Straduiti-va
sa cititi acele carti ale Sfintilor Parinti care se potrivesc cu felul
dumneavoastra de viata, asa incat prin citirea scrierilor Parintilor sa
puteti nu numai sa le sa admirati si sa va delectati de ele, ci si sa le
aplicati in practica. Crestinul care traieste in lume trebuie sa
citeasca scrierile marilor ierarhi care au scris pentru popor, scrieri
care invata virtutile crestinesti potrivite celor care isi duc viata in
mijlocul indeletnicirilor materiale. Alte lecturi li se potrivesc
calugarilor din manastiri: acestia trebuie sa-i citeasca pe Sfintii
Parinti care au scris povete pen-tru felul acesta de vietuire. In
sfarsit, alte lecturi li se potrivesc isihastilor si pustnicilor!
Studierea virtutilor care nu_se potrivesc felului
de vietuire al omului duce la
visare, il aduce pe om intr-o stare mincinoasa. Exersarea virtutilor
care nu se potrivesc felului de vietuire al omului face aceasta vietuire
neroditoare. Si viata se iroseste, si virtutile pier: sufletul nu le
poate pastra vreme indelungata, trebuie sa se lase de ele dupa scurt
timp, fiindca nu ii stau in puteri. Aceasta exersa-re a virtutilor
inalte, mai presus de puterile si de capacitatile omului, adeseori aduce
sufletului o vatamare de nevindecat, il arunca in neoranduiala pentru
mult timp, uneori pentru toata viata, il face sa nu mai fie in stare de
nevointele bunei credinte. Domnul a poruncit ca vinul nou, adica
virtutile si nevointele inalte, sa se toarne in burdufuri noi, adica sa
fie lasate in seama nevoito-rilor care s-au maturizat deja in nevointa
bunei credinte, innoiti si luminati de har. El a oprit sa se toarne
vinul nou in burdufuri vechi, sa se carpeasca haina veche cu petec nou.
Sa nu credeti ca nevointa inalta, pentru care sufletul
dumneavoastra nu s-a maturizat inca, o sa va ajute! Nu! Ea va va baga
intr-o si mai mare neoranduiala: veti fi silit sa va lasati de ea, iar
in sufletul dum-neavoastra vor aparea trandavirea, deznadajduirea,
intunecarea, impietrirea. In starea aceasta sufleteasca va veti ingadui
si mai mari greseli, si mai mari incalcari ale legii lui Dumnezeu decat
cele in care cadeati inainte. La haina veche nu se pune petec nou,
pentru ca gaura nu face decat sa se largeasca.Atat pentru toti calugarii
indeobste, cat si pentru crestinii vietuitori in lume, cea mai
folositoare lectura e Noul Testament, mai ales Evanghelia. Trebuie sa-1
citim insa cu smerenie, fara sa ne ingaduim interpretari proprii, ci
calauzindu-ne doar dupa talcuirea Bisericii.
Cînd
citeşti Evanghelia, nu căuta desfătări, nu căuta extaze, nu căuta
cugetări sclipitoare: caută să vezi adevărul cel sfînt, singurul
infailibil.
Nu
te mulţumi doar cu citirea neroditoare a Evangheliei; străduieşte-te să
împlineşti poruncile ei, citeşte-o cu fapta. Evanghelia este cartea
vieţii şi prin viaţă trebuie citită.
Nu
socoti că din întîmplare cea mai sfîntă dintre cărţi,
„Tetra-Evanghelia” începe cu Evanghelia după Matei şi sfîrşeşte cu
Evanghelia după Ioan. Matei ne învaţă mai mult cum să împlinim voia lui
Dumnezeu şi poveţele lui sînt deosebit de potrivite cu cel ce face
primii paşi pe calea lui Dumnezeu; Ioan arată chipul unirii dintre
Dumnezeu şi omul înnoit prin porunci, unire la care pot ajunge doar cei
ce au sporit în calea lui Dumnezeu.
Deschizînd
Sfînta Evanghelie pentru a o citi, adu-ţi aminte că ea hotărăşte soarta
ta veşnică. După ea vom fi judecaţi şi după felul în care neam
potrivit pe pămînt cu îndreptarul ei vom primi fie fericirea veşnică,
fie chinurile veşnice (Ioan 12, 48).
Dumnezeu
Şi-a descoperit voia unui nevrednic firicel de praf, omul! Cartea în
care e înfăţişată această mare şi atotsfintă voie se află în mîinile
tale. Poţi să primeşti ori să lepezi voia Ziditorului şi Mîntuitorului
tău, după cum îţi place. Viaţa ta veşnică şi moartea ta veşnică sînt în
mîinile tale: judecă singur de cîtă prevedere şi înţelepciune ai nevoie.
Nu te juca cu soarta ta veşnică!
Roagă-te
Domnului cu inimă înfrîntă ca să-ţi descopere minunile ascunse în legea
Lui (Psalmi 118, 18), care e Evanghelia. Se deschid ochii şi se arată
minunata vindecare de păcat a sufletului săvîrşită de Cuvîntul lui
Dumnezeu. Tămăduirea neputinţelor trupeşti a fost numai dovada
tămăduirii sufletului, dovadă pentru oamenii trupeşti, dovadă pentru
minţile orbite prin faptul că s-au robit simţurilor (Luca 5, 24).
Să
citeşti Evanghelia cu cea mai mare evlavie şi luare aminte. Nimic din
ea să nu socoţi de mică însemnătate, prea puţin vrednic de cercetare.
Din orişicare cuvînt al ei iese o rază de lumină. Nepăsarea faţă de
viaţă înseamnă moarte.
Citind
despre leproşii, slăbănogii, orbii, şchiopii, îndrăciţii tămăduiţi de
Domnul, să te gîndeşti că sufletul tău, care poartă rănile cele de multe
feluri ale păcatelor şi e înrobit de către demoni, se aseamănă cu
aceşti bolnavi. Învaţă din Evanghelie să crezi că Domnul, Care i-a
vindecat pe ei, te va vindeca şi pe tine dacă îl vei ruga cu rîvnă ca să
fii vindecat.
Să
dobîndeşti o stare a sufletului care să te ajute în primirea
vindecării; iar vindecarea sînt în stare să o primească cei care şi-au
recunoscut păcătoşenia şi sînt gata să o părăsească (Ioan 9, 39-41).
Dreptului mîndru, adică păcătosului care nu-şi vede păcătoşenia sa,
Mîntuitorul nu îi este de folos (Matei 9, 13).
Vederea
păcatelor, vederea căderii în care se află tot neamul omenesc, e un dar
deosebit al lui Dumnezeu. Cere să capeţi acest dar şi vei pricepe mai
uşor cartea Doctorului Ceresc, Evanghelia.
Străduieşte-te
să-ţi însuşeşti Evanghelia cu mintea şi cu inima, încît mintea ta, ca
să zic aşa, să plutească în ea, să trăiască în ea: atunci şi lucrarea ta
cu înlesnire va deveni lucrare evanghelică. Poţi să reuşeşti asta
citind cu evlavie, cercetînd cu deadinsul Evanghelia.
Preacuviosul
Pahomie cel Mare, unul din cei mai vestiţi părinţi ai vremurilor vechi,
ştia pe dinafară Sfînta Evanghelie şi socotea, prin descoperire
dumnezeiască, învăţarea ei pe dinafară drept o îndatorire de căpătîi a
ucenicilor săi. Astfel, Evanghelia îi însoţea pe aceştia pretutindeni,
călăuzindu-i neîncetat.
Şi
de ce în vremurile de acum dascălul creştin nu ar împodobi ţinerea de
minte a copilului nevinovat cu Evanghelia, în loc s-o murdărească prin
învăţarea fabulelor lui Esop şi a altor nimicuri?
Ce
fericire, ce bogăţie este întipărirea Evangheliei în minte! Nu pot fi
prevăzute întorsăturile sorţii şi necazurile ce pot să ni se întîmple
de-a lungul vieţii pămînteşti. Evanghelia, odată întipărită în minte,
poate fi spusă de cel orb, pe osîndit îl însoţeşte în temniţă, vorbeşte
în ţarină cu plugarul, călăuzeşte pe negustor la tîrg, veseleşte pe cel
bolnav în vremea chinuitoarei lipse de somn şi a grelei singurătăţi.
Nu
cuteza să tîlcuieşti tu însuţi Evanghelia şi celelalte cărţi ale
Sfintei Scripturi. Scriptura a fost întocmită de către Sfinţii Prooroci
şi Apostoli, întocmită nu după bunul plac, ci din insuflarea Sfîntului
Duh (2 Petru 1, 21). Aşadar, cum să nu fie o nebunie tîlcuirea ei după
bunul plac?
Sfîntul
Duh, Care a grăit prin Prooroci şi Apostoli cuvîntul lui Dumnezeu, l-a
tîlcuit prin Sfinţii Părinţi. Atît cuvîntul lui Dumnezeu, cît şi
tîlcuirea lui sînt dar al Sfîntului Duh. Numai această tîlcuire o
primeşte Sfînta Biserică Ortodoxă! Numai această tîlcuire o primesc
adevăraţii ei fii!
Cel
care tîlcuieşte după bunul plac Evanghelia şi întreaga Scriptură
leapădă prin aceasta tîlcuirea ei de către Sfinţii Părinţi, de către
Sfîntul Duh. Cel care leapădă tîlcuirea Scripturii de către Sfîntul Duh
leapădă, fără nici o îndoială, însăşi Sfînta Scriptură.
Şi
cuvîntul lui Dumnezeu, cuvîntul mîntuirii, se face pentru cei ce îl
tîlcuiesc cu obrăznicie mireasmă spre moarte, sabie cu două tăişuri cu
care aceştia se junghie pe sine spre veşnică pieire (2
Petru 3, 16; 2 Corinteni 2, 15, 16). Cu această sabie s-au omorît pe
veci Arie, Nestorie, Eutihie şi alţi eretici care prin tîlcuirea după
bunul plac şi cu obrăznicie a Scripturii au căzut în hulă.
La cine voi căuta, dacă nu la cel smerit şi blînd, care tremură de cuvintele Mele? (Isaia
66, 2), zice Domnul. Aşa să fii faţă de Evanghelie şi de Domnul, Care
este în ea. Părăseşte viaţa păcătoasă, părăseşte împătimirile şi
desfătările pămînteşti, leapădă-te de sufletul tău: atunci Evanghelia
îţi va fi la îndemînă şi lesne de pătruns.
Cel ce-şi urăşte sufletul în lumea aceasta, a grăit Domnul, sufletul pentru care, de la cădere încoace, iubirea de păcat s-a făcut o a doua fire, s-a făcut însăşi viaţa sa îl va păstra pentru viaţa veşnică (Ioan
12, 25). Pentru cel ce iubeşte sufletul său, pentru cel care nu se
hotărăşte să se lepede de sine, Evanghelia râmîne închisă: acesta
citeşte litera, însă cuvîntul vieţii, fiind duh, rămîne acoperit de
ochii lui printr-un văl cu neputinţă de pătruns.
Cînd
Domnul era pe pămînt cu trupul Său cel preasfînt, mulţi L-au văzut şi
totodată nu L-au văzut. Ce folos dacă omul vede cu ochii trupeşti, pe
care-i au şi dobitoacele, dar nu vede nimic cu ochii sufletului, cu
mintea şi cu inima? Şi în vremea de acum sînt mulţi care citesc
Evanghelia şi totodată nu o citesc niciodată, nu o cunosc deloc.
Evanghelia,
a zis un oarecare preacuvios sihastru, se citeşte cu mintea curată şi
se pricepe după măsura împlinirii poruncilor cu fapta. Însă pătrunderea
desăvîrşită a Evangheliei nu poate fi atinsă prin sforţările omeneşti:
ea este dar al lui Hristos.
Duhul
Sfint, sălăşluindu-se în adevăratul şi credinciosul Său slujitor îl
face şi desăvîrşit cititor şi adevărat plinitor al Evangheliei.
Evanghelia
zugrăveşte însuşirile omului nou, care e Domnul din ceruri (1 Corinteni
15, 48). Acest om nou este Dumnezeu după fire. Pe oamenii din sfînta
Lui seminţie, care cred în El şi se preschimbă după asemănarea Lui, El
îi face dumnezei prin har.
Voi,
ce vă tăvăliţi în balta cea puturoasă şi murdară a păcatelor şi aflaţi
în aceasta desfătare, ridicaţi capetele voastre, priviţi la cerul curat:
acolo este locul vostru! Dumnezeu vă dă cinstea de a fi dumnezei; voi,
lepădînd această cinste, vă alegeţi „cinstea” dobitoacelor şi încă a
celor mai necurate. Veniţi-vă în fire! Părăsiţi balta cea
rău-mirositoare; curăţiţi-vă prin mărturisirea păcatelor; spălaţi-vă
prin lacrimi de pocăinţă; împodobiţi-vă cu lacrimile duhului înfrînt;
urcaţi la cer: acolo vă cheamă Evanghelia. Cît aveţi lumina (Evanghelia, în care e ascuns Hristos) credeţi în lumină, ca să fiţi fii ai luminii (Ioan 12, 36).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu