Etnicul in perspectiva gandirii moderne.
Incercarile omului modern de a se cunoaste pe sine, de a-si intelege
propriile lui forme de existenta si manifestare, coincid in buna parte
cu preocuparile lui de a surprinde etnicul in ceea ce are specific, de
a-l incadra in categoriile logicii sale si de a conferi o definitie care
sa-i exprime esenta. E epoca in care se vorbeste mai mult decat oricand
in istorie despre neam, popor si natiune. E vremea in care asistam la
atatea revendicari si lupte nationale, la afirmarea atator doctrine
nationaliste sau anti-nationaliste, la elaborarea numeroaselor tomuri
savante de sociologie si psihologie sociala, precum si la constituirea
unor stiinte particulare, cum sunt etno-istoria, etnografia si
etnologia. Se face atata caz de etnic in literatura si arta, in
mass-media si investigatia stiintifica, incat asigurarea ca acest
concept este pe deplin si fidel cunoscut nu vrea sa lase loc nici unei
indoieli. Si totusi, raman o serie de intrebari. Are gandirea moderna,
pozitivista si atomista, empirista si formalista, acces la intelegerea
unui mister al existentei, cum este etnicul? Poate fi conceput etnicul
drept o simpla categorie sociala, in afara oricaror consideratii
teologice? Se poate formula o doctrina etnica laica, care sa satisfaca
pretentiile cunoasterii unei realitati de ordin spiritual si de asa
profunzime? Acordul sau dezacordul dintre gandirea laica si logica
intima a etnicului se da in vileag prin definitiile care au incercat, si
inca mai incearca, sa redea trasatura particulara, apriat existentiala a
ideii de neam si de natiune.
"Ce este etnicul"? "Ce este neamul si natiunea"? Cu oarecare nuante
deosebitoare, intrebarile acestea privesc natura uneia si aceleiasi
realitati. Avem de-a face cu o unitate umana sui-generis,
supraindividuala si supra-empirica. Trecut, pamant, sange, lege, limba,
port, datini, credinte, virtuti, munca, asezamant, aptitudini si
indeletniciri fizice si culturale, dar si altele decat acestea, toate
laolalta sau numai unele, prinse intr-o singura sinteza, sunt privite
impreuna ca temeiuri si ca semne de recunoastere ale unitatii nationale.
In functie de aceste elemente constitutive s-au formulat, in epoca
moderna si contemporana, cele mai multe definitii ale etnicului. S-ar
putea constata chiar o evolutie, cu destul de multe zig-zaguri, in
formularea acestor definitii. Desigur, ne-ar fi foarte greu sa ne
referim la toate, chiar cand am urmari un singur fir rosu, cum ar fi
acela al principiului national. Nu de putine ori insa cu definirea
etnicului s-au ocupat tocmai cei care nu au avut un autentic spirit
etnic. Cu anumite distinctii ce s-au facut doar intre neam si popor,
intre natiune si nationalitate, etnic si etnicitate, nu s-a inaintat
prea mult. Nu mai putin s-au savarsit si greseli regretabile, cu ecouri
profunde in ordinea politica, cum este aceea a materializarii tainei
etnice, prin degradarea etnicului si coborarea lui la nivelul
biologicului. Dar sa nu anticipam. Pentru ca nu s-a facut aproape
niciodata o distinctie categorica intre ceea ce inseamna etnicul in
starea lui "naturala" de existenta cazuta si etnicul restaurat in
Hristos, s-a ajuns la confuzii grave, care au dus pana la o falsa
intelegere a valorilor etnic-crestine, fiind acestea adesea categorisite
drept "nationalism in haina spirituala". Gruparea de idei pe care o
facem in cele ce urmeaza, nu are alt scop decat acela de a identifica
diferite orientari moderne, din orizontul carora s-a abordat, intr-un
fel sau altul, problema naturii etnicului.
1. Orientarea naturalista, pozitivista si empirista.
E vorba despre distinctia pe care o inaugureaza scolastica, mai inainte
chiar de constituirea sociologiei ca stiinta pozitiva. Astfel, datorita
scolasticii, patrunde in gandirea occidentala o intelegere exterioara a
etnicului, care este mai degraba o neintelegere, daca nu este inca ceva
si mai rau, fiind in cauza o neintelegere de principiu, generalizata pe
spatii intinse. Parintele Staniloae, in "Ortodoxie si Romanism", carte
la care ne referim mai mult in acest studiu, ne demonstreaza, cu deplina
evidenta, in ce consta sursa acestei neintelegeri: in distinctia pe
care Catolicismul o face intre natura si supra-natura. "in aparenta
aceste doua notiuni ar simplifica mult problema: natiunea este naturala,
Crestinismul este supranatural, prin urmare supra-national;
Crestinismul nu poate fi in nici un caz national (dupa romano-catolici -
n.n.) caci atunci nu ar mai fi Crestinism ci paganism". Asadar,
dualismul ontologic romano-catolic inclina balanta cunoasterii etnicului
spre naturalism, iar naturalismul devine opac pentru etnic. Natura
umana nu s-ar putea in nici un fel increstina. A vorbi despre o
etnicitate a crestinului, ceea ce ar insemna si a Crestinismului, ar fi o
blasfemie. Ultimele consecinte ale acestei gandiri de origine teologica
le trage pozitivismul si empirismul, pe linie sociologica si
psihologica, prin indepartarea de orice nuanta religioasa.
a) Odata cu formarea sociologiei in Occident, etnicul, in acceptiunea sa
exterioara, devine obiect de reflexie si teren de cercetare, intrucat
apare tot mai mult drept motiv al diferitelor revendicari. In ipostaza
in care este conceput o gandire pozitivista, el se confunda cu oricare
alt fapt social. Ceea ce ar caracteriza etnicul nu ar fi altceva decat
de intr-ajutorare umana si aparare comuna. Limba si cultura, istoria si
geografia, nu ar conta prea mult la formarea unei natiuni.
Consimtamantul vietuirii laolalta a membrilor unei comunitati etnice
atarna de niste factori ce pot fi masurati si controlati, pentru ca in
esenta nu avem de-a face decat cu fenomene "naturale". A fost destul de
usor pentru pozitivism si empirism sa reduca totul la fenomen, dupa ce,
mai inainte inca, scolastica a izolat viata naturala de viata in
Dumnezeu.
In evaluarea etnicului, se gasec fata in fata doua conceptii: conceptia
rasariteana si cea apuseana. Pozitia gandirii ortodoxe este formulata de
catre parintele Staniloae in acesti termeni: "Asa cum sufletul, desi de
substanta deosebita in raport cu trupul, formeaza cu trupul un intreg,
exprima impreuna un sens si realizeaza impreuna orice act, la fel si in
viata spirituala a omului se intalnesc intr-o unitate misterioasa harul
dumnezeiesc cu actele sufletesti si trupesti, exprimand si realizand
impreuna viata deplina a naturii omenesti". Pentru naturalism, etnicul
nu are decat o valoare de accident efemer. Astfel, natiunea apare sub
imaginea unei masini sociale, in sensul in care masina insasi este o
creatie rationala, un artificiu, intrucat este "facuta" printr-o
interventie exterioara. Caracteristic acestei masini este automatismul,
eteronomia si pasivitatea. Stapanita de ideea pozitivista de fenomene,
gandirea apuseana pierde intuitia vietii, impreuna cu sansa de a
patrunde in tainele existentei. Repetand cuvinte precum "comunitate",
"iubire", "atasament", etc, considera ca se refera la esente. In fond,
insa, cuvintele acestea devin "altele" in interiorul lor. Nu exprima
decat umbra palida realitatii profunde de care nu se pot apropia.
b) Acelasi naturalism apusean, ce-si are originea in scolastica, poate
fi aflat si pe taram psihologic, afirmandu-se de cele mai multe ori ca
atomism spiritual si intelectual modern. Pentru Parintele Staniloae, in
cartea amintita, in cauza nu e altceva decat tot cunoscuta distinctie
dintre natura si supra-natura. Subiectul uman, caruia in ordinea vietii
religioase i se infuza harul din afara, datorita raportului de
exterioritate dintre omenesc si divin, este dezbracat de toata
individualitatea lui concreta, "redus la rolul unui simplu agent fizic
pentru manipularea virtutilor infuzate". Pe aceasta linie, apoi, in
psihologie s-a mers pana acolo incat s-a ajuns, prin eliminarea
factorului supranatural devenit inutil, sa fie amenintat principiul
individualitatii insusi. Privit in structura lui ontologica, individul
nu mai apare ca o realitate, ci ca o simpla succesiune de stari si
senzatii, de fapte si comportamente. Avand ca punct de plecare o
oarecare lege a asociatiei starilor sufletesti, incercarea psihologiei
moderne de a identifica esenta etnicului aluneca si ea deasupra
realului. Etnicul nu poate fi decat ceva foarte abstract, un general
fabricat de logica asocierii, o "realitate" conventionala. Conceptiile
privitoare la etnic, ce au aparut mai ales pe taramul filosofeii
culturii, de inspiratie freudista si pavlovista, osciland intre
spiritual si biologic, s-au indreptat in speta spre explorarea
subconstientului. Individual sau colectiv, social sau cultural,
geografic sau istoric, subconstientul nu este o notiune care sa poata
defini etnicul. Conceptul de stil, formulat de catre Lucian Blaga la un
inalt nivel al reflexiei filosofice, se intreaba Parintele Staniloae,
scapa oare rigorilor impuse de determinismul geografic? In cazul ca nu
scapa, etnicul nu se poate bucura propriu-zis de o spiritualitate.
2. Orientarea idealista, axiologica si voluntarista.
Dificultatile pe care le-a intampinat naturalismul, devenit cu timpul
pozitivism si empirism, in definirea etnicului, au indreptat gandirea
moderna spre alte tinuturi si spre alte zari. "Omul - ne va spune E.
Renan - nu este sclav nici al rasei, nici al limbii, nici al religiei,
nici al cursurilor de fluvii, nici al directiei muntilor. O mare
agregatie de oameni, sanatoasa ca spirit si calda ca inima, creeaza o
constiinta morala care se numeste natiune". Si tot Renan, a carui
cugetare a avut o mare inraurire in modelarea constiintei
contemporanilor sai, a mai spus si urmatoarele: "Doua lucruri care la
urma nu simt decat unul, constituie acest suflet, acest principiu
spiritual: Unul este stapanirea in comun a vinei bogate mosteniri de
amintiri; celalalt este consimtamantul actual, dorinta de a trai
impreuna, vointa de a continua volorificarea mostenirii care a fost
primita neimpartita. ... Natiunea, ca si individul, este capatul unui
lung trecut de silinte si jertfe si devotamente ... A fi avut glorii
comune in trecut, o vointa comuna in prezent, a fi facut fapte mari
impreuna, a voi sa mai faci inca, iata conditiile esentiale spre a fi un
popor". Cu aceste idei ar fi de acord si Parintele Staniloae. In sensul
acesta se intreaba ce este nationalismul. "El este constiinta ca
apartii cutarui grup etnic, iubirea respectivului grup si activarea
acestei iubiri in slujba binelui lui". Dar de data aceasta, natiunea si
nationalismul ar fi tot una; pastrarea unei mosteniri de amintiri
comune, dorinta de vietuire comuna, pe temeiul acestei amintiri, cu
intentia, desigur, a unei impreune-lucrari viitoare. Pentru Renan, insa,
mostenirea de amintiri comune nu inseamna altceva decat o suma de
valori ce se pastreaza si chiar sporesc in existenta unui neam. In acest
fel, natiunea insasi s-ar defini printr-un mod axiologic de existenta.
Prin urmare, nu ar fi decat unitatea pe care o creeaza schimbul
continuturilor de constiinta intre membrii unui anumit grup social. Am
avea de-a face, asadar, cu o solidaritate de grup, care dupa Renan, ar
fi afirmata mereu ca un "plebicist" de fiecare clipa.
Orientarea idealista, mergand in directia evaluarii unui fapt moral,
care in nici un caz nu poate fi omis, aduce cu sine avantajul de a putea
defini natiunea drept "un suflet", un principiu spiritual". Si totusi,
ramane in continuare sa ne intrebam: reprezinta oare o fiinta etnica
autentica, ceea ce presupune o comunitate reala, dotata cu o existenta
proprie, de sine statatoare, raspunzatoare de un destin, o simpla suma
de indivizi animati de sentimentul unei descendente comune? A reduce
etnicul la faptul unui "consimtamant" actual si la "vointa" de a
continua in viitor viata neamului pe unul si acelasi drum ce s-a dovedit
a fi prielnic in trecut, nu inseamna oare a saraci aceasta realitate de
un alt belsug de viata care, de asemenea, ii defineste sufletul, prin
inradacinarea intr-un anumit pamant si intr-o anumita ordine divina?
Orientarea idealista, la care ne-am referit, cedeaza usor locul unei
alte orientari ,mai realiste, de care se va ocupa si Parintele Staniloae
intr-un studiu intitulat "Legea neamului".
3. Orientarea realista, organicista si spiritualista.
La intelegerea natiunii ca un organism viu s-a ajuns pe mai multe cai.
Dintre acestea, vina mai laterala ar fi aceea care priveste etnicul
intr-o legatura mai deosebita cu rasa. Desigur, e vorba despre o
tendinta ce isi are izvorul in pozitivismul gandirii moderne, careia i
se adauga un anumit spirit imperialist, din domeniul practic. Reducerea
etnicului la rasa este o coborare, o materializare a tainei etnice. Cand
misterul etnicului e suprimat de catre materializarea rasiala, unitatea
pe care el o mai reprezinta devine, in esenta, fara sens si fara
valoare, mai precis, devine in mod inevitabil un idol. Numai asa s-a
putut concepe un etnic si un nationalism fara Dumnezeu, iar uneori chiar
impotriva lui Dumnezeu. In cartea Parintelui Staniloae "Ortodoxie si
Romanism" se face dovada ferma a adevarului ca numai religia, iar de
data aceasta prin religie intelegand Ortodoxia, este in masura sa
confere etnicului suprema lui spiritualizare, scutindu-1 de atatea
devieri prapastioase si de atatea excese patologice.
Viata umana, in intregul ei, se desfasoara in timp si poarta pecetea
unei finalitati. De fapt, continuitatii in timp ii corespunde o
integrare activa in spatiu. Orientarea realista, din afara
interpretarilor biologiste-reductioniste, considera natiunea ca o
structurare umana organica, cu o dubla oranduire, in timp si in spatiu,
ce se descopera ca atare printr-o activitate creatoare, punand in
evidenta finalitate si sens, continut si valoare, forme si tendinte
specifice unui adevarat organism. In felul acesta, definirea ei se face
cu mai multe elemente, cuprinzand pe toti aceia care au o origine
comuna, sunt de acelasi neam si au trait din mosi-stramosi pe acelasi
pamant. La Parintele Staniloae aflam sensul in care aceste elemente
dobandesc printr-o transfigurare launtrica o valorificare deplina, dupa
cum se si structureaza intr-o armonie proprie finalitatii lor. Caci
toate atarna de o lege careia ii spune "legea neamului". Mai presus de
orice, legea aceasta normeaza relatiile intre membrii comunitatii
respective, afinitatile dintre ei si pamantul pe care locuiesc.
In ce priveste etnicul prin care se mentine si se afirma o comunitate de
viata, este de remarcat adevarul ca el nu este natura, ci spirit; mai
precis, o natura rezidita in Hristos; nu este numai masa care are lipsa
de conducere, ci si "purtatorul anumitor puteri ale inceputului, puteri
vesnice, puteri nu numai reproductive, ci si productive". Ceea ce leaga
pe fiii unei natiuni si ii face catene ale istoriei, ceea ce ii
determina sa persiste in zbuciumul veacului si in mijlocul nevoilor
vietii naturale, nu este instinctul, ci o lege a vietii spirituale, care
impreuna cuvantul cu fapta. Nasterea si durata popoarelor nu este
instinct intunecat si nazuinta oarba, ci vedere spirituala si modelare
constienta. "Un neam nu se mentine prin fortele instinctuale, precizeaza
Parintele Staniloae, prin subconstient, prin natura. El este o
realitate spirituala, voluntara in primul rand si se mentine prin
pazirea unei ordini morale. Nu sangele produce etosul unui neam si nu el
asigura acest etos... Imoralitatea poate patrunde in viata unui neam
chiar cand sangele s-a pastrat acelasi". Voia lui Dumnezeu in viata unui
neam este o lege severa care ii impune o randuiala precisa.
La randul sau, pamantul ca parte componenta a fiintei unui neam nu este
pentru acesta numai o necesitate fizica exterioara, ci, in primul rand, o
realitate de profunde determinari spirituale. "Pamantul se
spiritualizeaza, se incarca de sensuri si continuturi sufletesti abia
prin lege". "Aceasta arata ca nu pamantul pe care locuieste un neam i-a
dat legea de viata, ci invers, cand si-a insusit o astfel de lege s-a
statornicit pe pamantul unde 1-a surprins acel moment". Asadar, etnicul
este un intreg format dintr-o comunitate inradacinata intr-un pamant, nu
mai putin insa si intr-o transcendenta, respectiv in Dumnezeu.
"Comunitatea, transcendenta divina si pamantul propriu sunt partile
organice ale neamului". Daca doua dintre acestea, comunitatea si
pamantul, sunt in mod curent recunoscute ca atare, transcendenta divina
insa e recunoscuta mai putin.
4. Perspectiva transcendenta.
In primele decenii ale veacului nostru, filosoful Fr. Paulsen, schimband
denumirea de "etnic" cu cea de "patrie", formuleaza o serie de
intrebari prin care deschide o noua perspectiva in intelegerea
subiectului nostru. Astfel se intreaba: "Ce este patria, careia i te
consacri pe tine insuti, puterea si viata ta? Este oare totalitatea
indivizilor pe care ii intalnesti? Sunt oamenii cu care te pun in
contact realitatile zilnice, cu care iti pui la cale treburile sau ai
de-a face in slujba pe care o ocupi? Desigur ca nu; pe langa cei mai
multi dintre ei treci nepasator si pe multi te necajesti. Unde este dar
acest popor? Este in inima mamei tale, este in limba pe care ai
invatat-o de la ea, este in cantecele care te cuprind pana in adancul
sufeltului, este in privirea coplului tau, este in credinta unui
prieten, in iubirea unei femei, este in amintirea mortilor tai, in
chipul marilor barbati al caror caracter te-a inaltat, ale caror idei
te-au imbogatit, el insusi este un chip pe care ti l-ai plasmuit tu, o
fiinta ideala ale carui trasaturi le-ai scos si le-ai imbinat din ce in
ce mai scump, mai bun si mai vrednic de cinste. Si acum zici, lasand la o
parte toate celelalte: acesta este poporul meu, asa este el cu
adevarat, in aceasta se manifesta fiinta lui adevarata - si nu este inca
totul, caci bogatii nesfarsite si nesfarsite adancimi imi raman
tainuite". Se intrezareste in aceste randuri un efort ce se depune in
vederea depasirii unui univers al valorilor individuale, precum si
invederea sesizarii etnicului ca ceva profund esential, ontologic si
aristocrat. In datele fluide ale existentei, ar vrea sa ne spuna acest
autor, pot fi identificate niste noduri divine, punti de legatura
ontologica, si chiar interventii ale transcendentei divine, fara sa le
numeasca. In conceptia noastra ortodoxa, insa, acestea din urma apar in
deplina evidenta.
S-a afirmat mai inainte ca patria - nemul, etnicul - reprezinta o
inchipuire ideala alcatuita din ceea ce "am intalnit mai scump, mai bun
si mai vrednic de cinste", in trecutul nostru, dar si in mijlocul
nostru. Nu putem insa ramane la atat. Patria este o icoana proprie
fiecarei natiuni. In acest sens fiecare natiune si-o faureste din
realizarile proprii, ca si din aspiratiile sale, asezat fiind pe un
anumit pamant. Astfel, icoanele ce si le fauresc diferitele neamuri sunt
mai degraba simboluri si vocatii decat oarecari preinchipuiri
privitoare la ele insele, existand la modul ontologic si real, mai mult
decat la cel axiologic. Ce rezulta de aici? Ne intrebam impreuna cu
Parintele Staniloae. Toate natiunile, precum toate persoanele umane, isi
au modelele lor eterne in Dumnezeu, "modelele care nu sunt niste idei
statice, ci forte care lucreaza la alcatuirea chipurilor lor in lume
creata, punand la contributie si puterile imanente ale lumii".
Constiinta nationala, care se afirma printr-o forta de atractie a
modelului ei, devine ea insasi dovada transcendentei divine la care ne
referim. Normele ei au autoritate divina si trebuie sa fie implinite.
ETNICITATEA SI AFIRMAREA EI PRIN LEGEA NEAMULUI
1. Etnicitatea ca dimensiune a existentei umane.
Transcendenta divina confera neamului un model ideal. Cand conditiile
existentei umane, istorice si geografice, ajung in mod providential la
punctul prevazut sa apara un nou neam pe pamant, acesta apare atat ca un
rezultat al factorilor imanenti din istorie, cat si ca un efect al
modelului-forta din transcendenta. Ceea ce Parintele Staniloae spune
despre om, in general, se poate spune si despre neam, in special.
"Fiecare om (citeste "neam" - n.n.) vine cu o schema originala
apriorica, determinata numai in parte de trecut, si in cadrul careia are
sa-si manifeste libertatea creatoare, umpland-o cu un continut sau
altul. Ipostasul fiecarui om (neam) vine de la Dumnezeu, dar vine
strabatand prin mediul unui trecut acumulat in parintii pamantesti, si
acest drum se integreaza in actul constituirii sale dupa imaginea ce o
are in ceruri". Calitatea nationala, ceea ce noi numim etnicitate,
atarna de acesti doi factori: unul imanent (care de fapt este un grup de
factori) si altul transcendent. Etnicitatea se afirma printr-un singur
act, natural-dumnezeiesc, intru totul simultan.
Cu referire la etnicitate ca dimensiune umana, vom putea constata ca ea
nu este o facultate in plus a omului, nu este un organ oarecare, nu este
o simtire mai deosebita, nu este un adaus accidental pe langa umanul
pur. "Calitatea nationala este insusi umanul intr-o anumita forma a
lui". "Ea este gandirea, iubirea, bucuria, tristetea, actiunea,
constiinta purtand o anumita dispozitie, o anumita vibratie, un anumit
iz comun unei grupe de oameni si neintalnit la celelalte grupe ... intre
national si uman nu este nici un antagonism. Dimpotriva, cu cat iti
adancesti simtirile umane, cu atat te adancesti mai mult in miezul
calitatii tale nationale". Luat fiecare om in parte, etnicitatea face
parte din destinul fiintial al lui, dupa cum se cuprinde si in
determinantele lui eterne. Cu ea se naste si cu ea moare, cu ea traieste
si tot cu ea se infatiseaza inaintea Dreptului Judecator. Nimeni nu-si
poate schimba etnicitatea, tocmai pentru ca face una cu ea.
2. Etnicitatea privita din unghiul de vedere al factorului transcendent.
Modelul ceresc al unui neam este modelul sau concret, precizat ca atare
istoriceste in timp si in spatiu. Dupa cuprinsul lor, neamurile apar ca
fiind eterne in Dumnezeu. "Sub raport religios - afirma mitropolitul
Nicolae Balan - natiunile se talmacesc ca tot atatea idei ale lui
Dumnezeu, realizat, in evolutia creatoare a istoriei. Prin urmare,
natiunea, pentru noi, nu este un accident trecator, nu este ceva ce
astazi exista, iar maine poate sa dispara ca o umbra, ci este o
realitate care se incadreaza in planurile vesnice ale ratiunii
dumnezeiesti". Inainte de aparitia sa in imanenta, un neam nu exista
decat prin modelul sau, care ii pregateste terenul pentru lansarea in
istorie. In etnogeneza, mai intai, isi dezvaluie toate determinantele,
inclusiv cele pe care le primeste prin mijlocirea trecutului apropiat
sau mai indepartat. Datorita unei puteri ce i se confera din partea
modelului sau, neamul continua sa-si exercite virtutile in toate
transformarile vietii istorice si peste toate piedicile ce se ivesc
inaintea lui. Venind de la Dumnezeu si avand un ideal care reflecta
modelul divin, el isi afla o patrie, care este "partea lui de cer", dupa
cum primeste diferite misiuni care ii precizeaza si ii contureaza
destinul.
Felul in care e conceputa ideea ca transcendenta divina ii confera
neamului un model, in functie de care este privita etnicitatea, poate
aduce cu sine o primejdie. Este vorba despre caderea in ispita
monismului panteist, care bantuie de la romantism incoace. Legatura
dintre Absolutul divin si creatie, respectiv dintre Dumnezeu si neam,
este inteleasa in orientarea romantica ca o lume ideala, intermediara,
cu existenta proprie, datorita careia universul vazut nu este decat o
rasfrangere a celui ideal. Acest platonism romantic, sustinut adesea
chiar de catre unii ganditori crestini, cu neputinta insa de impacat cu
adevarata conceptie crestina privind creatia "ex nihilo" constituie,
fara indoiala, o reala primejdie. Lumea de fata este privita, in
intregul ei, in acest orizont platonician, drept un exil, iar trupul o
inchisoare a sufletului. Etnicul, la randul sau, nu ar fi decat un efect
al caderii. Cu alte cuvinte, nu i s-ar putea recunoaste nici o valoare
cu care sa innobileze lumea aceasta, aducand in ea un spor de bine.
In viziunea ortodoxa, etnicul si etnicitatea apar intr-o alta lumina. Ca
faptura a lui Dumnezeu, neamul poarta chipul Logosului divin care este
mai mult decat un simplu model divin. Dar acest lucru inseamna, in
primul rand, sa facem o distinctie. Ratiunile divine din sanul Sfintei
Treimi, care sunt in acelasi timp modele eterne, dar si energii
dumnezeiesti necreate, nu sunt ele insele fiinta lui Dumnezeu; ele sunt
chiar despartite de aceasta fiinta prin vointa divina. In acest fel,
ratiunile preexistente lucrurilor, la care ne referim, purtate de catre
Logosul divin, a doua Persoana din Treime, nu determina prin simpla lor
existenta aparitia fapturii, respectiv a fiintei create. Ca atare, pe de
o parte, se exclude orice interpretare panteista, iar, pe de alta
parte, nu se poate vorbi nici despre o realitate autonoma intre Dumnezeu
si fapturi. Lumea fiind o creatie autentica, ratiunile divine, ce stau
la baza realizarii ei, primesc "o forma" numai prin interventia
Sfantului Duh in desfasurarea procesului ce are loc. E important de luat
in seama adevarul ca, in actul creatiei, Sfantul Duh impartaseste
fapturii chipul Fiului, a carui stralucire este El insusi. Aceasta
"forma" sau frumusete este o notiune ce exprima unitatea dintre viata
creaturii si imaginea divina a Logosului ce se oglindeste in ea. Din
punct de vedere religios, "forma" este principiul ideal al existentei
unui lucru, ceea ce inseamna ca fiinta (faptura) ce poarta chipul
Logosului are, prin Sfantul Duh, propria sa sursa de lumina, care este
frumusetea sa si care ii justifica rolul in creatie. In ce priveste
neamul (etnicul), aceasta forma ideala a sa este etnicitatea.
3. Degradarea etnicului prin cadere.
Pentru a preveni o eroare in interpretarea degradarii etnicului se
cuvine, mai intai, sa spunem ca diversificarea omenirii in natiuni in
nici un caz nu poate fi o urmare a caderii in pacat. Acest lucru ar
insemna o deviere de la drumul pe care vrea Dumnezeu sa se dezvolte
omenirea. Pacatul este de alt ordin decat unitatea sau diversitatea. In
situatia de fata, pacatul inseamna desfigurarea etnicitatii, coruperea
integritatii originare a acesteia. Nu etnicul propriu-zis se prezinta
adesea ca ceva trunchiat si viciat, lipsit de inaltime si curatie in
vibratie si simtire, ci etnicul denaturat. Sovinismul, rasismul si
xenofobia, cu tot cortegiul lor de triste devieri, sunt formele
denaturate ale etnicismului. In tot cursul istoriei, omenirea a avut
de-a face cu astfel de desfigurari si stalciri ale etnicitatii. Nu mai
putin, cosmopolitismul si "internationalismul", alte tipuri ale
manifestarii umane viciate se arata si ele ca niste iesiri din
comunitatea de iubire a neamului, pe care acestea il tradeaza,
neglijandu-1 si renegandu-1, tot printr-o perversiune, cu sens insa
contrar. Devierile etnicitatii sunt cu atat mai grave cu cat, in vremea
noastra, caderea are loc de la etnicul restaurat in Hristos. Spatiul
restrans al acestei prezentari nu ne permite sa aratam in ce consta
aceasta restaurare a etnicului prin moartea si invierea Mantuitorului,
ca si prin venirea in lume a Sfantului Duh, pentru a putea sa observam
si inaltimea de la care se produce caderea. Caderea din etnicitatea
primordiala are o intreita infatisare: caderea din transcendenta
propriu-zisa, care inseamna o desprindere din izvorul vietii; cadere din
oranduirile dumnezeiesti de conservare a lumii si cadere din spatiul
originar sau paradisul dintai.
a) Dependenta noastra de Dumnezeu consta, in perspectiva etnicitatii cu
care suntem inzestrati, in fidelitatea fata de chipul lui Dumnezeu din
noi, imprimat nu doar in constitutia noastra ca ins, ci in faptura
noastra ca neam. In acest chip este ascuns elanul spre asemanarea omului
cu Dumnezeu, iar in asemanare rodirea acestui dar, la care ia parte
omul prin constiinta si libertate. Dumnezeu este supremul subiect care
ne revendica, intrucat toate darurile existentei le-am primit de la El,
prin chipul care 1-a imprimat in noi. Revendicarea divina priveste,
insa, lucrarea noastra in favorul comunitatii si prin mijlocirea naturii
pusa actual in slujba ei. Surparea temeliei existentei unui neam
porneste totdeauna de la slabirea credintei in Dumnezeu. Decaderea
neamului este una cu pierderea raspunderilor fata de comunitate, in urma
deteriorarii caracterului religios al tuturor normelor de viata cate ii
oranduiesc destinul.
b) Slabirea temeiurilor divine ale existentei, in lipsa recunoasterii
unei autoritati divine, este tot una cu atenuarea unei raspunderi
efective fata de soarta neamului. Natiunea se transforma astfel intr-o
masa de indivizi, "unitate"' care si-a pierdut cheagul interior. Nimic
nu o face sa se incadreze in oranduirile dumnezeiesti de conservare a
lumii. Ajungand intr-o simpla stare de supravietuire, in afara ordinii
morale, ea nu se mai mentine in existenta decat prin masuri
administrative. Orice fel de forte exterioare care ii sunt ostile, pot
face ca realitatea ei istorica si faptica sa se pulverizeze si sa se
topeasca, daca nu intervine o redresare spirituala de innoire launtrica
prin credinta.
c) In al treilea rand, slabirea puterii de inradacinare intr-un pamant,
care este in acelasi timp trupul neamului si fereastra prin care acesta
stravede pe Dumnezeu, este efectul caderii sau al pacatului. Statornicia
in spatiu este o descoperire a statorniciei adanci a fiintei etnice in
straturile ultime ale existentei. Pierderea viziunii sacramentale a
lumii vazute aduce cu sine de fapt pierderea unui dar al starii
primordiale. Decaderea in acest caz se produce atat prin barbarie, cat
si prin civilizatia de stil modern.
4. Afirmarea etnicitatii prin legea morala.
Factorul imanent, ca si cel transcendent, care definesc si conditioneaza
fiinta unui neam, sustinandu-i iiniile directoare ale vietii, se
inseriaza intr-o anume ordine si se constituie ca o lege a existentei
sale. "Legea neamului" este o notiune care priveste numai acele norme
morale pe care oamenii pamantului le respecta in comportamentul lor, in
conformitate cu structura lor interioara, in asa fel incat ei devin, in
manifestarea lor in afara, ceea ce sunt de fapt in esenta lor. Pentru
acesti oameni, legea neamului este de nedespartit nu numai de constiinta
lor, ci si de fiinta lor. Numeroasele incercari facute in curgerea
vremii, in istoria poporului român, bunaoara, de a desparti fiinta
neamului de legea ei, care este structura sa spirtiuala, modul ei
crestin-ortodox de a fi, sau izbit de puterea uneia si aceleiasi
constiinte, pentru care legea in sine nu poate fi separata de intruparea
ei faptica. E adevarat, insa, si aceea ca legea la care ne referim nu
este doar asa-zisa "lege morala naturala", apartinatoare starii umane
primordiale, in sanul careia a aparut pacatul. Aceasta este "legea
veche". Din momentul in care binele se rupe de fiinta, nici un fel de
norma nu mai poate sustine unitatea etnicitatii. In Hristos, respectiv
in legea lui Hristos, legatura cu Dumnezeu se reia din nou, harul divin
triumfa asupra rupturii introducand binele existent in interiorul firii.
Dezradacinand raul si pacatul, legea noua elibereaza omul din jugul
"legii vechi". In acest fel, etnicitatea dobandeste o noua stralucire.
Fara deschiderea acestei noi perspective, dupa cum am mai spus, prea
multe taine ale etnicului romanesc ne raman necunoscute.
Legea neamului, de a carei autoritate atarna indeobste orice popor
crestin, are menirea sa descopere toata maretia si toata frumusetea
etnicitatii reinnoite in Hristos. Primirea acestei lumini in constiinta
nu-i conduce pe fiii unui neam doar la contemplare, ci ii
"predestineaza" la implinire, asigurandu-le totodata deplina libertate
in realizarea marilor idealuri la care sunt chemati.
Pr. Prof. Dr. Ilie MOLDOVAN
Pr. Prof. Dr. Ilie MOLDOVAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu