de Ierom. Arsenie Boca
Nici frică nimicitoare, nici răzvrătire;
nici prăvălire apocaliptică, nici explozie necumpănită, ci mirare plină
de sfială, înfiorare plină de smerenie, bucurie senină, a unei
intimităţi negrăite.
Iată îngerii cerului vestesc făpturii minunea : astăzi Dumnezeu S-a pogorât pe pământ.
Nu
în vijelie distrugătoare, nici în tunetul nimicitor al mâniei Sale. Nu
în prezenţa atotputerniciei, nici în focul mistuitor care topeşte
zidirea. Astăzi cerul se uneşte cu pământul, nemărginirea se toarnă în
mărginire, veşnicia se îmbracă cu vremelnicia, atotputernicia se îmbracă
cu neputinţa, Cel nevăzut e purtat în braţe de o fecioară.
Astăzi,
Cel ce se îmbracă cu lumina ca şi cu o haină, se învăluie întru
smerenie. Cel ce cuprinde cu palma marginile lumii, se face prunc, Cel
ce împodobeşte cerul cu stele, se culcă într-o iesle de dobitoace.
- Locul cel mai curat pe care l-a găsit pe pământ.
Din Betleem, spunea profetul, trebuia "să
vină Acela a cărui obârşie se suie până la vremuri străvechi, până în
zilele veşniciei, e dintru început, în zilele veşniciei" (Miheia 5,1)
A lăsat tronul cerului pentru un staul şi vecinătatea îngerilor luminii, pentru vitele din grajd.
- Cea mai aspră mustrare a trufiei omeneşti.
Astăzi
s-a despicat istoria omenirii în două şi se începe cu 1 numărătoarea
timpului, în amândouă sensurile lui: spre începutul timpului şi spre
sfârşitul lui.
Încă de la nasştere Iisus e începutul şi sfârşitul istoriei.
Naşterea lui Iisus în istorie cumpăneşte timpul între început şi sfârşit.
Naşterea
lui Iisus a produs în Ierusalim tulburarea lui Irod şi a tot
Ierusalimul.. Deci cei ce erau datori să-L primească s-au arătat ostili
chiar şi numai naşterii Sale. Drept aceea Irod pune gând să-L omoare.
Aceştia erau ai Săi, între care a venit.
Păgânii
se poartă cu totul altfel. Cei trei înţelepţi magi ai răsăritului, vin
ca la un împărat şi-şi aduc darurile, dar la Betleem găsesc că Pruncul e
mai mult decât un împărat, e şi Dumnezeu totodată. De aceea îşi schimbă
planul darurilor.
Principii
răsăritului îi depun aur la picioare, în semn de dajdie, ca unui
împărat peste ei. În calitate de preoţi Îi aduc smirnă şi tămâie, ca
jertfă adevăratului Dumnezeu. Dacă pe jidovi i-a înspăimântat şi
cutremurat Naşterea Mântuitorului şi I S-au arătat duşmani,
reprezentanţii păgânismului, nu numai că se bucură de Naşterea Lui, dar I
se închină ca unui Împărat şi Dumnezeu.
Sursa: Vestitorul Ortodox
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu