Rugaciunea se numeste
„rugaciunea lui Iisus” dar se întemeiaza pe o baza trinitara. Mai mult decât
atât Hristos, „fiind unul din Sfânta Treime” nu exista niciodata fara Tatal si
Sfântul Duh si alcatuieste, împreuna cu celelalte Persoane, „Treimea cea de o fiinta
si nedespartita”. Hristologia este strâns legata de Triadologie.
Dar sa ma întorc la
problema rugaciunii lui Iisus. Tatal ceresc i-a poruncit prin înger lui Iosif
sa-L numeasca pe Hristos, Iisus „…si vei chema numele Lui: Iisus…”(Matei 1,
21). Iosif, ascultând Tatalui, L-a numit pe Fiul Preasfintei Fecioare, Iisus.
Mergând mai departe, potrivit Sfântului Duh care l-a luminat pe Sfântul Apostol
Pavel, „nimeni nu poate sa zica «Domn este Iisus» decât în Sfântul Duh”
(Corinteni 12, 3). Rostind deci, rugaciunea „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul” îl recunoastem pe Tatal si îi suntem
supusi Lui. Ba, mai mult, simtim lucrarea si împartasirea Sfântului Duh.
Parintii, luminati de
Sfântul Duh ne-au spus ca „Tatal prin Fiul în Sfântul Duh, savârseste toate”.
Întreaga Sfânta Treime a creat lumea si a facut omul, si iarasi întreaga Sfânta
Treime a re-creat omul si lumea. „Tatal a binevoit, Cuvântul S-a întrupat”. Si
S-a „întrupat de la Duhul Sfânt”. Altfel spus, întruparea lui Hristos s-a facut
„din vointa Tatalui si prin lucrarea Sfântului Duh”. Din acest motiv spunem ca
mântuirea omului si dobândirea darurilor dumnezeiesti sunt fapte comune Sfintei
Treimi. Asculta ce spun Sfintii Parinti despre aceasta.
Sfântul Simeon Noul Teolog
scrie ca Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu este usa
mântuirii potrivit
cuvintelor Sale: „Eu sunt usa: de va intra cineva prin Mine, se va mântui, si
va intra si va iesi si pasune va afla” (Ioan 10, 9). Daca Hristos este Usa,
Tatal este casa. „În casa Tatalui Meu multe locasuri sunt” (Ioan 14, 2). Asa ca
intram la Tatal prin Hristos. Si pentru a deschide usa (care este Hristos) avem
nevoie de cheie, care este Sfântul Duh, caci cunoastem Adevarul, care este
Hristos, prin lucrarea Sfântului
Duh. Tatal a trimis pe Fiul în lume, Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu îl descopera
pe Tatal si Sfântul Duh, care purcede din Tatal si este trimis prin Fiul,
zamisleste pe Hristos „în inimile noastre”! Îl cunoastem deci, pe Tatal „prin
Fiul în Sfântul Duh”.
Sfântul Maxim vorbeste
adeseori în operele sale despre întruparile mistice ale Cuvântului. El scrie
ca, precum cuvintele Legii si ale profetilor au fost înaintemergatorii venirii
în trup a Cuvântului, în acelasi fel Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu, întrupat
fiind a devenit înaintemergatorul „prezentei lui în Duh”, „învatând sufletele
prin cuvintele Sale, astfel ca ele sa fie în stare sa primeasca prezenta Lui
dumnezeiasca”. Cu alte cuvinte Hristos trebuie sa se întrupeze înlauntrul
nostru, noi neputând altfel vedea slava Sa în Ceruri. Întruparea lui Hristos în
noi este plinita prin bunavointa Tatalui si prin lucrarea Sfântului Duh.
Vezi cum este exprimata
împreuna lucrarea Sfintei Treimi, cum primim si marturisim marea taina ca
Domnul ni s-a descoperit prin întruparea Sa? Acela care dupa toate acestea
neaga si nu primeste rugaciunea lui Iisus face o mare greseala.
El neaga Sfânta Treime. Nu
se supune Tatalui si nu primeste luminarea Sfântului Duh, asadar nu are
adevarata împartasire cu Hristos. Deci trebuie sa se întrebe daca este cu
adevarat crestin sau nu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu