Iubiţi credincioşi,
Biserica lui Hristos dreptmăritoare prăznuieşte astăzi un mare
aşezămînt apostolesc şi sobornicesc, anume cultul sfintelor icoane.
Acesta s-a aşezat prin hotărîrea Sfîntului şi marelui Sinod Ecumenic al
şaptelea de la Niceea din anul 787, la care au luat parte trei sute
şaizeci şi şapte de Sfinţi Părinţi şi o sută treizeci şi şase de
arhimandriţi şi stareţi de mănăstiri. Sinodul a fost condus din partea
Bisericii Ortodoxe de Răsărit de Sfîntul Tarasie patriarhul
Constantinopolului. Din partea Bisericii de Apus a fost Petru,
arhiepiscopul Romei, însoţit de Petru, prezbiter şi egumen al mănăstirii
Sfîntul Sava din Roma, din partea papei Adrian.
Toţi aceşti Sfinţi Părinţi au hotărît cinstirea Sfintelor Icoane şi au
dat anatema pe toţi ereticii luptători de icoane, de la care mulţi
sfinţi au suferit mari prigoane şi moarte timp de aproape două secole,
de la Leon Isaurul, primul luptător împotriva sfintelor icoane şi pînă
la Teofil cel de pe urmă. După moartea lui Teofil, prin rîvna
împărătesei Teodora şi a Sfinţilor Părinţi s-a stabilit din nou dreapta
credinţă şi cinstirea Sfintelor Icoane, cum a fost şi pe vremea
Mîntuitorului şi a Sfinţilor Apostoli, căci Iisus Hristos prin minune
nefăcută de mîini, a zugrăvit chipul feţei Sale pe maramă şi l-a trimis
lui Avgar, regele Edesei (Combaterea sectelor, Chişinău, 1929,
p. 510-532). După tradiţia apostolică, Sfîntul Apostol şi Evanghelist
Luca, fiind mare pictor, a zugrăvit chipul Maicii Domnului cu Pruncul
Iisus în braţe pe cînd era ea în viaţă.
Acest mare adevăr îl adevereşte şi Sfîntul Sinod al 7-lea ecumenic,
zicînd: "Noi păstrăm predaniile Bisericii, întăririle înscris sau în
nescris. Una din ele porunceşte a face noi închipuiri de icoane
pictate, fiindcă aceasta în unirea cu istoria Evangheliei slujeşte spre
adeverirea că Dumnezeu Cuvîntul adevărat, şi nu după nălucire, s-a
făcut om, şi este spre folosul nostru. Pe temeiul acesta, noi, mergînd
pe calea împărătească şi urmînd învăţătura dumnezeieştilor Sfinţilor
Părinţilor noştri şi predaniile Bisericii Ecumenice, căci ştim că în ea
locuieşte Duhul Sfînt, cu toată stăruinţa şi luarea aminte hotărîm ca
Sfintele Icoane să se pună înainte la fel cu închipuirea cinstitei şi de
viaţă făcătoarei Cruci, fie ele făcute din vopsele sau cu mozaic sau
din oricare material. Numai să fie făcute în chip cuviincios" (Ibidem, p. 532-533).
Sfîntul Ioan Damaschin, care a suferit mult pentru Sfintele Icoane,
scrie despre ele: "În orice lucru este bine de cunoscut ce este în el
adevărat sau mincinos şi care este scopul lui, bun sau rău". Tot aşa,
cînd este vorba despre Sfintele Icoane trebuie de cercetat dacă ele
sunt adevărate şi pentru care scop sunt făcute. Dacă ele sunt adevărate
şi slujesc spre slava lui Dumnezeu şi a Sfinţilor Lui, spre a îndemna
la fapte bune, spre îndreptarea fără de prihană şi spre mîntuirea
sufletelor, apoi noi trebuie să le primim şi să le cinstim, însă nu în
alt fel, decît ca pe închipuiri, ca pilde, ca exemple, ca pe nişte cărţi
pentru oameni, ca pe monumente (Ibidem, p. 537).
Fiindcă nu toţi ştiu a citi şi nu pot să se îndeletnicească cu citirea,
Părinţii au judecat ca toate faptele lui Hristos vrednice de mărire să
le închipuiască pe icoane care ar sluji la scurte amintiri. De multe
ori se întîmplă că noi nu gîndim la patimile Mîntuitorului, dar îndată
ce vedem icoana răstignirii lui Hristos ne aducem aminte de
mîntuitoarele Lui patimi, cădem şi ne închinăm, nu materialului, ci
Celui ce este închipuit, asemenea cum ne închinăm, nu materialului din
care este făcută Evanghelia sau Crucea, ci la aceea ce se închipuieşte
prin ele, adică la puterea Duhului Sfînt ce izvorăşte din ele.
Noi nu ne închinăm materialului din care sunt făcute icoanele. Dacă
înaintea noastră se află icoana Domnului, noi ne rugăm, zicînd: "Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne şi ne mîntuieşte!" Iar
dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: "Fii apărătoarea noastră
înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu spre mîntuirea
sufletelor noastre!" Iar dacă este icoana mucenicului, de pildă Ştefan,
noi zicem: "Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ţi-ai vărsat sîngele
pentru Hristos şi ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întîiul mucenic, fii
apărătorul nostru!" Aşa ne adresăm şi către oricare alt sfînt. Iată
încotro trimitem noi rugăciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane.
Cînd împăratul iconomah, aidoma sectanţilor noştri, afirma pe nedrept
că la cele şase Sinoade Ecumenice n-ar fi fost icoane şi că despre
dînsele nu s-a vorbit, atunci papa Grigorie îi scria; "Împărate, vezi
că nimic nu s-a spus nici de pîine, nici de apă, nici nu s-a spus că se
cuvine a mînca sau bea. Însă tu ştii, după tradiţie, că acest lucru
este necesar pentru întemeierea vieţii. Aşa şi despre icoane era
cunoscut din Tradiţie. Înşişi arhiereii aduceau icoane la Sinod şi nici
un om iubitor de Hristos nu porneşte la drum şi nu-şi face călătoria
fără de icoane. Aşa fac oamenii lucrători de fapte bune şi plăcuţii lui
Dumnezeu".
Leonte de Neapole, combătînd pe iudeii care învinuiau pe creştini
pentru cinstirea icoanelor le răspunde: "Ne închinăm feţelor de pe
icoane şi închipuirilor sfinţilor, nu ca lui Dumnezeu. Pentru că dacă
ne-am închina lemnului icoanei ca lui Dumnezeu atunci ne-am închina la
orice lemn. Şi de s-ar fi şters faţa de pe vreo icoană noi am da-o pe
foc, cum facem aceasta de multe ori. Noi creştinii, sărutînd cu buzele
trupeşti chipul lui Hristos, al apostolului sau al mucenicului, cu
sufletul şi cu gîndul nostru sărutăm pe Hristos şi pe sfinţii Lui".
Sfîntul Grigorie de Nyssa vorbeşte despre închipuirea aducerii lui
Isaac ca jertfă de către Avraam, icoana spre care cînd căuta, vărsa din
ochii lui lacrimi de umilinţă. El mai vorbeşte şi despre icoana
Sfîntului şi Marelui Mucenic Teodor Tiron şi despre icoana lui Hristos.
Iar Sfîntul Ambrozie de Milan, vorbind despre vedeniile care le-a avut
înaintea descoperirii moaştelor Sfinţilor Mucenici Ghervasie şi
Protasie, mărturisea că i s-a arătat lui Apostolul Pavel, aşa cum este
închipuit pe icoană (Scrisoarea 35). Sfîntul Atanasie cel Mare scrie,
despre cinstirea Sfintelor Icoane: "Noi credincioşii ne închinăm la
icoane, nu ca la Dumnezeu cum fac elinii. Nu! Ci noi arătăm buna
închinare şi iubire către acea faţă care este închipuită pe icoane.
Pentru aceasta noi, de multe ori cînd chipul de pe dînsa se şterge, o
ardem ca pe un lucru fără de folos".
După cum Iacob, înainte de sfîrşitul său, s-a închinat deasupra
toiagului lui Iosif şi prin aceasta a cinstit, nu toiagul, ci pe cel ce
îl ţinea, aşa şi noi credincioşii ne închinăm şi sărutăm icoanele, nu
pentru altceva, decît că le sărutăm ca pe copiii şi pe părinţii noştri,
ca să le arătăm prin aceasta dragostea noastră sufletească; după cum şi
iudeii se închinau Tablelor Legii şi celor doi heruvimi turnaţi din
aur, cinstind prin închinare nu piatra şi aurul, ci pe Însuşi Dumnezeu
care a poruncit să li se facă acestea.
Mărturii despre Sfintele Icoane se află încă mai din vechime. Aşa
Sfîntul Metodie de Patara, care a trăit prin veacul al III-lea, scrie:
"Închipuirea îngerilor lui Dumnezeu, care se face din aur, ale
începătoriilor şi ale stăpîniilor, noi le facem întru cinstirea şi slava
lui Dumnezeu". Despre icoane scriu şi Clement al Alexandriei şi
Tertulian, care au trăit în secolele II-III.
Sfînta Tradiţie vorbeşte şi despre chipul cel nefăcut de mînă dăruit de
Mîntuitorul lui Avgar, regele Edesei. Despre acest chip nefăcut de
mînă omenească scrie istoricul bisericesc Eusebiu, care a trăit prin
secolul III-IV.
În sfîrşit, însuşi pămîntul vorbeşte împotriva sectarilor luptători
contra icoanelor, căci şi acum se descoperă icoane, cruci şi simboluri
creştine la săpăturile ce se fac în catacombele din Roma, adică în
peşterile unde primii creştini se ascundeau din cauza persecuţiilor
păgîne şi săvîrşeau acolo slujbe dumnezeieşti şi înmormîntări ale
sfinţilor mucenici. Am vizitat catacombele Romei în toamna anului 1977
şi am văzut acolo cele mai vechi icoane ale Mîntuitorului şi imagini
ale Sfintei Cruci. Din icoanele cele mai vechi aflate de învăţaţii
arheologi în catacombele Romei subterane, mai importante sunt: Icoana
Mîntuitorului din catacomba Sfîntului Calist şi Cina cea de taină de la
sfîrşitul secolului al II-lea, Închinarea Magilor, Minunea prefacerii
apei în vin, Vindecarea orbului din naştere şi altele, aflate tot în
catacomba Sfîntului Calist. În catacombele Domitillei şi Priscilei s-au
aflat icoanele Sfintei Familii, a Bunei-Vestiri, a Sfinţilor Apostoli
Petru şi Pavel, a Patriarhilor şi Proorocilor din Vechiul Testament şi a
unor Mucenici din Noul Testament, ce se atribuie tot sfîrşitului
veacului al II-lea şi începutul celui de al III-lea. Dar cea mai veche
icoană pe care învăţaţii arheologi o atribuie veacului I al
creştinismului este chipul Maicii Domnului care ţine în braţe pe
Pruncul Cel mai înainte de veci, cu o stea deasupra icoanei.
Toate aceste reprezentări, care s-au aflat în catacombele şi în
săpăturile bisericilor vechi de sub pămînt, cu o evidenţă indiscutabilă,
ne impun să primim şi să credem că au fost cinstite Sfintele Icoane
din cele mai vechi timpuri ale creştinismului. Astfel, în apărarea
Sfintelor Icoane ne vorbeşte Sfînta Scriptură, Sfînta Tradiţie şi însuşi
pămîntul care ne-a păstrat din primele veacuri ale creştinismului
multe din ele. În apărarea lor ne vorbesc şi mintea şi inima noastră.
Iubiţi credincioşi,
Pînă aici am adus atîtea mărturii din Sfînta Scriptură, din Sfînta
Tradiţie, de la Sfinţii Părinţi şi din Istoria Bisericii Creştine
despre cinstirea Sfintelor Icoane. Acum vom arăta ce este icoana şi ce
este idolul. Vă rog să ţineţi minte că "icoana este închipuirea
adevăratului Dumnezeu, care într-adevăr există. Iar idolul, sau chipul
cioplit este închipuirea dumnezeilor mincinoşi şi născociţi de mintea
oamenilor care într-adevăr nu există". De aceea se şi spune că idolul nimic nu este în lume (I Corinteni 8, 4). Deosebirea între idoli şi icoană este ca deosebirea între zi şi noapte, între lumină şi întuneric. Ce însoţire, zice marele Apostol Pavel, este între Biserica lui Dumnezeu şi idoli? (II Corinteni 6, 15-16).
Prin ce se arată cinstirea Sfintelor Icoane? Cinstirea Sfintelor
Icoane, după cum învaţă Sfîntul şi Marele Sinod al 7-lea Ecumenic, se
arată prin aceea că noi nu considerăm icoana ca Dumnezeu, ci numai ca
reprezentare (fotografie, portret) şi, cinstind icoana, nu ne închinăm
lemnelor sau vopselelor, ci Celui care este închipuit pe icoană, adică
lui Dumnezeu, sfinţilor îngeri, Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi
sfinţilor care sunt prieteni ai lui Dumnezeu. Oare noi nu cinstim cu
deosebită atenţie chipul patriarhului nostru? Şi văzînd portretul lui nu
ne aflăm ca şi cum l-am vedea pe el? Dar dacă vedem în icoană chipul
lui Dumnezeu, nu trebuie să-L cinstim?
Dar prin ce se manifestă închinarea la idoli? Închinarea la idoli se
manifestă prin aceea că oamenii considerau chipurile cioplite drept
dumnezei. Auzi ce zice dumnezeiasca Scriptură: S-au abătut curînd din
calea care am poruncit lor şi au făcut viţel şi s-au închinat lui şi
au jertfit lui şi au zis: Iată, Israele, Dumnezeul tău, care te-a scos
din ţara Egiptului (Ieşire 32, 8; III Regi 12, 28-30). Astfel,
trebuie să înţelegem că deosebirea între cinstirea Sfintelor Icoane şi
închinarea la idoli este ca între lumină şi întuneric şi după cum omul
orb nu deosebeşte lumina de întuneric şi pentru dînsul totul este
întuneric, aşa şi omul neînţelept şi rătăcit, nu deosebeşte icoanele de
idoli, pentru dînsul orice închipuire este idol, măcar de ar fi acel
portret chipul tatălui său.
Însuşi cuvîntul lui Dumnezeu ne porunceşte să deosebim cele sfinte şi
cele curate de cele nesfinte şi necurate (Levitic 10, 9-10).
Dar care este folosul duhovnicesc al cinstirii Sfintelor Icoane şi
pentru ce ne trebuie Sfintele Icoane? Sfintele Icoane ne trebuie mai
întîi în întărirea credinţei, a evlaviei şi trezirea conştiinţei
noastre. Al doilea, pentru amintirea faptelor măreţe ale lui Dumnezeu
(Deuteronom 6, 7-9) şi ale sfinţilor Lui, ca noi, căutînd la chipurile
lor, să ne îndemnăm a urma viaţa lor (Evrei 13, 7). Icoanele ne ajută
pentru exprimarea dragostei noastre către Dumnezeu. Dacă noi din
dragoste purtăm la noi portretele rudelor şi ale oamenilor care ne sunt
aproape, cu cît mai mult suntem datori să purtăm cu evlavie la noi
icoanele Mîntuitorului, ale Maicii Domnului, ale sfinţilor lui Dumnezeu.
Apoi, Sfintele Icoane pentru oamenii fără ştiinţă de carte şi pentru
copii, sunt ca şi Biblia. Ceea ce în Biblie este tipărit cu litere,
aceea pe icoane este zugrăvit cu vopsele. De pildă, despre patimile
Mîntuitorului nostru Iisus Hristos nu va putea citi în Biblie cel ce nu
ştie carte, însă, privind la icoanele suferinţelor lui Hristos, el va
înţelege cu mintea ce este pictat pe icoane şi va simţi mai multă
evlavie în inima sa. Biserica lui Hristos cîntă aşa: "Pe Dumnezeu a-L
vedea nu este cu putinţă oamenilor, spre Care nu cutează a căuta oştile
îngereşti..." Şi în alt loc zice despre Maica Domnului: "Iar prin tine
Preacurată, S-a arătat oamenilor Cuvîntul întrupat, pe Care mărindu-L
cu oştirile cereşti, pe tine te fericim".
Iubiţi credincioşi,
Pe Dumnezeu nu-L pot vedea oamenii după fiinţă, ca pe un duh. Dar îl
pot vedea în chipuri, în imagini, în vederi cunoscute. Pe Dumnezeu L-au
văzut oamenii, însă numai indirect sau prin simboluri. Aşa, de pildă,
Dumnezeu S-a arătat lui Avraam în chipul celor trei tineri călători
(Facere 18, 1-6). L-a văzut pe Dumnezeu şi patriarhul Iacob şi a chemat
numele locului aceluia "Vederea lui Dumnezeu" (Facere 32, 30). L-a
văzut pe Dumnezeu şi Moise "şi a grăit Dumnezeu către Moise faţă către
faţă, ca şi cum ar fi grăit cineva cu prietenul său" (Ieşire 30, 11).
Şi a zis Domnul: Auziţi cuvintele Mele: De va fi între voi vreun
prooroc al Domnului, în vedenii Mă voi arăta lui şi în somn voi grăi
lui. Nu este aşa credincios în toată casa lui Israel ca robul Meu Moise.
Gură către gură grăiesc cu el aievea şi nu prin pilde şi el faţa
Domnului vede (Numerii 12, 6-8). L-a văzut pe Dumnezeu şi (Isaia 6,
1-5). Daniil, proorocul a văzut pe Dumnezeu Tatăl şi Fiul. A văzut pe
Dumnezeu şi Miheia (III Regi 22, 19). Apoi pe Domnul şi Mîntuitorul
nostru Iisus Hristos L-au văzut ucenicii, atît în umilinţă, cît şi în
slavă, cît a trăit cu dînşii pe pămînt (Ioan 1, 14; 6, 36).
Apostolul Ioan, vorbind despre Iisus Hristos, aşa începe epistola I-a: Ce
era din început, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mîinile
noastre au pipăit despre Cuvîntul Vieţii, aceea vă vestim şi Viaţa s-a
arătat şi o am văzut şi mărturisim şi vă vestim viaţa cea veşnică, care
era la Tatăl şi s-a arătat nouă (I Ioan 1, 1-3). Iar Sfînta Evanghelie zice: Şi Cuvîntul trup S-a făcut şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a unuia Născut din Tatăl (Ioan 1, 14).
Pe Iisus Hristos L-a văzut Apostolul Pavel şi după înălţarea la ceruri.
L-a văzut pe Hristos cînd Il prigonea (I Corinteni 15, 8; Fapte 9,
3-4). L-a văzut şi primul mucenic Ştefan, cînd era ucis cu pietre şi a
zis: Iată văd cerurile deschise şi pe Fiul Omului stînd de-a dreapta lui Dumnezeu
(Fapte 7, 56). Pe Duhul Sfînt L-au văzut poporul şi Apostolii, la
botezul Domnului în chip de porumbel şezînd peste Dînsul Şi glas din cer
s-a auzit: Tu eşti Fiul Meu cel iubit întru care bine am voit
(Luca 3, 22). Duhul Sfînt a fost văzut şi în chipul limbilor de foc, la
pogorîrea Lui din cer (Fapte 2, 1-4). Încă în multe chipuri S-a arătat
Dumnezeu şi Sfinţii Lui, precum în descoperirea Sfîntului Evanghelist
Ioan (Apocalipsa 4, 2-3; 5, 6-8).
Astfel, oamenii L-au văzut pe Dumnezeu şi pot să-L închipuiască pentru
întărirea şi învăţătura lor în credinţă. Deci nici un motiv nu pot avea
sectanţii, care zic că nimenea nu are voie să închipuiască pe Dumnezeu
pe Sfintele Icoane.
Iubiţi credincioşi,
Astăzi este prima Duminică din Postul Mare, numită "Duminica
Ortodoxiei" sau "a Sfintelor Icoane". Tocmai de aceea am vorbit pe larg
despre cinstirea sau venerarea Sfintelor Icoane, întrucît în vremea
nostră s-au ridicat în lume multe secte creştine care hulesc icoanele,
crucea, biserica, preoţii şi învăţătura apostolică ortodoxă, înşelînd pe
mulţi fii ai Bisericii noastre, spre veşnica lor osîndă. Noi vă
sfătuim şi vă reamintim învăţătura dogmatică a Bisericii. Închinaţi-vă
cu credinţă şi evlavie Sfintelor Icoane şi purtaţi-le în casă, şi
oriunde călătoriţi, ca să vă fie de ajutor în izbăvirea de primejdii,
ştiind că cinstea dată icoanelor se ridică la sfinţii pictaţi pe ele.
Faceţi rugăciuni şi acatiste în faţa icoanelor, mergeţi în pelerinaj la
icoanele făcătoare de minuni din ţară şi la moaştele sfinţilor noştri,
că veţi primi uşurare şi mare ajutor în necazurile vieţii. De
asemenea, cinstiţi Sfînta Cruce, pavăza credinţei, şi o purtaţi cu
credinţă, că prin ea izgonim pe diavoli şi liniştim pe sectanţii
hulitori de Dumnezeu.
A trecut prima săptămînă din Sfîntul Post, numită şi "Săptămîna Mare".
Ne bucurăm că bisericile iarăşi s-au umplut de credincioşi, că aţi
postit cu toţii şi că alergaţi cu credinţă şi evlavie la Dumnezeu
Mîntuitorul şi nădejdea noastră.
Vă îndemn, fraţii mei, să continuaţi a posti Sfîntul Post şi să vă
rugaţi, să citiţi cît mai mult şi să faceţi după putere milostenie şi
veţi vedea cîtă bucurie şi pace veţi primi în suflet. Dar, mai ales, vă
îndemn să vă spovediţi de două ori la duhovnici şi în aceste zile, şi
la sfîrşitul Postului Mare, iar care aveţi dezlegare, să primiţi şi
Sfînta Împărtăşanie.
Creştinii evlavioşi, mamele, copiii, bătrînii şi bolnavii sunt datori
să se spovedească şi să se împărtăşească de două ori în acest mare
post. Siliţi-vă la Hristos. El vă cheamă, vă aşteaptă şi vi se
dăruieşte în dar tuturor celor ce păzesc poruncile Lui. Nu treceţi cu
vederea dragostea şi harul lui Hristos.
Să-L rugăm pe Fiul lui Dumnezeu să întărească dreapta credinţă şi
evlavia ortodoxă, ca să biruim cu puterea Lui şi pe diavoli şi pe
sectanţii hulitori, şi pe necredincioşi, şi să trăim veşnic în bucuria
şi iubirea lui Dumnezeu. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu