Toţi cei care dorim să ne arătăm dragostea faţă de cei morţi si să le
dăm un ajutor real, putem să o facem cel mai bine prin rugăciuni pentru
ei, si mai ales prin pomenirea lor la Liturghie, când părticelele care
sunt scoase pentru vii si pentru morţi sunt amestecate în Sfântul Potir
cu cuvintele: „Spală, Doamne, păcatele celor ce s-au pomenit aici cu
Sfânt Sângele Tău, pentru rugăciunile Sfinţilor Tăi.” Nu putem face
nimic mai bun si mai de seamă pentru morţi decât să ne rugăm pentru ei,
făcându-le pomenirea la Liturghie. Au mereu nevoie de aceasta, si mai
ales de-a lungul celor patruzeci de zile, când sufletul răposatului
porneste pe calea sălasurilor vesnice. Trupul nu simte atunci nimic: nu
vede pe cei apropiaţi care sunt adunaţi laolaltă, nu miroase mireasma
florilor, nu aude cuvântările de îngropăciune.
Dar sufletul simte rugăciunile făcute pentru el si este recunoscător celor care le fac si este duhovniceste alături de aceia.
O,
rude si apropiaţi ai morţilor! Faceţi pentru ei cele ce le sunt de
folos si cele ce sunt în puterile voastre. Folosiţi banii, nu pentru
împodobirea cea din afară a sicriului si a mormântului, ci pentru a
ajuta pe cei în nevoi, pentru pomenirea celor care v-aufost apropiaţi
siau murit, pentru biserici, unde se fac rugăciuni pentru ei. Faceţi
milostenie pentru cei morţi, purtaţi de grijă pentru sufletele lor.
Înaintea noastră atuturor,seaflă aceeasi cale, si cât vom dori si noi,
la rândul nostru, să fim pomeniţi în rugăciune! De aceea să fim si noi
milostivi faţă de cei morţi.
De îndată ce cineva a răposat,
chemaţi grabnic un preot, ca să facă „Rugăciuni la iesirea sufletului”,
care se citesc tuturor crestinilor după moarte.Încercaţi, dacă vă stă în
putinţă, să faceţi slujba de înmormântare în biserică, si să secitească
Psaltirea la căpătâiul celui ce a murit, până la înmormântare. Nu este
nevoie ca înmormântarea să se facă cu multe amănunte, dar bineînţeles că
trebuie să fie întreagă, fără prescurtări. Nu vă gândiţi acum la voi si
la cele ale voastre, ci la cel care a răposat, de care vă despărţiţi
pentru totdeauna. Dacă în biserică se află câţiva morţi în acelasi timp,
primiţi, dacă se propune, săvârsirea slujbei de înmormântare pentru
toţi laolaltă. Este mai bine ca o înmormântare să se slujească pentru
doi sau mai mulţi răposaţi în acelasi timp, când rugăciunea celor
apropiaţi, care se află adunaţi, va fi cu mult mai înfocată, decât dacă
slujbele de înmormântare se fac pe rând, si din pricina lipsei de timp,
ele sunt scurtate. Slujba trebuie să fie întreagă pentru că fiecare
cuvânt al rugăciunii pentru răposat este ca o picătură de apă pentru
omul cel însetat. În chip foarte hotărât, rânduiţi de îndată slujbele
pentru pomenirea de-a lungul celor patruzeci de zile, adică pomenirea
zilnică la Liturghie pentru perioada de patruzeci de zile. De obicei, în
bisericile unde se fac slujbe zilnic, răposatul a cărui înmormântare a
avut loc acolo, este pomenit vreme de patruzeci de zile si chiar mai
mult. Dar dacă slujba de înmormântare are loc într-o biserică, în care
nu au loc slujbe zilnic, rudele trebuie să se îngrijească de pomenirea
de patruzeci de zile acolo unde se fac slujbe zilnic. Este la fel de
bine să trimiteţi contribuţii pentru pomenirea la mânăstiri, ca si la
Ierusalim, unde are loc rugăciune permanentă la Locurile Sfinte. Dar
pomenirea pentru patruzeci de zile trebuie începută îndată după moarte,
când sufletul are nevoie în chip deosebit de ajutor prin rugăciune, si
de aceea trebuie începută pomenirea în locul cel mai apropiat unde se
fac slujbe zilnic.
Să neîngrijim de ceicareauplecat în lumea
cealaltă înaintea noastră, ca să facem pentru ei toate cele ce ne stau
în putinţă, amintindu-ne că „fericiţi cei milostivi, că aceia se vor
milui”.
- extras din lucrarea Sfantului Seraphim Rose - Sufletul dupa moarte, aparuta la Editura Sophia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu