Insula Ciprului era patria minunatului Spiridon,
care, născîndu-se din părinţi simpli, era şi el smerit cu inima şi bun
cu viaţa. În copilăria sa a fost păstor de oi şi, crescînd, s-a
împărtăşit nunţii celei legiuite şi s-a făcut tată de copii. El vieţuia
cu cinste şi cu plăcere de Dumnezeu, urmînd lui David în blîndeţe, lui
Iacob în simplitatea inimii şi lui Avraam în iubire de străini. Dar nu
după mulţi ani, murindu-i soţia, cu osîrdie slujea lui Dumnezeu prin
fapte bune, iar averea sa o cheltuia spre odihna străinilor. În lume
atît de mult a plăcut lui Dumnezeu, încît s-a învrednicit cu darul
facerii de minuni, căci vindeca tot felul de boli, din cele cu anevoie
de vindecat şi izgonea duhurile rele din oameni, cu cuvîntul. Pentru
aceasta a fost ales episcop al cetăţii Trimitundei, care era o cetate
vestită a Ciprului, în împărăţia marelui Constantin şi a lui Constantie,
fiul său, unde făcea minuni preaslăvite.
Oarecînd era în ostrovul acela secetă mare şi
uscăciune, iar uscăciunii îi urma foametea şi foametei, moartea; căci
mulţime de popor murea de foame. Pentru acea închidere a cerului,
trebuia un Ilie sau un altul asemenea lui, ca să-l deschidă cu
rugăciunea. Unul ca acela s-a arătat Sfîntul Spiridon, care, văzînd
nevoia ce venea asupra poporului şi milostivindu-se părinteşte spre cei
ce piereau de foame, s-a rugat cu sîrguinţă către preabunul Dumnezeu,
Care îndată a umplut cerul cu nori, adunîndu-i de la marginile
pămîntului. Apoi a fost lucrul cel mai minunat, ca să nu socotească
cineva că ploaia s-a făcut din stihii, în chip firesc, căci multă vreme
norii n-au dat ploaie, pînă ce iarăşi sfîntul a mai făcut rugăciune cu
fierbinţeală şi atunci s-a vărsat ploaie mare pe pămînt şi n-a încetat
multe zile, pînă cînd iarăşi s-a rugat sfîntul şi s-a făcut senin.
Pămîntul s-a adăpat cu îndestulare şi şi-a dat
roadele sale, căci s-au îmbelşugat ţarinele, au rodit sadurile şi
grădinile şi a fost după foametea aceea îndestulare multă prin
rugăciunile plăcutului lui Dumnezeu, Spiridon. Peste cîţiva ani, prin
voia lui Dumnezeu, pentru păcatele oamenilor, s-a făcut foamete în
latura aceea şi se bucurau bogaţii vînzători de grîu, pentru acea
scumpete, căci aveau grîu strîns de mulţi ani şi, deschizîndu-şi
hambarele, au început a-l vinde scump. Atunci era în cetatea Trimitundei
un vînzător de grîu, nesăţios de iubirea de argint şi plin de lăcomie.
Acela, cîştigînd cu neguţătoria prin alte părţi mult grîu şi aducîndu-l
cu corabia în cetate, nu voia să-l vîndă cu acel preţ, cu care se vindea
în cetate, ci l-a pus în hambare, pînă cînd se va înmulţi foametea în
cetate, pentru ca să-l vîndă mai scump şi să cîştige avere mai multă.
Fiind foamete mare şi din zi în zi înmulţindu-se,
bogatul acela a început a vinde grîul său foarte scump. Atunci a venit
la dînsul un sărac, cerînd şi rugîndu-l cu lacrimi să-l miluiască şi
să-i dea puţin grîu, pentru ca să nu moară de foame cu copiii şi femeia
sa. El, fiind cuprins de nemilostivire şi de pofta aurului, n-a vrut să
miluiască pe sărac, ci a zis către dînsul: "Să mergi ca să aduci preţul
şi vei avea ceea ce vei cumpăra". Săracul, slăbind de foame, a venit la
Sfîntul Spiridon cu plîngere spunîndu-i despre sărăcia lui şi despre
nemilostivirea bogatului. Iar sfîntul a zis: "Nu plînge, ci mergi în
casa ta, pentru că aşa grăieşte Duhul Sfînt, că dimineaţa se va umple
casa ta de grîu; iar pe bogatul acela îl vei vedea rugîndu-se de tine şi
dîndu-ţi grîu fără plată".
Săracul, socotind că i-a zis sfîntul aceasta numai
pentru mîngîierea necazului său, văzîndu-şi deşartă şi fără folos
nădejdea sa, precum i se părea, s-a dus la casa sa suspinînd. Cum s-a
făcut noapte, prin porunca lui Dumnezeu s-a vărsat ploaie mare pe
pămînt, iar hambarele bogatului nemilostiv şi iubitor de argint au căzut
şi apa a luat tot grîul. Nemilostivul vînzător de grîu, cu ai săi, a
alergat prin toată cetatea, strigînd şi rugînd pe toţi ca să-i dea
ajutor, spre a nu ajunge sărac. Dar oamenii, văzînd grîul risipit pe
drumuri, au început a-l strînge şi a-l duce la casele lor. Asemenea şi
săracul acela care ceruse ieri, şi-a adunat grîu din destul, pe care,
văzîndu-l bogatul, a început a-l ruga să ia cît va voi. Aşa a pedepsit
Dumnezeu nemilostivirea bogatului, iar sărăcia şi foametea săracului a
mîngîiat-o, după proorocirea sfîntului.
Un plugar oarecare cunoscut sfîntului, în acea vreme
de foamete, a mers la acelaşi nemilostiv bogat, care încă mai avea alte
hambare pline de grîu, cerînd pentru hrană grîu pe datorie, făgăduind
că-i va da cu dobîndă în vremea secerişului. Acela, neînvăţîndu-se minte
cu pierderea grîului celui dintîi, neschimbîndu-se din zgîrcenia sa şi
neîndreptîndu-se, şi-a închis inima cu nemilostivire şi înaintea acestui
sărac, încît nu voia să audă de rugămintea lui, cea cu sîrguinţă şi a
zis către dînsul: "Nu vei lua de la mine fără aur nici un bob de grîu".
Auzind săracul acestea, lucrător de pămînt fiind, a mers plîngînd la
arhiereul lui Hristos, Spiridon, spunîndu-i necazul său. Arhiereul,
mîngîindu-l cu cuvintele sale, i-a dat drumul acasă. Apoi a doua zi a
mers singur la plugarul acela, ducîndu-i un bulgăre mare de aur. De unde
a luat aurul acela mai pe urmă se va vedea. Deci, punînd aurul acela în
mîinile plugarului, a zis: "Du-te, frate, la bogatul vînzător de grîu
şi dă-i acest bulgăr de aur ca zălog, ca să-ţi dea pe datorie grîu, cît
va fi spre trebuinţa ta. Şi cînd va veni secerişul şi te vei îndestula
cu pîine, atunci, răscumpărînd zălogul acesta, iarăşi îl vei aduce la
mine".
Luînd săracul aurul din mîinile arhiereului, s-a dus
cu sîrguinţă la acel bogat. Acela, cum a văzut aurul, s-a bucurat, fiind
iubitor de aur şi îndată a dat pe datorie grîu săracului cît îi
trebuia. După aceasta, trecînd vremea foametei, apoi fiind îmbelşugare
şi sosind secerişul, plugarul a dat cu dobîndă grîul bogatului şi
răscumpărînd zălogul, l-a dus cu mulţumire Sfîntului Spiridon. Sfîntul,
luînd aurul, s-a dus în grădina sa şi l-a luat cu sine şi pe plugar,
zicînd: "Vino cu mine, frate, ca să dăm acesta împreună Celui ce cu bună
îndurare ni l-a dat nouă cu împrumut". Deci, intrînd în grădină
împreună cu plugarul şi punînd aurul lîngă gard şi-a ridicat ochii în
sus, zicînd: "Doamne Iisuse Hristoase, Care numai cu singură voia Ta,
toate le faci şi le prefaci; Cela ce odinioară în faţa împăratului
Egiptului, toiagul lui Moisi l-ai prefăcut în şarpe, Însuţi şi aurul
acesta, precum atunci l-ai prefăcut într-acest chip, aşa şi acum
porunceşte să se întoarcă la chipul său cel dintîi, pentru ca şi acest
om să cunoască, cîtă purtare de grijă ai Tu pentru noi şi cu fapta să se
înveţe ceea ce este scris în dumnezeiasca Scriptură: Că toate oricîte voieşte Dumnezeu, le face.
Astfel, rugîndu-se el, îndată aurul acela luînd
puterea de fiinţă, a început a se mişca şi se vedea întorcîndu-se şi
tîrîndu-se ca un şarpe. Şi aşa, şarpele care mai înainte se făcuse aur
prin atingerea mîinilor sfîntului, prin minune iarăşi s-a prefăcut
şarpe, din aur. Plugarul, văzînd acea minune, tremura de frică şi căzînd
la pămînt, se socotea pe sine nevrednic de o facere de bine ca aceea.
Deci, şarpele acela a intrat în vizuina sa, iar plugarul s-a întors la
casa sa cu mulţumire, înspăimîntîndu-se de mărimea minunilor lui
Dumnezeu, care s-au făcut prin rugăciunile sfîntului.
Un prieten îmbunătăţit al fericitului, din zavistia
unor oameni răi, a fost clevetit la judecătorul cetăţii şi pus în
temniţă; apoi a fost osîndit chiar la moarte, fără de vină. Deci,
înştiinţîndu-se Sfîntul Spiridon, s-a dus să izbăvească pe prietenul său
de la moartea cea fără de vină. Atunci era vreme ploioasă şi un rîu
care era în cale, revărsîndu-se, nu era cu înlesnire cuiva a-l trece.
Făcătorul de minuni, aducîndu-şi aminte de Isus al lui Navi cum a trecut
Iordanul cu chivotul legii ca pe uscat, în vremea cînd era plin de apă
şi crezînd în acelaşi Dumnezeu atotputernic, a zis către rîu,
poruncindu-i ca unei slugi: "Stai! Stăpînul cel de obşte îţi porunceşte,
ca să trec eu şi să scape bărbatul pentru care mă grăbesc".
Aceasta zicînd sfîntul, îndată a stat rîul,
oprindu-şi repejunile apei şi a făcut cale uscată sfîntului şi nu numai
lui, ci şi celor ce mergeau cu el, care au alergat înainte la judecător,
vestindu-i venirea sfîntului şi minunea care s-a făcut pe cale.
Judecătorul, auzind acestea, îndată l-a liberat pe cel osîndit şi l-a
dăruit pe el sfîntului sănătos. Deci vedea cuviosul, cu ochii mai
înainte-văzători, greşelile cele ascunse ale oamenilor. Căci
odihnindu-se pe cale la un primitor de străini, o femeie oarecare, ce
era robită de dragostea trupească şi păcătuia în taină cu un oarecare.
Aceea a voit să spele picioarele sfîntului. Iar el, ştiind faptele ei, a
zis către dînsa: "Nu te atinge de mine, femeie". Aceasta a zis, nu
urînd pe cea păcătoasă sau lepădîndu-se de ea. Căci cum ar urî pe cei
păcătoşi, fiind ucenic al Domnului, Care a mîncat şi băut împreună cu
vameşii şi păcătoşii? Ci, pentru ca să o facă pe ea să-şi aducă aminte
de păcatele sale şi să se ruşineze de faptele şi de cugetele ei cele
necurate.
Cînd acea femeie mai vîrtos se nevoia, vrînd a se
atinge de picioarele sfîntului ca să le spele, atunci, fiindu-i jale de
pierderea ei, sfîntul, cu blîndeţe şi cu iubire de oameni, o mustră,
aducîndu-i aminte de păcatele ei şi povăţuind-o către pocăinţă. Iar ea,
mirîndu-se şi spăimîntîndu-se că cele ascunse şi cele nearătate ale ei,
nu sînt tăinuite înaintea ochilor celui mai înainte-văzător al omului
lui Dumnezeu, umplîndu-se de ruşine şi umilindu-se cu inima sa, a căzut
la picioarele sfîntului şi nu cu apă, ci cu lacrimi le spăla pe ele şi
faptele sale cele mustrate, cu buzele sale le mărturisea. Deci, ea făcea
ceea ce a făcut odinioară desfrînata din Evanghelie. Iar el i-a grăit
ei, cele ce Domnul cu milostivire, a zis odinioară: Îndrăzneşte fiică, iertate-ţi sînt păcatele tale. Şi iarăşi: Iată te-ai făcut sănătoasă, de acum să nu mai greşeşti. Dintr-acel ceas, femeia aceea şi-a îndreptat spre bine viaţa sa şi s-a făcut şi altora spre folos.
De vreme ce numai din minuni s-a cunoscut viaţa
sfîntului, se cuvine a şti şi rîvna lui pentru dreapta credinţă; deci
cuvîntul ce ne stă înainte va arăta. Împărăţind marele Constantin cel
întîi între împăraţii creştini, în a şasea sută şi treizeci şi şase de
ani de la împărăţia lui Alexandru, feciorul lui Filip, iar de la Hristos
trei sute douăzeci şi cinci, s-a adunat în Niceea acel preaslăvit sobor
al Sfinţilor Părinţi, ca să condamne pe Arie, cel fără de Dumnezeu,
care cu rea-credinţă zicea că Fiul lui Dumnezeu este făptură, iar nu
Făcător şi să hotărască că Fiul este deofiinţă cu Tatăl. Cei ce ajutau
hula lui Arie, erau episcopii cei mai însemnaţi: Eusebie al Nicomidiei,
Maris al Calcedonului şi Teognie al Niceei. Aceşti oameni înrăutăţiţi,
urmînd cu totul nebuniei lui Arie, bîrfeau, zicînd că Fiul lui Dumnezeu
este creat ca orice om.
Începătorii cei ce se luptau pentru dreapta credinţă,
cei împodobiţi cu viaţa şi cu învăţătura erau aceştia: Marele între
sfinţi Alexandru, care era încă preot şi în vremea aceea ţinea locul
Sfîntului Mitrofan, patriarhul Constantinopolului, nefiind acolo acesta,
fiindcă zăcea pe patul durerii; apoi slăvitul Atanasie, care nu era
încă împodobit cu rînduiala preoţească şi ţinea slujba diaconiei în
biserica Alexandriei. Pentru această pricină nu puţină neîmpăcare era
asupra lor, din partea zavistnicilor, căci nefiind cinstiţi cu treapta
episcopiei covîrşeau pe alţii în înţelegerea credinţei. Atunci era
împreună cu dînşii şi acest mare Spiridon, a cărui viaţă şi dar care
locuia într-însul, era mai de folos şi mai puternic, pentru înduplecare
spre cele de folos, decît gurile altora şi decît legăturile silogismelor
cele cu meşteşug împletite ale ritorilor. Încă în acel sobor, cu voia
împăratului, erau şi filosofi elini, care se numeau peripatetici, între
care era un înţelept care-l ajuta pe Arie, care tăia ca şi cu o sabie
ascuţită de amîndouă părţile şi se mîndrea cu limba sa de sofist,
sîrguindu-se a rîde de învăţătura celor dreptcredincioşi.
Cu acel filosof a cerut a se întreba Sfîntul
Spiridon, fiind bărbat neînvăţat, care numai pe Hristos ştia şi pe
Acesta răstignit. Iar Sfinţii Părinţi, ştiind învăţătura lui, căci n-a
avut cît de puţină învăţătură elinească, îl opreau, să nu îndrăznească a
se întreba cu acel sofist, care era meşter la cuvinte. Dar acesta,
ştiind ce poate înţelepciunea cea de sus şi cît sînt de neputincioase
puterile înţelepciunii omeneşti, s-a apropiat de bărbatul acela,
zicîndu-i: "În numele lui Iisus Hristos, o, fiolosofule, ia aminte la
mine şi ascultă cele ce voiesc a-ţi spune". Filosoful a zis: "Vorbeşte
şi te voi asculta". Sfîntul a început a vorbi zicînd: "Unul este
Dumnezeu Care a făcut cerul şi pămîntul, pe om din pămînt l-a zidit şi
toate celelalte, cele văzute şi nevăzute le-a aşezat cu Cuvîntul şi cu
Duhul Său. Pe acel Cuvînt Îl credem şi noi, că este Fiul lui Dumnezeu,
Care S-a milostivit de rătăcirea noastră, S-a născut din Fecioară, a
vieţuit cu oamenii, a pătimit, a murit pentru mîntuirea noastră, a
înviat şi împreună cu El a înviat neamul omenesc. Pe Acesta Îl aşteptăm
să vină, să judece pe toţi cu dreptate şi să răsplătească fiecăruia după
vrednicie şi-L credem că este de o fiinţă cu Tatăl, împreună şezător şi
asemenea cinstit. Acestea astfel le mărturisim fără ispitire şi
încercare şi nici tu nu îndrăzni a ispiti cum sînt acestea; pentru că
acestea covîrşesc înţelegerea ta şi sînt mult mai înalte decît toată
cunoştinţa".
Apoi, tăcînd puţin, a zis: "Nu ţi se pare şi ţie a fi
acestea astfel, o! filosofule? Pentru ca să te încredinţezi de adevăr,
ia aminte la acest mic lucru, măcar că nu se cade să asemănăm firea cea
îndumnezeită şi mai presus de fiinţă, cu făptura zidită şi stricăcioasă.
Dar, de vreme ce ochii sînt mai credincioşi decît urechile şi cel care
este puţin credincios, nu crede cu înlesnire, dacă nu va vedea ceva cu
ochii cei trupeşti, pentru aceasta voiesc să vă încredinţez pe faţă cu
această cărămidă, care este alcătuită din trei.
Acestea zicînd sfîntul, a făcut semnul Sfintei Cruci
cu dreapta, avînd în stînga cărămida şi a zis: "În numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfîntului Duh". Şi îndată strîngînd cărămida, o! prea
slăvită minune! focul s-a ridicat în aer, apa s-a vărsat pe pămînt, iar
lutul a rămas în mîinile sfîntului. Cei ce vedeau s-au înspăimîntat şi
mai vîrtos filosoful, care, înspăimîntîndu-se cu sufletul, tăcea, ca şi
cum nu mai ştia să vorbească, neavînd gură s-o deschidă împotriva
cuvintelor sfîntului, în care lucra o putere dumnezeiască, încît s-au
împlinit cele scrise: "Nu stă în cuvînt împărăţia lui Dumnezeu, ci în
putere".
Apoi, filosoful a zis: "Cred că aşa sînt cele grăite
de tine". Atunci bătrînul a zis: "Vino dar şi primeşte semnul sfintei
credinţe". Iar filosoful întorcîndu-se către prietenii şi către ucenicii
săi, a zis: "Ascultaţi-mă: pînă cînd era cu mine întrebarea din
cuvinte, am adus cuvinte împotriva cuvintelor, iar cu meşteşugul iubirii
de întrebare, biruiam pe cele puse înainte. Dar de cînd, în locul
cuvintelor, a ieşit din gura acestui bătrîn puterea şi facerea minunii,
nimic nu mai pot cuvintele împotriva puterii, pentru că nu poate sta
omul împotriva lui Dumnezeu. Deci, dacă şi dintre voi cineva poate să
înţeleagă ca mine, să creadă în Hristos şi, împreună cu mine, să urmeze
acestui bătrîn, prin a cărui gură Dumnezeu a grăit".
Astfel, filosoful acela, primind credinţa
creştinească, se bucura că a fost biruit de sfîntul bătrîn spre folosul
său şi se bucurau toţi cei binecredincioşi, iar cei răucredincioşi s-au
ruşinat.
Săvîrşindu-se acel mare sobor al Sfinţilor Părinţi şi
fiind biruit şi lepădat Arie şi fiecare întorcîndu-se într-ale sale,
s-a întors şi Sfîntul Spiridon la casa sa. În acea vreme a murit Irina,
fiica lui, care înflorise cu tinereţile şi vremea vieţii sale şi-a
petrecut-o în feciorie curată, încît era vrednică de cămara cea
cerească. Atunci a venit la sfîntul o femeie plîngînd şi spunînd că a
dat fiicei lui, Irina, un odor de aur, spre păstrare; dar de vreme ce ea
a murit, a rămas odorul ascuns, neştiut de nimeni. Sfîntul Spiridon,
căutînd pretutindeni prin casa sa odorul, cel ascuns nu l-a aflat; apoi,
văzînd lacrimile şi tînguirea femeii şi fiindu-i milă de ea, a mers la
mormîntul fiicei sale, împreună cu casnicii săi şi a strigat către cea
moartă, precum odinioară Hristos lui Lazăr, zicîndu-i: "Fiică, Irino,
unde este odorul cel de aur, care ţi s-a încredinţat spre păstrare?" Iar
ea, ca dintr-un somn lung deşteptîndu-se, a răspuns: "În cutare loc al
casei (spunînd numele locului) l-am ascuns pe el". Şi iarăşi a zis către
dînsa sfîntul: "Dormi de acum, fiica mea, pînă cînd te va deştepta pe
tine Domnul tuturor, la învierea cea de obşte". Atunci s-au cuprins de
frică toţi cei ce erau acolo, minunîndu-se şi înspăimîntîndu-se de acea
minune preaslăvită, iar sfîntul, aflînd odorul în locul cel spus, l-a
dat acelei femei.
După aceasta, murind marele Constantin şi împărţind
fiilor săi împărăţia, a luat Răsăritul fiul cel mijlociu, Constantie.
Acesta, fiind în cetatea cea mare, Antiohia Siriei, a căzut într-o boală
grea, pe care nu puteau să o vindece doctorii. Deci, lăsînd împăratul
cel bolnav pe doctori, a alergat cu rugăciune către Dumnezeu, Care poate
tămădui sufletele şi trupurile şi de la El îşi cerea cu sîrguinţă
tămăduire bolii sale. Atunci a avut o vedenie: într-o noapte un înger
arătîndu-i o ceată de mulţi sfinţi episcopi, în mijlocul lor i-a arătat
doi mai aleşi, care păreau a fi celorlalţi povăţuitori şi începă-tori;
deci, aceia, îi spunea lui îngerul, sînt tămăduitorii bolii tale.
Deşteptîndu-se împăratul din somn şi gîndind la ceea
ce văzuse, nu cunoştea cine erau cei pe care-i văzuse. Căci cum putea
cunoaşte pe aceia, al căror nume şi patrie nu erau lui ştiute? Şi mai
ales cînd unul dintre ei încă nici nu era episcop şi nici nu avea să fie
episcop, dar acum se arăta a fi întru acea dregătorie. Deci a fost în
nepricepere multă vreme. Apoi, primind sfat, a adunat la sine pe
episcopii din cetăţile dimprejur şi căuta să-i cunoască pe dînşii şi pe
cei doi episcopi ce îi văzuse în vis, însă nu i-a aflat. Iarăşi a chemat
pe mai mulţi, din locuri şi mai îndepărtate, dar nici între aceia nu
i-a aflat. După aceea a trimis în toată lumea ca să se adune la dînsul
episcopii din toată stăpînirea sa.
Deci, a ajuns acea poruncă împărătească - sau mai
bine zis acea rugăminte - şi în insula Cipru, la fericitul Spiridon,
episcopul Trimitundei, căruia i s-a descoperit prin vedenie de la
Dumnezeu, toate cele despre împărat. Sculîndu-se Sfîntul Spiridon, a
mers la împărat, luînd cu sine pe ucenicul său Trifilie, cu care s-a
arătat împăratului în vedenie. Iar Trifilie, precum am zis, încă nu era
episcop. Ajungînd în Antiohia au intrat în palatele împărăteşti. Sfîntul
episcop era îmbrăcat în haine simple şi purta în mînă un toiag de finic
şi mitră pe cap, cum şi un văscior de lut atîrnat la piept, precum era
obiceiul celor ce vieţuiau în Sfînta Cetate a Ierusalimului, în care
obişnuiau a purta untdelemn din Sfînta Cruce.
Astfel, intrînd el, una din slugile cele însemnate
din palatele împărăteşti, văzîndu-l ca pe unul din cei săraci, a rîs de
dînsul şi, nelăsîndu-l să intre, l-a lovit peste obraz; iar el, fiind
fără răutate după cuvîntul Domnului i-a întors lui şi cealaltă parte.
Acela, cunoscîndu-l că este episcop şi văzîndu-şi greşeala sa, şi-a
cerut iertare cu smerenie, pe care a şi căpătat-o. Ajungînd sfîntul
înaintea împăratului, acesta pe dată l-a cunoscut, pentru că în acel
chip l-a văzut în vis. Sculîndu-se de la locul său, s-a apropiat şi s-a
închinat robului lui Dumnezeu, rugîndu-l cu lacrimi, să se roage lui
Dumnezeu pentru dînsul şi să-i vindece boala.
Sfîntul Spiridon, cum s-a atins de haina împăratului,
îndată s-a făcut sănătos şi s-a bucurat de tămăduirea sa, cîştigată
prin rugăciunile sfîntului, iar împăratul l-a cinstit foarte mult şi
toată ziua aceea s-a veselit împreună cu dînsul, făcînd ospăţ bunului
doctor. Iar Trifilie se minuna foarte mult de toată slava împărătească,
de frumuseţea palatelor şi de starea înainte a dregătorilor, cînd şedea
împăratul şi de toată rînduiala cea minunată a aurului, cum şi de
slujirea celor cu haine luminate. Iar Spiridon a zis către dînsul: "Ce
te minunezi, frate? Oare mîndria şi slava împărătească fac pe împărat
mai drept decît alţii? Oare nu moare împăratul întocmai cum moare
fiecare din săraci şi se dă îngropării? Oare nu va sta ca oricare
înaintea înfricoşatului Judecător? Pentru ce cinsteşti cele trecătoare,
ca şi cum ar fi neschimbate şi te minunezi de cele ce sînt de nimic,
cînd mai ales se cuvine a căuta pe cele ce sînt nematerialnice şi
veşnice şi a iubi slava cea cerească şi nepieritoare?"
Apoi a învăţat şi pe împărat destul, ca să-şi aducă
aminte de facerea de bine a lui Dumnezeu şi să fie bun către cei ce sînt
sub stăpînirea lui; către cei ce greşesc să fie milostiv, către cei ce
se roagă, să fie grabnic împăciuitor, bun dătător celor ce le trebuieşte
ajutor şi tuturor să le fie ca un părinte, cu bună îndurare plecîndu-se
către fiecare şi îndată întinzînd mîna. Că dacă nu împărăţeşte cineva
în acest chip, apoi se poate numi mai drept tiran, decît împărat. În
sfîrşit, l-a învăţat să ţie tare şi să păzească cele ce se cuvin
dreptei-credinţe, neprimind nimic de la potrivnicii Bisericii lui
Dumnezeu.
Vrînd împăratul să mulţumească sfîntului pentru
tămăduirea adusă prin rugăciunile lui, îi dădu mulţime de aur, dar el
n-a vrut să primească, zicînd: "Nu se cuvine, împărate, a-mi răsplăti cu
aşa urîciune, în loc de dragoste; pentru că ceea ce s-a făcut prin mine
pentru tine, dragoste este. Căci a lăsa casa şi a veni pe acest noian
al mării şi a răbda asprimea de iarnă şi de vînturi, oare aceasta nu
este dragoste? Şi pentru toate acestea, oare voi primi ca răsplată aur,
care este pricinuitor a toată răutatea şi care lesne pierde toată
dreptatea?" Astfel zicînd, sfîntul nu a vrut să primească nimic. Însă,
fiind silit de rugămintea cea multă a împăratului, a primit să ia ceva,
dar nu să ţină la dînsul, pentru că cele ce le-a primit, îndată le-a
împărţit săracilor, care le trebuiau.
Prin sfătuirea acestui sfînt, împăratul Constandie a
scutit de dări preoţii, diaconii, tot clerul şi slujitorii bisericii,
judecînd a fi lucru necuvios, ca slujitorii Împăratului Celui fără de
moarte, să dea dajdie împăratului celui muritor.
Ieşind sfîntul de la împărat şi întorcîndu-se
într-ale sale, a fost primit în casa unui oarecare iubitor de Hristos.
Acolo a venit la dînsul o femeie străină, care nu ştia să vorbească
greceşte, aducînd pe braţele sale pe fiul său mort, pe care, punîndu-l
lîngă picioarele sfîntului, plîngînd şi neştiind nimeni limba ei, numai
lacrimile adevereau că pentru fiul ei cel mort se roagă de sfînt să-l
învieze. Iar el, temîndu-se de slava deşartă, se lepăda de un lucru aşa
minunat. Însă, fiind milostiv, se biruia de amara tînguire a celei ce
plîngea şi a întrebat pe diaconul său Artemidot: "Ce să facem, frate?"
Iar acela a răspuns: "Pentru ce mă întrebi, părinte? Ce alta poţi face,
decît numai să chemi pe Hristos, dătătorul de viaţă, care de multe ori a
ascultat rugăciunile tale; că dacă pe împărat l-ai vindecat, oare vei
putea pe săraci şi nenorociţi să-i treci cu vederea?"
Arhiereul, pentru un sfat bun ca acesta, spre mai
multă milostivire s-a înduplecat, a lăcrimat şi, plecîndu-şi genunchii,
s-a rugat cu fierbinţeală lui Dumnezeu. Iar Acela, Care prin Elisei şi
prin Ilie a dăruit viaţa fiului saretencii şi fiului somanitencii, a
ascultat şi pe Spiridon şi a întors duhul de viaţă în pruncul străinei,
care, înviind îndată, a început a plînge. Maica, dacă a văzut pe fiul ei
viu, îndată, de bucuria cea peste măsură, a căzut moartă. Pentru că nu
numai durerea cea mare şi necazul inimii omoară pe om, ci uneori şi
bucuria cea peste măsură face acelaşi lucru. Deci femeia aceasta a murit
de bucurie, iar cei ce priveau spre dînsa, după bucuria cea mare pentru
învierea pruncului, îndată le-a venit întristare şi lacrimi. Atunci,
iarăşi a zis sfîntul către diacon: "Ce vom face?" Iar acela iarăşi i-a
dat sfatul cel dintîi şi sfîntul s-a întors la rugăciune, ridicîndu-şi
ochii către cer şi mintea înălţîndu-şi către Dumnezeu, se ruga Celui ce
dă morţilor viaţă şi numai cu singura Sa voie toate le preface. Apoi a
zis către ceea ce zăcea moartă pe pămînt: "Scoală-te şi stai pe
picioarele tale"; iar ea, deşteptîndu-se ca din somn s-a sculat şi şi-a
luat fiul cu mîinile sale viu. Apoi a poruncit sfîntul femeii şi celor
ce se întîmplaseră acolo, să nu spună nimănui de ceea ce au văzut şi s-a
făcut, iar diaconul Artemidot, după mutarea de veci a sfîntului, a dat
acestea spre auzul tuturor credincioşilor, neascunzînd măririle şi
puterile lui Dumnezeu ce se făcuseră prin marele plăcut al lui Dumnezeu,
Spiridon.
Întorcîndu-se sfîntul acasă, a venit la dînsul un
oarecare om, vrînd să cumpere din turma lui o sută de capre. Şi sfîntul
i-a zis să aducă mai întîi preţul cel rînduit şi apoi să ia ceea ce a
cumpărat. Dar el, dînd preţul pentru nouăzeci şi nouă de capre, a
tăinuit una, socotind că nu va cunoaşte sfîntul despre aceea, a cărui
bunătate de inimă era străină de grija cea mare a vieţii. Deci, mergînd
amîndoi în ocolul dobitoacelor, sfîntul a zis către negustor ca să ia
atîtea capre pentru cît a dat preţul. Despărţind o sută de capre, le-a
scos din ocol şi una din acelea, ca o pricepută şi roabă bună,
cunoscîndu-se că este nevîndută de stăpînul său, s-a întors degrabă şi a
alergat iarăşi în ocol. Negustorul, prinzînd-o a tras-o după dînsul;
iar capra, smulgîndu-se iarăşi, a fugit în ocol. Aşa de două şi de trei
ori se smucea din mîinile lui şi fugea în ocol, iar el o scotea cu sila
şi mai pe urmă a luat-o pe umeri şi o ducea într-ale sale. Dar capra,
zbierînd şi bătîndu-l cu coarnele peste cap, se zvîrcolea încît se mirau
toţi cîţi erau acolo. Sfîntul Spiridon, pricepînd lucrul şi nevrînd
înaintea tuturor a mustra pe negustorul cel viclean, a zis către dînsul
cu blîndeţe: "Vezi, fiule, că nu în zadar face dobitocul acesta unele ca
acestea, căci nu suferă a fi dus la casa ta. Oare n-ai oprit preţul
care se cuvenea pentru dînsa şi iată pentru aceea se smulge din mîinile
tale şi fuge la ocol?" Deci acela, ruşinîndu-se, şi-a mărturisit păcatul
şi şi-a cerut iertare. Apoi dînd preţul şi-a luat capra şi aceea mergea
acum singură după dînsul în linişte la casa aceluia ce o cumpărase pe
dînsa, întrecînd la mers pe stăpînul său cel nou.
În insula aceia era un sat care se numea Eritra,
departe de mitropolia Constandiei, nu mai mult de treizeci de stadii.
Acolo mergînd marele Spiridon pentru oarecare trebuinţă, a intrat în
biserică şi a poruncit unui diacon din cei ce erau acolo, să facă o
sfîntă rugăciune pe scurt, pentru că sfîntul se ostenise de calea cea
îndelungată, mai ales că era vremea secerişului şi era arşiţă mare. Iar
diaconul acela cu zăbavă făcea ceea ce i se poruncise şi cu dinadinsul
lungea rugăciunea, citind şi cîntînd cu mîndrie şi mărindu-se în deşert
cu glasul său.
Deci fericitul, uitîndu-se la el, deşi era bun cu
firea, îl ocărî cu asprime, zicîndu-i: "Taci!". Şi îndată i s-a legat
limba, încît nu numai glasul, ci şi vorba şi-a pierdut şi sta mut ca
unul fără limbă. Atunci li s-a făcut frică la toţi care erau acolo, apoi
s-a auzit despre aceea în tot satul şi s-au adunat toţi să vadă acea
minune, iar diaconul a căzut la picioarele sfîntului rugîndu-se în
tăcere, ca să i se dezlege limba. Se mai rugară pentru dînsul şi acei
prieteni ai lui şi rudenii, încît abia l-au îmblînzit, pentru că sfîntul
era aspru cu cei mîndri şi măreţi în deşert. Deci l-a iertat şi,
dezlegîndu-i limba, i-a dat şi graiul. Însă a lăsat oarecare semn al
cercetării, nelimpezindu-i limba cu totul, pentru că l-a lăsat cu glas
mic, zăbavnic la limbă şi poticnindu-se la vorbă, ca să nu se mai
mîndrească cu glasul său, nici să se mai mărească în deşert cu vorba sa
cea limpede.
Altădată acest dumnezeiesc bărbat, fiind în cetatea
sa, a intrat în biserică la Vecernie şi s-a întîmplat atunci că nu era
popor în acolo, decît numai slujitorii bisericeşti. Apoi a poruncit să
se aprindă făclii multe şi candele, iar el singur stătea înaintea
altarului, bucurîndu-se cu duhul. Deci cînd a strigat după obicei: "Pace
tuturor", nefiind popor ca să dea răspunsul cel obişnuit la cuvintele
zise de arhiereu, îndată s-a auzit din înălţime, strigînd: "Şi duhului
tău". Şi era glasul acela dulce şi potrivit, covîrşind toată cîntarea
omenească cea dulce. Iar diaconul care zicea ecteniile s-a speriat,
auzind la fiecare ectenie o cîntare dumnezeiască de sus, cîntînd:
"Doamne miluieşte". Glasul acela se auzea şi de cei ce erau departe de
biserică, încît alergau cu sîrguinţă la acel glas dulce şi prea minunat
şi, apropiindu-se de uşi, îndulcea mai mult urechile şi inimile lor acea
cîntare străină. După ce au intrat în biserică, n-au văzut pe nimeni,
decît numai pe arhiereu cu puţini slujitori bisericeşti; apoi acea
cîntare bisericească nu se mai auzea de nimeni şi se minunau foarte
mult.
Altădată, sfîntul stînd în biserică la cîntarea
Vecerniei, n-a ajuns untdelemn în candelă şi era să se stingă, că nu se
găsea atunci deloc untdelemn în biserică. Deci se mîhnea sfîntul de
aceasta, ca nu cumva, stingîndu-se candela, să înceteze cîntarea
Vecerniei şi să se sfîrşească pravila cea obişnuită a bisericii. Dar
Dumnezeu, Care face voia celor ce se tem de El, a făcut să izvorască în
candelă untdelemn, precum altădată în vasul văduvei, în zilele lui Ilie.
Iar slujitorii, aducînd vase le puneau dedesubt, pentru că untdelemnul
curgea din candelă şi s-au umplut acele vase cu untdelemn sfinţit, ce
era plin de darul lui Dumnezeu.
În Cipru era o cetate ce se numea Chirina; nu aceea
care este în Livia, ci alta cu acelaşi nume, la care mergea sfîntul din
Trimitunda pentru oarecare trebuinţă. Atunci mergea cu dînsul şi
Trifilie, ucenicul lui, fiind episcop în Levcusia Ciprului. Trecînd ei
muntele ce se numeşte Pentadactil şi ajungînd la un loc ce se zice
Parimna, care este frumos, cu multă verdeaţă şi cu multe fructe,
Trifilie, bucurîndu-se de acel loc, a poftit ca şi el să se facă
stăpînul unui sat din Parimna şi să-l cîştige în cuprinsul bisericii
sale. Deci cugeta la aceasta îndelung, întru inima sa.
Dar nu s-a tăinuit acel cuget al lui Trifilie
înaintea ochilor celor mai înainte-văzători ai lui Spiridon, pe care
marele părinte înţelegîndu-l cu duhul, a zis: "Pentru ce o! Trifilie,
cugeţi neîncetat cele deşarte, poftind sate şi vii, care cu adevărat nu
sînt de nici un preţ, ci numai că se văd şi cu părere atrag inima
omenească spre pofta lor? Avem avuţie în cer nefurată, avem locaş
nefăcut de mîini; pe acelea caută-le, cu acelea îndulceşte-te, mai
înainte de vreme, prin gîndirea la Dumnezeu, care nu pot să treacă de la
unul la altul, că cel ce se face odată stăpîn acelora, are moştenirea
care niciodată nu piere". Acestea auzindu-le Trifilie, mult s-a folosit
şi după aceea altă viaţă a avut, încît s-a făcut vas ales al lui
Hristos, precum odinioară Pavel şi de nenumărate daruri dumnezeieşti s-a
învrednicit. Astfel fiind foarte îmbunătăţit, marele Spiridon şi pe
alţii îi povăţuia către fapte bune, pentru că sporeau învăţăturile lui
la cei ce le primeau, iar celor ce le lepădau li se întîmpla sfîrşit
rău, precum ne va arăta cuvîntul ce ne stă înainte şi va urma.
Un corăbier locuitor în aceeaşi cetate a Trimitundei,
plutind în oarecare laturi pentru negustorie, a zăbovit acolo
douăsprezece luni. În acea vreme femeia lui, fiind o desfrînată, a
zămislit în pîntece. Întorcîndu-se negustorul la casa sa şi văzînd pe
femeie însărcinată, a cunoscut că a păcătuit şi, umplîndu-se de mînie, o
bătea nevrînd să mai vieţuiască cu dînsa şi o izgonea din casa sa.
Apoi, mergînd la arhiereul lui Dumnezeu, Spiridon, i-a spus pricina şi
cerea de la dînsul sfat folositor. Iar el, mîhnindu-se cu sufletul
pentru păcatul ei şi pentru mîhnirea cea mare a bărbatului, a chemat pe
femeie. Dar n-a întrebat-o dacă a făcut păcat, de vreme ce martor
nemincinos era însărcinarea şi rodul ce se purta într-însa, zămislit din
fărădelege; ci, i-a zis ei: "Pentru ce ai călcat credinţa bărbatului
tău şi ai adus ocară casei tale?" Iar femeia, pierzîndu-şi ruşinea, a
îndrăznit a minţi, zicînd că nu de la altcineva a zămislit, ci de la al
său bărbat. Iar cei ce auzeau, se mîniau asupra ei mai mult pentru
minciună, decît pentru desfrînare şi îi ziceau: "Douăsprezece luni n-a
fost bărbatul tău acasă şi cum zici că de la bărbatul tău ai zămislit?
Au poate rodul cel zămislit să zăbovească în pîntece douăsprezece luni
şi mai mult?" Iar ea întărea, zicînd: "Cel ce s-a zămislit în pîntece
aştepta întoarcerea tatălui său ca să vină acasă din calea cea depărtată
şi pruncul să iasă din pîntecele meu".
Acestea şi mai multe minţind şi pe toţi biruindu-i
prin cuvintele sale, a ridicat gîlceavă, ca şi cum ea ar fi fost
clevetită şi năpăstuită. Iar bărbatul cel blînd, Sfîntul Spiridon,
aducînd-o spre pocăinţă, i-a zis: "O! femeie, de vreme ce în mare păcat
ai căzut, îţi stă înainte şi pocăinţă mare, pentru că ţi-a rămas nădejde
de mîntuire; căci nu este vreun păcat care să biruiască milostivirea
lui Dumnezeu. Însă văd că prin desfrînare ai născut deznădăjduire, iar
prin deznădăjduire, neruşinare. Deci cu dreptate este ca să primeşti
vrednica răsplată după fapta ta, pătimind grabnică pedeapsă, însă
dîndu-ţi-se loc şi vreme de pocăinţă. Acestea grăim ţie de faţă că nu va
ieşi din pîntecele tău pruncul acela pînă cînd nu vei mărturisi singură
păcatul, adevărul neacoperindu-se cu minciuna, ceea ce şi orbii, precum
se zice, pot să o vadă".
Aceste cuvinte ale sfîntului, degrabă au venit la
săvîrşire. Căci, apropiindu-se vremea naşterii, au venit asupra femeii
aceleia dureri cumplite, care îi munceau pîntecele foarte rău,
ţinîndu-se pruncul în pîntece. Însă fiind cu inima împietrită, n-a voit
să-şi mărturisească păcatul său şi într-acea cumplită durere a murit,
neputînd să nască. De acest lucru înştiinţîndu-se, arhiereul lui
Dumnezeu a lăcrimat şi se căia, căci cu acest fel de pedeapsă a
judecat-o pe ea şi zicea: "Nu voi mai face judecată între oameni, dacă
cuvîntul cel zis de mine se împlineşte aşa degrabă între dînşii cu
fapta".
Iată, am spus despre femeia cea rea care a lepădat
certarea sfîntului şi n-a ascultat sfătuirea cea de folos. Se va povesti
acum şi despre o altă femeie bună.
O femeie cu numele Sofronia, cu bun obicei şi
binecredincioasă, avea un bărbat necredincios, care ţinea de credinţa
păgînească. Deci femeia aceea s-a dus degrabă la arhiereul lui Dumnezeu,
Spiridon, şi i-a spus necazul, rugîndu-l cu dinadinsul să se sîrguiască
şi să întoarcă pe bărbatul ei la sfînta credinţă. Omul acela avea
prietenie cu Sfîntul, ca vecin şi cinstea pe fericitul, iar uneori
mergeau unul la casa altuia, precum este obiceiul vecinilor.
Odată şezînd la masă Sfîntul Spiridon cu mai mulţi
vecini şi cu acel necredincios, fericitul a zis unuia din cei ce
slujeau, în auzul tuturor: "Iată, stă la porţi un vestitor trimis de
sluga care păzeşte turma mea, ca să-mi spună că, dormind el, s-au
prăpădit toate dobitoacele, rătăcindu-se prin munţi. Deci, mergînd,
spune-i robului meu ce a fost trimis, că acum le-a aflat pe toate într-o
peşteră şi nici un dobitoc din turmă n-a pierit". Deci a mers sluga
aceea şi a spus trimisului cuvintele Sfîntului Spiridon. Trecînd puţină
vreme şi încă nesculîndu-se de la masă, alt vestitor a venit de la acea
slugă, spunînd că întreaga turmă s-a aflat.
Auzind acestea acel necredincios de la masă, se mira
foarte, că Sfîntul Spiridon toate le vedea înainte pe cele de departe şi
pe cele de aproape şi părîndu-i că acesta este ca un Dumnezeu a vrut
să-i facă aceea ce cîndva licaoniţii au făcut lui Barnaba şi lui Pavel;
adică să aducă tauri şi cununi şi să-i aducă jertfă. Iar sfîntul a zis
către dînsul: "Nu sînt eu Dumnezeu, ci slugă a Lui; eu sînt pătimaş
asemenea ţie, iar dacă vezi că ştiu cele ce se lucrează departe, acestea
îmi dăruieşte Dumnezeul meu, întru care şi tu, de vei începe a crede,
vei cunoaşte care esta tăria şi puterea Lui cea atotputernică.
Atunci, iubitoarea de Hristos, Sofronia, aflînd
vreme, sfătuia pe bărbatul său cu multe cuvinte, ca să se lepede de
necurăţia păgînească, să cunoască pe Unul, adevăratul Dumnezeu, şi să
creadă întru Dînsul. Şi aşa, cu darul lui Hristos, a întors pe cel
necredincios la sfînta credinţă, l-a luminat cu Sfîntul Botez şi s-a
mîntuit bărbatul acela necredincios prin femeia sa credincioasă, precum
grăieşte Sfînta Scriptură.
Se povesteşte despre smerenia cuviosului, că fiind
atît de mare arhiereu şi făcător de minuni, nu se socotea a fi umilit
păstorind oile cele necuvîntătoare, singur ostenindu-se pentru dînsele.
Odinioară, năvălind tîlharii noaptea la ocolul dobitoacelor, au furat
cîteva din ele şi voiau să iasă. Dar Dumnezeu, iubind pe plăcutul Său şi
păzind puţina lui avere, a legat pe acei tîlhari cu legături tari şi
nevăzute, încît nu le era cu putinţă a ieşi din ocol şi astfel au fost
ţinuţi pînă dimineaţa. Făcîndu-se ziuă, a venit sfîntul la oi şi văzînd
pe tîlhari legaţi cu puterea lui Dumnezeu, avînd mîinile înapoi şi
picioarele nemişcate, i-a dezlegat cu rugăciunea. Apoi mult învăţîndu-i
pe dînşii să nu poftească ale celui străin, ci din osteneala mîinilor
lor să se hrănească, le-a dat cîte un berbec, zicînd: "Luaţi aceasta, ca
să nu fie în zadar osteneala voastră şi privegherea cea de toată
noaptea". Apoi i-a slobozit pe dînşii în pace.
Un negustor, din aceeaşi cetate se obişnuise a lua de
la sfînt aur pe datorie pentru negustorie şi, după ce se întorcea de la
negustoria sa, îi aducea ceea ce lua pe datorie şi-i poruncea sfîntul
să-l pună el singur în lada aceea din care lua. Astfel, sfîntul nu lua
seama de averea cea vremelnică, necercetînd cu tot dinadinsul dacă
acela, luînd singur aur cu binecuvîntarea lui, apoi iarăşi aducînd şi
punîndu-l înapoi de unde îl lua, i se binecuvînta negustoria lui.
Odată, robindu-se cu iubirea de aur, n-a pus în ladă
aurul pe care îl adusese şi-l tăinuia la sine, iar înaintea sfîntului a
minţit, zicînd că l-a pus. Dar în puţină vreme a sărăcit negustorul
acela, pentru că aurul cel tăinuit nu numai că nu i-a făcut nici un
cîştig, ci şi marfa care era a lui a prăpădit-o şi ca un foc în taină
i-a risipit averea lui. Deci, sărăcind negustorul acela, a venit iarăşi
la sfînt şi i-a cerut să-i dea aur pe datorie. Iar sfîntul l-a trimis în
cămara sa la ladă ca să-şi ia singur, zicînd: "Mergi şi ia, dacă ai pus
acolo ceea ce ai luat".
Acela mergînd şi negăsind aur, s-a întors la sfînt
deşert. Sfîntul i-a zis: "Cu adevărat, frate, pînă acum, afară de mîna
ta, n-a fost alta în ladă; deci, de ai fi pus atunci aurul, acum iarăşi
ai fi luat". Iar acela, umplîndu-se de ruşine, a căzut la picioarele
sfîntului, cerîndu-şi iertare. Sfîntul l-a iertat şi l-a învăţat să nu
mai poftească ale celui străin, nici să-şi încarce sufletul cu
vicleşugul şi minciuna; pentru că dobînda care se cîştigă cu nedreptate,
nu este dobîndă, ci adevărată pagubă.
Odată, s-a făcut adunare de episcopi în Alexandria,
pentru că patriarhul de acolo, chemînd pe toţi episcopii de sub
stăpînirea lui, voia cu rugăciune de obşte să sfarme toţi idolii
păgîneşti, fiind încă mulţime de idoli acolo. Deci, săvîrşindu-se multe
rugăciuni cu sîrguinţă către Dumnezeu, soborniceşte şi deosebi, au căzut
toţi idolii din toată cetatea şi din cele dimprejur, numai un idol mai
vestit a rămas întreg la locul său. Rugîndu-se mult patriarhul, cu
mîhnire pentru sfărîmarea acelui idol şi stînd el noaptea la rugăciune, i
s-a arătat o vedenie dumnezeiască, poruncindu-i să nu se întristeze
pentru nesfărîmarea idolului, ci să trimită degrabă în Cipru să cheme pe
Spiridon, episcopul Trimitundei, căci pentru el s-a lăsat idolul acela,
ca să se sfărîme cu rugăciunea lui. Patriarhul, scriind îndată
Sfîntului Spiridon, carte cu rugăminte, chemîndu-l în Alexandria şi
vestindu-i pricina chemării, a trimis degrabă pe cineva în Cipru.
Sfîntul, primind scrisoarea aceea şi citind-o, s-a suit degrabă în
corabie şi a pornit spre Alexandria.
Sosind corabia la ţărmul cel vestit al Alexandriei,
care se numeşte Neapoli, şi ieşind sfîntul din corabie, îndată s-a
sfărîmat idolul acela din Alexandria, cu multe jertfelnice, din care
pricină s-au înştiinţat oamenii de acolo despre venirea lui Spiridon;
căci cînd s-a spus patriarhului că idolul s-a sfărîmat, îndată a zis
către ceilalţi episcopi: "O! prieteni, Spiridon al Trimitundei se
apropie". Iar ei, pregătindu-se, au ieşit întru întîmpinarea lui,
primindu-l cu cinste şi s-au bucurat de venirea acestui mare făcător de
minuni la dînşii şi luminător al lumii.
Pentru acest sfînt şi mare părinte Spiridon,
istoricii bisericeşti Nichifor şi Sozomen pomenesc şi aceasta: "El era
foarte sîrguitor în păzirea rînduielii bisericeşti şi spre păstrarea
neştirbită a dumnezeieştii Scripturi, neschimbînd nici un cuvînt din
cele scrise în sfintele şi cele fără de prihană cărţi. Odată, s-a
întîmplat un lucru ca acesta: S-a făcut în Cipru adunarea episcopilor
din insula aceia, pentru unele trebuinţe bisericeşti, între care era şi
Sfîntul Spiridon şi episcopul Trifilie, cel mai sus pomenit, care era
iscusit în înţelepciunea cărţii - pentru că multă vreme în vîrsta
tinereţilor sale a petrecut la Virit, învăţînd scriptura şi
înţelepciunea; pentru aceasta l-au rugat părinţii ca să spună cuvînt de
învăţătură în biserică poporului.
Învăţînd el poporul, s-a întîmplat în biserică, a
aduce la mijloc cuvintele lui Hristos cele zise către slăbănog, care
sînt scrise la Sfîntul Evanghelist Marcu, adică: Scoală-te şi-ţi ia patul tău.
Iar Trifilie n-a zis pat, ci în loc de pat a zis culcuş, adică:
"Scoală-te şi-ţi ia culcuşul tău". Acestea auzind Sfîntul Spiridon, s-a
sculat de la locul său, nesuferind să audă schimbarea cuvintelor lui
Hristos şi a zis către Trifilie: "Au doară tu eşti mai bun decît cel ce a
zis pat, de te ruşinezi de cuvintele Lui?" Acestea zicînd, a ieşit din
biserică înaintea tuturor şi n-a făcut un rău cu acestea, deşi era prea
simplu cu învăţătura; căci pe Trifilie, care se îngîmfa cu frumuseţea
vorbirii sale, ruşinîndu-l puţin, l-a învăţat smerita înţelepciune şi
blîndeţea. Deci fericitul Spiridon era foarte cinstit de toţi, ca cel ce
era mai bătrîn cu anii, mai slăvit cu viaţa şi mai întîi cu scaunul,
cum şi făcător de minuni prea ales; pentru aceea fiecare lesne putea să
se ruşineze de faţa şi de cuvîntul lui.
Se mai spune şi despre o altă minune a Sfîntului
Spiridon. Mergînd Sfîntul Spiridon la Sfîntul Sinod cel dintîi, a toată
lumea de la Niceea şi, rămînînd la o gazdă oarecare, pizmăreţii arieni
au tăiat noaptea în taină capetele celor doi cai ai lui, pe care îi avea
cu sine la drum. Făcîndu-se ziuă şi văzînd sluga lui răutatea ce se
făcuse de eretici, a spus Sfîntului Spiridon. Iar el, nădăjduind spre
Dumnezeu, a poruncit slugii ca să pună capetele tăiate la locul lor şi
sluga, făcînd degrabă ceea ce i se poruncise, a lipit capul calului
celui alb, din greşeală, la cel negru şi al celui negru la cel alb şi
îndată au înviat caii şi au stat pe picioarele lor. Apoi a mers Sfîntul
Spiridon cu dînşii pe drumul său. Poporul se mira văzînd un lucru ca
acela, cum calul cel negru are cap alb şi calul cel alb are cap negru,
de care minune ereticii s-au ruşinat.
Atîta dar şi mila lui Dumnezeu erau peste cuviosul
acesta, încît în vremea secerişului, în arşiţa soarelui, sfîntul său cap
se arăta plin de rouă răcoroasă, ce se pogora de sus, care lucru s-a
arătat în anul cel din urmă al vieţii sale. Căci ieşind împreună cu
secerătorii la seceriş - pentru că era smerit şi lucra cu mîinile sale,
nemîndrindu-se de înălţimea dregătoriei - şi secerînd holda sa, deodată,
în ceasul cel mai cumplit al arşiţei, s-a rourat capul lui, precum
odinioară lîna lui Ghedeon; de care lucru toţi s-au minunat şi s-au
mirat. După aceasta toţi perii capului său s-au schimbat şi unii s-au
făcut galbeni, alţii negri, iar alţii albi; singur Dumnezeu ştie pentru
ce s-a făcut aceea şi ce însemna. Iar sfîntul, pipăind capul cu mîna sa
cea dreaptă, a spus celor ce erau acolo, cum că s-a apropiat vremea
despărţirii sale de trup şi-i povăţuia pe toţi la fapte bune, iar mai
vîrtos spre dragostea lui Dumnezeu şi către aproapele.
După aceasta, trecînd nu multe zile, sfîntul şi
dreptul său suflet l-a dat în mîinile Domnului său, Căruia cu adîncă
cuvioşie şi cu dreptate i-a slujit toată viaţa sa; apoi a fost îngropat
cu slavă în biserica Sfinţilor Apostoli, care este în Trimitunda, unde
s-a orînduit a se săvîrşi pomenirea lui în toţi anii, făcîndu-se multe
minuni la mormîntul său, întru slava minunatului Dumnezeu, Celui
preamărit întru toţi sfinţii Săi, a Tatălui şi a Fiului şi a Sfîntului
Duh, Căruia I se cuvine şi de la noi slavă, mulţumire, cinste şi
închinăciune în veci. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu