„Eu am venit în numele Tatălui Meu, şi voi nu
Mă primiţi;
dacă va veni un altul în numele său, pe acela
îl veţi primi.
Cum puteţi voi să credeţi, când primiţi slavă
unii de la alţii,
şi slava care vine de la unicul Dumnezeu nu o
căutaţi?”
(Iisus Hristos, Ioan 5, 43-44)
„Căci nu suntem ca cei mulţi, care strică cuvântul
lui Dumnezeu,
ci grăim ca din curăţia inimii, ca de la Dumnezeu
înaintea lui
Dumnezeu, în Hristos”. (Pavel II Corinteni 2, 17)
„Prin eul meu, eu sunt cel mai mare duşman
al meu”.
(Valeriu Gafencu- Martirul şi Mărturisitorul
întru Hristos)
„Dragostea aceasta atotprisositoare şi
atotdăruitoare a constituit esenţa Revelaţiei Fiului lui Dumnezeu întrupat şi
ea a pus şi temelia pe care s-a ridicat Crucea răstignirii şi a răscumpărării”.
(Părintele Constantin Galeriu)
Una din experienţele
cele mai profunde şi universale ale omului este jertfa, cea care deschide comuniunea
şi împlinirea prin dăruire.
Cele trei elemente
esenţiale şi indisolubil legate ale Religie sunt Dumnezeu, omul şi jertfa, care
dintotdeauna străluceşte pe cerul spiritual: „Pe cerul întunecat al vieţii spirituale, jertfa a fost întocmai ca o
stea unică şi strălucitoare, care a insuflat popoarelor încredere şi nădejde,
concentrând în sine cele mai înalte dorinţe ale lor şi proiectând razele ei
scânteietoare departe în istorie, pe colina Golgotei, unde avea să se
înfăptuiască pentru totdeauna împăcarea omului cu Dumnezeu, prin jertfă de bună
voie a Însuşi Fiului lui Dumnezeu şi Mântuitorul lumii- Domnul nostru Iisus
Hristos” (Pr. Ol.N. Căciulă, Sfânta Euharistie ca jertfă, Atena, 1932, p.
15).
Ortodoxia, deşi
este prinsă veacuri de-a rândul între cele două mari puteri expansioniste
catolicismul şi islamismul, nu aparţine trecutului, ci dimpotrivă trăieşte un
prezent continuu creator sub autoritatea Duhului Sfânt, care profetizează şi
înnoieşte totul. Uimitoarele aprofundări ale creştinismului s-au ivit îndeosebi
prin Flacăra filocalică a Muntelui Athos,
prin „revoluţia mistică” a Teologiei
ortodoxe din secolul al XIV-lea, prin isihasmul monahal moldav al secolului al
XV-lea, prin mişcarea paisiană din
secolul al XVIII-lea, prin monumentala
antologie a teologiei mistice, Filocalia
Sfântului Nicodim Aghioritul, publicată la Veneţia în 1782, care în secolul
următor cunoaşte două ediţii (iar în sec. XX este mai amplu elaborată de marele
teolog român Părintele Dumitru Stăniloae), ori intuiţiile lui Dostoievski şi
ale urmaşilor săi spirituali, filosofii
religioşi, cum spunea Christos Yannaris: „noi suntem cu toţii nepoţi ai lui Dostoievski”. Despre marele
scriitor creştin, Berdiaev afirma că: „Dostoievski a ştiut tot ceea ce a ştiut Nietzsche, şi încă ceva în plus”
(Nikolai Berdiaev, L’Esprit de
Dostoievski, trad. fr. Paris, 1945, 1974, p.70).
Filocalia
devine astfel călăuza duhovnicească a fiecărui pelerin. Căile harismatice ale Filocaliei au înnoit profund
spiritualitatea veacului al XIX-lea, prin marii duhovnici şi ierarhi, marii
scriitori şi artişti, filosofi şi oameni de cultură creştini, ce s-au ridicat
cu cinste la apogeul Sfinţilor Părinţi. Beneficiind de numeroase traduceri, Filocalia a contribuit într-o bună
măsură şi la renaşterea spirituală a Occidentului.
Din mireasma serafică a Filocaliei a plesnit mugurul marii Filosofii religioase a secolului al
XX-lea. Pentru filosofia creştină a Evului Mediu occidental, Etienne Gilson
spunea că, numele propriu al lui Dumnezeu
este Fiinţa, iar în Răsărit, numele propriu al lui Dumnezeu, pentru Sfinţii
Părinţi este Iubirea.
Calea Iluminării
şerpuieşte prin perspectiva existenţială, dă strălucire sensului religios al eros-ului şi urcă spre
panorama sensului comuniunii cosmosului.
Să ne oprim puţin asupra unei clipe de foc din
cea mai zbuciumată perioadă a istoriei neamului nostru. După ce Ţara noastră a
fost abandonată de marile puteri la
Yalta în mâinile comuniştilor s-a născut şi o mare repulsie faţă de atei şi
bolşevici, mai ales că repulsia a fost alimentată şi încurajată şi de
promisiunile occidentului, care ulterior s-au dovedit ipocrite şi false. După
ce s-a creat rezistenţa anticomunistă, occidentul ne-a întors spatele, fiind
posibil ca scopul să fi fost chiar distrugerea Elitei naţionalist-creştine. Aşa
se face că aproape întreg tineretului creştin format prin educaţie morală:
elevi, studenţi, intelectuali urma să li se frângă şi să li se strivească viaţa
în sinistrele şi fioroasele temniţe atee de la Târgşor, Piteşti, Ocnele Mari,
Târgu-Ocna, Aiud, Gherla, Canal, etc. Toţi până la unul erau elementele cele
mai valoroase ale acelei Generaţii de-jertfă-dătătoare. Şi totuşi deasupra lor,
puternic ancorat în spiritualitatea ortodoxă, pilduitor prin cuvânt şi faptă,
cu viaţa şi sufletul dăruite lui Iisus Hristos, strălucea Valeriu Gafencu. De
fiecare dată la desele anchete şi torturi, le declara brutelor atee, organelor
politico-administrative, apartenenţa sa creştină:
-
Dumnezeu nu poate fi smuls din sufletele
oamenilor. Omul fără dumnezeu cade, cu Dumnezeu se desăvârşeşte. Dumnezeu este
realitatea imediată pentru cei ce trăiesc viaţa în duh. Lumea trebuie să
crească din sufletele oamenilor, căci dacă vine din afară este strivitoare. Nu
mă angajez politic, nu doresc să ajung om politic, dar nu accept limitarea
libertăţii mele sufleteşti. Problemele mele de conştiinţă le rezolv în
comunicarea sufletului meu cu Dumnezeu. Dacă toţi oamenii şi-ar face un sever
şi autentic proces de conştiinţă, stând responsabili în faţa lui Dumnezeu, n-ar
mai fi nevoie de justiţia oamenilor. Cine are sufletul curat se comportă
conform legii morale din el, lege care este la un nivel superior tuturor
legilor omeneşti. Întregindu-le şi desăvârşindu-le pe acestea din urmă,
credinţa nu vine deci în conflict cu ordinea politică. ea este un mijloc
superior de cunoaştere, o atitudine ideală a omului în societate. Căci nu poate
fi dăunător societăţii cel ce iubeşte oamenii şi se jertfeşte pentru fericirea
lor. Avem deci datoria să-L mărturisim pe Hristos, pentru a restabili
demnitatea creştinismului şi pentru a restaura adevărata ierarhie a valorilor” (Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos
document pentru o lume nouă. Ed. Christiana, Bucureşti-2006, p.74).
Credinţa înaltă şi inteligenţa sa sclipitoare
s-au topit în focul mistic al dragostei sufletului său. Cu chipul său smerit ajunsese
la o stăpânire de sine şi la o cunoaştere deplină, trăind o frumuseţe
permanentă, însoţindu-şi cuvintele cu exemple din Evanghelie şi Patericul
Sfinţilor Părinţi, iubindu-i pe toţi şi dăruindu-se fiecăruia. Îşi analiza
atent viaţa sa lăuntrică, filocalică, având ca temă favorită conştiinţa
păcatului. Deseori spunea:
„-Este foarte greu omului să-şi
recunoască păcatul, dar este evident că suntem păcătoşi şi setea noastră de
curăţie şi adevăr nu poate fi satisfăcută decât prin zdrobirea păcatului. Viaţa
veşnică începe în sufletele smulse păcatului. Cine crede cu adevărat în
Dumnezeu va ajunge la conştiinţa păcatului, cine nu crede în Dumnezeu rămâne
prizonier eului său, orgoliului şi păcatului său.Prin eul meu, eu sunt cel mai
mare duşman al meu. Dacă eul nu moare, nu ne putem naşte din nou în Hristos şi
rămânem în păcatul mândriei. Mândria l-a făcut pe om să se vrea Dumnezeu,
împotriva evidenţei sale nedesăvârşiri şi mai cu seamă împotriva faptului că
noi, oamenii, suntem cu toţii muritori. Un Dumnezeu nedesăvârşit şi supus morţii
e un fals Dumnezeu. Conştiinţa păcatului nu este bigotism ori obscurantism, ci
luciditate şi înţelepciune. Întreaga educaţie a omului depinde de felul în care
funcţionează conştiinţa păcatului. numai omul care trăieşte în faţa lui
Dumnezeu are adevărata măsură a sa, a lumii şi a vieţi” (ibid., p. 78).
Esenţa
vieţii religioase, sensul ei se asumă prin bucuria de a trăi însufleţirea
doririlor sfinte. Pocăinţa şi umilinţa (smerenia) sunt mijloace ale
creştinismului, nu scopuri. Numai creştinismul a aşezat umăr lângă umăr,
genunchi lângă genunchi, închinăciunea şi ruga a celui bogat şi a celui sărac,
a celui sănătos şi a celui bolnav, a celui virtuos şi a celui păcătos, a celui
învăţat şi a celui umil. „Când soarele
vede un om cu ştiinţă, cu bogăţie sau cu putere politică îngenunchind la
rugăciune cu cel sărman şi smerit, merge surâzând întru odihna sa” (Sfântul
Nicolae Velimirovici, Pătimirea Bisericii, Ed. Sophia, Bucureşti- 2010, p.16).
Legătura
creştinului cu Hristos trebuie să fie întotdeauna familiară şi naturală, căci
numai Dumnezeu dă plinătate sufletului credinciosului. Păşirea în viaţa cea
adevărată se face sub haina harului smereniei, care nu depersonalizează, ci înfrumuseţează.
Urmarea lui Hristos înseamnă pilda smereniei, a autorităţii şi a dragostei cu
care El a prăbuşit lumea veche şi a ridicat o alta nouă, desăvârşind-o. „Conştiinţa păcatului (continuă Valeriu
Gafencu) nu se reduce la desfrânare,
lăcomie, agonisire, ucidere ori alte fapte asemănătoare, mai mult nu este nici numai
restabilirea orânduirii lăuntrice a omului, ci este lupta împotriva
începătoriilor şi stăpâniilor întunericului, care ţin în beznă şi robie
neamurile lumii întregi. Cu alte cuvinte, lupta fiecăruia trebuie să contribuie
la realizarea unei autentice orânduiri creştine a lumii. Trebuie să devii
creştin în toate aspectele vieţii tale de zi cu zi şi prin aceasta să
încreştinezi şi lumea din jurul tău. Dar nu se poate ajunge aici prin studii
intelectuale, ci prin trăirea în duh, prin lupta de fiecare clipă cu păcatul
făcut, apoi cu păcatul vorbit, apoi cu păcatul gândit. Înainte de a ne lupta cu
păcatele lumii trebuie să urâm păcatele, prostia, suficienţa şi moleşeala
sufletelor şi minţilor creştinilor, căci tocmai adormirea conştiinţei
creştine a dat frâu liber impertinenţei ateiste”(ibid., p.79).
Continuitatea re-creativă,
înnoitoare a Ortodoxiei se continuă prin Firul de aur al asceţilor, al
misticilor, al filosofilor Duhului, al eroilor, mărturisitorilor, martirilor şi
sfinţilor. Expresia suferinţei, jertfei şi biruinţei Mucenicilor regimurilor
totalitar-atee din secolul al XX-lea, ţâşneşte din cuvintele Mântuitorului
nostru Iisus Hristos, auzite la Sfântul Munte Athos de Cuviosul Siluan: „Ţine-ţi mintea ta în iad şi nu deznădăjdui!”.
Cuvântul profetic al lui Iisus
salvează din nihilism pe mulţi dintre contemporanii noştri. Se presimte prin
mijlocirea tuturor jertfelor şi suferinţelor milenare, biruinţa lui a fi, ethosul însufleţit de lumina şi slava
Învierii Domnului. Întreaga
comunitate euharistică a Bisericii Ortodoxe se sprijină pe axa martiriului. Viaţa Duhului este Jertfa, cum spunea o veche
apoftegmă: „Dă sânge şi primeşti Duh!”.
În Ortodoxie, Tradiţia martirului este neîntreruptă. Ipostasul martiric se
continuă de la început, dincolo de persecuţiile şi prigonirile religioase sub
chipul ascetic al isihaştilor pustnici şi
al filosofilor creştini, descendenţi
ai teologiei persoanei şi ai comuniunii. Revoluţiile şi Războaiele mondiale
care au zbuciumat şi cutremurat Biserica lui Hristos au lăsat printre
dărâmături multă suferinţă şi jertfă, dar şi zeci de mii, sute de mii sau
milioane de eroi, mărturisitori şi martiri, consolidând astfel şi mai mult
comuniunea euharistică a creştinilor.
Minunata Taină a Întrupării
Domnului, dar şi înfricoşătoarea Taină a Răstignirii lui Hristos, dă sens
suferinţei şi jertfei umanităţii întregi. Crucea Răstignirii Mântuitorului
înmugureşte a viaţă-făcătoare, devenind
astfel scopul şi sensul Întrupării Domnului, scopul şi sensul întregii omeniri.
Iisus Hristos ne-a lăsat pe Cruce Testamentul Vieţii Sale dumnezeieşti, din
care a ţâşnit Duhul împreună cu apa şi sângele Său, apă a Botezului, a noii
vieţi şi sângele Cuminecării al Vieţii veşnice. Prin urmare, de la biruinţa
Învierii Domnului, tot omul trebuie să devină ofrandă oferită lui Dumnezeu
întru iertarea sa. Toate păcatele schimonosesc şi mutilează fiinţa omului, dar
cel care îi paralizează spiritul este moţăiala privind sensul şi scopul Crucii,
este neacordarea deplină şi fundamentală a Învierii Mântuitorului nostru.
Credinţa şi frica omului de judecată se contopesc prin Duhul în Izvorul Iubirii
care îl învie,, cum afirma Sfântul Maxim Mărturisitorul: „moartea lui Hristos pe Cruce este judecata judecăţii, osânda osândei” (Răspunsuri către Talasie 43, PG 90, 408[FR
3, 1947, p.148].
Duhul-Dumnezeul tainic este Cel
care dă viaţă existenţei noastre, Cel care ne face să auzim chemarea
dumnezeiască, Cel care ni-l descoperă pe Hristos, Viaţa întregii umanităţi transfigurate,
ce ne permite să devenim „con-sanguini”şi „con-corporali”cu Iisus.
Toate inegalităţile sociale şi sexuale,
toate opoziţiile etnice sunt abolite deopotrivă în noua umanitate restaurată.
Toate trebuiesc cu sârg îndreptate spre imperativul mântuirii, fără a se
neglija şi lucrarea socială în toate domeniile în care este vizat omul şi
societatea, o reciprocitate a comuniunii,
astfel încât viaţa noastră să devină
fratele nostru.
Axa vieţii sociale trebuie oglindită
în Aura Sfintei Treimi-Izvorul dătător al întregii culturi şi civilizaţii
umane.
Convertirea integrală la creştinism, la
dreapta credinţă se face doar trăind profunzimea Fericirilor- Calea ce duce la comuniune. Poate, tocmai de aceea una
din marile responsabilităţi ale Bisericii Ortotoxe de astăzi este scoaterea la
lumină a întregului patrimoniu ascetic
şi mistic, ca perspectivă înnoitoare, ca rezonanţă şi frumuseţe liturgică, ca
temelie şi stâlp al Teologiei Ortodoxe, ca om în lumina chipului său creat întru
asemănare cu Creatorul. Ego-ul
trebuie absorbit întru asemănare,
altfel este orbit de zorii sinelui în care se desfată şi se răsfaţă norii
patimilor. Verigile idolatre se înlănţuiesc în jurul iraţionalului prin lăcomie
şi după raţional prin mândrie, curbând sensul metafizic al chipului de la a fi la a avea. La rîndul ei
lăcomia perverteşte dorinţa, ispiteşte erosul, venerează desfrâul,
supralicitează avariţia din care ţâşnesc tristeţea şi invidia, culminând cu
mânia, ura de sine, ori distrugerea celorlalţi. Tiza lăcomiei este mândria în
care se întronizează slava deşartă, ce asistă fascinată la parada narcisiacă a
seducţiilor. Chipul mândriei este mânia întru asemănare cu ura. Marama
tristeţii picură gustul cenuşiu al delăsării, prelingându-se într-o bolboroseală
abisală a uitării. Astfel, ne răstignim curiozitatea, uimirea, fiorul, mirarea,
dorul, recunoştinţa şi bucuria. Inima se împietreşte şi peste ea se aşterne
dunele disperării cu platitudinea şi vidul iluziilor şi amăgirilor.
Dacă avem noroc
spaima poate cuibări în noi frica de Dumnezeu- ca început al înţelepciunii, al venirii de la firesc la suprafiresc.
Această salvare din naufragiul pulberii, vine prin ancora ascezei creştine,
care ne reîntoarce la Hristos. Trecem astfel de la starea firii şi a fricii la
starea harului, a iluminării, a încrederii şi smereniei.
Ne alipim din nou
cu căinţa cu ruga şi cu curăţia de Dumnezeu, cum frumos ne îndeamnă Sfântul
Isaac Sirul: „ Doamne Iisuse Hristoase,
Dumnnezeul nostru, care asupra lui Lazăr ai plâns şi lacrimi de jale şi de
milostivire ai picurat peste el, primeşte şi lacrimile mele cele amare. Cu
patimile Tale vindecă patimile mele. Cu rănile Tale tămăduieşte rănile mele. Cu
sângele Tău curăţeşte sângele meu şi amestecă în trupul meu mireasma Trupului
Tău cel făcător de viaţă. Fierea cu care ai fost adăpat de vrăjmaşi, să
îndulcească sufletul meu luînd de la el amărăciunea, pe care potrivnicul mi-a
dat-o s-o beau. Trupul Tău cel întins pe lemnul Crucii, să ridice către Tine mintea
mea, pe care dracii au tras-o în jos. Capul Tău, care pe Cruce s-a plecat, să
înalţe capul meu cel pălmuit de vrăjmaşi. Preasfintele Mâinile Tale, cele
ţintuite pe Cruce de necredincioşi, să mă ridice pe mine din prăpastia
pierzării, precum preasfânta Gura Ta a făgăduit. Faţa Ta, care a primit
pălmuire şi scuipare, să strălucească faţa mea cea pângărită cu fărădelegile.
Sufletul Tău, pe care pe Cruce l-ai dat Tatălui Tău, să mă călăuzească spre
Tine cu harul Tău. Nu aduc inimă zdrobită în căutarea Ta, nici nu am pocăinţă,
nici frângere, care amândouă întorc pe fii la moştenirea lor. Nu am, Stăpâne,
lacrimi de mângâiere. Căci întunecatu-sa mintea mea de cele lumeşti, şi nu
poate să caute spre Tine cu zdrobire. Răsucitu-s-a inima mea în multe ispite şi
nu se mai poate încălzi la lacrimile iubirii către Tine. Ci, Doamne Iisuse
Hristoase, Dumnezeul şi Vistierul bunătăţilor, dăruieşte-mi pocăinţă deplină şi
inimă zdrobită, ca să ies cu tot sufletul în căutarea Ta. Căci fără de Tine
sunt străin de tot binele. Aşa dar, Bunule, dăruieşte-mi harul Tău. Tatăl ce
Te-a scos pe Tine din sânul Său mai înainte de veci,, să înnoiască trăsăturile
Chipului Tău întru mine. Eu Te-am părăsit. Tu să nu mă părăseşti. Eu am plecat
de la Tine, Tu pleacă în căutarea mea, şi fă-mă să intru în imaşul Tău şi mă
socoteşte în numărul oilor turmei Tale celei alese, şi mă hrăneşte împreună cu
ele din verdeaţa dumnezeieştilor Tale Taine. Căci inima lor curată îţi este Ţie
sălaş şi se vede în ea (se iveşte) strălucirea descoperirilor Tale. Şi
strălucirea aceasta este mângâierea şi odihna tuturor acelora, care pentru Tine
s-au nevoit cu necazuri şi cu chinuri de tot felul. De care strălucire să ne
învrednicim şi noi, cu Harul şi cu iubirea de oameni a Mântuitorului nostru
Iisus Hristos în vecii vecilor. Amin” (Cuvinte despre Nevoinţă, Ed.
Bunavestire, Bacău, 2001, p. 35).
Cu alte cuvinte Rugăciunea Sfântului Isaac
Sirul, singură dacă ar fi, poate străluci ca o rază filocalică pe Calea
mântuirii.
Lacrimile toarse din caierul ascezei împletesc
aşadar fuiorul nădejdii, surâsul bucuriei, seninătatea încrederii. În taina
jertfei şi a suferinţei Dumnezeu Mântuitorul plânge în toate lacrimile noastre
pentru a le umple cu harul Său. Numai în lacrimi inima se curăţeşte şi se
întăreşte prin voia Duhului Sfânt: „Fericiţi
cei ce plâng, că aceia se vor mângâia”, ne spune Iisus.
Cunoaşterea deplină a
lui Dumnezeu în Treime şi în Creaţia Sa se poate doar prin duhul haric al
inimii în care predomină nu dorinţa plăcerii, ci dorul după sens al libertăţii
întru Adevăr. Permanent în inima noastră să se poată reflecta frumuseţea lui
Dumnezeu, binele celuilalt şi armonia Creaţiei divine. Marcu Ascetul înţelege
prin inimă sanctuarul lăuntric în care
luminează harul Botezului şi de unde îşi ia mintea îndemnurile bune şi
frumoase”. Fără legătura harului, care este stânca Numelui lui Iisus, inima ceva
gândeşte şi alceva vorbeşte. „Nu este alt nume în istorie pe care să se fi
construit atâta cât pe Numele Lui”(Sfântul Nicolae Velimirovici, Pătimirea
Bisericii, Ed. Sophia, Bucureşti, 2010, p. 35).
Fiecare gând trebuie scos din scutecelul psihic şi
înfăşat în porfira Numelui lui Hristos, spre a da strălucire cuvântului şi
mireasmă faptei. Numai în acest sens se zideşte unitatea minţii şi a inimii,
căci inima este fiinţa minţii. Numai
coborârea minţii în inimă, urcă omul spre slava Numelui lui Hristos. De aici,
Rugăciunea inimii, care poartă în suflet frumuseţea Numelui dumnezeiesc: „Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu
miluieşte-mă pe mine păcătosul”!
În Tradiţia noastră ortodoxă Calea către Dumnezeu, cunoaşterea,
străbate două etape: contemplarea naturii şi comuniunea cu Creatorul. Mai întâi
o Euharistie cosmică cum spune
Sfântul Maxim Mărturisitorul: „Înţelegerea
duhovnicească a celor văzute prin cele nevăzute” (Mystagogia 2, PG 91,
669). Omul percepe prin har esenţa lucrurilor, cosmosul ca Poem al Creaţiei
devine un imens dialog între Ziditor şi creaturile Sale. Lumea simbolurilor
anticipează Întruparea Cuvântului. Cel Nepătruns, Cel Neapropiat se apropie de
noi, prin Naştere, Cruce şi Înviere. În Simbol se resimte fiorul emoţiei cu
estetica luminii sale, provocând cunoaşterea filocalică. În Aura Slavei lui
Dumnezeu, raţiunea omului se inserează în lumina cunoaşterii, presimţind
preamărirea Atotcreatorului, iar prin harul Crucii şi al Învierii, poate
pătrunde savoarea mistică.
Dacă Dumnezeu i-a cerut
lui Adam să dea nume celor vii, noi cei re-născuţi prin Botezul şi Sângele lui
Iisus Hristos, trebuie să purtăm Numele Domnului numindu-ne CHRISTOŞI.
Identitatea noastră trebuie să se afirme
plenar prin credinţă, adevăr, libertate şi dragoste în comuniune cu Persoanele
dumnezeirii şi alte persoane. Persoana umană exprimă fiinţa libertăţii. Dumnezeu-
Fiinţa, fiind Treime de Persoane îşi are existenţa veşnică şi Şi-o asumă doar
în comuniune. Numai în Persoană libertatea şi iubirea personală sunt identice
dând viaţă Fiinţei, care este Adevărul. Dacă Dumnezeu, Tată- Fiu-Duh (spune
Olivier Clement) este libertate a iubirii,
faţă de om este iubire a libertăţii lui”
(Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I Adevăr
şi libertate, Ed. Deisis, Sibiu, 1997, p.103).
HRISTOS S-A ÎNĂLŢAT !
Ciclul: Filocalia Suferinţei şi a Jertfei
ÎNĂLŢAREA
DOMNULUI - 24 Mai 2012
Brusturi-Neamţ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu