„Credinţa ta te-a mântuit…”
„Doar crede şi se va mântui”
(Luca 8, 48, 50)
Aţi auzit Evanghelia. Ne istoriseşte două minuni. Una, vindecarea femeii
cu scurgere de sânge, mai mică; alta, învierea copilei moarte, este
foarte mare. Acestea le zice Evanghelia. Şi vreau să luăm aminte la un
lucru. Dacă femeia bolnavă s-a vindecat şi dacă fetiţa a înviat din
morţi, aceste două minuni au avut loc pentru că la mijloc a fost
credinţa. Femeii pe care a vindecat-o, Hristos i-a spus: „Credinţa ta
te-a mântuit”. Şi tatălui fetiţei i-a spus: „Nu te teme; doar crede, şi
se va mântui” (versetele 48 şi 50). Hristos pune credinţa ca pe o
condiţie a minunilor. Aceasta ne arată cât de mare lucru este credinţa.
Şi dacă deschideţi Evanghelia şi întreaga Sfântă Scriptură veţi vedea că
este foarte des întâlnit cuvântul „credinţă”. Dar veţi întreba: ce este
această credinţă?
***
Ce este credinţa! Sunt unele lucruri, fraţii mei, pe care le simţim, dar
nu putem să le exprimăm. Simţi, de pildă, că există aer, vezi că el
clatină frunzele; dar cine a văzut aerul? Simţi electricitatea, atingi o
sârmă şi te scutură, dar foarte bine nici ştiinţa nu poate să explice
ce este electricitatea. Stai pe pământ şi simţi cutremurul, dar cauzele
cele mai profunde ale cutremurului n-a putut nimeni să le identifice.
Lumea aceasta are taine. Una din marile taine este şi credinţa. Ce este
credinţa? Este curent, aer, electricitate, cutremur? Este ceva mult
superior.
Ce este credinţa! Dacă vrei să simţi credinţa, ascultă ce spune Biserica
noastră la Heruvic: „Toată grija cea lumească să o lepădăm…”. Vrei să
simţi ce este credinţa, să vezi lumina cea cerească? Izgoneşte din
mintea ta orice gând pământesc. Din mintea ta fă-ţi aripi şi zboară.
Zboară dincolo de lună, dincolo de soare, dincolo de stele, dincolo de
galaxii. Dar oricât vei zbura, undeva te vei opri. Acolo deci unde se
opresc rachetele, astronomia, ştiinţa, logica, acolo, atunci, este
nevoie de altfel de aripi – aripile credinţei. Credinţa vine şi te ia şi
te înalţă sus, foarte sus, şi acolo auzi: „Osana întru cei de sus…”,
asculţi cântările îngerilor şi ale arhanghelilor precum Sfântul
Spiridon, vezi un tron deasupra căruia şade însuşi Dumnezeu. Aceasta
este credinţa, îţi arată lucruri, pe care nici cu ochiul, nici cu
microscopul, nici cu alte mijloace ştiinţifice nu poţi să le vezi.
Prin credinţă omul îşi dă seama că în afară de această lume materială
există şi o altă lume, nu sensibilă, ci suprafirească, nevăzută,
duhovnicească, o lume superioară, lumea duhurilor netrupeşti şi
nemuritoare. Îşi dă seama că există Dumnezeu, „Creatorul celor văzute şi
celor nevăzute”.
Prin credinţă omul simte şi că există un Părinte iubitor. O vrăbiuţă –
zice Evanghelia – o furnică, o frunză din copac nu cade jos pe pământ
fără voia Sa. „La voi însă şi perii capului toţi sunt număraţi” (Matei
10, 29-30). Ce vrea să spună asta? Toate detaliile vieţii noastre Domnul
le cunoaşte.
Prin credinţă acceptăm că Dumnezeu este un soare, o „Dumnezeire în trei
Sori”, trei sori, dar un singur soare: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh.
„Slavă sfintei şi celei de-o fiinţă şi de viaţă făcătoare şi
nedespărţitei Treimi”. „Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului
şi a Sfântului Duh…”. Ce măreţii sunt acestea!
Prin credinţă de asemenea mărturisim că a doua Persoană a Sfintei
Treimi, Domnul nostru Iisus Hristos, s-a coborât din cer aici, pe
pământ. Nu doar ca om, ci ca Dumnezeu-Om. S-a botezat în Iordan, a fost
străpuns de spini, de piroane şi de răutatea lumii.
Prin credinţă – înainte de toate – mărturisim că pe Golgota s-a jertfit
Fiul Fecioarei şi Şi-a vărsat Neprihănitul Său Sânge şi acest Sânge a
devenit baie în care se curăţeşte şi cel mai păcătos suflet. „Sângele
lui Iisus Hristos… ne curăţeşte pe noi de tot păcatul” (I Ioan 1, 7).
În sfârşit, prin credinţă mărturisim că Hristos a înviat întru slavă,
S-a înălţat la ceruri şi că va veni iarăşi într-o zi „să judece viii şi
morţii” (Simbolul de Credinţă).
Acestea sunt temeliile, rădăcinile sfintei noastre credinţe. Este
suficient însă doar să credem? Acestea – îţi spune unul – le accept; nu
sunt ateu, mason, iehovist; eu cred… Nu este suficient doar să zicem
„cred”. Cuvântul „cred” să-l arătăm continuu în viaţă, să-l traducem
prin fapte de iubire.
Crezi în Sfânta Treime? O spui cu gura. Prin viaţa ta însă arăţi că
adori alte zeităţi „ale veacului acestuia”, care sunt profitul, mammona,
plăcerile, idolii lumii, însuşi satana (II Corinteni 4, 4).
Crezi în purtarea de grijă a lui Dumnezeu faţă de toate? De ce deci te
întristezi? De ce deznădăjduieşti? De ce te temi? Dumnezeu, care
hrăneşte păsările, te va hrăni şi pe tine. „Bogaţii au sărăcit şi au
flămânzit, iar cei ce-L caută pe Domnul nu se vor lipsi de tot binele”
(Psalmul 33, 11).Crezi că Hristos a înviat din morţi şi a biruit
moartea? Atunci de ce te întristezi şi plângi? De ce faci ca şi
închinătorii la idoli „care nu au nădejdea” Învierii? (I Tesaloniceni 4,
13).
Crezi că Dumnezeu este iubire? Atunci tu de ce ţii mânie şi ură? Crezi
că Dumnezeu iartă pe cel păcătos? Aşadar, de ce şi tu nu ierţi pe
vecinul sau pe fratele tău?
Crezi că Hristos este deasupra tuturor? Atunci de ce Îl dispreţuieşti, de ce Îl înjuri?
Din păcate, nu există credinţă lucrătoare.
***
Iubiţii mei! În aceşti ani blestemaţi în care trăim, în care diavolul
şi-a pus toate puterile ca să dezrădăcineze din inimi credinţa, să fim
cu multă luare aminte.
Pentru ca omul să se mântuiască are nevoie de credinţă. Credinţa în
Dumnezeu, credinţa în Hristos, credinţă în cele pe care le învaţă
Biserica noastră. Dar nu suntem ca protestanţii. Nu.
Acestia strigă doar „credinţă”. Noi, ortodocşii, spunem: Credem, dar
lângă credinţă avem şi faptele iubirii. „Credinţă lucrătoare prin
iubire” (Galateni 5, 6). Nu suntem nici protestanţi, nici catolici, şi
nici iehovişti, nici masoni, nici atei. Noi spunem că credinţa
mântuieşte. Care credinţă însă? Credinţa care este dublată de fapte
(vezi Iacov 2, 14-26). Un copac îl cunoşti după fruct; lămâiul se
cunoaşte după lămâie, mărul – după mere, măslinul – după măsline; şi
creştinul se va arăta din faptele lui. Iar puiul de pasăre, pentru a
zbura, trebuie să aibă puternice ambele lui aripioare. Dacă vânătorul îi
loveşte o aripioară, sărmanul pui cade jos. Cu o aripioară încearcă, se
loveşte jos de pământ, dar nu poate să zboare. Aşa face şi diavolul, ne
loveşte cu gloanţele lui când într-o aripă, când în alta, când în
credinţă, când în fapte, când în Ortodoxie, când în ortopraxie, şi nu
putem să zburăm la cele cereşti. Să luăm aminte să avem credinţă
ortodoxă şi fapte de virtute.
Vine ceasul – aproape este – în care va cădea ciurul deasupra
pământului. Toate câte le zice Apocalipsa se vor împlini. Ne va cerne
diavolul ca pe ucenicii lui Hristos în noaptea Marii Joi. Spuneau: „Noi
vom fi alături de Tine”. Şi Hristos i-a spus lui Petru: În seara aceasta
diavolul vă va cerne. „Iată satana a cerut să vă cearnă ca pe grâu…”
(Luca 22, 31). Cu site mici ne-a cernut până astăzi; dar va veni sita
cea mai mare. Şi atunci, fraţii mei, din miile de creştini, ascultaţi? -
Aceste lucruri le spun cărţile lui Dumnezeu, Biblia (vezi Matei 7, 14;
22, 14; Luca 12, 32; 13, 23; 18, 8; Apocalipsa 3, 11; 16, 9-11,21) - Din
miile de creştini dacă va rămâne unul credincios lui Hristos! 999 nu
vor mai crede în nimic. Vor blasfemia, vor face ca şi câinii turbaţi
care nu-şi mai recunosc stăpânul.
Dar noi, şi unul dacă am rămâne, să rămână. Şi unul dacă rămâi în
societate, să rămâi. Unul va birui, cel care crede în Hristos. Şi să ne
învrednicească Dumnezeu să murim cu credinţa ortodoxă şi cu fapte de
pocăinţă. Şi când va veni cel din urmă ceas al vieţii noastre, să
spunem: „Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni întru Împărăţia Ta” (Luca
23, 42). Amin.
(traducere din elină: monahul Leontie)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu