- Cum petreceaţi Sfânta Sărbătoare a Învierii Domnului în închisoare?
- Pentru noi, creştinii din închisoare, Patimile şi Învierea erau
momentul sublim al trăirii noastre, depăşindu-ne şi pe noi ca oameni. Ne
încadram în tradiţiile creştine pe care neamul nostru le trăia în
Săptămâna Patimilor şi de Înviere, cu singura deosebire că noi nu aveam
bucuria materială. N-aveam ouă să mâncăm, n-aveam cozonac sau alte
bunătăţi, dar trăirea şi bucuria Învierii era copleşitoare pentru noi.
Ne transpunea parcă în alte ceruri, în cu totul alte locuri, şi uitam
chiar de suferinţa noastră. Fii sigur că ceea ce încercam noi să facem
în temniţă era pregătirea sufletească pentru a întâmpina cum se cuvine
marea sărbătoare. În afară de post, îţi poţi închipui că mai era şi post
acolo unde noi posteam permanent. Exista un paradox: ştiind că noi
postim, atunci ne dădeau o mâncare mai bună. În Vinerea mare ne dădeau
friptură, cum ne dădeau altfel niciodată.
- Noi, creştinii ortodocşi, în Săptămâna Mare, ne ducem să ne spovedim,
să ne cuminecăm, participăm la slujba Învierii. Cum se petreceau atunci
lucrurile în închisoare?
- Trăiam cu gândul. Ne rugam în comun, chiar dacă gardienii ne urmăreau
pas cu pas, ba mai mult, de sărbători înăspreau regimul, în sensul că
dublau paza, vigilenţa lor era mai mare. Ei ştiau că noi trăim în
rugăciune şi ducem o altfel de viaţă. Dacă lucrai în fabrică, atunci îţi
măreau norma, te obligau la corvezi mai mari în spinare, dar
bineînţeles că nu ripostam.
- Aveaţi voie să cântaţi “Hristos a Înviat”?
- N-aveam voie! Dar îl murmuram sau, aşa încet, tot îl cântam pentru că nu ne puteau opri să cântăm.
- Care-i cea mai frumoasă sărbătoare de Paşti pe care aţi petrecut-o în închisoare ?
- În general, ai putea să mă întrebi care a fost cea mai îngrozitoare.
Trăiam bucuria, trăiam suferinţa, umilinţa Patimilor. Ştiam că e
momentul Învierii, auzind clopotele. Cea mai frumoasă înviere am
petrecut-o în lagărul de la Caracal, în 1945, la o Înviere oficiată de
100 de preoţi, în toate limbile. Au participat mii de persoane. În
curtea lagărului s-a făcut o slujbă de Înviere care într-adevăr te făcea
să evadezi din cadrul strâmt al lagărului. Îşi dădea aripi, te
transfigura.
- Vorbeaţi de cea mai nefericită experienţă. Mă gândesc că ea este legată de momentul în care eraţi închis la Piteşti.
- La Piteşti, da. Acolo a fost cel mai îngrozitor moment, pentru că s-au
săvârşit atâtea blasfemii, încât parcă a-ţi aduce aminte numai de ele e
greu.
- Puteţi să ne redaţi, atât cât se poate, din această experienţă?
- În loc de cântecele bisericeşti, trebuia să cânţi cântece în care era
batjocorit Mântuitorul. Au făcut însă şi alte ciudăţenii... Lucruri
strigătoare la cer! S-au făcut multe lucruri care nu se pot povesti. E
greu. Toată Săptămâna Mare o petreceai în astfel de blasfemii. Nu ştiu
de unde inventau atâtea lucruri urâte.
- Cine era capul acestor nelegiuiri?
- Totul a pornit de la Ţurcanu. Avea şi ajutoare, unele pe care le
zdrobise întâi în bătăi, le schingiuise, le făcuse instrumente fără
voinţă, altele, care, de bunăvoie, au trecut alături de el. Au fost şi
din ăştia.
- Cum aţi reuşit să rezistaţi acestor presiuni care nu pot fi numite decât satanice?
- Eu zic că mai mult decât atât, noi ne închipuim că suprema urâţenie e
satana. Dar, parcă, acolo, era un cazan în care iadul era prins până în
străfundurile lui.
- Vă mai puteaţi ruga?
- Cred că singurul lucru pe care nu-l puteau face era să ne citească
gândurile. Şi nu ne puteau controla când făceam crucea cu limba. Asta nu
puteau controla. Pentru că, în ultima etapă a reeducării, trebuia să te
lepezi de credinţă.
- Acesta era scopul reeducării.
- Sigur că da. Trebuia să te lepezi de Hristos. Ei, şi pentru asta, rezistenţa era acerbă. Dârză.
- Aţi simţit ajutorul lui Dumnezeu în acea perioadă?
- Nu îmi place să vorbesc, dar când erau torturile mai mari, într-un vis
mi s-a arătat Maica Domnului cu pruncul în braţe şi mi-a spus: “Lasă că
trece şi asta!”. M-a întărit, m-a fortificat şi am rezistat mai
departe.
- Care au fost resorturile luptei dumneavoastră?
- Un neam trăieşte şi prin momentele de onoare, de demnitate. Noi n-am
fost un neam laş, care să depunem armele în faţa invaziei comuniste.
Încă din 23 august 1944, s-au ridicat grupurile de rezistenţă. Ne-am
numit români şi creştini. Acţiunea noastră s-a înscris pe linia
strămoşilor noştri, a haiducilor noştri şi a tuturor acelora care au
luptat împotriva unei năvăliri.
- interviu realizat de Florin Palas (revista VEGHEA)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu