4.1.09

Eminescu: Doină

Nu pot începe restituirile Eminescu fără a posta poezia sa reprezentativă, Doină (şi nu Doina, cum greşit crede criticul literar Nicolae Manolescu). Din păcate, această capodoperă a literaturii române a avut o soartă nedreaptă. Interzisă de regimul de ocupaţie comunist până în 1989, acuzată, după aşa-zisa înlăturare a acestui regim, că ar exprima xenofobia poetului, că ne-ar putea împiedica accesul în NATO şi alte elucubraţii de acest fel. De altfel, în 1990 ideologul kominternist Paul Cornea decreta că nu mai avem nevoie de Eminescu, Boia propunea demitizarea lui, ca si domnişorica Ruxandra Cesereanu, care a descoperit un lucru extrem de grav: că Eminescu este un „naţionalist aproape mistic” (asta în timp ce Răzvan Codrescu, un promotor al principiilor şi idealurilor dreptei creştine, după cum se autodefineşte, crede că are mai degrabă o “religiozitate fără religie”). Elitele de ocupaţie şi anexele lor au declanşat un război total împotriva lui Eminescu (vezi campaniile din revistele Dilema, Dilema veche, 22, dar şi, spre surprinderea unora, din România Liberă sau Rost – vezi articolul Creştinismul lui Eminescu). De ce? Ne lămureşte pe toţi Octavian Goga: "O graniţă se păzeşte cu un corp de armată sau cu statuia unui poet legat de minţile tuturor".

Doină

De la Nistru pân' la Tissa
Tot românul plânsu-mi-s-a,
Că nu mai poate străbate
De-atâta străinătate.
Din Hotin şi pân' la Mare
Vin Muscalii de-a călare,
De la Mare la Hotin
Mereu calea ne-o aţin;
Din Boian la Vatra-Dornii
Au umplut omida cornii
Şi străinul te tot paşte
De nu te mai poţi cunoaşte.
Sus la munte, jos pe vale,
Şi-au făcut duşmanii cale,
Din Sătmar pân' în Săcele
Numai vaduri ca acele.
Vai de biet român săracul!
Îndărăt tot dă ca racul,
Nici îi merge, nici se-ndeamnă,
Nici îi este toamna toamnă,
Nici e vară vara lui,
Şi-i străin în ţara lui.
De la Turnu 'n Dorohoi
Curg duşmanii în puhoi
Şi s-aşează pe la noi;
Şi cum vin cu drum de fier
Toate cântecele pier,
Zboară pasările toate
De neagra străinătate;
Numai umbra spinului
La uşa creştinului.
Îşi dezbracă ţara sânul,
Codrul – frate cu românul –
De săcure se tot pleacă
Şi izvoarele îi seacă –
Sărac în ţară săracă!


Cine-au îndrăgit străinii,
Mânca-i-ar inima câinii,
Mânca-i-ar casa pustia,
Şi neamul nemernicia!


Ştefane Măria Ta,
Tu la Putna nu mai sta,
Las' Archimandritului
Toată grija schitului,
Lasă grija Sfinţilor
În sama părinţilor,
Clopotele să le tragă
Ziua-ntreagă, noaptea-ntreagă,
Doar s-a-ndura Dumnezeu
Ca să-ţi mântui neamul tău!
Tu te-nalţă din mormânt,
Să te aud din corn sunând
Şi Moldova adunând.
De-i suna din corn o dată,
Ai s-aduni Moldova toată,
De-i suna de două ori,
Îţi vin codrii-n ajutor,
De-i suna a treia oară
Toţi duşmanii or să piară
Din hotară în hotară –
Îndrăgi-i-ar ciorile
Şi spânzurătorile!

(din Eminescu, Opere, vol. I, ediţie apărută sub egida Academiei Române)

6 comentarii:

  1. memorabil! noi trebuie sa ne aparam valorile noastre nu pe ale strainilor, cum se face de la o vreme incoace. Nu trebuie sa imprumutam tot ce se poate de la occidentali (in special forma de guvernamant) pentru ca noi suntem cumva aparte de restul lumii, noua ne trebuie ceva al nostru nu al strainilor, numai asa putem reusi ... Doamne Ajuta!

    Inca ceva. Doina a fost rostita pentru prima oara la Junimea producand o impresie extraordinara. Citez: "Cum monarhul reprezinta in ochii lui Eminescu arheul natiunii, identificarea acestuia in Stefan, iar nu in Carol, devine polemica si esentiala pentru intelegerea destinului sau". (Th. Codreanu-Dubla sacrificare a lui Eminescu)

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim1/05/2009

    Vezi ca Razvan Codrescu te aseaza intre pionii sau nebunii Nefratelui (alias Victor Roncea). Asa-ti trebuie daca spui adevarul! Dar adevarul ne va face liberi!

    RăspundețiȘtergere
  3. Anonim1/05/2009

    Razvan Codrescu, care acum scrie despre jertfa crestina a lui Mota si Marin, este acelasi cu cel care isi exprima nemultumirea cand s-a propus un moment de reculegere pentru Codreanu, la implinirea a 70 de ani de la omorarea sa? Nu judec legionarismul sau non legionarismul lui Codrescu, ci lipsa de pietate in fata mortii unui om, indiferent de convingerile sale. Sau poate nu-i dadea bine la CV?
    Momentul cu pricina a avut loc in ziua constituirii Forumului Ortodox Roman, dupa cum mi-a relatat un amic cumsecade.

    RăspundețiȘtergere
  4. Anonim1/05/2009

    M-am uitat si eu pe blogurile lui Razvan Codrescu si Victor Roncea pentru a intelege "rostul" polemicii acestora (polemica in care, printr-un anonim a fost aruncat si vlad-mihai). Cred ca problema principala este atitudinea acestora fata de pseudoelita intelectuala din Romania (din pacate, nu pot spune romaneasca). Ma refer la gruparea Plesu-Patapievici-Baconski. Daca Razvan Codrescu si emulul sau, Claudiu Tarziu (director al revistei Rost, gazduitoare a atacului lui Codrescu impotriva lui Eminescu), au ales o atitudine condescendenta fata de acestia, Victor Roncea a ales calea razboiului. Tinand cont de atacurile acestora la valorile romanismului si ale ortodoxiei, nu pot fi decat departea lui Victor Roncea. Adica sa fiu in duh cu cei "conformati cu minciuna", cum scrie Codrescu. Minciuna este la masa celor care injuriaza poporul roman, nu in randurile celor care lupta pentru Romania.
    In loc sa raspunda la acuza principala ce i se aduce chiar pe blogul sau - atacul josnic la fiinta religioasa a lui Eminescu - Codrescu raspunde la tot felul de acuze inchipuite: bosiman, mancator de cadavre, se dezvinovateste ca ar face sex cu o gorila (curat delir!), isi imagineaza cum ar raspunde daca i s-ar spune ca e evreu sau martian (gandindu-se ca poate ar trebui sa-si dea jos pantolonii, adevarata obsesie). Pentru transcrierea acestor randuri acum, in Ajunul Bobotezei, il rog pe Dumnezeu sa ma ierte! Dar acestea le-am gasit pe blogul "promotorului idealurilor dreptei crestine" (se rascolesc in mormant Nae Ionescu, Crainic sau Staniloae).
    Din pacate, in loc sa renunte la pozitia sa de superioaritate, de cenzor al manifestarilor din spatiul ortodoxiei (atitudinea sa profesorala l-a facut sa adreseze reprosuri unor mari personalitati ale ortodoxiei romanesti, dintre care l-as aminti pe Parintele Teofil Paraianu), ar fi mai bine sa-si recunoasca gresala de a-l ataca cu o rautate nedisimulata pe Eminescu, acesta continua sa raspandeasca etichete de nebuni. Il compatimesc. Sa spui asta unui copil nevinovat! Nu e nevoie sa sune la 961 sau 962, asa cum posteaza pe blog, ci sa mearga la un duhovnic pentru a se lepada de pacatul mandriei.

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonim1/06/2009

    Pentru Alexandru.
    Parintele Arsenie Papacioc spune ca sabia este pentru aparare, nu pentru atac. Razboiul lui Victor este unul de aparare in fata vrajmasilor neamului. Dreapta crestina trebuie sa-si arate fermitatea! Cand e vorba despre neamul romanesc, nu avem ce negocia.
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  6. Anonim1/06/2009

    De avem sau nu dreptate Eminescu sa ne judece!
    Petre Tutea spunea ca nationalismul romanesc l-a formulat Eminescu si ca alta formula in afara lui nu exista. Cine se dezice de Eminescu se rupe de comunitatea de dragoste a neamului nostru.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails