17 Ascultaţi de povăţuitorii voştri
Aici,
Apostolul Pavel aduce iar cuvîntul spre episcopi şi arhierei. Şi – după ce i-a
lăudat pe aceştia cu cele zise mai sus, anume că ei sînt credincioşi şi
vrednici a fi rîvniţi, zicînd: „Aduceţi-vă aminte de povăţuitorii voştri (…),
şi, privind la săvîrşirea petrecerii lor, urmaţi-le credinţa!” (la stihul 7) –
aşadar, după ce i-a lăudat pentru aceasta, acum zice aici aşa: Fraţii mei
Creştini, supuneţi-vă unor asemenea arhierei şi episcopi! Dar poate că unii ar
zice: Dar ce? Se cuvine a ne supune oricărui povăţuitor, arhiereu şi
stăpînitor, măcar şi rău de ar fi? Răspundem: După ce zici, Creştine, că
arhiereul şi povăţuitorul tău este rău? Dacă e rău după credinţă, deci dacă are
dogme eretice şi hulitoare, fugi de dînsul, măcar de ar fi şi Înger din cer!
Iar dacă e rău doar după viaţă şi petrecere, supune-te lui, căci despre unii ca
aceştia Domnul zice aşa: „Cărturarii şi Fariseii (1) şed pe
scaunul lui Moisi. Deci să ţineţi şi să faceţi tot ce v-ar zice, iar după
faptele lor să nu faceţi, căci ei zic, dar nu fac” (Matei 23:3). (2)
Iar
despre episcopii şi povăţuitorii eretici şi stricaţi în credinţă, Pavel a zis
mai sus să nu ne purtăm după învăţăturile lor: „La învăţături de multe feluri
şi străine (de credinţă şi de dreptele dogme adică) să nu vă abateţi!” (la
stihul 9). Şi pentru ce trebuie să ne supunem arhiereilor răi cu vieţuirea,
deşi nu răi după credinţă? Pentru că arhiereul care se poartă rău nu va sfătui
niciodată pe alţii să se poarte şi ei rău. Căci, făcînd fapte rele, el însuşi
se ruşinează, lucru arătat din aceea că foloseşte toate mijloacele ca să le
ascundă de oameni; şi atunci cum poate să-i înveţe pe alţii cele pe care le
ascunde? Dar e cu neputinţă ca arhiereul rău cu credinţa să nu propovăduiască
pînă la urmă şi norodului socoteala eretică avută în inima sa.
( 1 )
Tîlcuind ceea ce mărturiseşte Pavel despre sine: „După eresul cel prea cu
cercare al Legii noastre am vieţuit înainte ca Fariseu” (Fapte 26:2), Sfinţitul
Teofilact zice: „Se cuvine a însemna că Fariseii erau eretici şi cercau
Scripturile mai cu de-adinsul decît celelalte eresuri iudaice. Şi Apostolul a
zis: «prea cu cercare», nu: «prea-adevărat», căci ei nu aveau cunoştinţa cea
adevărată a Scripturilor. Deci cercarea iscodeşte şi socoteşte, dar nu cunoaşte
cu totul însuşi adevărul. Ci uneori se şi amăgeşte cu mintea cineva.” Iar în
altă parte zice: „La Iudei, trei eresuri erau cuprinzătoare: Fariseii,
Saducheii şi Esenienii.” (în tîlcuirea Faptelor) (n. m.)
( 2 )De
aceea a zis dumnezeiescul Hrisostom cu privire la iereu şi arhiereu: „Căci, de
are vreo dogmă răzvrătită, măcar Înger de ar fi, nu te supune lui! Iar dacă
învaţă drept, nu lua aminte la viaţa lui, ci la graiuri!” (cuvîntul al 2-lea la
cea de a doua către Timotei). Şi iarăşi zice: „Au nu ştii ce este preotul?
Înger al Domnului este! Căci oare dintru ale sale zice? Dacă îl defaimi, nu îl
defaimi pe el, ci pe Dumnezeu, Care l-a hirotonit. Şi de unde e arătat – ar
zice cineva – că Dumnezeu l-a hirotonit? Dacă nu ai această socoteală, nădejdea
ta s-a zădărnicit! Căci, dacă Dumnezeu nu lucrează printr-însui, atunci nu ai
nici botez, nici de Taine nu te împărtăşeşti, nici de blagoslovenii nu te îndulceşti,
aşadar nu eşti Creştin. Dar ce – zice – Dumnezeu îi hirotoneşte pe oricare?
Dumnezeu nu-i hirotoneşte pe oricare, dar El Însuşi lucrează prin toţi, chiar
nevrednici de ar fi, pentru a se mîntui norodul. Căci – dacă Dumnezeu a grăit
pentru folosul norodului prin măgar şi prin Valaam, printr-un om spurcat – cu
mult mai vîrtos prin preoţi” (la fel). Vezi şi însemnarea zicerii „(…) căci
toate ale voastre sînt: ori Pavel, ori Apollo, ori Kifa (…)” (1 Corinteni
3:21). (n. aut.)
şi supuneţi-vă lor,
Cu
zicerea aceasta, Apostolul arată curăţitoarea supunere şi ascultare pe care
Creştinii sînt datori să o arate arhiereilor şi dascălilor lor, încît să
asculte nu numai prin cuvînt, ci să-i slujească şi prin fapte, de ar cere
trebuinţa ( 3 ).
căci
aceştia priveghează pentru sufletele voastre, ca unii ce au a da seamă pentru
voi;
Să audă
arhiereii, şi preoţii şi igumenii (adică povăţuitorii) cuvintele acestea ale
Apostolului! Căci zice: Aşa cum se cuvine ca norodul Creştinilor să asculte de
ei, tot astfel se cuvine ca şi ei să fie cu priveghere pentru norod,
sîrguindu-se şi îngrijindu-se pentru mîntuirea lor, precum veghează păstorii
oilor pentru turma lor, după cum e scris: „Şi în locul acela erau păstori,
îngrijind şi păzind străji de noapte împrejurul turmei lor” (Luca 2:8). Căci şi
arhiereii şi igumenii au să dea seamă lui Dumnezeu pentru păcatele Creştinilor
supuşi lor.
ca să facă aceasta cu
bucurie, iar nu suspinînd, căci nefolositor lucru v-ar fi aceasta.
Zice:
Creştine, dacă te supui arhiereului tău şi dacă îl odihneşti pe preotul şi pe
proiestosul tău, îi faci mai uşoară greutatea purtării lui de grijă pentru
mîntuirea ta. Fiindcă el se bucură cînd i te supui, iar dacă-i stai împotrivă
şi te arăţi fără omenie, el va priveghea şi va purta grijă pentru sufletul tău
cu toată această neomenie a ta; însă, de nu-ţi vei îndrepta nesupunerea,
arhiereul şi proiestosul tău va suspina către Dumnezeu împotriva ta, iar
suspinarea lui nu-ţi va fi de folos, ci foarte vătămătoare şi păgubitoare. Vezi
însă, iubite, că Apostolul Pavel nu iartă arhiereului şi proiestosului să
izbîndească asupra nesupuşilor într-alt chip afară de suspinare, care
arhiereului şi proiestosului îi pricinuieşte blîndeţe şi îndelungă-răbdare,
iar nesupusului cel neîndreptat îi aprinde mai mult focul muncii, fiindcă Îl
îndeamnă pe Dumnezeu a Se face mai aspru pedepsitor al aceluia. Tu dar,
Creştine nesupus arhiereului şi proiestosului, nu te face nebăgător de seamă
pentru că izbînda asupra ta este numai suspinare, ci teme-te încă mai mult
pentru aceasta, fiindcă acest suspin părut mic ajunge la urechile Domnului şi
te dă urgiei Lui.
( 3 )
Despre aceasta şi purtătorul de Dumnezeu Ignatie scria către Smirneni, zicînd:
„Toţi urmaţi episcopului ca Iisus Părintelui Său celui ceresc, şi preotului ca
Apostolilor, iar de diaconi ruşinaţi-vă ca de porunca lui Dumnezeu. Fără
episcop, nimeni să nu facă ceva din cele ce se cuvin în Biserică!” Şi în cea
către Policarp scrie, zicînd: „Luaţi aminte de episcopi, ca şi de voi să ia
aminte Dumnezeu. Eu mă pun în locul sufletelor celor ce se supun episcopului,
presviterului şi diaconului.” Şi în cea către Efeseni zice: „Să ne silim a nu
ne împotrivi episcopului, ca să fim supunîndu-ne lui Dumnezeu.” Şi în cea către
Magnesieni zice: „Spre cinstea lui Dumnezeu, Celui ce ne voieşte pe noi, este
de cuviinţă a asculta de episcop fără nici o făţărnicie. Căci nu pe episcopul
acesta ce se vede îl amăgeşte cineva, ci pe Dumnezeul cel nevăzut!” Şi iarăşi
zice: „Cînd vă supuneţi episcopului, mi se pare că nu vieţuiţi după om, ci după
Iisus Hristos, Care a murit pentru noi”. Şi iarăşi: „Fiii luminii celei
adevărate, fugiţi de împărţire şi de relele învăţături, şi, unde este păstorul,
acolo urmaţi ca nişte oi!” (n. aut.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu