13.12.10

Ion Cristoiu despre absurditatea sancţiunii CNA: “Dacă i se ia un interviu lui ben Laden, trebuie să intre prin telefon Obama?”

Cine a urmărit măcar o dată emisiunea Eugeniei Vodă de la TVR a putut constata că “Profesioniştii” are un format în care este valorificată experienţa unui singur invitat. Una din emisiunile de cultură în care atât profesionalismul moderatorului, cât şi al invitaţior au servit drept model de “aşa da”, a fost considerată de CNA, în urma afirmaţilor pe care Ion Crisoiu le-a făcut despre Corneliu Zelea Codreanu, drept exemplu de “aşa nu”, deoarece Eugenia Vodă n-a asigurat “pluralitatea” opiniilor. Drept urmare s-a lăsat cu “somaţie publică” din partea CNA.

Decizia CNA: „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TVR 1, cu somaţie publică, întrucât, în cadrul emisiunii „Profesioniştii”, din 13 noiembrie 2010, în care a fost abordat un subiect controversat, nu a fost asigurată pluralitatea ideilor şi a punctelor de vedere, fiind încălcate principiile echilibrului şi imparţialităţii informaţiilor şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prevăzute de legislaţia din domeniul audiovizualului”. CNA consideră incriminatorii secvenţele din emisiune în care Ion Crisoiu îşi exprima îndoiala că va finaliza vreodată cartea despre Corneliu Zelea Codreanu, deşi a muncit la ea mai bine de doi ani.

În exclusivitate pentru adevarul.ro, Ion Cristoiu a ţinut să explice de ce contestă decizia CNA şi de ce aceasta i se pare absurdă.

“Decizia CNA mi se pare aberantă din mai multe puncte de vedere. E vorba de un personaj istoric controversat, iar eu mi-am exprimat un punct de vedere. Aberaţia deciziei CNA constă în obligativitatea realizatoarei de a asigura pluralitatea de opinii. Nu înţeleg cum putea fi prezent şi altcineva în cadrul unui interviu.

În plus, decizia deschide drumul unui lung şir de absurdităţi. Vor mai apărea interviuri pe teme istorice sau de astronomie, să zicem. Toate aceste chestiuni sunt controversate. Sunt mai multe puncte de vedere. Asta înseamnă că televiziunile, în general, pentru că decizia nu se referă numai la postul pubic, trebuie să aducă zece specialişti?

Nu ştiu cine ar fi trebuit să intervină în emisiunea „Profesioniştii”, pentru că nu aveam de unde să ştim, nici eu şi nici realizatoarea interviului, că în legătură cu Zelea Codreanu mai sunt şi alte puncte de vedere.

Eu ştiu foarte bine ce înseamnă o afrimaţie antisemită, discriminatorie şi nu m-am referit în niciun moment la atitudinea lui Corneliu Zelea Codreanu faţă de evreii din România. Am vorbit despre o anumită componentă a personalităţii lui. Dacă am spus că nu a fost un politician corupt nu înseamnă că eram de acord, eu sau autoarea interviului, cu declaraţiile lui despre evreii din România. Sunt un om responsabil.

E o premieră. Dreptul la replică în materie de controverse istorice. Introducem o cenzură într-o problemă de istorie. Mi se pare extrem de primejdios. Să ni se dea măcar un decret al lui Traian Băsescu, al CNA, în care să ni se spună: „Nu e voie să vă referiţi la personajul X”. Şi atunci măcar ştim.
Mi se pare un grav atentat la libertatea de expresie. Şi dacă i se ia un interviu lui Osama bin Laden nu cred că trebuie să intre imediat prin telefon Bush sau Obama, să spună „Nu are dreptate Osama bin Laden în legătură cu America”.

Înainte de emisiune nu am stabilit nimic cu realizatoarea. A fost o discuţie liberă, ea a înregistrat şi a păstrat anumite puncte de vedere. Am vorbit cu Eugenia Vodă după decizia CNA şi este foarte uimită. Ea n-a făcut nicio greşeală. Era absolut normal să avem acea discuţie, deoarece în destinul meu intră şi preocuparea pentru Corneliu Zelea Codreanu, nici măcar pentru mişcarea legionară. M-a întrebat, m-a contrazis în unele puncte de vedere. Nu putea să scrie pe burtieră „Nu suntem de acord cu ce declară interlocutorul”. Am înţeles că sunt nişte liste semnate de intelectuali români, care se revoltă faţă de ce am spus. Pentru mine, disproporţia dintre fapt şi tărăboi e un mister mai mare decât cel al teroriştilor de la Revoluţie.

Semnal: NapocaNews

Vezi:Cristoiu si Voda, condamnati pentru delict de opinie. Cine sunt agentii Politiei Gandirii care au dictat CNA, transformat in Ministerul Adevarului. Istoricul sigilarii capacului pe cosciugul libertatii de exprimare si al presei din Romania

Un comentariu:

  1. Daca eram eu dl Ion Cristoiu, scoteam cartea aia despre romantismul Capitanului pâna-n Craciun, in mai multe exemplare decât a lui Cartianu despre sfârsitul Ceausestilor, valorificând astfel extraordinarul tsunami publicitar format.
    Iar daca eram eu dna Eugenia Voda il intrerupeam pe profesionist daca nu cumva ideea bestsellerului nu i-a venit când au vrut sa-i execute silit casa pe procese de calomnie, intâi dna Adamesteanu de la GDS, apoi dl Mititelu din CNA + Alianta Civica:
    http://www.jurnalul.ro/special/special/ion-cristoiu-risca-sa-ramana-fara-casa-print-117045.html

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails