Viitorul copiilor noştrii, viitorul civilizaţiilor este dictat de
poveştile pe care le aud şi de eroii lângă care cresc. Spartacus, eroul
trac, gladiatorul imperiului roman în filmul cu acelaşi nume din
versiunea lui Stanley Kubric, în interpretarea lui Kirk Douglas a fost
eroul copilăriei mele. Fiecare copil voia să fie Spartacus. Sigur, el
este un pic demodat astăzi pentru că nu mai reprezintă valorile şi
directivele cerute de societatea în care trăim. Douglas spunea într-un
interviu că pentru a fi uşor de asimilat filmul şi acceptat eroul, a
fost necesar ca povestea să fie cioplită şi structurată în jurul
infrastructurii societăţii de azi, azi însemnând timpul realizării
filmului, anii '60. Eroul trebuia construit să apere valorile trasate de
societatea şi vremurile războiului rece - patriotism, naţionalism,
dragostea de familie, de casă, de pământ, libertatea cuvântului, a
dreptului de a alege etc. Trebuiau sădite aceste valori în conştiinţa
tineretului pentru asigurarea unei Americi eterne.
Anul acesta,
după şaizeci de ani de atunci, societatea şi ideologia americană este
altfel. Am văzut trei versiuni ale „Albei ca Zăpada" realizate de
Hollywood în ciuda faptului că sunt deja pe piaţă, mii de versiuni a
poveştii Fraţilor Grim. Analizându-le, poţi să-ţi dai seama de scopul
viclean care se ascunde în spatele lor. Dacă sistemul în care trăieşti
vrea să te manipuleze şi să te pregătească în scopul serviciului
ideologic urmărit de ei, atunci povestea sau filmul este cea mai bună
formă de educare în masă. Ca să poată fi înţeleasă şi atractivă, noua
versiune este construită pe calapodul noii orânduiri. Dacă orânduirea
vrea să-şi asigure longevitatea, atunci ea foloseşte povestea în scopul
spălării creierului redirecţionând-o. Ca să-i schimbe percepţia
psihologică şi s-o redirecţioneze, atunci ei o împănează cu lovituri în
direcţia ţintei. Dacă până acum, în poveste, Hollywood-ul a folosit
elementele de bunătate, dragoste pentru cel slab, generozitate, dăruire,
promovarea păcii şi a respectului reciproc, grija de familie şi ţară,
apărarea adevărului şi a justiţiei, azi observăm cum Hollywood-ul prin
ultima realizare „Alba ca Zăpada şi Războinicul Vânător", ne invită la o
nouă atitudine şi schimbare psihologică, în special îi educă pe cei
mici să privească viaţa prin alţi ochelari, să o vadă într-o nouă
haină şi să abordeze o nouă formă de manifestare şi de rezolvare a
problemelor din societate: rupere de aproapele, agresivitate, militarism
şi eliminare ca fiind singurile soluţii spre success şi fericire.
Renunţarea la bunătate şi angajare a unei violenţe mai mari şi mai
deştepte în învingerea violenţei, deci ochi pentru ochi sau mai bine zis
întregul cap pentru un ochi şi chiar întreaga familie. Ce declară
America după septembrie, unsprezece? Că pentru unul de-al lor trebuie să
moară doisprezece şi sigur această cifră fiind mare nu se mai ţine cont
de numărătoare şi nu-i mai poţi opri nici la milioane, tot aşa cum nu
l-a mai putut opri nimeni pe Gingis Han când a năvălit asupra Asiei şi
Europei pârjolindu-le. În Hollywood nici măcar frumuseţea naturală nu a
rămas neatinsă. Că frumosul nu mai e dat de Dumnezeu ci e dat de
directivele ideologiei,
de sistem, de „marele manipulator". Am ajuns complet debusolaţi şi
deprivaţi de propriile noastre simţăminte, de propria noastră putere de a
observa şi aprecia valorile logic naturale şi crestine. Actriţa, mama
malefic-regină (CharlizeTheron) este mai frumoasă ca Alba ca Zăpada,
(Christen Stewart) în realitate. Frumuseţea îţi este condiţionată,
dictată. Frumos este ce spune organizaţia nu ce alegi tu prin simţire,
prin recunoaştere ci prin ochire ca pe o respectare a unui regulament
(Azi e la modă nasul mare?).
Joe Roth şi Sam Mercer sunt
producătorii acestei realizări spectaculare, acestei viziuni. Dar este
oare viziunea lor numai? Sau este şi contribuţia celor care au finanţat
filmul. În această industrie, azi nu e mare diferenţă, dacă privim
înăuntrul ei prin ochii jurnalistului şi scriitorului David L. Robb,
între ea şi P.C.R.-ul lui Ceauşescu. Pentagonul ca şi Ceauşescu dictează
conţinutul filmelor de azi în America. David L. Robb nominalizat de
trei ori pentru Premiul Pulitzer scrie în cartea sa intitulată
„Operatiunea Hollywood" (Cum Pentagonul conturează şi cenzurează
scenariile de film), că toate filmele sunt filtrate de Pentagon şi
aceştia le sprijină cu finanţare şi idei pe cele care le urmează
politica, le dă acces realizatorilor la tehnica militară din dotare a
forţelor militare americane, cam tot aşa cum îi dădea Ceauşescu armata
românului Sergiu Nicolaescu. Toate aceste înlesniri în ciuda faptului că
ei încalcă primul amendament din Constituţia americană privind
libertatea în vorbire. Toţi au dreptul să se exprime în mod egal şi asta
înseamnă că dacă dai unora accesul la armata americană şi altora nu,
asta înseamnă ca pe unii îi opreşti în a se exprima pe ecran cu aceleaşi
facilităţi - nu ai dreptul la informaţie, nu ai dreptul să informezi.
Imaginea de pe ecran e informaţie. Sigur că nimeni nu-şi poate permite
să închirieze forţele militare americane pentru filmări şi atunci toţi
ar avea dreptul în mod egal să le folosească, însă nu e aşa. Deci se
face discriminare încălcându-se astfel constituţia, scrie David. Ţinta
Pentagonului sunt cei tineri, soldaţii de mâine care trebuie stimulaţi
să iubească armata şi serviciul militar, industria de război şi lupta
pentru a învinge, premierea necruţătorilor şi slăvirea eroilor. Nu sunt
acceptate şi sprijinite filme care oglindesc ororile războiului,
distrugeri şi crima de război, morţi, viol şi actul indisciplinar,
militarul depravat, alcolic sau sub influienţa drogurilor, inuman,
dezordonat etc. Filmele trebuie să-i arate mai eroi decât sunt ei,
făcând doar fapte bune şi în serviciul naţiunii, transformând populaţia
lumii prin filmele lor, într-o masă de războinici, iar seara în jurul
focului, cam ca pe timpurile invaziei hoardelor lui Gingis Han spunând
poveşti cu eroi care extermină şi jefuiesc familii şi ţări tăind fără
milă copii, mame şi bunici. Asta-i direcţia în care mergem? Acesta-I
viitorul?
Noroc că mai suntem din acei care mai credem în
inocenţă, sinceritate, în pace, compasiune şi în frumosul cuminte, în
cărţi cu Feţi Frumoşi şi Cosânzene care fac bine şi se bucură de
frumuseţea munţilor şi a florilor, de cântecul mamelor şi doina
bunicilor, de zâmbetul copiilor şi al celor care cred în poezie şi în
cântecul de leagăn. Toate acestea stau ascunse în cenuşa secolului
nostru gata să mocnească, să sară să ne apere. O vorbă românească spune:
Vorba dulce mult aduce. Şi ce poate fi mai dulce decât o poezie pentru
copii:
Ancuţa - Ţi-am
spus eu oare/ Că sunt o fetiţă mare?/ Fiindcă merg la grădiniţă,/ Ţopa,
ţopa pe străduţă.// Căţelul meu Neghiniţă/ Vrea şi el la grădiniţă,/
Ţanţoş ţine coada sus/ Doar ţţ are de spus.// Miţurică miţurică/ O
lăţoasă de pisică/ Mieuna ţâşnind drăguţă/ „Eu mă ţin de voi, Ancuţă".//
Zâna - Într-o
zi de raze plină,/ Am zărit în grădină,/ Zăbovind pe o zambilă/ O zână
cât o albină.// Ea zburase prin văzduh,/ Obosită de zăduh./ Părul cu
zulufi de soare/ Scânteia din zare-n zare.// Gura roz, o zmeurea/ Ochii
verzi de peruzea./ Bluza ca o fină pânză/ Era doar o verde frunză,//
Aripile de zorele/ Cu zefir zimţat pe ele,/ Zvelte, ca un Zeppelin/
Zumzăiau uşor şi lin.// - Zână dragă, hai în zbor/ Să zorim către
izvor,/ Să zburdăm, prin stropii mii/ Zvăpăiaţi şi zglobii.// Zâmbind,
zâna pe furiş/ Se-azvântă în zmeuriş/ Şi de-acolo în zig-zag,/ Zbrr,
zvâcni în vârf de fag.//
Furnica - Întâlnii
lâng-o urzică/ O furnică-aşa de mică,/ Transpirată şi zorită,/ Cu
cămaşa prăfuită.// Mai încolo, pe cărare,/ În a vântului suflare,/ Zeci
şi sute de furnici/ Ca adevăraţi voinici// Cărau sacii câte doi,/ Hrană
pentru muşuroi,/ Iarna dac-o fi geroasă/ Să aibă de toate-n casă.//[1]
Scriam odată că, dacă o să fim vreodată învadaţi de „Alieni", eu o să-i
întâmpin cu o doină, iarăşi zic că: dacă vom fi invadaţi de
Hollywoodieni eu am să-i întâmpin cu o poezie pentru copii.
În cele ce urmează, redau câteva comentarii primite pe parcurs, la textul prezentat mai sus:
„Umanismul
trăieşte atâta timp cât fiecare dintre noi mai păstrăm în suflet un
strop al inocenţei de copil, iar literatura pentru copii sădeşte
frumosul în devenirea lor şi nu perverteşte, schimonoseşte caracterele
în formare şi le transformă în roboţi de gheaţă."[2]
„Omul
s-a pierdut când a uitat să delimiteze democraţia cu libertinajul
ş.a.m.d. Nu e de mirare că toţi s-au superficializat, uitându-şi
rădăcinile. Şi cu atât mai mult că mass media promovează mahalagismul,
scandalul şi minciuna."[3]
„Frumos
şi... realist. Aş adăuga doar că din totdeauna Hollywood-ul, ca şi alte
centre cinematografice au fost folosite în aceleaşi scopuri, nu numai
de către Ceauşescu şi regimul său. Diferenţa este că ceilalţi o fac
într-un mod mult mai talentat, dar şi mult mai periculos pentru că este
mai atrăgător şi mai credibil. Filmele cu conţinut comunist clar, erau
atât de slab realizate, că toată lumea se prindea ce şi cum şi se distra
pe seama lor. Celelalte sunt bine ţesute şi greu de decelat de către
marele public. Şi pe mine mă interesează un subiect similar, cum este
folosită cinematografia în schimbarea mentalului colectiv. Dacă te uiţi
la filmele româneşti premiate naţional/internaţional după '90, sunt
aproape numai cele care respectă o anumită politică impusă românilor.
Subiectele despre români trebuie alese în aşa fel încât să reiasă cât
suntem de slabi, de răi, de degradaţi şi aşa mai departe. Nu lipseşte
nici corectitudinea politică, că nu se poate altfel. Ţin minte când au
aparut primele filme de după '90, numai cu subiecte sordide, lumea era
revoltată şi unul dintre cineaşti şi dintre critici motiva alegerea prin
faptul că artiştii se uită la ce e marginalizat şi aşa mai departe.
Problema e că din acea marginalizare au facut un «drapel de luptă» şi
totul apare degradant despre România, cu intesităţi diferite. Mai rar
filme diferite... Referitor la această Alba ca Zăpada, eu nu am văzut
filmul, dar am văzut reclama şi parte din filmul celălalt, făcut de
britanici. Uită-te şi vei vedea povestea Albei ca Zăpada, că aşa se şi
numeşte filmul, poveste transplantată într-o lume... multiculturală, dar
în variantă „soft". Am folosit în mod intenţionat acest anglicism."[4]
Iar
eu ce să mai zic?! Am început să folosesc metafora năravului comunist
mai bine decât - şi împotriva - capitaliştilor care m-au antrenat s-o
văd. Nu zic asta doar în ideea că ei abia au aşteptat să moară
comuniştii ca să le ia năravul şi să-l şi altoiască, ci faptul că îmi
sare-n ochi Spartacus!
Grafica - Ion Măldărescu
--------------------------------------------------------------[1]Poezii din volumul „Raze de suflet pentru Sara" de Vasilica Grigoraş.
[2] CDS România
[3] HAC Iraq
[4] CM Canada
Ben Todică
Revista ART-EMIS
http://www.art-emis.ro/analize/1029-armele-culturale.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu