Mărturisirea părintelui Teofil
Pârâianu:
Pe maica Teodosia Zorica Laţcu,
am cunoscut-o în mai 1954, la Mânăstirea Maicii Domnului, din localitatea Tudor
Vladimirescu, in apropiere de Tecuci. Eram atunci acolo ca închinător. Era şi
un bun prilej s-o întâlnesc, în Mânăstirea Vladimireşti, pe Maica Teodosia, cu
numele civil de Zorica Laţcu. De Zorica Laţcu ştiam, până atunci, prea puţin,
deşi puţinul
se putea socoti şi mult, întrucât ce ştiam era important. Ştiam anume că publicase
o carte de poezii religioase, cu titlul Osana
Luminii, carte ce apăruse în editura Episcopiei Ortodoxe din Cluj în anul
1947. Făcusem cunoştinţă cu acea carte în vremea studenţiei mele, la Sibiu. Poeziile
din Osana Luminii mi-au mers la
inimă şi s-au aşezat acolo pentru totdeauna. Chiar învăţasem unele din ele şi
eram bucuros să le spun şi altora. Aflasem la vreme de legătura poetei Zorica
Laţcu cu mânăstirea de la Sâmbăta şi de admiraţia pe care o avea faţă de
Părintele Arsenie Boca.
Întâlnirea cu Maica Teodosia
Zorica Laţcu, n-a fost odihnitoare pentru mine, din pricina exprimării defectuoase
pe care o avea în vorbire. Aveam impresia că face
eforturi peste fire, pentru a spune ceea ce dorea să comunice. Pentru un motiv
ca acesta, întâlnirea noastră de atunci a fost scurtă.
Cu vremea am aflat că Maica
Teodosia Zorica Laţcu a studiat filologie clasică, greacă şi latină, la
Universitatea din Cluj, unde a mai studiat şi limba şi literatura franceză.
Ştia şi germană, fiind dintr-o familie de intelectuali din Braşov, unde şi-a
trăit copilăria şi adolescenţa. După studiile universitare a primit un post în
cadrul Universităţii din Cluj în muncă de cercetare, post pe care la onorat
până în 1948 când a plecat la mânăstire. La mânăstire a stat până la
desfiinţarea mânăstirii, în 1956, când a fost arestată. Au urmat apoi trei ani
de detenţie. După eliberare, s-a aşezat într-un sat din părţile Brăilei unde a
locuit cu fosta ei colegă de chilie din mânăstire, care a ajutat-o şi unde a
rămas până prin anii 70, când s-a întors în Braşov la casa părintească, unde a
stat până în februarie 1990, când s-a întors la mânăstirea reînfiinţată.
Sfârşitul vieţii pământeşti i-a venit Maicii Teodosia în 8 august 1990. A fost
înmormântată în cimitirul mânăstirii din care a făcut parte.
Dumnezeu s-o odihnească!
Zorica Laţcu s-a născut în
ziua de 17 martie 1917, într-o familie de intelectuali ardeleni. Tatăl, Ioan Laţcu, doctor avocat, a ocupat pentru un timp funcția de şef al
Baroului Braşov, iar mai târziu a fost ales Prefect al orașului Brașov. Zorica a venit pe lume într-un moment de
cotitură în istoria României. Erau anii Primului Război Mondial, în țară domnea
haosul, foametea, România fiind prinsă într-un joc politic. Frica mamei s-a răsfânt și asupra
fiicei, copila născându-se cu un handicap locomotor. În pofida acestui aspect, s-a
dovedit a fi înzestrată cu o inteligență sclipitoare. Încă din copilărie vorbea
fluent franceză și germană. După terminarea Liceului, a urmat cursurile Facutății
de Filologie limbi clasice: greacă şi latină, la Universitatea din Cluj. După
absolvire a fost oprită de Sextil
Puşcariu pentru a lucra la întocmirea Dicţionarului
limbii române.
Sextil Puşcariu, încântat de începuturile creației sale
poetice, a fost cel care a îndeamnat-o
să frecventeze cercul
literar din apropierea lui Blaga. Începând cu anul „1941 ajunge să publice la revista Gândirea, întâi poezii inspirate din mitologia greacă şi, mai
târziu, cu tematică creştină, pline de vibraţie mistică. Primul său volum,
intitulat Insula Albă, a apărut în
1944, la Editura Dacia Traiană din Sibiu. Patru ani mai târziu, îi apare Osana Luminii, la Editura Episcopiei din
Cluj şi, în 1949, Poemele Iubirii, la
Editura Ramuri din Craiova. Ultimul volum de versuri i-a fost dedicat
părintelui Arsenie Boca, stareţ până în 1948 la Mănăstirea Brâncoveanu de la
Sâmbăta de Sus, pe care poeta l-a preţuit foarte mult şi l-a avut ca
povăţuitor.” - părintele Teofil
Pârâianu.
În 1948, primind binecuvântarea
părintelui Arsenie Boca se retrage din viaţa civilă la Mănăstirea
Vladimireşti. Nu după mult timp, mai exact la 26 octombrie, este călugărită cu
binecuvântarea Episcopului de Oradea, Nicolae Popovici, primind la botezul
monahal numele Teodosia, fecioara care se cinsteşte pe 29 mai. In sânul
Mănăstirii maica Teodosia a continuat să compună poezii, cântece și câteva piese
de teatru cu subiect religios.
În
anul 1952, Petre Pandrea, în vârstă de
cincizeci de ani, cu o notorietate de invidiat, după ce viaţa l-a trecut prin
noroiul protipendadei bucureştene, răspunde invitaţiei din partea unui prieten de a vizita Mănăstirea
Vladimireşti.
Doctor
în Drept şi Filozofie la Berlin şi Bucureşti, cu stagii universitare la
Heidelbergb, Leipzig, Paris şi Roma, avocat, sociolog, jurnalist, eseist,
teoretician al culturii, critic literar, scriitor, unul dintre cei mai iluştri
oameni de cultură ai perioadei interbelice şi postbelice, Petre Pandrea graţie
minţii sale ascuţite a excelat pe mai multe planuri, fie că le evocăm pe cele
literare, fie că le luăm în considerare pe cele juridice. Ca avocat, fără a-i
păsa de eventualele consecințe, (de numeroase ori a fost dat afară și reprimit
apoi în Barou) a pledat adeseori gratuit, în favoarea unor persoane aflate în
dizgrație. Între anii 1940-1944 a fost
arestat de patru ori, iar mai târziu a
fost din nou reținut, mai exact între 1948-1952 și 1958-1964, din care a
executat 7 ani numai la Ocnele Mari.
Fire
disciplinată, Petre Pandrea de-a lungul vieţii a avut în permanenţă asupra sa
un jurnal. Volumul memorialistic, Călugărul
Alb este dedicat în întregime prezentării Mănăstirii Vladimireşti. Iată ce
notează la un moment dat finul observator: „Fenomenul Vladimireşti are în mine
un cronicar fidel, atât cât poate fi fidelă o oglindă sau o fotografie. (...)
Fenomenul Vladimireşti este un fenomen de criză adâncă sufletească.”[1]
Petre
Pandrea nu a fost, după cum el însuşi mărturiseşte, un spirit religios cu
aplecări spre bigotism. Era mai degrabă un individ sceptic, dotat mai ales cu
un iscusit talent de comunicare şi negociere. Cu toate acestea, patru maici
i-au atras îndeosebi atenţia: măicuţa stareţă Veronica, Teodosia, Tiberiada şi Mihaela.
Acestea sunt supuse unei analize, realizată cu multă luciditate. Redăm unul
dintre portretele sale pitorești: „Maica Veronica semăna cu o magnolie, uneori
cu o umilă, gingaşă şi campestră zambilă roz. Tiberiada îmi amintea de busuioc.
Teodosia era un crin solitar alb de bibliotecă. Scrie versuri şi drame
claudeliene, îmi trimitea, în franţuzeşte, corespondenţa referitoare la
treburile juridice ale mănăstirii. Mihaela n-avea nimic floral sau vegetal în
ea. N-o puteam asemăna decât cu platina. Îmi evoca metalul dens şi nobil al
platinei. Era aproape inumană. Sau era suprumană? Depăşise prin jertfă,
disciplină voinţa stadiul omului? Am studiat-o cu atenţie cu luciditate crudă şi
aproape fără pic de simpatie. (...) Patriarhul Marina îi spunea, nu degeaba
spiriduşul Vladimireştiului! Oho, Mihaela era un spiriduş mefiant!”[2] Jovialitatea
surprinde lectorul, mai ales când, din paginile ulterioare, aflăm că maica
Mihaela obişnuia să-şi întreţină musafirul dezbătând diferite subiecte,
folosind o „franceză predilectă”. La aceste conversaţii participa şi maica
Teodosia, care uzând de faptul că maica
de platină nu cunoștea limba germană, pentru a o necăji, îi răspundea
interlocutorului în nemțește. În ciuda acestor jocuri copilărești în interiorul
mănăstirii: „totul se petrecea după regulile celei mai stricte bune cuviinţe, ca
într-un internat şcolar, ca într-un pension de domnişoare.”[3]
Pentre
Pandrea nu-l omite din analiza sa pe duhovnicul mănăstirii părintele Ioan Iovan,
„un teolog emerit şi un orator extraordinar.”[4] Portretul
său este edificator: „Părintele Ioan Iovan are o dicţiune baritonală splendidă
şi e un orator de mase rurale neîntrecut. Duminica începe munca de la ora 7
dimineaţa şi o termină la ora 14. Timp de 7 ore se află în tensiune nervoasă
retorică, broboane de sudoare, abia perceptibile, îi apar pe fruntea largă
eminesciană, ochii îi sunt în flăcări, albul pielii de pe frunte şi faţă, în
contrast cu barba şi pletele negre, capătă o culoare, aproape de cupru, sub
influenţa icterului virulent abia terminat şi iarăşi eflorescent din cauza
posurilor şi a efortului.”[5]
Părintele Ioan Iovan, al optulea copil al preotului Gavril
Iovan și al preotesei Maria, s-a nascut la 26 iunie 1922, într-un sat din județul
Bihor. A urmat cursurile scolii primare în sat, Liceul în Oradea, iar
Facultatea de Teologie la Cluj. Cu toate că erau vremuri de răstriște, în urma
Războiului Ardealul de Nord fiind cedat Ungariei, în 1946 la Facultatea de
Teologie din Sibiu tânărul teolog și-a sustinut licența, cu lucrarea Sfanta Euharistie și viața mistică.
Prin anul 1946, printr-un coleg de facultate o cunoaște
pe Zorica Lațcu. Dornic de a se perfecționa
la limba greacă, Silviu (Ioan fiind numele de călugărie) a luat câteva ore de
meditație. In urma acestora, între cei doi s-a înfiripat o legătură
duhovnicească. În 1947 tânărul teolog este
admis la doctorat, la catedra de Dogmatică a părintelui Dumitru Stăniloaie.
În vara
aceluiași an, părintele Arsenie Boca se hotărî să țină la Mănăstirea Sâmbăta de
Sus o serie de Cuvinte înălțătoare intelectualilor
și studenților, interesați de aspectele vieții duhovnicești. La aceste cateheze
au participat un număr impresionant de tineri și mireni, printre aceștia
numărându-se și Silviu Iovan și Zorica Lațcu.
La sfârșitul
verii, Silviu Iovan reveni în Cluj întrutotul schimbat. De
mulți ani, între familia preotului Gavril Iovan și Episcopul Nicolae Popovici
exista o vădită prietenie. Această legătură duhovnicească s-a perpetuat și
între tânărul Silviu și Preasfinția Sa. Cu ocazia unei întrevederi îi mărturisi
vladicii hotărârea sa de a intra în cinul monahal. Căutându-și un loc prielnic,
pentru a dezvolta o mișcare spirituală de anvergură națională, alege Mănăstirea
Vladimirești. Astfel, cu binecuvântarea Episcopului Nicolae Popovici în cadrul
Mănăstirii Sihastru, mănăstire de călugări din eparhia Galațiului, de catre
Episcopul Antim Nica este călugărit. Apoi, este hirotonit, în 1948, diacon și în
1949 ieromonah, pentru Manastirea Vladimirești de către mentorul său spiritual Episcopul
Nicolae Popovici.
Pentru
a ne introduce în admosfera eclezială a Mănăstirii Vladimirești, Petre Pandrea ne
povestește un moment edificator: „La o predică despre Sfântul Duh din 13 iunie
1954, cu mii de ascultători cu capete plecate şi lacrimi furişate, vântul
puternic de stepă al Vladimireştilor care rostogolea cuvintele de aur ale
pocăinţei s-au transformat brusc în vijelie şi era cât pe ce să-l ridice pe
ieromonarh şi să-l arunce în văzduh. Mă aflam la picioarele lui, pe un scaun de
onoare, şi am simţit că ielele sau duhurile pure au vrut să-l ridice. Părintele
Ioan cuvânta inspirat, nepăsător la vântoasa care se pornise, storcând lacrimile
auditoriului. Mi-a stors şi mie câteva, fiindcă eram obosit, nedormit de câteva
nopţi, melancolizat de meserie şi-mi aminteam de morţii mei şi de câţiva morţi
familiali, răpuşi recent, unul după altul. Şi chiar un mandarin imperturbabil
îşi poate şterge o lacrimă pe furiş prăvălindu-i-se seninătatea în râpa
infamiei de sub tălpi! Nu mai plânsesem de la o liturghie pascală, oficiată,
hoţeşte, în puşcăria mea de la Ocnele Mari, sub nasul temnicerilor, de către
bunii noştri preoţi ortodocşi, atât de slăbănogi – vai!”[6] Reprivindu-l
din nou observă că „părintele Ioan s-a sinucis aproape prin posturi lungi, prin
nopţi de veghe, prin studiu, prin osârdie la slujirea liturghiilor. (...) Este
galben ca tămâia, extenuat, aproape macabru.”[7]
În urma
schimbărilor politice survenite în ţară, zdruncinatul an 1954 nu a adus prea
multe bucurii Mănăstirii. Pe neașteptate, asupra sfântului locaș se abătu o
problemă juridică. Ca urmare, Petre Pandrea devine avocatul „ales al celor 46
monahi de la mănăstirea Sihastru şi al celor 318 de călugăriţe, în frunte cu
părintele Ioan Iovan.” Deoarece a acceptat să fie
avocatul celor două locașe de cult, cu jovialitate, maica „de platină” l-a
înzestrat pe mărinimosul avocat cu o nouă denotaţie. „Titulatura de arhiepiscop
judiciar am primit-o de la maica Mihaela, spirituşul Vladimireştilor. Ea mi-a
dat şi şi rangul de călugăr alb.”[8] Și nu a greșit, dacă luăm în considerație sârguința
acestuia: „De o sută de zile mă zbat, alerg, pledez, scriu epistole,
tratez cu conclave în delegaţii, în calitate de avocat al celor două mănăstiri.
O mare onoare, o răspundere istorico-juridică şi o năpastă a căzut pe umerii
mei.”[9]
În noaptea
de 29-30 martie 1955 organele abilitate au intrat violent în Mănăstire și l-au
arestat pe ieromonahul Ioan Iovan și maicile
din comitetul de conducere, printre acestea numărându-se: Teodosia și Mihaela.
Întotdeauna
evenimentele tulburătoare nu iau în subconştientul uman o formă pasivă, ele
sunt involuntar active, încărcate cu un mesaj, cu un regret. De vorbă cu sine
însuşi, Petre Pandrea în fața hârtiei goale, dezamăgit, se întreabă retoric: „Au
obţinut ceva prin aceste arestări?!” Deoarece a acceptat să fie avocatul
mănăstirii, fără niciun motiv „călugărul alb”, după încheierea procesului, fu
exclus din Barou.
Maica Teodosia, în ciuda
handicapului locomotor a executat trei ani, în închisoarea Miercurea Ciuc. După
ce a fost eliberată, a locuit cu domiciliu obligatoriu în satul Gurguieţi, din
județul Brăilei. În anul 1970 s-a mutat la Braşov, în casa părintească. Trăia modest dintr-o mică pensie. Deoarece
trupul nu o mai ajuta, avea angajată o doamnă, care venea o dată pe săptămână pentru
a-i face menajul. În fiecare toamnă, după 15 septembrie, mergea la Mănăstirea Sâmbăta
de Sus. Părintele stareţ Veniamin Tohăneanu îi acorda găzduire pentru două-trei
săptămâni. Pentru a-și ocupa timpul, adeseori îi dicta părintelui Serafim Popescu
diferite traduceri din Sfinții Părinți.
Cu toate că trupul nu o ajuta, mergea în fiecare duminică
și în zilele de sărbătoare, la Biserica din cartier – Sfântul Gheorghe. În
cinstea Maicii Domnului, prin anul 1980, a compus o piesă de teatru dedicată Bunei Vestiri. În primăvara anului 1990, în ziua de Buna Vestire, piesa a
fost expusă publicului de colectivul de tineri de la Biserica Sfântul Gheorghe.
În timpul rămas liber, dădea meditaţii la limbi străine,
îndeosebi la: germană, franceză, greacă, latină. Obişnuia să pregătească elevi
pentru Seminarul Teologic, Institutul Teologic şi teologi pentru Doctorat. De
Sfintele Sărbători avea mare grijă, să trimită felicitări în versuri
persoanelor dragi sufletului ei. Părintele stareţ Veniamin Tohăneanu şi I.P.S.
Teofil Herineanu de la Cluj ocupau un loc de frunte.
Părintele Arsenie Boca a fost cel care a îndemnat-o să
facă cât mai multe traduceri din Sfinții Părinți. În perioada 1980-1984, cu
ajutorul părintelui Bodogae Teodor a făcut parte din colectivul de traducere al
colecției: Părinţi şi scriitori bisericeşti. Amintim câteva din lucrările la
care maica a contribuit: Din lucrările exegetice la Vechiul Testament,
Origen – Scrieri alese, partea I, II
şi IV, Contra Celsus; Tâlcuire la titlurile psalmilor – de Sfântul Grigorie de
Nyssa, Despre moarte şi nemurire -
dialog cu sora sa Macrina - ale celui între Sfinţi, Părintele nostru Grigore.
Cuvântările ascetice ale Sfântului Isaac
Sirul, Sfântului Simeon Noul Teolog.
După câțiva ani, traducerile au fost sistate „din lipsă de hârtie!”
Când maica Teodosia l-a vizitat pe duhovnicul inimii sale, părintele Arsenie
Boca, la biserica Drăgănescu, în 1985, crezând că traducerile nu au fost
realizate corect, părintele a asigurat-o
că: „- Nu
maică, sunt prea bune dar, nu le plac
lor!”
Doamna Vlad, din Brașov, a fost cea care a ajutat-o la
transcrierea traducerilor după dictare. Maica, în lipsa prietenei sale traducea
câte o pagină notând-o
într-un caiet, „aşa cum
putea, mai ales că scria foate greu, practic indescifrabil.” Când se aduna un
capitol il trimitea părintelui Bodogae, la
Sibiu, pentru a le cumula cu restul capitolelor traduse de ceilalți
traducători.
Aflându-se pentru o vreme în preajma sfinției sale, ne
mărturisește câteva momente edificatoare: „În perioada când s-a
ocupat mai ales de traduceri, simţind o scădere a vederii, m-a rugat să o
însoţesc la medicul oftalmolog, pentru consultaţii. Acolo, erau mai multe
persoane care aşteptau la rând.
Aşteptând şi noi, la un moment dat, o doamnă în vârstă - de naţionalitate maghiară, foarte discret, m-a chemat
într-o parte şi m-a întrebat, dacă persoana pe care o însoţesc, este fiica
familiei avocat Laţcu Ioan. Am răspuns
afirmativ, la care doamna zice: Ne-am cunoscut în
copilărie, 11-15 ani, când mergeam vara cu părinţii la Bran şi era acolo
şi familia Laţcu cu fetiţele; dar atunci, era
mult mai bolnavă, cu mersul, vorbirea şi gesticulaţiile. Persoana nu s-a recomandat cu numele, nici eu nu am
întrebat, dar era foarte bucuroasă să constate o ameliorare. Atunci, mi-am dat
seama că şi eu o cunoscusem la 30 de ani şi cu adevărat mişcările dezordonate,
erau mult mai pronunţate.” Maica Teodosia se afla în relaţii foarte bune cu
familia: sora, nepoata şi nepotul. „În iarna anului 1982 a fost foarte răcită, după care s-a
simţit slăbită şi mai rău cu sănătatea. M-a rugat să o însoţesc la notariat,
unde a întocmit Testament în favoarea
nepoatei Marina, pentru casa părintească în care locuia. Tot în această
iarnă mi-a dictat o scrisoare adresată părintelui stareţ Veniamin Tohăneanu, prin
care-l ruga, că dacă
are drum la Braşov,
să vină cu părintele Serafim Popescu (duhovnicul dânsei în acea vreme) ca să o spovedească. Se simţea istovită
de ani şi suferinţe.”
In ziua de 28 noiembrie 1989, aflând de plecarea la cele
veşnice, a părintelui Arsenie Boca, posomorâtă de o asemenea pierdere, în
cinstea duhovnicului inimii sale a compus poezia Omagiu
părintelui drag. Odată cu această
jertfă zburată la cer, evenimentele au început să se precipite. Și timpul vechi
a început să-și reînnoiască haina. După mulți ani de pribegie, în ziua
de 3 februarie 1990 maica Teodosia a revenit în Mănăstirea Vladimirești.
Dar, nu
după mult timp, în ziua de 4 august 1990, maica Teodosia a fost supusă unei
întervenți chirurgicale. În ziua de 9 august 1990, doamna Vlad aflându-se la Mănăstirea
Sâmbăta de Sus comunicându-le părinților Serafim Popescu şi Teofil Pârâianu starea gravă din urma operației, după Sfânta
Liturghie, în cinstea sfinției sale, s-a oficiat Sfântul Maslu. Când s-a terminat slujba „am aflat că maica Teodosia a decedat.” Astfel, „perla monahismului românesc”,
după cum o numise cu mulți ani în urmă Patriarhul Justinian, la vârsta de 73 de
ani, a zburat la cer. La slujba de înmormântare, alături de un numeros sobor
de preoți în frunte cu Î.P.S. Casian Gălățeanul, a fost prezent și părintele
Ioan Iovan.
Maica
Teodosia a avut
o bogată activitate scriitoricească. Pe lângă lucrările menționate, deoarece
avea înclinații poetice, s-a ocupat și de traducerea şi versificarea Imnelor Sfântului Simeon Noul Teolog. Dar,
contribuția sa cea mai importantă a fost la traducerea Filocaliilor, alături de părintele Dumitru
Stăniloae. Datorită recunoașterii sale atât pe plan național cât și
internațional, părintele Stăniloae era foarte solicitat, fiind supus unui
impresionant volum de muncă. Datorită acestor aspecte, când se apuca de tradus,
de exemplu o lucrare din Sfinții Părinți, nu avea timp să o revizuiasca. De
acest aspect se ocupa maica
Teodosia, care era din fire o perfecționistă. Nu accepta, din nebăgare de
seamă, să fie omis vreun amănunt sau detaliu. Era foarte meticuloasă în tot
ceea ce făcea, mai ales când era vorba de opera marilor mistici ai Răsăritului.
Despre
meticulozitatea maicii ne vorbește și părintele
Teofil Pârâianu: „Îmi spunea maica Teodosia că atunci când a
scris poezia Filă de acatist a venit de la biserică într-o
vineri seara acasă (se afla atunci la Cluj) şi s-a aşezat să scrie. Şi a scris patrusprezece poezii, patrusprezece variante
de poezie, care ar fi putut fiecare avea titlul Filă din acatist. Şi aşa a trecut vremea, a uitat să se culce, a
trecut o zi după vineri, iar duminică dimineaţă, fără să ştie că-i duminică,
s-a dus la serviciu. Şi când a vrut să intre, portarul a întrebat-o:
«Domnişoară, ce vreţi să faceţi?» şi ea a răspuns: «Am venit la serviciu» şi
portarul i-a spus: «Dar, astăzi e duminică». Şi atunci şi-a dat seama cum a
trecut vremea, pe neştiute, de vineri seara până duminică dimineaţa. Aşa
a apărut poezia aceasta.”
În continuare redăm o variantă din cele patruzeci.
Filă de acatist
Bucură-te, leagăn alb de iasomie,
Către care-n roiuri fluturii coboară,
Bucură-te, raza stelei din vecie,
Şipot care curge lin cu apă vie,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Dulcea mea Marie.
Bucură-te, floare fără de prihană,
Albă ca argintul nopţilor de vară,
Spicul cel de aur veşnic plin cu hrană,
Mirul care vindeci orice fel de rană,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Ploaia cea de mană.
Bucură-te, brazdă plină de rodire,
Munte sfânt, în care s-a-ngropat comoară,
Bucură-te, cântec tainic de iubire,
Clopot de chemare, cântec de mărire,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Blândă fericire.
Bucură-te, mărul vieţii care-nvie,
Pomul greu de roadă-n plină primăvară
Bucură-te iarăşi, ţărm de bucurie
Dintru care curge miere aurie,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Sfânta mea Marie.
Bucură-te, leagăn alb de iasomie,
Către care-n roiuri fluturii coboară,
Bucură-te, raza stelei din vecie,
Şipot care curge lin cu apă vie,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Dulcea mea Marie.
Bucură-te, floare fără de prihană,
Albă ca argintul nopţilor de vară,
Spicul cel de aur veşnic plin cu hrană,
Mirul care vindeci orice fel de rană,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Ploaia cea de mană.
Bucură-te, brazdă plină de rodire,
Munte sfânt, în care s-a-ngropat comoară,
Bucură-te, cântec tainic de iubire,
Clopot de chemare, cântec de mărire,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Blândă fericire.
Bucură-te, mărul vieţii care-nvie,
Pomul greu de roadă-n plină primăvară
Bucură-te iarăşi, ţărm de bucurie
Dintru care curge miere aurie,
Bucură-te, Maică pururea Fecioară,
Sfânta mea Marie.
Lirica
religioasă a maicii Teodosia, afirmată încă din anii '40, a început să fie
cunoscută după 1990. Redescoperirea ei s-a datorat unui mare admirator:
părintele Teofil Părăian. În nenumăratele sale conferinţe şi dialoguri prin
ţară, pentru a reînvia tradiția, a găsit răgaz să recite și din poeziile maicii
Teodosia. Într-o conferință, rememorând-o,
povesti publicului o întâmplare emoționantă: „Maica Teodosia a reţinut
în memorie o scrisoare, nişte rânduri scrise pe o carte poştală cu nişte
aprecieri pe care le-a făcut cineva de pe front, în timpul războiului, citind
poezia Epitalam, care a fost publicată
mai întâi într-o revistă. Revista a ajuns la cei de pe front, şi unul dintre
cei care a citit poezia aceasta i-a scris autoarei, poetei Zorica Laţcu,
următoarele rânduri: «Într-un fund de Rusie, într-o zi cu viscol şi furtună,
amestec de iarnă şi început de primăvară, mi s-a luminat gândul în colţul de
insulă greacă evocat de caldele, limpezile şi desăvârşitele versuri închinate
nunţii lui Kalliroe. Vă mulţumesc pentru clipa senină şi pură pe care mi-aţi
dăruit-o într-o vreme şi într-un cadru de tristă şi murdară animalitate». Nici maica Teodosia n-a ştiut, nici eu nu ştiu cine le-a scris, dar în
orice caz sunt aprecieri care merită să fie luate în seamă.”
Epitalam
Iată, fecioare din Chios, răsare Luceafărul serii.
Marea e lină, văzduhul e greu de miresmele verii.
Torţele ard luminos şi răsună de cântece casa;
Doris, frumosul pescar, în iatac îşi aşteaptă mireasa.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Tu erai cea mai frumoasă din hora fecioarelor noastre.
Mulţi cunoscut-au puterea privirilor tale albastre,
Mulţi au dorit trupul alb şi buzele dulci ca o floare,
O, Kalliroe; tu ştii că pe mulţi azi în suflet îi doare.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Doris, frumosul pescar, are-o luntre cu zece vintrele
Albe - şi mrejele lui totdeauna de peşte sunt grele.
Glasul lui dulce în noapte departe pe apă răsună,
Părul lui moale luceşte, când trece sub raza de lună.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Doris, deschide, deschide, să intre mireasa în casă.
Tu ai să-i smulgi de pe faţă frumosul ei văl de mătasă.
Noi o să ducem la temple miresme curate şi miere,
Pentru Hymen Hymenaios, Athene şi vajnica Here.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Zeus, stăpânul cel drept, să vă dea din belşug fericire.
Zile senine de muncă să cereţi, şi nopţi de iubire.
Braţele albe să fie un leagăn de dulce-alintare,
Pentru micuţul ce vine ca preţ al durerii amare.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Nu vei mai merge cu noi în câmpiile ude de rouă,
O, Kalliroe, de-acum vei intra în viaţa cea nouă.
Buzele noastre surâd, dar de lacrimi ni-s genele pline,
Când vă urăm cu iubire un ultim: rămâneţi cu bine.
Tace şi vântul în ierburi şi tace şi marea căruntă.
Haideţi, fecioare din Chios, sfârşit-am cântarea de nuntă.
Iată, fecioare din Chios, răsare Luceafărul serii.
Marea e lină, văzduhul e greu de miresmele verii.
Torţele ard luminos şi răsună de cântece casa;
Doris, frumosul pescar, în iatac îşi aşteaptă mireasa.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Tu erai cea mai frumoasă din hora fecioarelor noastre.
Mulţi cunoscut-au puterea privirilor tale albastre,
Mulţi au dorit trupul alb şi buzele dulci ca o floare,
O, Kalliroe; tu ştii că pe mulţi azi în suflet îi doare.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Doris, frumosul pescar, are-o luntre cu zece vintrele
Albe - şi mrejele lui totdeauna de peşte sunt grele.
Glasul lui dulce în noapte departe pe apă răsună,
Părul lui moale luceşte, când trece sub raza de lună.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Doris, deschide, deschide, să intre mireasa în casă.
Tu ai să-i smulgi de pe faţă frumosul ei văl de mătasă.
Noi o să ducem la temple miresme curate şi miere,
Pentru Hymen Hymenaios, Athene şi vajnica Here.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Zeus, stăpânul cel drept, să vă dea din belşug fericire.
Zile senine de muncă să cereţi, şi nopţi de iubire.
Braţele albe să fie un leagăn de dulce-alintare,
Pentru micuţul ce vine ca preţ al durerii amare.
Vântul suspină prin ierburi, şi murmură marea căruntă,
Mândre fecioare din Chios, să ziceţi cântarea de nuntă.
Nu vei mai merge cu noi în câmpiile ude de rouă,
O, Kalliroe, de-acum vei intra în viaţa cea nouă.
Buzele noastre surâd, dar de lacrimi ni-s genele pline,
Când vă urăm cu iubire un ultim: rămâneţi cu bine.
Tace şi vântul în ierburi şi tace şi marea căruntă.
Haideţi, fecioare din Chios, sfârşit-am cântarea de nuntă.
Imnurile Sfântului Simeon Noul Teolog, pe care
nu numai că le-a tradus le-a și versificat, au avut o deosebită influență
asupra liricii sale religioase. În poezia Focul, metaforele utilizate se asemănă foarte mult cu cele ale
sfântului părinte.
Focul
Căsuţa
mea de scânduri s-a aprins.
Ardea în noapte. Focul a cuprins
Şi tindă, şi odăi, şi coperiş.
Voiam să plec din casă pe furiş,
C-o legătură-n mână. N-am putut.
În val de flăcări albe m-am zbătut;
Vecinii toţi dormeau; şi de-n zadar
Plângeam, închisă-n grinzile de jar.
Şi, ca să pot scăpa din casa mea,
Am lepădat şi haina, căci ardea
Şi-am aruncat şi legătura-n foc.
Mă-năbuşeam şi nu vedeam deloc;
Cuprinsă de uimirea morţii, stam
În oarbă nemişcare. Aşteptam
Să ardă-n mine tot, să fiu un scrum
Şi vântul să mă vânture pe drum.
Am auzit un zvon de prăbuşiri,
Şi casa mea pieri; subţiri, subţiri,
Se ridicară palele de fum...
În goliciunea mea pornii la drum.
Cerşeam lumini şi-n pragul nopţii reci
S-au fost deschis zări albe de poteci.
Curată ca o candelă-n altar,
Cu trupul plin de răni şi greu de har,
M-am pomenit urcând pe scări cereşti,
Spre miezul dragostei dumnezeieşti.
Ştiam acum că focul fost-a pus
În casa mea, de mâna lui Iisus.
Ardea în noapte. Focul a cuprins
Şi tindă, şi odăi, şi coperiş.
Voiam să plec din casă pe furiş,
C-o legătură-n mână. N-am putut.
În val de flăcări albe m-am zbătut;
Vecinii toţi dormeau; şi de-n zadar
Plângeam, închisă-n grinzile de jar.
Şi, ca să pot scăpa din casa mea,
Am lepădat şi haina, căci ardea
Şi-am aruncat şi legătura-n foc.
Mă-năbuşeam şi nu vedeam deloc;
Cuprinsă de uimirea morţii, stam
În oarbă nemişcare. Aşteptam
Să ardă-n mine tot, să fiu un scrum
Şi vântul să mă vânture pe drum.
Am auzit un zvon de prăbuşiri,
Şi casa mea pieri; subţiri, subţiri,
Se ridicară palele de fum...
În goliciunea mea pornii la drum.
Cerşeam lumini şi-n pragul nopţii reci
S-au fost deschis zări albe de poteci.
Curată ca o candelă-n altar,
Cu trupul plin de răni şi greu de har,
M-am pomenit urcând pe scări cereşti,
Spre miezul dragostei dumnezeieşti.
Ştiam acum că focul fost-a pus
În casa mea, de mâna lui Iisus.
Conceptul de scriitor religios nu s-a bucurat de
o circulaţie prea largă în literarura română, în consecinţă, astăzi există mari
dificultăţi de definire. Din considerente politice, până nu demult, dimensiunea
religioasă a unor creatori români a fost insistent ascunsă, deformată sau
minimalizată. În pofida acestor aspecte, timpul vechi dă semne de reînnoire, și
chiar dacă, după perioada postdecembristă maica Teodosia, la început a fost
evocată timid, acum ea își așteaptă cititorii și eventualii exegeți.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu