„Spune-mi pe cine preţuieşte un popor ca
să-ţi spun de ce anume se teme el”. Am citat din memorie un gând al lui
Motru, un gând profund devenit o idee de mare notorietate, ideea
referitoare la distincţia dintre oamenii însemnaţi ai unui popor şi oamenii populari
ai unei perioade. Un om popular (reprezentativ) este o creaţie
plebiscitară, e ales de mulţimi ori de publicuri cu alegeri mediocre,
adică cele care nu se deosebesc între ele prin vreo gradaţie cum nu se
deosebesc între ele voturile din urnele electorale. Popularitatea este
opera indivizilor aritmetici, care se pot aduna fără de vreo distincţie,
egali între ei, ca şi numărul care-i numără: 1+1+1+1… ş.a.m.d., fără ca
să poţi spune ceva distinct despre aceste unimi aritmetice. Omul
însemnat este cu totul altceva, este cel ce se iveşte dintr-un mare gol,
din ceea ce lipseşte în lume ori în marea de trăiri ale unui popor la
un moment dat. Omul însemnat umple golul acela prin lucrarea lui, prin
opera lui, prin fapta lui. Spunem că golul acela a căpătat forma unei necesităţi teribile,
resimţite de poporul acela, de lumea aceea ca mare nevoie, ca mare
lipsă. Nevoia aceasta, ne tâlcuieşte Motru, este expresia acelui gol, pe
care numai omul de seamă îl umple, pentru că fapta sa creatoare a găsit
ceea ce lipsea, lucrul acela de trebuinţă pentru popor, pe care lumea
îl presimţise în chip obscur sub forma unei teribile nevoinţe, a unei
aşteptări obscure, a unei neîmpliniri active în câmpul vieţii, mai
activă decât orice altă forţă sufletească. Perioada postbelică
românească a fost una în care poporul românesc a suferit o teribilă
depotenţare sufletească, măsurată prin cele 8000 de titluri şi de autori
scoşi din circulaţia vie a culturii de părinţii celor care azi ne
învaţă cum să facem reforme şi cum să ne raportăm la comunism. Creaţia
lui Eminescu n-a mai avut libertate de circulaţie prin spaţiul viu al
culturii române, căci o parte a operei sale a fost cenzurată. Poezia lui
Octavian Goga a fost interzisă, poezia lui Radu Gyr aşişderea, iar
pentru poemul liric, Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane poetul temniţelor a fost condamnat la moarte. Blaga a fost scos din manuale şi din biblioteci, Psalmii
arghezieni au fost interzişi, ba toată opera marelui poet a fost
condamnată public prin sentinţa unui proletcultist de talia lui A. Toma,
care scriind Poezia putrefacţiei şi putrefacţia poeziei, declanşase procesul de condamnare la moarte civilă a marelui poet. Istoria literaturii române de la origini până în prezent
a lui Călinescu a fost scoasă din circulaţie, interzisă, opera lui Gh.
Brătianu a fost interzisă, iar marele istoric a fost aruncat în temniţă
unde s-a stins refuzând să-şi recuze studiile în care susţinuse că
Basarabia este pământ românesc, Voiculescu a fost aruncat în temniţă şi
interzis, la fel Mircea Vulcănescu, la fel Anton Golopenţia, care-au
pierit în temniţele comuniste prin moarte martirică, opera lui Nae
Ionescu a fost interzisă, Aron Cotruş interzis, marii creatori de la
Rugul Aprins, cei de la Grupul Crinul Alb n-au fost încă restauraţi în
conştiinţa publică. Sufletul românesc era arestat, simţirea românească,
în sentimentele ei inteligente, creştine şi româneşti, era interzisă,
suprimată. Un gol teribil s-a ivit atunci în sufletul poporului român.
Golul acesta a fost umplut de fapta unei generaţii binecuvântate,
miraculoasă, tainică, „Generaţia Labiş”. Ei i se datorează
redescoperirea culturii proprii, a sufletului interzis, a simţirii
întemniţate, ei au scos sufletul românesc şi creştin din temniţă, ei au
fost eliberatorii gândirii de sub robia ucigaşilor de suflete. Fapta
aceasta s-a petrecut aievea şi ea a căpătat puterea de mărturie a
operei, a marilor opere ale acestei generaţii. Literatura lor o
mărturiseşte. Epoca postdecembristă nu s-a bazat pe această generaţie,
pe oamenii ei. Epoca aceasta tristă şi defectă în fondul ei a reuşit
performanţa tragic-absurdă a unei noi reprimări culturale, a scufundării
acestei generaţii miraculoase într-o uitare publică pe care n-a
încercat încă nimeni s-o înlăture. În loc să devină baza de recrutare a
noilor elite, Generaţia Labiş a fost marginalizată, agresată mai tare
decât în epoca ei de afirmare. Ceea ce-a urmat a fost o adâncire a
golului pe care zadarnic au încercat şi încearcă partidele să-l umple.
El nu poate fi umplut de oricâte valuri plebiscitare, de popularităţi
electorale. Acestea nu pot umple golul căci golul este încă mai adânc,
abisal, în sufletele celor aleşi de viiturile plebiscitelor. Pentru
umplerea acestui gol este necesară opera de profundă schimbare morală a
celor care se primenesc la guvernarea unui popor. Mihai Eminescu, pe
care-l evocăm în fiecare ianuarie din adâncul de suferinţă al neamului
românesc, a spus-o mai potrivit decât oricine altcineva printr-un gând
căruia i-a dat puterea unei teorii: teoria compensaţiei.
„Sunt aci mii şi mii de oameni cari nu compensează prin nimic munca societăţii ce-i susţine (…) Trebuinţele
aristocratice ale plebei ignorante (…), intelectual sterpe şi
moraliceşte decăzute, iată ceea ce apasă asupra poporului, Această presiune nu ar exercita-o nici capitalul moştenit, nici cel câştigat, prin muncă proprie (s.n.).
Acesta e, din contra, totdeauna la dispoziţia muncitorului, căci dacă
n-ar fi ar rămâne improductiv. Dacă socialiştii români ar face bine să
cerceteze sub câte forme bugetare, fie ale comunei, ale
judeţului, ale statului, se escamotează şi cel din urmă ban câştigat de
omul din popor prin muncă, pentru a hrăni cu el clasa de postulanţi şi
de ambiţioşi de rând cari trăiesc din fondul mizeriei comune, fără nici o
compensaţie pentru aproapele lor, atunci s-ar convinge că răul la noi
este cu totul de altă natură. (…) Care e cauza tuturor relelor
acestora”? Faptul simplu, subliniat de marele poet, că poporului i se
„ia, i se tot ia şi lui nu i se dă nimic în schimb. Pripa cu care s-au
introdus reformele, netemeinicia lor, libertatea dată miilor de
Caradale de-a trăi fără muncă din exploatarea claselor producătoare…”,
iată cauza. „… Oriunde, manufactura dispare, precum dispar la noi pe zi
ce merge industriile şi meseriile, şi unde creşte necesitatea de-a
exporta productele, într-o formă crudă, nepregătită, omul recade în
barbarie. În asemenea ţări averea scade an cu an, scăzând necontenit şi
valoarea omului…”.
„Şi când o rasă a căzut prin inepţii
economice, atunci i se scoate ponosul că e leneşă, fatalistă, ignorantă
(…). De religii deosebite şi de origini deosebite, sub alte clime şi
latitudini geografice, statele omeneşti se aseamănă numai decât de îndată ce li
se retrage putinţa de-a diversifica şi-a înmulţi ocupaţiile
cetăţenilor, de-a le da putinţa de-a se dezvolta orice individualitate.
(….) Activitatea industrială ne lipseşte, lipseşte piaţa în care braţele
să se ofere şi să găsească întrebuinţare” (subl. ns.).
Gândirea lui Eminescu are caracterele
marilor teorii, ale marilor paradigme, care preschimbă enunţurile
teoretice în tot atâtea modele de răspuns la întrebări similare în epoci
şi la societăţi diferite. Iată un astfel de enunţ, pe deplin relevant
ieri ca şi astăzi: „Veniturile statului, scrie Eminescu,
percepute asupra contribuabililor (…), sunt plata pe care cetăţeanul o
dă pentru a primi în schimb servicii echivalente. Ce servicii
echivalente ne dau Adunările care-şi pierd vremea în discuţii zadarnice,
votând însă cu iuţeala aburului legile cele mai importante, care ar
trebui mult timp studiate? (…) Suma neproporţionat de mare care se ia în
fiecare an din averea comună, în loc de a se întrebuinţa la dezvoltarea
vieţii economice şi de cultură a populaţiunilor, se împarte în sinecure mari şi mici pentru o clasă de oameni, fără ştiinţă, fără merit, cari, tocmai pentru că n-au nici una, nici alta, s-au constituit într-o societate de exploatare pentru care toate mijloacele de a veni la putere sau de a se menţine sunt bune. (…). Cine suferă mai mult prin această stare
de lucruri sunt elementele muncitoare (s.n.) şi sănătoase ale naţiunii
noastre, sunt toţi aceia care nu aspiră la privilegii şi sinecure ci trăiesc din produsul muncii lor proprii. Tocmai în clasele pozitive ale naţiei se observă o scădere continuă a averii (s.n.), sub
fel de fel de fel de forme ingenioase li se sustrage acestor clase până
şi cel din urmă ban, pentru a întreţine cu el luxul unor nulităţi
ambiţioase, incapabile de muncă, precum sunt incapabile de dreptate şi
de adevăr…” (Opere, vol. XII, Edit. Academiei, Buc, 1985, p. 19-20).
Ca sociolog al înaintării popoarelor întru civilizaţie,
Eminescu a gândit tocmai căile progresului istoric proprii oricărui
veac: a. organizarea muncii; b. crearea şi apărarea industriei şi c.
raporturi sociale de compensaţie între clasele de sus şi poporul
producător. Eminescu a redat culturii şi poporului român marea sinteză
la răscrucea acestui mileniu. Rare, deşi nu puţine din cele care există,
sunt acele culturi care „s-au rostit” pe ele în creaţia toată, vastă şi
complexă a unei personalităţi exemplare, care devine astfel „omul
deplin” al acelor culturi. Născută de gândirea lui Eminescu, sociologia
pozitivă românească ni se înfăţişează ca prima mare sinteză
ştiinţifică, teoretică-reflexivă românească asupra societăţii şi a
civilizaţiei moderne.
PS Tocmai prin mijlocirea gândirii lui
M. Eminescu putem intui, în iureşul clipei acesteia, de ce-au ieşit pe
străzi oraşele României sub chipul aceloraşi „mulţimi ale mâniei”, care
s-au rupt din blocul de echilibru al tuturor neamurilor Europei,
deopotrivă în Spania şi Italia, la Londra şi la Atena, spre a vesti
elitelor acestui veac amorţit că nu se mai poate merge aşa, că ceva
trebuie să se schimbe din rădăcini pentru a salva organismul moral al
civilizaţiei europene, că fără de această primenire morală din adâncuri
„mâine, puii păsării cu clonţ de rubin// vor ciuguli prin ţărână// şi
vor găsi poate// urmele celei ce-a fost cândva //civilizaţia europeană”.
Am parafrazat versurile notate de marele poet, Nicolae Labiş, pe patul
spitalului, în clipa sfârşitului său pământesc. Continentul atlantic,
adică popoarele Americii şi ale Europei tocmai s-au trezit din beţia
băncilor, a marelui bancher mondial şi deopotrivă a minciunilor cu care
ne amăgesc plutocraţiile oligarhice ale acestei lumi. Aceste „movements
of rage”, cum le numea un sociolog american, sunt tocmai proba de foc a
acestei teribile treziri. Fie ca trezirile acestea să se preschimbe în
trezia elitelor înnoite ale Europei creştine de mâine, fără de care
nimic nu se va alege din vânturătoarea veacului!
Prof. Univ. Dr. Ilie BĂDESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu