In fiecare Ajun al Craciunului, parintele Ioan Larion, staretul Manastirii Sihastria Raraului, se inchide in chilia sa si se roaga timp mai indelungat. 24 decembrie e ziua in care s-a nascut ieroschimonahul Daniil Tudor, cel mai iubit dintre duhovnicii sai.
Ziua mortii nu se va sti niciodata. Locul mortii, o groapa comuna, anonima, undeva prin codrii Aiudului, in apropierea celei mai crunte inchisori comuniste… Evocarea anilor de staretie la Rarau (1954-1958) a acestui mare duhovnic, carturar si martir crestin, capata astazi valoare de document.
Pasirea in Rai
“Eu am intrat ca frate la Manastirea Chiril (din partea de miazazi a Raraului) pe cand aveam 24 de ani, dupa ce am terminat liceul, armata si scoala de aviatie. Ieroschimonahul Daniil Tudor m-a imbracat rasofor, el m-a inaltat in prima treapta a calugariei. Sunt singurul ramas in viata dintre toti cei care l-au cunoscut in anii cat a stat la Rarau, iar acesti trei ani au fost, fara exagerare, cei mai fericiti ani din viata mea. De altfel, ei parca nici nu-s facuti din zile si nopti, din saptamani si luni, parca-s facuti numai din clipe, din clipe alese, de mare traire duhovniceasca, petrecute in preajma acestui om pe care eu il socot un sfant. Imi amintesc, de pilda, dimineata in care am pasit intaia oara pe poarta manastirii, nestiutor in cele bisericesti, tinand in mana o valijoara ostaseasca din lemn, si dupa cativa pasi am ramas asa, incremenit, naucit de cele pe care le vedeam. In curtea aceea se simtea un neinchipuit duh de pace! Un duh de pace, da, o randuiala sfanta, statornicita de carmuitorul obstii. Vedeam calugari tineri, de 16-17 ani, cu metaniile in mana, tacuti si senini precum sfintii; cand se intalneau doi frati prin curtea manastirii, se inchinau unul in fata celuilalt de fiecare data, de fiecare data isi ziceau <
Portret de sfant
Cand l-am cunoscut eu, parintele Daniil avea peste 60 de ani si, chiar daca avea, asa, ca mine, barba alba, parul alb, era un barbat foarte frumos, puternic ca un flacau de douazeci de ani, roscovan la fata, cu fruntea mereu ridicata, ochii caprui si sticlosi, niste ochi care scanteiau parca de-o severitate nerostita. Cand se uita la tine, te simteai mic si pacatos. Auzisem ca avea o cultura de savant in multe domenii – de la filosofie, pictura si teologie pana la cele mai riguroase stiinte -, ca jos, in lume, avea ca prieteni doar ministri, generali, scriitori, profesori universitari si, deseori, toti acestia se temeau sa deschida gura in fata lui, caci era un partener foarte incomod de discutii, care te eclipsa cu stiinta lui, un om aprig, necrutator cu diletantii, cu cei neinformati, dar si cu cei care nu-i impartaseau parerile. Aici insa, in manastire, devenea cu totul alt om. Inca de cand l-am vazut prima data, parca o voce mi-a soptit asa, la ureche, ca am in fata un om ceresc. Va marturisesc ca adesea, privindu-l, imi venea sa ma aplec sa sarut urma pe care piciorul lui o lasa pe pamant. Parca plutea printre noi, tacut si interiorizat, nu era deloc vorbaret si taios, ca in cercurile lui de intelectuali. Traia retras, era un monah asa-zis <
Binecuvantare pentru fragi
Iar cand intra in biserica, pur si simplu se schimba atmosfera. Va spun, de multe ori il vedeam pasind in pridvor si deodata simteam cum aerul dinauntru se incalzeste. Cantand din altar, glasul lui ne tinea de frig, de foame si de sete. Era un aprig postitor si rugator, un staret care tinea cu strasnicie adevaratele randuieli ale unei chinovii ortodoxe. De pilda, noi, fratii, trebuia sa cerem binecuvantare ca sa putem manca fragi de pe munte, iar in duminici, chiar daca mancam fragi sau zmeura prin paduri, n-aveam voie sa aducem nici o bobita in manastire, ca sa nu facem ispita. Stiam ca parintele Daniil a stat trei ani de zile sihastru la Rapa Coroiului, undeva pe langa Manastirea Sihastria Neamtului, pastrand juramantul tacerii, mancand numai o data-n saptamana ciuperci crude. Aici, pe Rarau, manca de doua ori in saptamana, doar sambata si duminica. Atat! Cinci zile pe saptamana nu manca, se ruga neincetat, tinea toate slujbele si predica dupa fiecare slujba. Mai mult, la ceasurile mesei venea de fiecare data in trapeza, ne privea pe noi cum mancam, chiar daca el nu lua nici o faramitura. Inainte de fiecare masa, un frate citea din Cartea Sfanta sau o anumita rugaciune, apoi cu totii mancam in tacere, iar la sfarsit el ne explica, facea comentarii impreuna cu toata obstea pe marginea celor citite. Vorba ii era blanda dar hotarata, in fata noastra nu rostea o vorba mai mult decat se cuvenea. Impulsiv era doar cu cei de afara, cu ateii, cu cei care voiau sa-i tulbure viata inchinata lui Hristos. Tin minte ca odata, in manastire au venit cativa delegati ai Comitetului Central al P.C.R., erau oameni de stiinta, experti in filosofie, sociologie, in materialism dialectic, trimisi special sa-l “converteasca” pe staretul nostru. Doua ore au stat in chilia lui si au vorbit. Dupa doua ore, au inceput sa se auda strigatele nervoase ale staretului si noi credeam cu totii ca gata, o sa-l aresteze. Dupa inca o ora, ieseau savantii. Se duceau in biserica, faceau matanii, se inchinau la icoana Maicii Domnului, o sarutau si ieseau facand cruce. Iar cand ajungeau la clopotnita se mai intorceau o data si-si mai faceau cruce, de doua-trei ori…
Juramantul calcat
Despre sine, staretul vorbea foarte putin, si asta numai atunci cand experientele sale de viata ne-ar fi putut fi de folos noua, calugarilor. De pilda, atunci cand ne invata cum trebuie sa ne rugam si ce inseamna Rugaciunea Inimii, amintea adesea despre puternica lui experienta mistica pe care a trait-o la muntele Athos, acolo unde viata i se schimbase pe de-a-ntregul. Ascultam cu totii inmarmuriti prin cate a putut sa treaca acest om care fusese bogat, putred de bogat, avusese sute de hectare de pamant si doua blocuri uriase in centrul Bucurestiului, care fusese marinar si pilot de performanta, care se desfatase cu toate placerile lumesti, mare cuceritor de femei, casatorit de trei ori, gazetar zeflemist, amator de petreceri selecte, de calatorii costisitoare prin intreaga lume, care citise biblioteci intregi, care trecuse, asadar, prin toate experientele posibile ale lumii <
Miracolul de fiecare zi
Va inchipuiti deci cum era la Manastirea Chiril, ce manastire era asta, care avea intre zidurile ei aceste doua nepretuite comori: icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului si omul ceresc numit Daniil Tudor. Fiecare din fratii manastirii a fost partas la minunile savarsite de staretul nostru prin rugaciune la icoana sfanta. Se intamplau minuni tari, dar cu care aproape ne obisnuisem, fiindca nu exista rugaciune adevarata care sa nu se implineasca. Tin minte, de pilda, ca odata nu aveam in manastire ce sa mancam. Nimic, nici macar faina. Dupa doua saptamani, staretul ne spune: <
Mergeam spre biserica, era usa inchisa si el ne-a scris pe o bucata de hartie: <
BOGDAN LUPESCU
CASETA BIOGRAFICA
De la Alexandru Teodorescu la Daniil Tudor
- Parintele Daniil Tudor, pe numele sau adevarat Alexandru Teodorescu, se naste in seara zilei de 24 decembrie 1896, la Bucuresti. – Intre anii 1916-1921 lupta pe front, in Primul Razboi Mondial, avand gradul de sublocotenent. Apoi revine in Bucuresti pentru a-si continua studiile universitare de pictura la Academia de Arte Frumoase. – In anul 1925 intra in publicistica, cu numele de Sandu Tudor, la revista “Gandirea” a lui Nichifor Crainic, cultivand traditionalismul ortodox in literatura. – In anul 1927 scrie celebrul sau poem religios, “Acatistul Sfantului Dimitrie Basarabov”, aprobat de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane. – In 1928 obtine licenta in filosofie. – In 1930 intemeiaza un ziar propriu, “Floarea de Foc”, o revista de avangarda in care scriitori de stanga, precum Alexandru Sahia, Ion Calugaru sau Eugen Ionescu, isi alatura numele de cele ale lui Mircea Vulcanescu, Constantin Noica sau Emil Cioran. – Intre 1933-1938 editeaza cotidianul “Credinta”, tot cu orientare de stanga, avandu-i alaturi pe Zaharia Stancu, Cicerone Theodorescu, Eugen Jebeleanu si altii. – In 1939 este concentrat, trimis pe front, in al Doilea Razboi Mondial, cu gradul de locotenent si demobilizat in anul 1944, cand revine la Bucuresti. – In 1945 intra ca frate la Manastirea Antim, restaurand acest asezamant monahal ca si multe altele din Capitala. La 2 septembrie 1948 este tuns in monahism, cu numele de Agaton Tudor. – Intre anii 1945-1950 initiaza si conduce vestita miscare spirituala “Rugul Aprins”, numita si “Grupul de la Antim”, o organizatie considerata anticomunista, care reunea mari clerici si intelectuali ai vremii: parintii Benedict Ghius, Dumitru Staniloae, Sofian Boghiu, Andrei Scrima, Arsenie Papacioc, Petroniu Tanase, Antonie Plamadeala, Adrian Fageteanu si altii. – La 23 februarie e transferat la schitul Crasna-Gorj, unde e hirotonit preot de catre Mitropolitul Firmilian al Craiovei. De aici e arestat in 1950 si condamnat la 2 ani inchisoare, pentru “delicte” (inchipuite) din timpul razboiului. – La 9 februarie 1952, ieromonahul Agaton se aseaza la Sihastria Neamtului, unde imbraca schima cea mare si devine ieroschimonah, schimbandu-si numele in Daniil Tudor. – La 16 noiembrie 1952 se inchinoviaza la Manastirea Slatina, iar de aici se retrage staret la Schitul Rarau (1954-1958), consacrandu-se rugaciunii, meditatiei si literaturii. – In noaptea de 13/14 iunie 1958 a fost arestat si trimis la Tribunalul Militar Bucuresti, intr-un lot de 16 intelectuali care alcatuisera nucleul grupului “Rugul Aprins”. E condamnat la 25 de ani de inchisoare. A murit in temnita Aiudului, in urma unor torturi cumplite. A murit demn, asemeni unui mucenic al lui Hristos.
B.L.
ACATIST AL PARINTELUI DANIIL
RăspundețiȘtergerehttp://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2011/11/acatistul-preacuviosului-parinte-al_17.html