Iubiţi credincioşi,
Sfînta şi dumnezeiasca Evanghelie de azi ne arată datoria de a
ierta pe cei ce ne greşesc. Domnul nostru Iisus Hristos, ne învaţă că
toată Legea şi proorocii, se reazemă pe două porunci, adică să iubim pe
Dumnezeu şi pe aproapele nostru (Matei 22, 37-40). Mila este una din
faptele bune care izvorăşte din dragoste, după mărturia Sfîntului
Apostol Pavel, care zice: Dragostea se milostiveşte (I Corinteni 13, 4).
Cine nu are milă de fratele său este semn că acela nu are dragoste şi
petrece în întunericul urii de fraţi (I Ioan 2, 9-11; 4, 20).
Dragostea lui Dumnezeu către noi se aseamănă cu dragostea
părinţilor pentru fiii lor (Deuteronom 1, 37-45; Isaia 49, 15; 66, 13).
Precum un tată şi o mamă bună îşi iubesc pe fiii lor şi, ori de cîte ori
ar greşi ei, dacă se întorc şi cer iertare, îi iartă şi îi mîngîie, aşa
este şi dragostea lui Dumnezeu spre noi, care sîntem fiii Săi (Ioan 1,
12) şi aşa ni se cuvine să fim cu dragostea şi cu mila faţă de cei ce ne
greşesc nouă. Mîntuitorul nostru Iisus Hristos, fiind pironit pe cruce,
S-a rugat pentru cei ce L-au răstignit spunînd: Părinte, iartă-le lor
că nu ştiu ce fac (Luca 23, 34).
Toate faptele bune de le va avea cineva, dacă nu are dragoste, nu
are nimic (I Corinteni 13, 1-2). Fiul lui Dumnezeu venind în lume, din
nemărginita Sa bunătate, cu dragoste şi milă pentru noi (Efeseni 3,
18-19), a desfiinţat deosebirea între vrăjmaşi şi prieteni şi ne-a dat
poruncă să iubim pe vrăjmaşii noştri, să binecuvîntăm pe cei ce ne
blestemă, să ne rugăm pentru binele celor ce ne vatămă şi ne prigonesc
şi să facem bine celor ce ne urăsc (Matei 5, 44). După mărturia acestei
învăţături nu avem voie să urîm pe nimeni, ci pe toţi cei ce ne greşesc
să-i iubim şi să le iertăm greşelile, chiar dacă ne-ar face cel mai mare
rău.
Să ne aducem aminte că Dumnezeu din a Sa nemărginită bunătate
plouă peste cei drepţi şi peste cei nedrepţi, şi răsare soarele Său
peste cei buni şi peste cei răi (Matei 5, 45). De aceea sîntem şi noi
datori a face bine tuturor şi a ierta greşelile celor ce ne greşesc
(Matei 6, 12; I Tesaloniceni 5, 15), purtînd neputinţele altora
(Galateni 6, 2; Efeseni 4, 2). Aşa ne îndeamnă şi Sfîntul Apostol Pavel,
zicînd: Fiţi buni între voi şi milostivi iertînd unul altuia, precum şi
Domnul v-a iertat vouă, în Hristos (Efeseni 4, 32). În alt loc zice:
Îngăduiţi-vă unul pe altul, iertînd unul altuia; iar dacă cineva are
vreo plîngere împotriva cuiva, după cum Hristos v-a iertat vouă,
aşişderea iertaţi şi voi (Coloseni 3, 13).
Aşadar, fraţii mei, aducîndu-ne aminte de iubirea lui Dumnezeu
faţă de noi, care pururea greşim înaintea Lui, să ne silim şi noi după a
noastră putere să iertăm întotdeauna pe cei ce ne greşesc nouă (Ioan
13, 34). Dragostea de Dumnezeu nu se poate arăta între noi fără de
iubirea dintre noi şi fără iertarea celor ce ne greşesc nouă (I Ioan 3,
17; 4, 20-21).
Iubiţi credincioşi,
Să ascultăm acum pe Sfîntul Efrem Sirul, care, vorbind despre
iertarea celor ce ne greşesc, de care atîrnă şi iertarea păcatelor
noastre, zice aşa: “Bine a zis Domnul: că sarcina Mea este uşoară! Că ce
greutate şi ce osteneală este a lăsa noi fratelui nostru greşelile cele
uşoare şi de nimic vrednice, spre a ni se ierta şi nouă cele ale
noastre…” Şi mai departe zice: “Nu am zis să-Mi aduceţi bani, sau ţapi,
sau post, sau priveghere, ca să ziceţi: Nu am sau nu pot! Ci ceea ce
este lesnicios şi uşor şi scurt ne-a poruncit, zicînd: Tu iartă fratelui
tău greşelile lui şi Eu îţi iert pe ale tale! Tu însă nici greşelile nu
ierţi, poate puţini bani doi sau trei dinari iar Eu nenumăraţi talanţi
îţi dăruiesc ţie. Tu nu mai ierţi nimic dăruindu-i; iar Eu îţi dau ţie
vindecare şi împărăţie îţi dăruiesc. Şi darul tău atunci îl primesc cînd
te împaci cu cel ce îţi vrăjmăşeşte ţie, cînd nu ai vrajbă asupra cuiva
întru mînia ta. Cînd ai pace şi dragoste către toţi, atunci rugăciunea
ta este bine primită şi prinosul tău bine plăcut şi casa ta este
blagoslovită şi tu eşti fericit. Dacă tu cu fratele tău nu te împaci,
cum ceri iertare de la Mine?
Cuvintele Mele le calci şi ceri iertare de la Mine? Eu, Stăpînul
tău îţi poruncesc şi tu nu iei aminte? Apoi cum îndrăzneşti să aduci
către Mine rugăciune şi jertfă? Căci precum tu îţi întorci faţa de către
fratele tău, aşa şi Eu despre rugăciunea ta şi de la darul tău voi
întoarce ochii Mei” (Cuvînt pentru dragoste, tom III, pag. 31-33, M-rea
Neamţ, 1823).
Dumnezeiescul părinte Isaac Sirianul, conglăsuind cu Sfîntul
Efrem, arată că nu primeşte Dumnezeu rugăciunea noastră, dacă noi avem
ură şi nu vom ierta pe cei ce ne greşesc nouă, că iată ce zice: “Sămînţă
pe piatră este rugăciunea celui ce are pomenire de rău asupra fratelui
său” (Cuvînt 58, pag. 297, M-rea Neamţ, 1818). Aşadar, fraţi creştini,
să luăm aminte cu toată frica de Dumnezeu la cuvintele acestor sfinţi
părinţi, care se reazemă pe cuvintele Mîntuitorului nostru Iisus
Hristos, Care a zis în Sfînta Sa Evanghelie: De veţi ierta oamenilor
greşelile lor, va ierta şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc, iar de nu veţi
ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru Cel ceresc nu va ierta
vouă greşelile voastre (Matei 6, 14-15).
Fraţii mei, dacă credem că acestea sînt cuvintele şi poruncile
Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, şi că niciodată gura Lui nu poate să
spună neadevăr, El fiind fiinţa adevărului, apoi să ne dăm seama că
niciodată nu vom primi iertarea de la Dumnezeu, atîta vreme cît vom fi
învrăjbiţi cu oamenii şi “nu vom ierta din toată inima păcatele şi
greşelile fraţilor noştri” (Marcu 11, 25). Nimeni să nu creadă că, cu
darurile sale sau cu slujbele ce le dă la sfînta biserică, se va putea
împăca cu Dumnezeu şi va lua iertare de păcatele sale, mai înainte de a
se împăca şi a se ierta cu cei ce au fost învrăjbiţi.
Acest adevăr ni-l arată Însuşi Hristos Domnul cînd zice în Sfînta
Evanghelie: De-ţi vei aduce darul tău la altar şi acolo îţi vei aduce
aminte că fratele tău are ceva asupra ta, lasă darul tău înaintea
altarului şi du-te de te împacă cu fratele tău, apoi vină şi adu darul
tău (Matei 5, 23-24).
Nu numai darul nostru nu-l primeşte Dumnezeu mai înainte de a ne
împăca cu aproapele nostru, ci nici rugăciunea noastră n-o primeşte că
zice: Cînd staţi de vă rugaţi, iertaţi tot ce aveţi asupra cuiva, ca şi
Tatăl vostru Cel din ceruri să vă ierte vouă greşelile voastre (Marcu
11, 25). Acelaşi lucru ne învaţă Mîntuitorul şi în rugăciunea domnească
Tatăl nostru, pe care o rostim zilnic, dimineaţa şi seara: Şi ne iartă
nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri (Matei 6,
12). Dacă nu iertăm noi mai întîi pe fraţii noştri, nici Tatăl nostru
ceresc nu ne va ierta păcatele noastre. Iertarea este o condiţie
obligatorie pentru mîntuirea omului, a lumii întregi. Iertarea stă la
temelia păcii din inimă şi a cunoştinţei fiecăruia dintre noi. Iertarea
salvează familia de divorţ şi distrugere, salvează rudele de ceartă şi
judecăţi, salvează lumea de războaie, de ură şi de moarte.
Însă nimic nu-i mai greu pentru noi oamenii decît să iertăm pe
cei ce ne-au jignit, ne-au defăimat sau ne-au păgubit. Pentru un cuvînt
de ocară, pentru un lucru de nimic, pentru o mică pagubă, unii creştini
trăiesc în ceartă, şi chiar înjură, ani de zile. Ba ajung la judecată şi
la fapte de răzbunare, încît nici preotul din parohie, nici rudele,
nici bătrînii satului, nici boala şi frica morţii nu le înmoaie inima să
se ierte, să se împace unii cu alţii. De aceea nu puţini mor certaţi
între ei, spre veşnica lor osîndă. Că după moarte nimeni nu mai poate
face nimic pentru mîntuirea lui.
Această stare grea de ură şi răzbunare dintre oameni, care duce
pe acei care nu iartă la moarte, o arată Hristos foarte clar în pilda
din Evanghelia care s-a citit astăzi. Împăratul care ia socoteală
slugilor sale este Împăratul Hristos care ne va judeca pe toţi la
sfîrşitul veacurilor. Datornicul care datorează Împăratului ceresc zece
mii de talanţi este fiecare dintre noi, care datorăm lui Hristos
pocăinţă, lacrimi, milostenie şi iertare pentru mulţimea păcatelor pe
care le-am făcut.
Dar în timp ce Dumnezeu, ca un tată bun, ne iartă toată datoria,
adică toate păcatele, noi oamenii nu iertăm pe cei ce ne-au greşit
puţin, ci le cerem datoria cu dobîndă. Iar dacă nu ne întorc datoria ne
răzbunăm pe ei, îi dăm în judecată, le dorim răul, nu-i iertăm pînă la
moarte. De aceea şi Dumnezeu se supără pe cei care nu iartă pe
aproapele, ci trăiesc în ură şi răzbunare, şi le va zice la judecată:
Slugă vicleană, toată datoria aceea ţi-am iertat-o adică toate păcatele
pentru că M-ai rugat. Nu se cădea oare ca şi tu să ai milă de cel
împreună slugă cu tine, precum şi Eu am avut milă de tine? Şi
mîniindu-se stăpînul lui, l-a dat pe mîna chinuitorilor, pînă ce-i va
plăti toată datoria (Matei 18, 32-34).
Auziţi ce zice Hristos, Stăpînul vieţii şi al morţii? Pe cei ce
nu iartă pe aproapele lor, nici Dumnezeu nu-i va ierta la judecata cea
mare de apoi, ci îi va arunca în chinurile iadului pentru vecii vecilor.
Că dacă în viaţă nu ne pocăim, nici nu iertăm, nici nu facem milostenie
şi murim aşa, nu vom avea iertare niciodată şi nimeni nu ne va mai
scoate din veşnica osîndă.
Iubiţi credincioşi,
Cea mai mare virtute creştină este iubirea. Ea este viaţa noastră
şi avem nevoie de ea ca de aer. De aceea, spune Sfîntul Evanghelist
Ioan: Dumnezeu este iubire. Iar iertarea, împăcarea, milostenia,
cercetarea bolnavilor, primirea străinilor şi altele asemenea sînt
fiicele cele mai mari ale iubirii creştine.
Iubirea de Dumnezeu şi iubirea de aproapele, sînt poruncile cele
mai mari din Sfînta Evanghelie care stau la temelia mîntuirii noastre.
De felul cum vom şti să iertăm, să ajutăm pe aproapele, să răbdăm pe
toţi, să facem pace, să nu ne răzbunăm, de aceasta depinde pacea
noastră, bucuria vieţii noastre, mîntuirea fiecăruia dintre noi.
Dar ce să facă acei creştini, care îşi cer iertare de la cei cu
care sînt certaţi, dar aceia nu vor să-i ierte? Să facă ce ne învaţă
Sfinţii Părinţi. Întîi să se roage lui Dumnezeu pentru îmblînzirea
vrăjmaşilor lor. Să ceară sfatul duhovnicilor lor şi să le respecte
cuvîntul. Apoi să-şi ceară personal iertare de la cei cu care sînt
certaţi, prin cuvintele: “Iartă-mă, frate, pentru toate cîte ţi-am
greşit şi Dumnezeu să te ierte!” Iertarea să se facă cel mai bine în
biserică, sau în casa unuia dintre ei, sau în casa preotului. Dacă
cearta este veche şi mare, împăcarea să se facă în prezenţa preotului,
şi să se încheie cu o rugăciune de mulţumire şi chiar cu o masă
creştinească, sau acordarea reciprocă de daruri. Dacă aproapele nu vrea
să ne ierte, să urmăm sfatul duhovnicului, să cerem iertare de trei ori
şi aşa, dacă nu ne mustră conştiinţa, ne putem împărtăşi cu Sfintele
Taine. Iar dacă încă sîntem tulburaţi şi ne chinuie gîndurile de
răzbunare, să amînăm Sfînta Împărtăşanie, ca să nu ne fie spre osîndă.
Smerenia şi rugăciunea curată ne ajută cel mai mult la împăcare. Cine
urmează calea aceasta, acela nu este departe de mîntuire!
Citim în Pateric că un călugăr tînăr s-a dus la un sihastru
bătrîn şi i-a spus că are vrajbă asupra cuiva şi nu-l poate ierta
nicidecum. Zadarnic l-a îndemnat bătrînul la iertare, că ucenicul nu
voia să-l ierte. Atunci duhovnicul a zis ucenicului: “Să spunem împreună
Tatăl nostru, fiule!” Pe cînd ucenicul zicea: “Şi ne iartă greşelile
noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri”, bătrînul îi spuse: “Nu
aşa, fiule! Ci să zicem; Şi nu ne ierta nouă greşelile noastre, precum
nici noi nu iertăm greşiţilor noştri!” Auzind aceasta ucenicul, a căzut
în genunchi şi a zis: “Iartă-mă, părinte, că am greşit! Din clipa
aceasta am iertat pe fratele meu!”
Aşa să facem şi noi, fraţi creştini. Să cerem iertare întîi şi să
iertăm cu dragoste pe toţi, ca să fim şi noi iertaţi de Dumnezeu pe
pămînt şi în cer. Căci fără iertare nu avem mîntuire, nici nu putem zice
Tatăl nostru.
Să rugăm pe Dumnezeul dragostei şi pe Fiul lui Dumnezeu, Care S-a
răstignit pe cruce din dragoste pentru noi, să ne împace pe toţi în
numele Său, ştiind că dragostea nu moare niciodată! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu