi din calea cea dreaptă, şi mergând fără nici un frâu,
atunci acesta, luând motiv chiar de la noi, va putea uşor să ne lege din
toate părţile şi să facă cu noi tot ceea ce voieşte. După cum păţesc
slugile cele leneşe care, ducându-se în piaţă să târguiască, lasă însă
la o parte scopul pentru care au fost trimise de stăpânul lor,
alipindu-se de cei ce stau degeaba acolo şi pierzându-şi timpul fără
rost, tot aşa păţim şi noi dacă ne depărtăm de poruncile lui Dumnezeu.
Căci şi noi am stat, ca şi acelea, admirând bogăţia, frumuseţea trupului
şi alte lucruri care nu ne sunt folositoare cu nimic, după cum şi
slugile, în loc să-şi vadă de treaba lor, stau şi privesc la ghiduşiile
unora dintre cerşetori, iar mai apoi, venind acasă târziu, primesc
lovituri de la stăpânii lor. Multe încă uită să se mai întoarcă acasă,
luând calea celorlalţi care se poartă într-un mod la fel de
necuviincios.
Însă, iubiţilor, să nu facem şi noi aşa. Şi noi am fost trimişi aici de
Stăpânul a toate spre a îndeplini multe şi grabnice îndatoriri. Iar dacă
le lăsăm pe acelea şi stăm privind distraţi la asemenea nimicuri,
pierzându-ne tot timpul în zadar, atunci vom lua pedeapsa cea mai grea.
Dacă însă tu nu voieşti să stai degeaba, atunci ai înainte-ţi ceea ce se
cuvine să admiri, şi pentru care poţi să-ţi consacri tot timpul vieţii
tale; ai înainte-ţi lucruri vrednice nu de râs, ci de admiraţie şi de
laude nesfârşite. Cel ce admiră cele de râs, de multe ori este el însuşi
de râs, şi chiar mai rău decât un bufon.
Deci, ca nu cumva să păţeşti acestea, fugi degrabă la treaba ta! De
ce ai stat, spune-mi, uitându-te absorbit la bogăţie, gândindu-te ca şi
înaripat la ideea de a o avea? Ce vezi acolo de admirat şi vrednic de
a-ţi cuceri ochii? Caii aceia împodobiţi cu aur? Servitorii aceia,
dintre care unii barbari, alţii eunuci, îmbrăcaţi cu haine luxoase pe
dinafară, în timp ce sufletul lor e moleşit cu desăvârşire, sub o
expresie plină de mândrie? Sau agitaţia şi vuietul de acolo? Şi cum pot
fi acestea vrednice de admirat? Cu ce sunt superiori cerşetorilor care
dansează şi fluieră prin pieţe? Căci şi aceştia, fiind cuprinşi de marea
lipsă a virtuţii, joacă mai ridicol decât jocul acelora, purtându-se în
toate părţile: astăzi, de pildă, la o masă luxoasă, mâine în casele
femeilor desfrânate, altădată înaintea unui roi de linguşitori, sau
înaintea unei mulţimi de gură-cască. Dacă aceia sunt îmbrăcaţi în haine
aurite, tocmai pentru aceasta sunt de plâns, fiindcă pentru ei sunt de
preţ tocmai acele lucruri care nu preţuiesc nimic înaintea lui Dumnezeu.
Să nu-mi spui de haine, ci dezveleşte sufletul lor, priveşte în el şi
vezi tu dacă nu cumva este brăzdat de mii de răni, zdrenţuit, pustiu şi
nesprijinit de nimeni.
Ce folos poate fi din nebunia cea de pe dinafară? Fiindcă este mult mai
bine a fi cineva sărac şi să vieţuiască în virtute, decât a fi împărat
şi să vieţuiască în păcate. Săracul se bucură de toată mulţumirea
sufletească; el nici nu simte sărăcia exterioară, din cauza bogăţiei
lăuntrice. Pe când împăratul, desfătându-se în cele ce nu-i sunt de nici
un folos, este chinuit tocmai în cele ce-i sunt cele mai intime, adică
în suflet, în gândurile şi în conştiinţa sa, care sunt nedespărţite de
fiinţa sa şi după moarte.
Acestea ştiindu-le, iubiţilor, să lepădăm hainele cele aurite şi să
îmbrăţişăm virtutea şi plăcerea izvorâte din ea. Căci numai astfel ne
vom bucura şi aici, ca şi acolo, de adevărata mulţumire, prin harul şi
iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia, împreună cu
Tatăl şi cu Sfântul Duh, se cuvine slava, în vecii vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu