Acum doar 10 ani un
astfel de titlu pentru un comentariu parea ireal, dar la finele lui
2012 este cit se poate de real. In lumea occidentala casatoria ca
institutie sociala si umana e pe moarte. Si aparent fara ca multora sa
le pese ori sa-i duca lipsa. Si cu toate ca peste tot oamenii de buna
credinta atrag atentia asupra eforturilor deliberate pe care
parlamentarii, acedemicienii, sociologii, judecatorii, mass media,
marile corporatii multinationale, si marile vedete o fac in tarile
occidentale sa desfinteze cea mai veche si importanta institutie umana –
familia si casatoria. Doar duminica sute de mii de francezi au
demonstrat in intreaga Franta impotriva acestor eforturi, scadind ca
Franta are nevoie de „familie,” adica de „tata + mama + copil”. Au
protestat impotriva planurilor socialistilor francezi de a redefini
casatoria naturala barbat-femeie si de a o face „neutra” din punct de
vedere al sexului sotilor. Au demonstrat impotriva planurilor de a
permite homosexualilor sa adopte copii si de a elimina din actele
oficiale franceze cuvintele „mama si tata” cind e vorba de parinti.
Stanga distruge familia
Dar realitatea aceasta nu se limiteaza doar la Franta
socialista. Peste tot in lume socialistii, si in general stinga, cer cu
agresivitate desfintarea celor mai vechi instituii umane. Socialistii
europeni deja au facut-o in Suedia, Spania, Olanda, Daneramca, Belgia,
Portugalia. Socialistii argentinieni au facut-o in Argentina, iar
socialistii mexicani in Mexico City, capitala Mexicului. Cei din Uruguay
se pregatesc sa faca la fel. Democratii americani, si ei de orientare
de stinga, au legalizat casatoriile unisex in mai multe state americane.
Iar pe 6 noiembrie cetatenii americani au validat referenduri
legislative care au legiferat casatoriile homosexuale in Maryland, Maine
si Washington.
Companiile distrug familia
Sume enorme de bani sunt investite in promovarea unei
culturi anti-familie si anti-casatorie. In referendul de redefinire a
casatoriei in statul Washington promotorii casatoriilor homosexuale au
investit 9.5 milioane de dolari si au folosit 4.000 de voluntari care au
mers de la casa la casa sa convinga oamenii sa voteze pentru
casatoriile homosexuale. Au mobilizat si sindicatele. In contrast,
crestinii au investit doar 2.1 milioane de dolari pentru pastrarea
familiei traditionale. Unul din fondatorii lui Amazon.com, Jeff Bezos si
sotia lui, au sprijinit demersurile de redefinire a casatoriei cu 2.5
milioane de dolari. Brad Pitt a donat si el $100.000. Din nefericire
chiar si unele grupuri protestante si iudaice au sprijint acest efort.
Companii internationale bine cunoscute chiar si in Romania au sprijinit
si ele efortul de destramare a familiei, printre ele Starbucks si Hard
Rock Cafe.
Criza economica mondiala a distorsionat prioritatile
societatilor occidentale. Ce ar trebui sa dea de gindit legiuitorilor si
parlamentarilor este declinul vertiginos al institutiei familiei si
casatoriei. Acest declin are consecinte sociale inestimabile, cu mult
mai mari si drastice decit declinul economic. Declinul familiei si
declinul social nu figureaza in dezbaterile parlamentare, nici in
campaniile electorale ale celor care doresc sa ne reprezinte in
Parlament. Destramarea familiei nu figureaza in preocuparile
politicienilor. Declinul familiei inseamna declinul clasei mijlocii,
atit de vitala progresului social si economic al oricarei societati. In
contrast, divortul inseamna alunecarea instantanee a ambilor soti din
clasa mijlocie in clasa saracilor. Studiile sociologice si economice
arata ca de fapt casatoria imbogateste pe soti si familia, pe cind
divortul ii saraceste pe ambii soti si pe copiii lor. Statul
asistential, cu care stanga politica ne ademeneste mereu, a fost dovedit
ca un factor de destramare, nu edificare, a familiei si casatoriei.
O ideologie care distruge familia
Suntem deci confruntati cu „moartea institutiei
casatoriei”? E prea devreme sa raspundem acestei intrebari afirmativ.
Putem spune insa, cu certitudine, ca pe orizont deja se reliefeaza
aceasta posibilitate. Editoriale, comentarii, proiecte legislative tot
mai numeroase vorbesc explicit despre „moartea casatoriei.” Unele cu
semnul intrebarii iar altele fara. Apar cu tot mai multa frecventa in
marile ziare nord-americane (Toronto Sun, New York Times, Los Angeles
Times, the Dallas Morning News) si cele europene (The Telegraph, Le
Monde, Le Figaro, International Herald Tribune, The Financial Times).
Sunt scrise, poate nu surprinzator, de autori mai tineri, majoritatea
necasatoriti, ori fosti casatoriti, feministe, exponenti ai miscarii
homosexuale radicale. Si toate au in comun atacuri acerbe la adresa
casatoriei naturale. Doresc sa-i vada si sa-i celebreze moartea, cit mai
curind. Pe 4 noiembrie New York Times a publicat comentariul de peste 4
pagini a lui Laurie Shrage, The End of Marriage,
(„Sfirsitul casatoriei”). Profesoara de filosofie si studii feministe
(philosophy and women’s studies) la Florida International University,
teza ei e una deja la moda – casatoria traditionala promoveaza sexismul,
heteronormativitatea, procrearea, inegalitatea intre soti, dependenta
sotilor unul de altul, in loc de independenta lor, patriarhatul,
exploatarea femeii de catre barbat, etc. In consecinta, relatiile de
casatorie si familie, zice ea, si cei care gindesc ca ea, trebuie
„reformate” pentru a impune egalitate intre soti si a asigura
emanciparea femeii de sub tutela acestei institutii sociale care ii
ingradeste libertatea – casatoria si familia. [Nota AFR: comentariul
poate fi citit aici: http://opinionator.blogs.nytimes.com/2012/11/04/the-end-of-marriage/?src=rechp]
Iar recentele aparitii editoriale fac la fel – insista
asupra abolirii casatoriei. Ori daca nu chiar abolirea ei, atunci
relegarea ei la un rang inferior in ierarhia valorilor sociale. Recent
Oxford University Press a publicat o carte tocmai pe aceasta tema,
cartea lui Elizabeth Brake, Minimazing Marriage
(„Minimalizarea casatoriei”), o carte pe care nadajduim sa o recenzam
pentru dtra dupa anul nou. Feminista si profesoara de relatii de familie
la Arizona State University, Brake provine dintr-o familie traditionala
si crestina din sudul Statelor Unite. In cele peste 200 de pagini ale
cartii ei, ea ataca fara mila familia si casatoria. Nu sugereaza
abolirea casatoriei, ci doar „minimalizarea” rolului ei in societate, si
transformarea ei intr-o institutie cu idealuri mai putin obligatorii si
sublime. [Nota AFR: o recenzie in engleza a cartii o puteti citi aici: http://www.thepublicdiscourse.com/2012/10/6203/?utm_source=RTA]
In final, insa, ideile au consecinte. Ideile
anti-casatorie si familie care au fost semanate in anii 50 si 60 ai
secolului trecut acum devin legi, politici de guvernare, si fundamentele
ideologice ale unei epoci noi in lumea occidentala. O epoca in care
pentru prima data in istoria omenirii societatea doreste sa progreseze,
si crede ca va progresa, fara a avea ca si fundament social familia si
casatoria. Perspectiva aceasta infricosaza, deoarece e mult mai probabil
ca in absenta lor societatea va regresa nu inainta.
Statul asistential distruge familia
Astazi ne focalizam asupra experientei statului
asistential. O perspectiva unica si putin observata ori discutata, cel
putin in Romania, este ca statul asistential cauzeaza colapsul familiei
si al casatoriei. La inceput intentiile aistentei sociale („welfare
assistance”) au fost bune – ajutorarea tinerelor necasatorite cu minori.
In timp, insa, asistenta sociala a generat o intreaga subclasa sociala
care in loc sa iasa din saracie a intrat si mai adinc in ea. Asistenta
publica a diluat dorinta de casatorie la tineri iar statul s-a
substituit casatoriei ca garantor al bunstarii economice a familiei. In
loc de progres, statul asistential a cauzat, de fapt, chiar feminizarea
saraciei in America, majoritatea covirsitoare a clasei sarace americane
fiind constituita din tinere necasatorite cu copii, ori cupluri tinere
cu copii care traiesc in concubinaj. Concluzia, insa, este logica si
doar una: in timp statul asistential se va prabusi din lipsa de bani si
va cauza, ironic spun sociologii, restaurarea casatoriei si familiei
traditonale. Dar pina atunci va mai trece mult timp si societatea va
avea de suferit.
Asupra acestei perspective unice am depistat un
comentariu publicat pe 9 octombrie de Wilfred M. McClay, profesor la
University of Chattanooga din Tennessee. A fost tradus de parintele Emil Ember, AFR Baia – Mare. Textul englez al articolului se afla aici: http://americanexperiment.org/publications/commentaries/free-societies-as-schools-of-the-soul
Moartea institutiei casatoriei
de Winfred M. McCay, 9 octombrie 2012
Viziunea mea personala asupra acestui subiect este
atat pesimista cat si optimista – pesimista pe termen scurt, dar precaut
optimista pe termen lung. Mai intai despre pesimism. Viitorul familiei
este de o importanta enorma si trainicia, sanatatea si integritatea
casatoriei si a vietii de familie constituie o conditie primordiala,
absoluta si esentiala pentru binele social, economic si politic. Familia
in America s-a dovedit a fi o institutie foarte durabila, supravietuind
numeroaselor lovituri venite din partea revolutiilor culturale si
economice din ultimii 50 de ani, fara ca sa sucumbe in intregime. De
fiecare data, insa , a platit un pret si s-a erodat constant.
Autoritatea si coeziunea familiei a fost profund slabita de schimbarile
in comportament si valori – schimbari care se consolideaza reciproc si
da doar cateva semne convingatoare de revenire la normal.
Familiei i se schimba infatisarea, dar nimic nu o
poate inlocui. Nici un sistem educational, oricat de bine sustinut
financiar ar fi el, nici o multime de agentii de servicii sociale,
oricat de compatimitoare si de intelegatoare ar fi ele, nici un sistem
de aplicare a legii, oricat de constiincios si disciplinat ar fi el,
nici o reforma a mass mediei, oricat de inteligenta sau senzitiva din
punct de vedere moral ar fi ea, si nici o legislatie emanta de la
Washington sau de la St. Paul [Nota AFR: St. Paul este
capitala statului american Minnesota] nu poate sa inlocuiasca familia ca
fundatie moral obligatorie pentru o societate libera. Ca atare, nimeni
nu poate repara stricaciunile pe care le-am vazut sau sa ne salveze de
ploile grele care vor veni.
Deci, da, vedem slabe perspective in viitorul apropiat
pentru cei cu venituri mici. Nu mai este niciun mister privind relatia
intre familiile intacte cu doi parinti si realizarea academica, cum nu
mai este niciun mister privind relatia dintre realizarea academica si
perspectivele de angajare si, in consecinta, mobilitatea personala. Nu
exista scapare de consecintele acestor realitati, care au fost demult
pregatite prin programe sociale. Daca politica noastra pare urata acum,
asteptati pana cand guvernele locale si de stat vor incepe sa
renegocieze multe din cele mai elementare angajamente ale lor, dupa cum
cu siguranta o vor face.
Clasa mijlocie
Pentru clasa de mijloc situatia a fost foarte bine descrisa de Charles Murray in noua sa carte Coming Apart.
Paradoxal, argumenteaza el, aceasta este clasa care traieste un joc mai
bun decat vorbeste, aratand mult mai putine disfunctionalitati care
mutileaza clasele mai vulnerabile din societatea noastra, dar
lipsindu-le convingerea de a afirma explicit si public atuurile si
obisnuintele care ii calauzesc in viata. Aceasta clasa nu este dispusa
sa se comporte ca o elita reala sau sa declare ca normative valorile
care sustin ordinea vietii lor – valori care sunt toate esentiale
acelora care cauta sa se ridice si care trebuie sa faca fata unui set de
circumstante ori conditii neiertatoare. Cultura noastra populara – una
din aleile prin care elita curenta ar putea sa se comporte ca o
adevarata elita – este, in schimb, incompetenta in transmiterea
mesajelor potrivite tinerei generatii privind casatoria si familia.
Institutiile care ar putea emite asemenea mesaje, de exemplu formele
traditionale de religie organizata, au fost slabite si au ajuns sa
valoreze putin in acest domeniu.
Deci ce este de facut? Clar, exista pasi concreti care
pot fi urmati in arena politicii publice pentru a transforma divortul,
nelegitimitatea si destramarea familiei. Reformele sistemului de
asistenta sociala ale anilor 90 au fost cele mai admirabile si efective
etape de urmat in trecutul recent. Asemenea masuri pot fi decisive
pentru a face divortul si fragmentarea familiei mai dificile. Dar
totusi, pachetul acesta atent orchestrat de stimulente si masuri
disuasive nu poate inlocui cecea ce e necesar - un profund consens
despre demnitatea si necesitatea fundamentala a familiei si a
obligatiilor sacre pe care apartenenta noastra la familii le plaseaza in
dreptul fiecaruia dintre noi.
Si atunci de unde vine optimismul meu? Din faptul ca
am facut greseli serioase si vom plati pretul pentru ele. Aceasta este o
perspectiva sumbra, dar platind acel pret, vom fi obligati sa recuperam
un sens al lucrurilor pe care l-am sacrificat voluntar, si care este
poate cel mai necesar lucru. Cand spun ca nimic nu poate lua locul
familiei, afirmatia asta trebuie luata la adevarata ei valoare. Sunt
din aceia care se tem ca „despotismul” statului asistential va altera
insasi natura umana toropindu-ne in pasivitate. Asemenea observatori se
tem ca nu exista cale de intoarcere dintr-un asemenea declin. Eu nu cred
asta. Starea de bine nu va putea sa se mentina pentru mult timp, pentru
ca nu va avea echilibrul necesar. O societate libera in care fiecare
este considerat responsabil de faptele sale se va dovedi a fi, in timp, o
scoala a sufletului – un context in care virtutile pierdute pot fi
regenerate. Oamenii vor recupera semnificatia familiei incercand dar esuand sa traiasca fara ea.
In masura in care noi reusim sa restauram libertatea si
responsabilitatea in societate, familia va reveni la viata. Se va dovedi
din nou ca cel mai bun si natural vehicul pentru implinirea celor mai
inalte cerinte ale naturii noastre morale ca fiinte create pentru a fi
fericite si implinite prin bucurie si munca de daruire.
Sursa: Alianţa Familiilor din România
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu