“Iar neamul acesta nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post” (Matei 17, 21)
Cine, iubiţii mei, cine nu vrea pacea? Toată lumea iubeşte pacea. Şi
desigur atunci când îi lipseşte, atunci mai mult o caută. Dar, din
nefericire, în pofida iubirii omenirii întregi pentru pace, lumea de
multe ori a încercat – şi încă încearcă – focul războiului. Interese
materiale şi egoisme omeneşti împing orbeşte spre catastrofă. Două
războaie mondiale şi nenumărate alte războaie locale au împrăştiat şi
împrăştie groază. Cei ce au trăit astfel de zile doresc ca ele să nu se
mai întoarcă niciodată. Oameni iubitori de linişte, care în pofida
voinţei lor au fost duşi la ucidere între ei, strigă din adâncul
sufletului: Blestemat să fie războiul!
Dacă însă acest război este blestemat, există şi un alt război care este
binecuvântat. Război binecuvântat? Dar ce sunt acestea ce le spui? –
s-ar nedumeri cineva. Da, iubiţii mei, există şi un război binecuvântat.
Este un război, la care creştinul este chemat să ia parte nu doar de
voie, din proprie voinţă, ci şi cu tot sufletul, cu toată inima lui.
Este un război împotriva răului şi, de aceea, este binecuvântat. Şi care
este acest război? Este războiul împotriva celui mai mare vrăjmaş al
nostru, împotriva diavolului.
Avem război deci. Duşmanul în acest război este diavolul. Şi arme? Cu ce
arme poate cineva să lupte împotriva diavolului? Pentru că împotriva
acestuia, desigur că nu poţi lupta cu tunuri şi care armate şi avioane
sau chiar cu bombe atomice. De alte arme e nevoie aici. Despre armele
împotriva diavolului ne vorbeşte Evanghelia astăzi. Să vedem deci, care
arme împotriva celui rău ne recomandă pericopa evanghelică pe care am
ascultat-o.
***
Un tată înghenunchiat înaintea Domnului, Îl roagă să-i vindece fiul,
care pătimeşte de atacul unui duh viclean. Demonul îl aruncă pe copil
când în foc, când în apă. Ucenicii lui Hristos, în ciuda bunei lor
intenţii, nu au putut să-l izbăvească de tiranie. Dar Hristos cu un
cuvânt al Său izgoneşte demonul şi salvează copilul imediat. Şi după ce a
plecat lumea, ucenicii se apropie în particular de Învăţătorul şi Îl
întreabă: “De ce noi n-am izbutit să-l scoatem?”. Şi Hristos răspunde:
“Din pricina necredinţei voastre. Adevărat vă zic vouă: dacă veţi avea
credinţă cât un grăunte de muştar, veţi zice acestui munte: pleacă de
aici şi du-te dincolo, şi va pleca şi se va duce, şi nimic nu va fi cu
neputinţă pentru voi. Iar neamul acesta (al demonilor) nu iese decât cu
rugăciune şi cu post” (Matei 17, 19-21). În aceste cuvinte Îl auzim pe
Domnul arătându-ne trei arme împotriva celui rău: prima armă credinţa, a
doua rugăciunea, iar a treia postul.
Prima armă este credinţa. Care credinţă? Credinţa fierbinte şi
neclintită. Zice Hristos ucenicilor Săi: N-aţi putut să scoateţi demonul
din pricina necredinţei voastre. Dar dacă aţi fi avut credinţă
fierbinte şi puternică, cum fierbinte şi puternic este muştarul, aţi fi
mutat chiar şi munţi. Prin credinţă cel rău este biruit. Să credem deci
în Dumnezeu, care este Atotputernicul, căci diavolul înaintea Lui se
teme şi tremură. Să credem în cuvântul Evangheliei, care confirmă că
dacă ne împotrivim diavolului, acela va fugi biruit: „Staţi împotriva
diavolului şi va fugi de la voi” (Iacov 4, 7). Să credem în puterea lui
Hristos, care şi munţii îi alungă şi-i strămută.
A doua armă este rugăciunea. „Iar neamul acesta nu iese decât cu
rugăciune şi cu post” (Matei 17, 21). Mare este puterea rugăciunii şi
minunate urmările ei în ceasul ispitei. Însuşi Hristos, când trecea prin
clipe de profundă agonie în grădina Ghetsimani, a înfruntat ispita cu
rugăciunea: ”Şi fiind în agonie se ruga mai stăruitor”, zice
evanghelistul (Luca 22, 44). În felul acesta a arătat că atunci când şi
noi ne aflăm în ciclonul ispitei, aşa să înfruntăm atacul diavolului,
prin rugăciune. Dar şi înainte de ciclon, în ceas de linişte şi înainte
de a ne găsi ispita, Hristos ne-a recomandat: „Rugaţi-vă, ca să nu
intraţi în ispită” (Luca 22, 40). De aceea să ne rugăm şi anticipat –
preventiv. De altfel şi în rugăciunea domnească, cunoscutul „Tatăl
nostru”, ne învaţă să zicem: „Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne
izbăveşte de cel viclean” (Matei 6, 13).
Iar a treia armă, pe care o recomandă Hristos, este postul. Însuşi
Domnul a postit în pustie şi a biruit cele trei ispite ale diavolului.
Proorocii au postit, apostolii au postit, mucenicii au postit, cuvioşii
şi pustnicii înainte de toate au postit. Postul subţiază simţurile,
ajută în rugăciune, smereşte trupul şi cugetul trupesc, întăreşte duhul,
face pe om disponibil sau osârduitor în împlinirea poruncilor lui
Dumnezeu, atrage Harul lui Dumnezeu, alungă atacurile demonice, face
minuni. Desigur că nu înţelegem postul doar de bucate; înţelegem postul
şi de patimi. Aşadar, să nu dispreţuim şi această armă atât de decisivă.
***
Creştinul însă are şi alte arme împotriva celui viclean. După jertfa lui
Hristos, prin care satana a fost biruit, pe lângă cele trei arme pe
care le-am amintit, Biserica învaţă că Domnul ne-a dăruit şi o altă
armă împotriva celui viclean. Şi aceasta este cinstita Lui Cruce. De
aceea, într-o frumoasă cântare, noi ortodocşii cântăm: ”Doamne, armă
asupra diavolului, Crucea Ta ai dat-o nouă; că se îngrozeşte şi se
cutremură nesuferind a căuta spre puterea ei, că morţii i-a sculat şi
moartea o a surpat. Pentru aceasta ne închinăm Îngropării Tale şi
Învierii”. Zice: Ne-ai dat, Doamne, armă împotriva diavolului Cinstita
Ta Cruce; şi, într-adevăr, diavolul se îngrozeşte şi tremură, nesuferind
să vadă puterea ei. Pentru că Crucea înviază pe cei morţi şi zdrobeşte
moartea. De aceea şi noi, Doamne, ne închinăm Îngropării şi Învierii
Tale. Aşadar, să ne însemnăm cu semnul crucii zicând: „Iisus Hristos
biruieşte”.
În sfărşit, să-l întrebăm şi pe unul din cei care au luptat cu diavolul
şi l-au biruit. Să-l întrebăm, de pildă, pe Sfântul Antonie, să ne
spună: Ce armă a folosit? Sfântul Antonie răspunde: „Am văzut” – zice
-”cursele diavolului întinse pe pământ şi am zis înfricoşat: Cine poate
să le învingă pe acestea? Şi atunci am auzit un glas: Cel care are
smerenie”. Cel smerit se află sub umbrela ocrotitoare a harului
dumnezeiesc şi respinge orice atac demonic.
***
Iubiţii mei creştini,
Să nu trăim în neştiinţă. Să nu trăim în nepăsare, nebănuind ce se
întâmplă în lume. În jurul nostru şi în noi are loc o luptă, o luptă
duhovnicească. „Războiul nevăzut”, cum zice Sfântul Nicodim Aghioritul
în renumita sa carte cu acelaşi nume, pe care v-o recomand să o citiţi.
Iar Apostolul Pavel lămureşte: ”lupta noastră nu este împotriva trupului
şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor,
împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor
răutăţii, care sunt în văzduh” (Efeseni 6, 12). Gloanţele ca ploaia.
Cad capete! Duşmanii cei nevăzuţi întreprind atacuri în fiecare ceas şi
în fiecare clipă. Suflete nemuritoare sunt în pericol. De aceea şi noi
să fim priveghelnici. Nu la somn, ci la arme, la armele cele
duhovniceşti! În această luptă Hristos nu ne-a lăsat fără arme. Duh este
vrăjmaşul, duhovniceşti sunt şi armele împotriva lui. Am enumărat cinci
arme, care constituie o desăvârşită panoplie duhovnicească: credinţa,
rugăciunea, postul, smerenia şi Cinstita Cruce. Dacă vom folosi aceste
arme, atunci vrăjmaşul va fi biruit şi se va împlini cu fiecare din noi
acel cuvânt triumfător a lui Hristos:”Am văzut pe Satana ca pe un fulger
ca un fulger căzând din cer”(Luca 10, 18). Amin.
(traducere: Frăţia Ortodoxă Misionară “Sfinţii Trei Noi Ierarhi”,sursa:
„Kyriaki”, Atena, 1998, p. 136;din Cartea „KIRIAKODROMION AUGUSTINIAN”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu