Socotit
în roadele sale, astăzi după trecere de vreme, progresul continuu s'a
dovedit înşelător. Omul modern a avut o sete de mai bine, dar nu s'a
aplecat îndeajuns asupra naturii acestui bine. Punctul luminos,
unificator, a lipsit. Lumea nouă s'a încrezut prea mult in civilizatie
şi progres, dar nimeni nu sta să gândească ce anume sunt acestea pentru
fiinta spirituală a omului. Şi atunci drumurile s'au deosebit, după cum
deosebite erau idealurile.
Civilizatia
acestei ultime epoci istorice a făcut din om "o fiintă complexă".
Găsim in această tendintă şi stare a sufletului contemporan o
caracteristică a vietii moderne, dornică de progres.
Ce
înseamnă oare această complexitate a omului de azi, produs ultim al
unor credinte vechi ? O continuă creştere a nevoilor materiale, o
desvoltare a lor fără limită. Judecată interior, ea mai înseamnă
rafinament şi ornamentatie. Aceste însuşiri alcătuesc tot atâtea semne
de distinctie.
Să
lămurim lucrurile mai departe. Complexitatea omului de azi nu înseamnă
ceea ce am putea crede că înseamnă, adică : distinctie în înteles de
superioritate, complexitate în înteles de adâncime şi frumusete
interioară. Complexitatea aceasta care era şi o sete de a se îmbogăti, a
pus omul sub povara unor elemente secundare, din afara fiintei noastre
morale, din afara nevoilor acestei fiinte, l-au încărcat şi l-au
prefăcut până la năruire.
Educatia
a fost făcută în raport cu unele valori la modă, de natură mai mult
socială şi materiala. Omul a avut o sete de a progresa, de a creşte
chiar interior ; omul a încercat să depăşească starea în care se afla
dar nu in raport cu anumite valori spirituale permanente ci in raport cu
oamenii. Etica modernă a avut la temelie nu atât o dorintă sinceră de
proprie depăşire ci mai mult o dorintă de întrecere între oameni.
Cu
cât omul şi-a creat mai multe nevoi, semn al unei înalte trepte de
civilizatie, cu atât el a devenit mai putin stăpân pe sine, cu atât a
fost mai putin liber. Sufletul său aparent înăltat, devenise lipsit de
putere, se subtiase şi se complicase. Cuprinzând ceea ce nu-i era
firesc, renuntând la ceea ce îi era esential, pentru podoabă, şi-a
pierdut adevărata frumusete şi tărie. Vieata interioară a omului a avut
toate aparentele unei creşteri adevărate ; in realitate s'a petrecut o
sărăcire şi anume din cauză că această creştere nu era organică ci era o
adunare, o adăugire. Nevoia de a corespunde vremurilor, ambitiile şi
gusturile nenumărate, tot rafinamentul intelectual şi estetic, l-au
sedus şi l-au îndemnat către o lume a decorativului şi inutilului.
A
fi o fiintă complexă nu este în sine o stare rea ; dimpotrivă. Trebue
însă să fie rodul unei serioase şi fireşti creşteri interioare,
creşteri a elementelor esentiale, a stâlpilor vietii noastre morale.
Trebue să fie o îmbogătire a ceea ce ne apartine esential. Altfel
ajungem la tipul omului modem, prezent încă între noi şi specific
tuturor epocilor decadente, omul descentrat în care vieata este
nefirească şi vointa lipsită de îndrumare. Povara trufiei, povara
propriilor creatii ale omului, povara combinatiilor şi constructiilor
aşa zisului progres cultural şi civilizator, apasă încă sufletul celor
mai multi dintre noi.
Omul
acesta a confundat Compexitatea cu complicatia. Iată numele adevărat
al stării sale interioare. De aceea este atât de nenorocit, de aceea
este atât de greu de, înteles şi de satisfăcut. Omul despre care vorbim
este mereu nemultumit, mereu ridicat împotriva vietii şi a conditiilor
date. Omul complicat este o fiintă dificilă şi nenorocită.
In
setea sa de progres şi de civilizatie materială omul s'a descentrat,
adică a confundat esentialul cu secundarul, dând o atentie deosebită
celor ce nu-l alcătuiau în fond. Omul cetătii de azi este un om făcut,
este o fiintă artificială. S'a construit înfruntând legile fiintei sale
morale. Tot ceea ce a fost adăugat nefiresc şi a împodobit sufletul său
mândru, nu a făcut decât să-l scoată din făgaşul destinului său
propriu, de om.
Pentru
ca o înnoire să fie posibilă, omul trebue să renunte la aceste podoabe
ale modernismului, pentru a se reîntoarce către elementele originare
ale făpturii sale.
Nu
poate fi vorba de o renuntare la progres şi nici de o întoarcere la
"starea naturalã" a unui filosof francez, ci de mergerea înainte dela
început pe calea deschisă nouă, în desvoltarea omeniei şi a tuturor
virtutiilor ce-o alcătuesc. Ce înseamnă pentru noi întoarcere ? Inseamnă
renuntare la inutil, la rugina sufletului. Ce înseamnă desvoltare ? Ce
înseamnă progres ? Inseamnă creştere din sâmburele fiintei, înseamnă,
în limita superioară,
înflorire. Aceasta inseamnă a fi cult, a fi om superior, a fi distins
şi complex: înflorire. Să ajungi să-ti exprimi esenta. Nu întoarcere
deci, nu oprire, ci creştere deplină şi firească.
Aci
se aşează simplitatea. Simplitatea este starea morală a omului care se
mişcă esential si sincer. Simplitatea în etică, întocmai ca si în
estetică, înseamnă linie mare. Liniile mari dau sensul făpturii, liniile
mari constituesc.
Simplitatea
ca stare morală este o stare originară, legată de începutul fiintei.
De aceea Evanghelia, cartea simplitătii şi a permanentei vorbeşte de
simplitate în legătură cu copilul şi profetul. Fiind originară,
simplitatea este o stare a firii, o stare a celor care păstrează legătura cu Dumnezeu.
Nefiind
legată de poverile podoabelor inutile, simplitatea dă omului un
echilibru interior, o tărie şi o mare stăpânire de sine. Omul simplu
rămâne cu sine, curat şi întreg, liber de elementele inutile, adăugate,
exterioare. Omul simplu trăieşte vieata din plin şi firesc; o trăieşte
astfel pentrucă este în ea.
Simplitatea
dă o sigurantă şi o certitudine interioară adevărată, dă putere de
depăşire a contingentelor şi viciilor apăsătoare. Pe calea simplitătii
omul se împlineşte pentrucă trăieşte firesc şi esential.
Simplitatea
este starea morală prin care o seamă de taine ni se deschid. Firescul
şi armonia ei o fac să rodească şi pe o altă dimensiune
a vietii, aceea a , orizontului deschis. Sensul vietii este prins mai
uşor şi mai adevărat de omul simplu decât de omul complicat, pentrucă
cel dintâi păstrează legătura, directă cu viata, are totodată simtul
realitătii aparente şi tainice. A fi simplu înseamnă a fi in vieată, a
fi în vieată înseamnă a-i trăi şi cunoaşte sensurile. Sensul vietii nu poate fi prins stând în afara ei, călcând un drum artificial. Omul simplu trăieşte cu ochii în distantele mari ale lumii.
Din
aceste elemente şi înfătişări ale simplitătii întelegem cum acela care
trăieşte cu adevărat în simplitate ajunge să trăiască şi în lumină, în
frumusete. Fiinta sa interioară, aparent mică, are dimensiuni foarte
mari, neîntelese de acei care judecă după criteriile civilizatiei
burgheze. Omul simplu ajunge să cunoască adâncurlle şi să cuprindă
lumea, să se înrădăcineze în loc rodnic. Liber de orice povară morală
sau materială el merge pe căile fireşti ale omeniei ; cugetul şi fapta
sa nu sunt legate de lucruri slabe, ci de tării ascunse.
Bucuria trăirii în simplitate poate fi înteleasă din libertatea şi rodnicia pe care o câştigă omul.
Omul simplu este o făptură vie; este o făptură originară de mare plinătate şi echilibru interior.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu