În
data de 18 iulie 2011 a trecut la cele veşnice, la vârsta de 93 de
ani, după o păstorire de aproape 70 de ani, părintele Alexandru ENACHE.
Spunem părintele pentru că, pentru cei ce l-au cunoscut, preotul
Alexandru a fost un adevărat părinte, cu o vocaţie preoţească
excepţională. Din capul locului trebuie să arătăm că a fost un om de o
mare modestie, care nu dorea să iasă în faţă cu niciun prilej, aceasta
şi datorită împrejurărilor unei vieţi cu întâmplări zbuciumate pe care
le-a consemnat într-o lucrare de dimensiuni şi răspândire foarte
restrânse.
Cu părintele Alexandru s-au
împlinit în viaţă cuvintele Scripturii, şi anume: „Smeriţilor le dă
Dumnezeu har”. În ce priveşte viaţa acestui mare duhovnic redăm mai jos
câteva fragmente din conceptul autobiografic „Doamne, câte i se pot
întâmpla bietului om!”:
„M-am născut în anul 1918, în
cea de-a 12-a zi a lunii decembrie, în comuna Dubăsarii vechi, judeţul
Lăpuşna - din Basarabia - pe Nistru; din părinţii Andrei şi Nădejdea
Enache, ţărani mijlocaşi. Primul născut dintre cei opt copii ai lor (4
băieţi şi patru fete. [...] Conform obiceiului religios respectat
riguros pe atunci, mi s-a pus şi consacrat numele de Alexandru, după
numele Sfântului indicat de calendarul zilei - Sf. Ierarh Alexandru
[...]”. Urmează şcoala primară în satul natal, iar seminarul teologic
în Chişinău, la dorinţa mamei: „De altfel, dacă ar fi fost după tata,
mai practic şi mai realist decât mama, idealist -mistică, la şcoala
normală de învăţători aş fi ajuns; parvenind cu patru ani mai devreme,
la un salariu lunar. Dar a dat Dumnezeu să biruiască dorul mamei.”
[...]
Mai departe părintele arată că
în 1938 s-a înscris ca student la Facultatea de Teologie din Chişinău,
ramură a Universităţii din Iaşi şi, pentru a se întreţine a devenit
reporter cultural la ziarul „Universul”. Primii doi ani universitari
i-a promovat la Chişinău, iar următorii doi ani la Facultatea de
Teologie din Bucureşti, ca refugiat, în urma cedării Basarabiei. În
iunie 1943 şi-a dat teza de licenţă cu subiectul „Ins şi colectivitate
în faţa mântuirii” pe care a luat-o cu aprecierea „magna cum laudae”.
În iulie 1943 s-a căsătorit,
viitoarea preoteasă fiind Tamara Brânzan, şi a fost hirotonit pe data
12 august 1943, ambele taine fiind săvârşite în Catedrala Mitropolitană
din Chişinău.
Una din multele încercări prin care a trecut în timpul războiului o descrie chiar părintele:
„Imediat au trecut Prutul - la
noi o grupă de cercetaţi înarmaţi până în dinţi şi, după ce ne-au
necăjit cu o serie de comenzi de culcaţi-sculaţi, ne-au ordonat să ne
înşiruim în flanc. Formaţie în care ne-a trecut de îndată în revistă -
Comandantul Frontului II Ucrainean - stând în picioare, într-o maşină
de front anfibie - trecând de pe malul stâng basarabean al Prutului pe
cel de de-a dreapta - al Moldovei - la noi. Interesant... şi până la
urmă chiar senzaţional, că în momentul când a ajuns în dreptul nostru,
al meu şi al Tamarei (mai mult moartă decât vie) a oprit maşina şi a
întrebat «ce-i cu popa?» - , «?o za pop?», pe ucraineană. Imediat un
ofiţer de-al său s-a apropiat de noi şi într-o perfectă românească ne-a
cerut să-i explic ce-i cu noi. Mai ales după ce mareşalul a aflat că
femeia de alături de mine e soţia - preoteasa - pe care mareşalul a
căinat-o până la urmă. Poate că am fi trecut neobservaţi dacă aş fi
dezbrăcat şi eu reverenda ca alţi doi confraţi, dar aşa, iată că am
devenit caz dimpreună cu soţia. Ofiţerului de legătură i-am spus sincer
că aveam însărcinarea de a asista religios ostaşii... şi că n-am putut
să-i părăsesc.
Nu ştiu cum a reacţionat
mareşalul la informaţia ce i s-a dat. Destul că atunci când s-a trecut
la ferecarea mâinilor la spate a soldaţilor luaţi prizonieri, pe noi
ne-au lăsat liberi... şi nici nu ne-au încolonat în şirul celor ce erau
numerotaţi şi trecuţi peste Prut înapoi. Încât rămăsesem pe plajă,
numai noi doi şi o patrulă specială. Bieţilor noştri soldaţi şi
ofiţerilor mai ales, li s-a părut că am fi fost izolaţi spre a fi
împuşcaţi. Şi au început a striga: „dar şi părintele e cu noi”. Ei,
care puţin mai înainte îmi strigaseră „dezbrăcaţi reverenda că o să ne
împuşte pe toţi!”. Biata reverendă! Ea ne-a salvat de fapt.”
După sfârşitul războiului,
întors în ţară, a primit în cele din urmă parohie in Ardeal, în satul
Saschiz, de lângă Sighişoara, de unde în iunie 1953 a fost arestat din
motive politice pe baza unor denunţuri mincinoase, şi după ce trece
prin închisoarea de la Sibiu, este adus în cea de la Braşov, pe atunci
oraşul Stalin. Spune părintele în conceptul autobiografic despre
această etapă:
„Curios, că şi aici s-a petrecut
cu mine aceeaşi situaţie curioasă ca şi cea întâmplată cu opt ani în
urmă, când am fost lăsaţi de izbelişte, (căci atunci era şi Tamara) pe
malul drept al Prutului, nelegaţi la mâini şi neînsumaţi coloanei de
prizonieri... (Favoare datorită pare-se mareşalului Konev). Căci şi
aici şi acum, în timp ce se făceau listele celor destinaţi canalului
Dunărea-Marea Neagră, pe mine m-au lăsat pe din afară, de rezervă.” În
această închisoare părintele a avut un vis pe care l-a povestit
anchetatorului Bota: „Vădit jenat, a răbdat totuşi să-i povestesc
surprinzătorul meu vis până la capăt. Vis în care Bota în travesti,
răsfoia un calendar almanah - ilustrat, oprindu-se la luna decembrie,
la fila acesteia. Tocmai când o mână uriaşă înflăcărată a pus degetul
apăsat pe data de 17 decembrie, ziua în care creştinătatea comemorează
-IEŞIREA PROOROCULUI DANIEL dinGROAPA cu LEI”. (cartea Daniel -cap.26,
versetele 23-29 (Desigur că identificarea anume am făcut-o mai apoi, în
deplină trezvie!) Fără nici un comentariu m-a pus să semnez înscrisul
anchetei făcute din fugă, anunţându-mă că peste două-trei zile voi
coborî la tribunalul militar -spre a fi judecat. Ceea ce s-a şi
întâmplat cu adevărat.”
Ca o minune, părintele
povesteşte că la proces a văzut împlinirea visului: „Un răspuns curios
mi s-a dat doar mie personal, prin aducerea la cunoştinţă că am fost
condamnat la capătul unei detenţii de 220 de zile nefaste - la 20 zile
închisoareşi 350 lei amendă, fără observaţii compensatorii. Sentinţa
s-a dat pe 9 decembrie şi mi s-a comunicat la 12 decembrie dar a
trebuit să mai zăbovesc la Cetăţuie încă vrea 3-4 zile, în regim de
liber condiţionat, pentru ca autorităţile comunale - de la Saschiz să
răspundă dacă mă primesc înapoi în comună. Era un clenci de parşivie
securistă. Comuna, prin autorităţile în drept au răspuns că mă aşteaptă
cu nerăbdare, şi cu scuze, la treabă. Încât în dimineaţa zilei de 17
decembrie 1952, am plecat cu bilet de voie - cu trenul spre casă.” 17
decembrie fiind data din calendar care arată ieşirea Proorocului Daniel
din groapa cu lei.
În
1960 s-a stabilit la Ghimbav, ca vrednic paroh. Trebuie spus de la
început că aici a restaurat vechea biserică: „Încât, după păstoririle de
câte doi ani de la Cărbuna, Moldoveni şi Mesendorf... şi de 10 ani,
pândiţi de securitate, la Saschiz; la Ghimbav voi păstori 34 de ani,
între 1960-1994. O viaţă de om. Căutând mai mult să mă ambiţioneze decât
să mă descurajeze, Prea Cucernicia Sa Coman Vasile mi-a atras atenţia
asupra greutăţilor ce mă aşteptau în misiunea de preot paroh al
Ghimbavului. Cerându-le totodată - enoriaşilor prezenţi - să mă ajute la
redresarea parohiei, în care şi la care, aproape toate erau de făcut
sau refăcut.”
În 1994 se pensionează la
cerere. Adevărul este că putem spune că a fost o lucrare a lui
Dumnezeu, ca şi credincioşii din Braşov să aibă parte de rugăciunile şi
sfaturile duhovniceşti date de părintele Alexandru, care, timp de 17
ani, nu a pregetat să rămână după slujbă, să spovedească, să citească
rugăciuni multor bolnavi şi necăjiţi. Trebuie spus că oricât de bolnav
şi obosit ar fi fost, părintele, în toţi aceşti ani, nu a refuzat pe
nimeni, din cei tot mai mulţi care au venit să-i ceară ajutorul. A fost
un duhovnic fără asemănare, cu o putere mare, foarte atent cu omul viu
din faţa lui, şi de mare blândeţe, fiind cunoscător al sufletului
omenesc cu toate neputinţele lui.
Cei care l-au cunoscut
îndeaproape ştiu că rugăciunile părintelui au dus la vindecarea unor
boli socotite incurabile şi la limpezirea unor situaţii ce păreau de
netrecut cu puterile omeneşti.
Plecarea
părintelui lasă un mare gol atât în rândul slujitorilor ortodocşi din
Brasov cât şi mai ales pentru cei mulţi care au fost întăriţi şi
ajutaţi, prin aceasta aratând adevarata cale a crestinişmului ortodox.
Susa text: Transilvania Expres
Foto: Florin Palas
Foto: Florin Palas
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu