Auzind despre aceasta maica sa şi femeia lui, au făcut o
scrisoare către dînsul şi i-au trimis-o degrabă, în care scria aşa: "O, ticălosule!
Pentru ce ai lăsat pe Dumnezeu, Împăratul cerului, pentru cinstea omenească?
Căci făcînd după plăcerea împăratului acestuia vremelnic, ai pierdut viaţa
cea fără de moarte. Şi slujind împăratului acestuia stricăcios, te-ai lepădat
de Cel nestricăcios. Ai schimbat adevărul pe minciună, lăsînd credinţa în
Hristos şi ai primit înşelăciunea diavolească.
Supunîndu-te împăratului celui muritor, ai trecut cu vederea
pe Judecătorul viilor şi al morţilor. Pentru dragostea omenească, te-ai făcut
nevrednic dragostei lui Dumnezeu şi ai căzut din nădejdea cea bună. Plîngem
şi ne tînguim pentru tine, căci fiind fiu al luminii, acum te-ai făcut fiul
întunericului şi al gheenei. Şi să ştii că dacă nu te vei întoarce către Dumnezeu,
apoi nu ai parte cu noi; pentru că nu voim a te mai vedea, fiind închinător
de idoli. Iar cînd îi va ajunge mînia lui Dumnezeu pe împărat şi pe ai lui,
împreună cu dînşii te va ajunge şi pe tine. Atunci vei plînge cu amar, văzîndu-te
chinuit în focul gheenei. Drept aceea, te rugăm cu lacrimi, întoarce-te către
Hristos şi te sîrguieşte a scăpa de urgia lui Dumnezeu care o să vină asupra
voastră".
Acest fel de scrisoare a fost dată lui Iacob de la maica
şi de la soţia sa, fiind el atunci cu împăratul afară din cetate. Iar el luîndu-o
şi citind-o, s-a umilit grăindu-şi în sine: "De vreme ce maica şi soţia mea
se înstrăinează de mine, deci ce-mi va fi veacul ce va să fie, cînd va veni
Dumnezeu să judece viii şi morţii şi să răsplătească fiecăruia după faptele
lui?"
Citind iarăşi scrisoarea cu sîrguinţă, a plîns foarte şi
se tînguia pentru păcatul său. Apoi şi-a zis în sine: "Ştiu ce voi face, ca
să nu piară pînă în sfîrşit sufletul meu. Voi petrece bătînd neîncetat în
uşa milostivirii lui Dumnezeu, pînă cînd îmi va deschide; căci ştiu că-mi
va deschide, pentru că este Îndurat şi Milostiv şi nu voieşte moartea păcătosului,
ci primeşte cu bucurie pe cei ce se pocăiesc".
Astfel plîngînd el şi acestea către sine zicînd, l-au văzut
nişte păgîni şi l-au cunoscut că este creştin. Apoi mergînd, au spus împăratului.
Iar împăratul, chemîndu-l îndată la sine, i-a zis: "Spune-ne nouă adevărul,
nazarinean eşti?" Iar Iacob răspunse: "Este adevărat, sînt nazarinean!" Apoi
împăratul a zis: "Dar eşti fermecător?" Iacob a răspuns: "Nu sînt fermecător,
ci creştin". Împăratul a zis: "Ticălosule şi nemulţumitorule, oare n-ai primit
daruri şi cinste de la mine şi de la tatăl meu?" Iacob a răspuns: "Unde este
acum tatăl tău? Iată că trupul lui cel muritor se strică în pămînt, iar sufletul
lui este aruncat în iad".
Auzind acestea împăratul, s-a mîniat foarte tare şi a zis
către dînsul: "Astfel de mulţumire dai dragostei mele cu care te-ai îndulcit
pînă acum şi mie te împotriveşti, iar pe tatăl meu îl grăieşti de rău? Să
ştii dar că eşti vinovat de moarte. Dar nu te voi pierde cu sabia, ca să nu
mori îndată. Ci, muncindu-te cu felurite chinuri multă vreme, la crudă moarte
te voi da".
Sfîntul Iacob a răspuns: "Ceea ce te lauzi să faci, o! împărate,
aceea fă-o mai degrabă, căci să ştii că nu mă sperie cuvintele tale, care
sînt asemenea vîntului ce bate în piatră. Nici îngrozirea ta nu mă înspăimîntă,
pentru că nu mă tem de moarte, ştiind că această moarte vremelnică nu este
moarte, ci somn. Căci ca din somn se vor scula din morminte toţi oamenii la
înfricoşata venire a Hristosului meu". Iar împăratul a zis: "Să nu te înşele
nazarinenii care numesc moartea somn şi învaţă a nu se teme de dînsa, de care
însă se tem şi împăraţii. Sfîntul a răspuns: "Moartea drepţilor întru odihnă
va fi, iar vouă necredincioşilor şi păcătoşilor începere a chinului celui
veşnic".
Atunci, chemînd împăratul pe sfetnicii şi pe prietenii săi,
s-a sfătuit cu dînşii cu ce chinuri să-l piardă pe Iacob. După aceasta a dat
astfel de hotărîre asupra sfîntului ca să fie spre înfricoşarea şi a altor
perşi necredincioşi, dintre care s-a despărţit Iacob cu credinţa, ca fiecare
mădular al său să primească deosebită chinuire, prin tăiere. Şi luînd chinuitorii
pe Sfîntul după porunca împăratului, îl duceau la locul cel de chin pentru
ca să taie toate mădularele lui, unul cîte unul. În urma lui mergeau mulţi
din cei cunoscuţi, din boieri şi din ostaşi şi din cetate popor fără de număr,
ca să vadă pătimirea şi sfîrşitul lui. Iar el, ajungînd la locul orînduit
a rugat pe chinuitori să-i dea puţină vreme să se roage. Şi, ridicînd ochii
spre cer, s-a rugat, zicînd:
"Doamne Dumnezeul meu ascultă-mă pe mine robul Tău şi căutînd
din înălţimea cea sfîntă a Ta, dă-mi tărie şi putere în ceasul acesta pentru
ca să rabd durerile acestea şi să-mi răsplătesc cu sîngele meu greşeala, căci
mă lepădasem de Tine făcătorul şi Stăpînul meu. Acum îmi pare rău de aceasta
şi mă întorc la Tine, Dumnezeul meu. Mărturisesc Preasfînt numele Tău şi-mi
pun sufletul meu pentru Tine. Iar Tu, Doamne, trimite-mi ajutorul Tău spre
răbdare, ca să vadă vrăjmaşii Tăi şi să se ruşineze, căci Tu, Doamne, m-ai
ajutat şi m-ai mîngîiat".
Astfel rugîndu-se Sfîntul, s-au apropiat chinuitorii şi,
dezbrăcîndu-l, i-au întins mîinile şi picioarele şi i-au zis: "Ce vei face
acum Iacobe, căci acum nu poţi avea nici o scăpare pentru că aşa este porunca
ca trupul tău să se taie în bucăţi şi chiar degetele mîinilor şi picioarelor
şi tot trupul tău de la grumaz pînă la glezne; iar mai pe urmă şi capul îl
vom tăia. Deci socoteşte ce-ţi este mai de folos: a te pleca voii împărăteşti
şi a fi viu, întreg şi sănătos? Sau a muri în aceste chinuri grele?"
Asemenea, şi unii din prietenii lui plîngeau pentru el, zicînd:
"Pentru ce îţi pierzi sufletul tău în deşert, cruţă-te şi nu-ţi pierde frumoasele
tinereţi; fă voia împăratului şi închină-te zeilor lui, ca să fii viu, iar
Dumnezeului tău îi vei sluji în taină, precum vei vrea".
Iar Sfîntul, deschizînd gura, a zis: "Nu plîngeţi pentru
mine, ci plîngeţi pentru voi şi pentru fiii voştri. Pentru că eu merg întru
odihna cea veşnică, iar voi vă veţi duce să pieriţi în veşnicele chinuri.
Căci zdrobindu-mi voi mădularele, îmi veţi mijloci veşnica răsplătire negrăită
în ceruri, iar vouă mai multă muncă în iad, ca să vă ardeţi în veac, împreună
cu dracii cărora vă închinaţi".
Atunci, unii din ispravnicii împărăteşti au început a bate
pe chinuitori, zicînd: "Ce staţi, uitîndu-vă la dînsul? Începeţi a face ceea
ce vi s-a poruncit". Şi îndată unul, luînd mîna cea dreaptă a Sfîntului, i-a
tăiat degetul cel mare, iar fericitul privind la cer a zis: "Ajutorul meu
şi nădejdea mea, Doamne Dumnezeul cel mare întru tărie, Care cu degetul Tău
cel dumnezeiesc izgoneşti dracii, primeşte acest deget care s-a tăiat pentru
Tine din îndemnarea drăcească, ca o ramură din copaci şi fii mie milostiv
pentru că şi din vie se taie mlădiţele ca să înverzească viţa, ca mai mare
să crească şi mai mult rod să aducă".
Ispravnicului împărătesc, fiindu-i milă de dînsul, a zis:
"Cruţă-te, Iacobe, ascultă porunca împăratului, căci iată tuturor ne pare
rău de tine; închină-te zeilor ca să fii viu. Iar pentru degetul ce ţi s-a
tăiat, nu te întrista; căci sînt doctori, care te vor tămădui, dar nu voiesc
mai mult a-ţi pierde sănătatea şi frumuseţea tinereţilor tale!"
Iar fericitul a zis către dînsul: "Au nu vezi viţa de vie,
cînd i se taie mlădiţele la vremea sa? Căci cînd începe a se încălzi pămîntul
de soare, lîngă fiecare tăietură odrăsleşte. Deci, dacă viţa se taie pentru
ca la vremea viitoare să crească odrasla şi să aducă rod, cu atît mai mult
omul cel credincios, fiind răsădit în via Dumnezeului Celui Preaînalt şi unit
cu viaţa cea adevărată, cu Fiul lui Dumnezeu, Care a zis: Eu sînt viţa
iar voi mlădiţele. Fiind tăiat acum cu moartea cea vremelnică, va învia
întreg în veacul viitor, înverzind cu odrasla slavei nestricăcioase şi aducînd
rodul răsplătirii celei veşnice".
Grăind acestea Sfîntul, s-a apropiat şi i-a tăiat şi al doilea
deget. Iar Sfîntul Iacob, răbdînd, a zis: "Primeşte, Doamne, şi a doua ramură
din livada Ta, pe care a zidit-o dreapta Ta". Iar faţa Sfîntului era luminată
şi plină de bucurie, ca şi cum s-ar fi îndulcit de veselie. Şi tăindu-i şi
al treilea deget, el a zis: "De trei ispite care sînt în lume izbăvindu-mă,
binecuvintez pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfîntul Duh şi cu cei trei tineri mîntuiţi
din foc, mă voi mărturisi Ţie, Doamne şi cu cetele mucenicilor voi lăuda numele
Tău, Hristoase".
Apoi i-au tăiat şi al patrulea deget. Iar el a zis: "Cel
ce primeşti laudă de la patru vieţuitori, primeşte pătimirea degetului al
patrulea, tăiat pentru mărturisirea Preasfîntului Tău nume". Tăindu-i şi al
cincilea deget, a zis: "S-a săvîrşit veselia mea, ca la nunta celor cinci
fecioare înţelepte". Chinuitorii vrînd să-i taie şi degetele de la mîna stîngă,
au început a zice către dînsul: "Cruţă-ţi măcar acum sufletul tău, Iacobe,
şi nu te pierde, ci fă voia împăratului ca să fii întreg. Oare nu-ţi este
mai bine a fi viu şi întreg, decît a pătimi aceste chinuri şi a muri? Iar
pentru pierderea unei mîini nu te mîhni, căci mulţi oameni sînt în lume numai
cu o mînă şi se îndestulează cu multe bogăţii şi cu cinste şi se îndulcesc
de tot binele pe pămînt".
Iar Sfîntul a zis: "Păstorii, cînd tund oile, tunzînd partea
din dreapta, oare lasă pe cea din stînga netunsă? Eu sînt oaie a turmei lui
Hristos, care m-am dat în mîinile voastre pentru Domnul meu, ca să-mi tundeţi
mădularele mele ca pe o lînă; acum avînd mîna cea dreaptă tunsă, o voi cruţa
pe cea stîngă? Nu voi cruţa nici unul din mădularele mele; ci mă voi dezbrăca
de trupul meu stricăcios, pentru ca să mă îmbrac într-unul nestricăcios".
Şi privind către cer, a zis: "Mic şi prost sînt în faţa Ta,
Doamne, Care, fiind Dumnezeu mare, Te-ai micşorat pe Tine, îmbrăcîndu-Te în
chipul nostru şi ai răbdat pentru noi răstignire şi junghiere. Nu pot, Stăpîne,
a urma patimilor Tale. Însă mă dau pentru Tine spre zdrobire şi spre moarte,
pentru ca în vremea Învierii să mă ridici viu şi întreg".
Zicînd acestea, s-a apropiat gealatul (chinuitorul) şi i-a
tăiat degetul cel mare al mîinii stîngi. Iar el a zis: "Mulţumesc Ţie, prea
lăudate Doamne, că m-ai învrednicit pe mine a-ţi aduce al şaselea deget, Cel
ce în ziua şi în ceasul al şaselea Ţi-ai întins pe cruce Preacuratele Tale
mîini". Şi i-au tăiat şi al şaptelea deget. Iar el a zis: "Precum cu buzele
împreună cu David de şapte ori în zi Te-am lăudat, Doamne, pentru judecăţile
dreptăţii Tale, aşa astăzi cu şapte degete care sînt tăiate pentru Tine, preamăresc
mila Ta, arătată asupra mea".
Atunci i-au tăiat şi al optulea deget, iar Sfîntul a zis:
"Tu Însuţi, Doamne, ai primit în a opta zi tăiere împrejur după lege, iar
eu rabd tăiere a opt degete, pentru ca, despărţindu-mă de oamenii cei fărădelege
şi necuraţi, să mă unesc cu Tine, Mîntuitorul Meu; ieşind din trup să văd
Preasfînta Ta faţă, pe care aşa doreşte sufletul meu să o vadă precum doreşte
cerbul izvoarele apelor".
Tăindu-i-se şi al nouălea deget, Sfîntul a zis: "Într-al
nouălea ceas pe cruce Ţi-ai dat Duhul Tău, în mîinile Părintelui, Hristoase
al meu; iar eu întru durerea acestui al nouălea deget tăiat, îţi aduc mulţumire,
că m-ai învrednicit a fi întins spre tăierea mădularelor mele, pentru preasfînt
numele Tău".
Atunci i-au tăiat şi al zecelea deget, iar el lăudînd pe
Domnul, a zis: "În psaltire cu zece strune voi cînta Ţie, Dumnezeule şi îţi
mulţumesc Ţie, Care m-ai învrednicit a răbda tăierea degetelor de la amîndouă
mîinile, pentru cele zece porunci ale Tale, care au fost scrise pe două table".
Atunci unii din boierii împărăteşti, care stăteau de faţă,
fiind prieteni Sfîntului, plîngînd cu amar, au început a zice către dînsul:
"O! preaiubitul nostru prieten, te rugăm ascultă-ne pe noi, fă voia împăratului,
ca să nu mori în grele chinuri. Şi să nu ai mîhnire pentru degetele tale,
căci sînt doctori iscusiţi, care pot să te vindece, numai cruţă-te, ca să
nu te lipseşti de această lume dulce; pentru că ai multă avere şi poţi să
fii întru mare odihnă. Că de-ai fi fost sărac, ai fi putut zice: ce nădejde
îmi este mie şi ce folos am de viaţa mea, nemaiputînd de acum a lucra cu mîinile
şi a mă hrăni? Dar tu eşti bogat şi ai aur destul şi numai singur de vei voi,
poţi să trăieşti cît se poate de bine în dulceţile acestei lumi şi să te înveseleşti
împreună cu soţia şi cu maica ta şi cu iubiţii tăi prieteni. Pentru ce voieşti
să-ţi pierzi sufletul în deşert, spune nouă măcar un cuvînt, prin care să
te pleci voii împăratului şi îndată vei fi slobod de munci".
Iar fericitul, privind spre dînşii, a zis: "Nimeni nu poate
sluji la doi domni, şi nimeni, punînd mîna pe plug, căutînd înapoi, este îndreptat
întru împărăţia lui Dumnezeu. Căci Domnul meu a zis: Cine iubeşte pe tată
sau pe mamă, pe femeie, sau pe copii, mai mult decît pe Mine, nu-Mi este Mie
vrednic; cel ce nu-şi ia crucea sa şi să vină după Mine, nu este vrednic de
Mine. Deci nu voi asculta sfatul vostru, pentru că nefolositoare îmi sînt
cuvintele voastre; ci mai mult vă rog, să nu mă cruţaţi pe mine. Ci precum
vă este vouă poruncit pentru mine, aşa faceţi".
Atunci mîniindu-se gealatul, s-a apropiat şi i-a tăiat degetul
cel mare al piciorului drept. Iar Sfîntul Iacov a zis: "Slavă Ţie, Hristoase,
Căruia nu numai mîinile, ci şi picioarele au fost străpunse, şi sîngele Ţi-a
curs. Învredniceşte-mă, ca piciorul drept care a pătimit tăierea degetului
dintîi să stea cu cei mai de pe urmă de-a dreapta Ta".
Şi i-au tăiat al doilea deget al aceluiaşi picior. Iar el
a zis: "Îndoitu-s-a spre mine stăpînirea şi mila Ta Doamne, în această zi,
în care pătimind tăierea şi acestui deget al doilea, voi veni către Tine,
Dumnezeul meu Cel tare şi viu, care mă izbăveşti pe mine de moartea veşnică".
Şi i-a tăiat şi al treilea deget şi l-a aruncat dinaintea
lui, iar fericitul căutînd spre dînsul a zîmbit şi a zis: "Mergi în numele
Treimii şi tu al treilea deget către soţii tăi, ca şi grăuntele de grîu care
cade în pămînt, şi murind pentru Hristos, Cel ce a înviat a treia zi, mult
rod de cinste vei avea împreună cu prietenii tăi în ziua învierii celei de
obşte".
I-a tăiat şi al patrulea deget şi a zis fericitul: "Pentru
ce eşti mîhnit sufletul meu şi pentru ce te tulburi? Nădăjduieşte către
Dumnezeu, Care te mîntuieşte cu puterea crucii celei în patru cornuri, că
mă voi mărturisi Celui ce m-a zidit pe mine din patru stihii".
Şi i-a tăiat lui şi al cincilea deget, iar Sfîntul a zis:
"Acum voi începe a grăi către Tine, Doamne, Cel ce ai răbdat pe cruce cinci
răni mai mari, preamărind ajutorul Tău, pentru că mă faci vrednic părţii credincioşilor
robilor Tăi, celor ce au pătimit pentru Tine, cei care au înmulţit cei cinci
talanţi".
Apropiindu-se gealatul de piciorul lui cel stîng, i-a tăiat
degetul cel mic şi a zis Sfîntul Iacob: "Îmbărbătează-te, micule deget al
şaselea, prin Dumnezeul cel mare, Cel ce mă întăreşte pe mine cu milă, care
în a şasea zi te-a făcut pe tine cel mic cu cele mari şi, deopotrivă, cel
mic ca şi cel mare va învia. Şi de vreme ce nici un fir de păr din cap nu
piere, cu atît mai mult tu, deget mic, nu te vei despărţi de soţii tăi cei
mai mari, ci deopotrivă cu dînşii te vei preamări, precum şi deopotrivă pătimeşti".
Şi i-a tăiat şi al şaptelea deget. Iar Sfîntul a zis: "Risipiţi
casa aceasta veche sub care se ascundea şarpele cel cu şapte capete, pentru
că mie mi se găteşte de Ziditorul - Cel ce în a şaptea zi S-a odihnit de lucrurile
Sale -, altă casă nerisipită, nefăcută de mînă, veşnică în cer".
Apoi i-a tăiat şi al optulea deget, iar Sfîntul a zis: "Cel
ce a mîntuit opt suflete din apă în corabia lui Noe, mă va mîntui şi pe mine,
cel căruia îmi vărsaţi sîngele cu apa. Căci tăindu-mi-se şi acest deget al
optulea, precum nicovala, fiind bătută cu ciocanul nu simte lovitura, ci mai
mult se întăreşte, aşa nici eu nu bag seamă de durerea mădularelor ce mi se
taie; pentru că Însuşi Făcătorul doctorul cel mai bun, mă întăreşte pe mine
şi-mi uşurează durerile şi mă va pune cu totul întreg în a opta zi, după zilele
săptămînii vieţii acesteia, în viaţa cea viitoare preafericită şi veşnică".
Şi i-a tăiat şi al nouălea deget. Iar Sfîntul a zis: "Întăreşte-mă
în răbdare, Dumnezeule adevărat, că spre Tine a nădăjduit sufletul meu, Cel
ce ai întărit cu darul Tău cele nouă cete îngereşti, cu care mă învredniceşti
a sta înaintea Ta, pe mine care pătimesc tăierea acestor nouă degete ale picioarelor".
Atunci i-au taiat şi al zecelea deget, iar el, lăudînd pe
Domnul, a zis: "Iată că-Ţi aduc Ţie jertfă, Iisuse Hristoase, Cel ce eşti
desăvîrşit Dumnezeu şi om desăvîrşit, douăzeci de degete ale mele". Şi iarăşi
a zis: "Judecă mie, Dumnezeule, şi alege judecata mea de la neamul necuvios;
că iată, necredincioşii n-au cruţat făptura Ta, ci ca nişte lupi nemilostivi
au tăiat mădularele mele".
Şi stătea acolo mulţime multă de popor, bărbaţi şi femei,
bătrîni şi tineri, privind la acea privelişte şi mirîndu-se de răbdarea Sfîntului.
Apoi pătimitorul lui Hristos, căutînd asupra prigonitorilor,
a zis: "Ce staţi fără de lucru? Tăiaţi copacul ale cărui ramuri le-aţi tăiat!"
Şi apropiindu-se chinuitorul, i-a tăiat piciorul cel drept, iar Sfîntul a
zis: "Acum aduc în dar Împăratului ceresc starea mea înaintea Lui, pe care
iubindu-L, pătimesc acestea, ca piciorul meu acesta tăiat să stea drept întru
Împărăţia Lui, alcătuit la încheietura sa întru dreptate".
I-a tăiat apoi şi piciorul stîng, iar Sfîntul, căutînd la
cer, a zis: "Auzi-mă, Doamne, că bună este mila Ta. Tu eşti Dumnezeul Care
faci minuni! Fă cu mine semn spre bine şi mă izbăveşte de starea cea de-a
stînga".
După aceasta i-a tăiat mîna cea dreaptă, iar el a strigat,
zicînd: "Mila Ta, Doamne, în veci o voi lăuda; în neam şi în neam voi vesti
adevărul Tău, că împlineşti asupra mea cuvîntul Tău, care zice: De
te sminteşte pe tine mîna ta cea dreaptă, tai-o pe ea şi o aruncă de la tine".
Şi i-a tăiat lui şi mîna cea stîngă, iar el a zis: "Nu
morţii Te vor lăuda pe Tine, Doamne, nici cei ce se pogoară în iad, care
se ţin de lucrurile cele nedrepte ale stîngii; ci noi cei vii, care, lepădînd
stînga, bine Te cuvîntăm, Doamne, de acum şi pînă-n veac".
Apoi i-a tăiat umărul cel drept, iar el a zis: "Laudă
suflete al meu pe Domnul, lăuda-voi pe Domnul în viaţa mea, cînta-voi Domnului
pînă ce voi fi! Căci Cel ce şi-a pus pe umărul Său oaia cea pierdută,
şi-a pus-o pe ea de-a dreapta Sa şi îşi va aduce aminte şi de acest umăr al
meu drept şi ca pe cel pierdut îl va afla şi, asemenea, de-a dreapta Sa îl
va pune".
Şi i-a tăiat lui şi umărul stîng. Iar Sfîntul a zis: "Vrăjmaşii
m-au înconjurat, ci ajutorul meu şi lauda mea este mie Domnul spre mîntuire,
a Cărui stăpînire s-a făcut peste umărul Lui. Acela nu mă va lăsa pe mine,
care pătimesc tăierea acestui umăr stîng, ca să mă abat spre stînga către
stăpîniile întunericului".
Deci, a început a-i tăia pulpele pînă la genunchi, iar Sfîntul,
pătimind durere, a strigat: "Doamne, Dumnezeul meu, Care nu în puterea bărbatului
binevoieşti; ci binevoieşti întru cei ce se tem de Tine şi întru cei ce nădăjduiesc
spre mila Ta, ajută-mi mie robului Tău, căci m-au cuprins pe mine durerile
morţii". Iar chinuitorii au zis către dînsul: "Dar nu ţi-am spus ţie că grele
chinuri şi cumplite dureri te vor cuprinde? Dar tu nu ne-ai crezut pe noi".
Iar viteazul pătimitor a răspuns: "Au nu ştiţi pentru ce
mă doare? Pentru ca să se arate că sînt trup, căci pînă acum, Dumnezeu întărindu-mă,
nu am ţinut seama de chinuri, ca şi cum aş fi fost fără trup; iar acum, durîndu-mă
după fire, mă arăt că sînt cu trup, dar mă voi îmbrăca pe mine în trup nou,
pe care nu vor putea să-l taie sau să-l zdrobească niciodată uneltele voastre
cele de chinuri".
Aşa s-au ostenit chinuitorii, tăind mădularele lui de dimineaţă
pînă în al nouălea ceas, şi în toată vremea aceea ieşea bună mireasmă ca dintr-un
chiparos din trupul lui cel tăiat. Apoi încetînd chinuitorii a-l mai tăia,
ostaşul lui Hristos, biruind cu durerile sale pe diavolul, striga către Dumnezeu,
zicînd:
"Sfînt, Sfînt, Sfînt eşti Dumnezeule, Atotţiitorule, Părinte,
Fiule şi Duhule Sfinte, Cel ce eşti lăudat de heruvimi şi slăvit de serafimi
şi preamărit de toate cetele cereşti, precum şi de toată suflarea, caută spre
mine, Dumnezeule al viilor şi al morţilor, şi mă auzi pe mine care sînt abia
viu. Căci iată că îmi sînt tăiate toate mădularele şi zace trupul meu o parte
mort şi altă parte încă puţin viu. Şi nu am picioare cu care să stau înaintea
Ta, Doamne; nu am mîini pe care să le ridic spre rugăciune către Tine, Stăpîne.
Nu am genunchi pe care, căzînd, să mă închin Ţie, Ziditorului meu; mîinile,
picioarele, umerii şi pulpele mele îmi sînt tăiate, iar eu sînt aruncat înaintea
ta, Atotvăzătorule ca o casă căzută şi ca un copac fără de ramuri. Rogu-Te
dar pe Tine, iubitorule de oameni, nu mă lăsa pînă în sfîrşit, ci scoate din
temniţă sufletul meu".
Aşa rugîndu-se el, unul din cei ce stăteau înainte, luînd
cuţitul, i-a tăiat sfinţitul cap. Şi astfel săvîrşindu-şi nevoinţa pătimirii,
şi-a dat sfîntul său suflet în mîinile lui Dumnezeu. Iar cinstitul lui trup,
cel zdrobit şi aruncat, a zăcut pe pămînt pînă în noapte. Apoi după ce s-a
înnoptat au adunat credincioşii mădularele lui şi le-au îngropat cu cinste,
toate împreună, slăvind pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfîntul Duh în veci. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu