Se mai poate naște din poporul român un Constantin Brâncoveanu sau un Mihai Viteazul?
Acum nu. Un astfel de om la noi
se naște o dată la 200 de ani. Deocamdată statul rămâne în somnul cel de
moarte, nu se interesează, este insensibil la durerea poporului.
Față de un conducător necreștin nu poți avea încredere, ci doar să te
temi de el. Iar dacă supușii lucrează de frică, acela nu mai este stat
democratic. Este democrație comunistă, o formă mai
plăcută la vedere și înșelătoare simțurilor. Deja acum nu se mai pune
problema să ne salveze un conducător român, acum se pune problema să ne
salveze Europa și băncile internaționale. Azi românul simplu
nădăjduiește în această Europă fals democratică. Vin aici creștini
simpli, unii primari, și îmi spun: „Părinte, noi vrem să facem o
intervenție în Europa să ne dea pentru comună niște fonduri europene”.
Eu le spun: „Măi, băieți, încercați și voi, dar nu vă angajați prea
mult, pentru că Europa e doar cu forma de ajutorare, dar în rest este o
formă goală, din care nu câștigi nimic”. Ne apropiem de un sfârșit al
Europei, în forma pe care o știm noi de odată; ea tinde acum către un
guvern unic, ce va stăpâni toată lumea, în mod autoritar, ce va conduce
toată politica și viața noastră economică. Dar acesta va fi sfârșitul libertății noastre, pentru că această guvernare va fi fără Dumnezeu.
De ce suntem din ce în ce mai
dezbinați și nu ne putem uni și noi ca alte popoare care își câștigă
niște drepturi? Până și în Basarabia, care este de un sânge cu noi,
creștinii de acolo au protestat împreună cu preoții și episcopii
împotriva actelor biometrice și au reușit să modifice legea
creându-li-se alternative, nebiometrice. Pe când la noi există o luptă
doar la nivel de teorie.
Ce se întâmplă în Basarabia e un caz
aparte. Ei sunt puși acolo între ciocan și nicovală, între Moscova și
Bruxelles. Rușii nu au niciun interes să îi scape din mână pe
basarabeni, ca nu cumva să se alieze cu Europa, sau cu România. Toți se
tem, și Europa și Moscova, de o Românie unită. De aceea se și introduc
fel și fel de diversiuni între români pentru a nu se putea coagula ceva
trainic, special pentru a menține și accentua dezbinarea. Toți au nevoie
să fure bunurile și pământurile României bogate. Și unii și alții au
interes să folosească țara noastră pentru un eventual front aici între
cele două puteri. Dar, bineînțeles, în afară de aceasta, basarabenii
sunt și oameni credincioși care au stat acolo în picioare, zi și noapte,
militând pentru drepturile lor. Au mai multă statornicie decât noi. La
noi nu ai cu cine să te aliezi, nu există niciun interes nobil la
acești oameni politici ca să ridice piatra aceasta de pe mormântul
neamului nostru. O țin ferecată și cine să o ridice? Lor le
merge bine acolo unde sunt, parlamentari, deputați, primari, au copii
și rude de îngrășat. Din păcate românul a fost omul cel mai laș, în
toate vremurile. Celelalte popoare din jurul nostru au știut să se
unească prin jertfa lor, în fața tancurilor rusești. La noi nu se poate face treaba asta, pentru că fiecare se crede mai papă decât Papa.
Interesele și orgoliile personale așa de tare întunecă mintea că
fiecare vede în felul lui propriu, niciodată ca celălalt de lângă el.
Cum să se unească? Dacă se dă o dispoziție de la Centrul Europei, apăi
la noi în țară se aplică cu și mai mult zel.
Da, din păcate aceeași dezbinare
persistă și în rândul credincioșilor din Biserică. Cum vom reuși să
distingem pe viitor lupii de adevărații păstori? Bineștiind că se
urmărește convocarea unui mare Sinod Ecumenic, prin care ierarhii
ecumeniști să își întemeieze cu canoane mincinoase faptele lor
neortodoxe. Deja sunt divergențe între Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I
și mai mulți ierarhi necompromiși din Sinodul Greciei pe această temă.
În cazul acesta e bine că la ei sunt divergențe, asta înseamnă că mai ai dreptul la opinie, la noi cine să protesteze dintre episcopi? La noi se supun cuminți.
Aici e liniște, nu cumva să vorbească cineva de vreo problemă internă a
Bisericii. Noi nu ne amestecăm și rămânem mai bine dezinteresați în
„pace”. Se vrea distrugerea Bisericii Ortodoxe, singura forță care mai
ține omenirea. Au început cu Iugoslavia, pe care au fărâmițat-o, au
trecut în Grecia, tot ortodocși, unde au creat anarhie și criză
economică, urmăm noi. Prin aceste măsuri anarhice pe care le vedem luate
la nivelul țării noastre, se urmărește distrugerea României și a
Ortodoxiei, după modelul iugoslav. Tot o intenție de distrugere a
Ortodoxiei este și ecumenismul, una mai subtilă, din interior, prin care
i se distrug bazele și principiile canonice, fără de care Biserica nu
poate exista. Dar ea va exista prin episcopii și păstorii care vor
alege adevărul. Ecumeniștii au falsa impresie că vor putea aduce ceva nou în Biserica lui Hristos. Să
nu uităm că Biserica este trupul al cărui cap este Hristos. Nu o poți
rupe de la Hristos, care este calea, adevărul și viața. Ecumeniștii nu
vor reuși nimic. Realitatea nu o poți schimba în funcție de interesele
omenești. Realitatea dumnezeiască rămâne aceeași în orice veac. Acest
sinod care se urmărește nu are scopuri și intenții bune. Dacă ar avea un
scop bun ar ține cont de celelalte sinoade ecumenice statornicite de
Sfinții Părinți și care au rostit anateme împotriva celor ce nu le vor
respecta. În numele cărui sfânt și al cărui duh vin ei acum să schimbe
ceva în dogmele Bisericii? Și cine să schimbe? Niște oameni erodați în nedreptate? Duhul
Sfânt grăiește prin gurile purtătorilor de Dumnezeu, nu purtătorilor de
interese omenești. Cum au ei îndrăzneala să modifice hotărârile
Sfinților Părinți?
Unii consideră că aceste rânduieli sunt învechite…
Bineînțeles, când nu îți convine și nu
se potrivește cu interesul tău, sunt învechite… Dar Adevărul și
Evanghelia se învechesc? Dumnezeu nu se învechește, Dumnezeu același
este. Dar dacă noi supunem Biserica Statului, o facem o instituție omenească, în
care păstorii sunt aleși de politicieni… Iar cum politica se schimbă,
așa și cei care se ghidează după guvernări politice. Noi mai întâi
trebuie să fim oameni ai Bisericii, apoi ai Statului. Ierarhul nu
amestecă politica cu Biserica, merge după dispozițiile Domnului, nu ale
Statului. Ca cetățeni ne facem datoria față de stat, dar dăm Cezarului
ce e al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu. Însă
mulțimea cunoaște păstorul cel bun și creștinul adevărat se va duce după
păstorul cel bun. Dacă mulțimea de credincioși cunoaște legea și
canoanele Bisericii, scrierile Sfinților Părinți, atunci și episcopul
va fi în ton cu credincioșii. Suntem datori să arătăm eventualele
derapaje de la dogma ortodoxă, cum ar fi slujirea împreună cu celelalte
biserici neortodoxe. Conviețuim, cum am mai spus, împreună, nu avem
nimic cu cei de alte credințe, dar nu ne amestecăm și dizolvăm cultul
creștin; fiecare slujește în legea lui, fără conflicte religioase,
respectând dreptul fiecăruia de credință. De ce vin ei acum și ne
amestecă? Nu cei care vor să amestece lucrurile produc dezbinarea? Dar
noi știm că ei vor să formeze o biserică unică mondială, după modelul politic.
Nu credeți că lipsește creștinilor
noștri o bază de cunoștințe bisericești, catehetice și dogmatice? Fără
cunoașterea predaniilor scrise de Sfinții Părinți, cum vom putea menține
și apăra adevărul? Cărți se tot tipăresc, dar cine mai citește?
Cine să le spună oamenilor să citească
Sfinții Părinți? Puțini sunt preoții care își povățuiesc turma și o
educă în duhul Sfinților Părinți. Acum de la amvon se predică din noile
manuale de dogmatică bisericească. Ei și-au făcut singuri manuale, pe
care credinciosul mai este și obligat să le cumpere. Nu numai că se
strecoară erori dogmatice, dar nu au măcar știința de a se adresa
într-un limbaj atractiv educativ. Nimeni nu citește din ce scriu ei. Cateheze ar trebui să facă fiecare preot cu parohia sa,
cum era pe vremea mea, când părintele cu dascălul și alte personalități
ale satului se uneau și organizau tabere de vacanță, în care făceau
cateheze cu elevii, se discutau lucruri și de cultură și practice și se
și bucurau de frumusețea vieții. Trebuie să știi mai întâi să îi introduci în atmosfera de a citi, de a căuta adevărul, mai ales în rândul tinerilor. Asta
este misiunea preotului. Azi nu mai are nimeni grija catehizării, din
ce în ce mai puțini sunt cei care se implică să formeze creștinul de
mâine, atât un cetățean drept și onest, cât și un creștin evlavios,
cunoscător al tradiției și învățăturilor Sfinților Părinți.
Dar mai degrabă mamele ar putea face cateheză cu copiii lor. La
noi lipsește o cultură teologică profundă. Mamele, de mici, ar trebui
să le pună în brațe copiilor lor cărți de rugăciune, povestiri cu
sfinți, cateheze și mai târziu cărți teologice, învățăturile Sfinților,
dintre care unele sunt accesibile tuturor, cum e Sf. Ioan Gură de Aur,
de pildă.
Comuniunea în comunitate ar rezolva multe probleme și de educație și de într-ajutorare. Dintr-o
comunitate astfel dezvoltată se poate naște și un Constantin
Brâncoveanu, și un Mihai Viteazul. Cu o pregătire spirituală și
intelectuală putem avea prilejul să ne impunem în Europa și marilor
puteri, apărându-ne drepturile noastre, credințele și obiceiurile
predate nouă de Părinții noștri, care și-au dat viața pentru Biserică și
pentru acest neam.
realizat de Monahia Fotini, 1 august 2012
extras din interviul apărut în nr. 24 al revistei ATITUDINI
extras din interviul apărut în nr. 24 al revistei ATITUDINI
Integral la Atitudini.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu