Experţii ruşi care studiază cutiile negre ale aeronavei prezidenţiale poloneze prăbuşite sâmbătă lângă Smolensk, în vestul Rusiei, cred că la originea accidentului se află o greşeală umană. Avionul nu avea probleme tehnice. Peste 800 de specialişti participă la anchetarea tragicului incident aviatic. Este pusă sub semnul întrebării decizia piloţilor de a ateriza în condiţii meteo dificile.
Experţii ruşi şi polonezi au început să studieze împreună cutiile negre, găsite sâmbătă seara, ale avionului prezidenţial polonez, prăbuşit în dimineaţa aceleiaşi zile în apropiere de Smolensk, în vestul Rusiei, la ora 9.50 (ora României). În accident au murit 97 de oameni. Delegaţia poloneză, formată din 88 de persoane, urma să ajungă la Katin, pentru comemorarea celor 22.000 de ofiţeri polonezi ucişi în 1940 din ordinul lui Stalin.
Preşedintele polonez, Lech Kaczynski, soţia acestuia, Maria Kaczynska, dar şi numeroşi reprezentanţi ai elitei social-politice din Polonia, printre care guvernatorul Băncii Centrale şi şeful Statului Major al armatei, şi-au găsit sfârşitul în catastrofa aeriană, care ridică în continuare multe semne de întrebare. Una dintre primele concluzii ale specialiştilor este că avionul prăbuşit nu avea probleme tehnice.
Ultimele minute
Conform informaţiilor venite de la Ministerul pentru Situaţii de Urgenţă şi Aviaţia Militară Rusă, aeronava prezidenţială, un Tupolev-154, care urma să aterizeze pe aerodromul militar Severnîi (aflat în apropiere de Smolensk), a fost avertizat, când se afla la 50 de kilometri de aeroport, în legătură cu vizibilitatea redusă (sub 500 de metri) şi condiţiile meteo nefavorabile. Mai mult, când avionul survola Belarusul, i-au fost transmise date referitoare la condiţiile proaste de aterizare de la Smolensk.
Piloţii polonezi au decis să continue zborul, luând o hotărâre la aşa-numita „înălţime de decizie", a declarat pentru Interfax un reprezentant al autorităţilor aeronautice belaruse, sub protecţia anonimatului. Avionului Tupolev-154 i s-au oferit, ca variante, aterizarea pe aeroportul din Minsk ori pe cel din Moscova. Tragedia de la Smolensk s-a petrecut după patru tentative de aterizare nereuşite.
Avertizări neascultate
Pentru ca o aterizare să se poată face în condiţii de siguranţă, plafonul de nori nu trebuie să fie mai jos de 60 de metri, iar vizibilitatea minimă să fie de 600 de metri, au declarat în exclusivitate pentru „Adevărul" mai mulţi piloţi români. Condiţiile meteo nu erau îndeplinite la Smolensk în momentul producerii tragediei.
Marta, fiica lui Lech Kaczynski, lângă sicriul tatălui său
Când aeronava se afla la circa 1,5 kilometri distanţă de pistă, controlorii de trafic au avertizat-o că se află sub traiectoria de aterizare şi i-au cerut să se redreseze şi să se îndrepte către un alt aeroport. „Când avionul s-a apropiat, controlorii au observat că piloţii măreau viteza de coborâre şi începuseră să reducă din altitudine mai rapid decât ar fi fost normal", a explicat adjunctul comandantului forţelor aeriene ruse, Alexandr Alioşin.
Comenzile date de controlorii de zbor ruşi au fost ignorate de echipajul polonez, astfel că, peste câteva secunde, avionul a atins un pom izolat, înalt de opt metri, în contextul în care aparatul ar fi trebuit să se afle la o înălţime de cel puţin 60 de metri.
Walesa are dubii
„Pilotul este posibil să fi acţionat la indicaţiile cuiva" a afirmat, ieri, la Gdansk, fostul preşedinte polonez Lech Walesa. El a spus că piloţii care fac parte din detaşamentul ce zboară cu demnitarii polonezi sunt profesionişti cu cea mai înaltă calificare şi că „este puţin probabil să fi putut lua de sine stătător decizia de a face încercare după încercare să aterizeze în condiţii de ceaţă", susţine el. Aceste afirmaţii nu fac decât să alimenteze teoriile conspiraţiei care abundă deja pe bloguri, referitoare la o posibilă implicare a ruşilor în tragedia aviatică.
Mărturii cutremurătoare
„S-a auzit o explozie, un vuiet şi apoi nimic. Linişte. Nu a trebuit să văd pentru a realiza ce s-a întâmplat", a relatat un martor ocular. Declaraţiile sale au fost completate de povestirile unor copii care au ajuns primii la locul tragediei.
„Mergeam şi auzeam deasupra avionul. Zbura ceva mai jos decât de obicei. Apoi, dintr-odată, a coborât, pentru a reapărea câteva momente mai târziu. Coada a atins apoi copacii şi a început să se aplece într-o parte", au mai povestit aceştia.
„Aripa avionului a atins din nou copacii şi firele de înaltă tensiune. Avionul a rămas însă în aer, dar a lovit şi mai mulţi copaci şi a ajuns să se prăbuşească pe partea cealaltă a drumului", a mai spus unul dintre copii pentru postul de televiziune Russia Today.
Potrivit unui alt martor al accidentului, una dintre aripi s-a desprins când avionul a atins pentru prima oară copacii. După ce aparatul s-a prăbuşit şi a luat foc, rămăşiţe au fost găsite şi la mai mult de un kilometru distanţă. La faţa locului însă, imagini terifiante i-au şocat pe micuţi. „Părţi din avion erau răspândite peste tot şi era mult sânge. Totul era dezmembrat, atât avionul, cât şi cei de le bord", au mai povestit aceştia.
Putin, la locul prăbuşirii
Premierul rus Vladimir Putin şi omologul său polonez Donald Tusk au depus flori, ieri, în locul unde aeronava prezidenţială poloneză s-a prăbuşit. O ceremonie în onoarea preşedintelui polonez Lech Kaczynski a avut loc ieri la prânz pe aeroportul din Smolensk.
Trupul neînsufleţit, din nou acasă
Ieri după-amiază, avionul care transporta trupul neînsufleţit al liderului polonez a aterizat pe aeroportul militar din Varşovia. Familia preşedintelui decedat, în special fiica şi fratele geamăn, Jaroslaw, precum şi înalţi demnitari au fost prezenţi la aeroport. Sicriul a fost apoi expus publicului în aşa fel încât „oamenii să-i poată aduce un omagiu individual", a declarat un oficial din cadrul Preşedinţiei.
Reculegere în Polonia
Două minute de reculegere au fost respectate ieri la prânz (13.00 ora României) pe tot teritoriul Poloniei, după moartea tragică a preşedintelui polonez Lech Kaczynski, a soţiei acestuia şi a înalţilor demnitari în accidentul de avion din Rusia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu