Pilda datornicului nemilostiv - Predica la Duminica a XI-a dupa Rusalii
(Pilda datornicului nemilostiv - Despre iertare si impacare)
Am recitit in seara aceasta (rostita in 4 martie 1984 ) din Sfanta Evanghelie cuprinzatoarea parabola a datornicului nemilostiv, care datora stapanului sau zece mii de talanti.
Am recitit in seara aceasta (rostita in 4 martie 1984 ) din Sfanta Evanghelie cuprinzatoarea parabola a datornicului nemilostiv, care datora stapanului sau zece mii de talanti.
In bani de-ai nostri ar
veni cam cinci milioane de lei. (Evaluare ce apartine Parintelui Sofian,
dansul tinand cont de cursul leului de atunci.)
Stapanul sau l-a iertat. A
fost destul ca sluga aceasta sa ceara o mica ingaduinta stapanului sau
si acesta, cu bunatate negraita, i-a iertat toata datoria. Dar nu se
uscasera bine lacrimile cu care ceruse omul indurare de la stapanul sau
si intalneste pe cale pe unul dintre maruntii lui datornici, care ii
datora o suma foarte mica - o suta de dinari - o suta de lei. I-a pus
mana in gat sa-l sugrume, strigandu-i cu rautate: "Plateste-mi ce esti
dator" (Matei 18, 28). Lui i se iertasera definitiv milioane, iar el,
pentru o suta de lei, este gata sa-si sugrume confratele.
Cand auzim o asemenea
istorie ne umplem de revolta fata de purtarea cu totul lipsita de omenie
a celui caruia i s-a iertat atat de mult, iar el nu vrea sa ierte
nimic. Dar sa nu ne grabim sa-l osandim prea mult pe acel om fara pic de
omenie, pentru ca ne osandim pe noi insine. Caci si noi ne purtam la
fel cu semenii nostri.
Istorioara din Sfanta
Evanghelie este o parabola in care datornicul cu zece mii talanti poate
fi oricare dintre noi - dator cu pacate multe fata de Dumnezeu, iar
stapanul care iarta datoria este Dumnezeu. Cel dator cu o suta de dinari
este oricare dintre semenii nostri. Datornicul hain, caruia i s-a
iertat tot, iar el nu vrea sa ierte mica datorie a neputinciosului sau
datornic, ne reprezinta pe fiecare dintre noi, carora Dumnezeu ne iarta
tot, iar noi nu vrem sa iertam nici cea mai mica jignire din partea
aproapelui nostru.
Prin aceasta parabola
Mantuitorul largeste intelesul cuvintelor din rugaciunea Tatal nostru
in care zicem: "...si ne iarta noua greselile noastre precum si noi
iertam gresitilor nostri" (Matei 6, 12). Noi ne rugam zilnic cu aceasta
rugaciune si rostim zilnic si aceasta a cincea cerere din Tatal nostru,
dar nu stim in ce masura aceasta cerere "si ne iarta", legata de
afirmatia noastra "precum si noi iertam", nu este mai degraba o osanda
pe care noi insine ne-o cerem de la Dumnezeu, pentru ca noi ne purtam
adeseori fata de semenii nostri ca datornicul neomenos din parabola:
desi ni se iarta mult, noi nu iertam deloc sau foarte putin; in schimb
cerem cu neobrazare sa fim iertati mereu, ca si cum Dumnezeu n-ar vedea
si n-ar cunoaste fatarnicia si rautatea noastra.
Dar de ce suntem datori sa iertam?
Sfintii Parinti ne spun ca
iertarea este fiica mai mare a dragostei. Cine nu poate sa ierte, acela
nu poate sa iubeasca. Cine nu poate iubi pe oameni nu poate iubi pe
Dumnezeu. Iar ca sa putem iubi pe Dumnezeu, trebuie sa fim impacati cu
semenii nostri. Deci, trebuie sa iertam, ca sa putem trai in buna
intelegere si cu semenii si cu Dumnezeu, pentru ca noi, oamenii, nu
putem trai izolati in societate. Avem nevoie unul de altul.
Asa cum fratii dintr-o
familie, functionarii dintr-un birou sau muncitorii dintr-o sectie a
unei fabrici au nevoie sa comunice unii cu altii, in diferite momente
din viata lor, asa fiecare dintre noi avem nevoie sa comunicam cu
celalalt, inchipuiti-va, insa, ca toti acestia, pe care i-am numit
frati, functionari ori muncitori, ar fi certati intre ei, pentru ca din
diferite motive si-ar fi spus cuvinte jignitoare unii altora sau cineva
dintre ei ar fi semanat vrajba si ura. Fiind certati, toti tac. Muncesc
cu ciuda. Se cearta in gand. Clocotesc de manie. Iar din cand in cand
rabufnesc certuri, insulte, amenintari si chiar batai pana la sange si
pana la crima. O asemenea viata este cumplit de apasatoare: o viata de
chin, o viata de iad. Sunt familii in care sotii se urasc si nu vorbesc
intre ei cu saptamanile. Sunt frati ori rude care au fost in bune
relatii o vreme, iar apoi, din cauza unor intrigi sau a unor cuvinte
jignitoare, s-au certat si, in loc sa se impace cat mai repede, au tacut
si unii si altii si supararea si dusmania s-a adancit si s-a invechit
si le vine foarte greu sa se mai impace.
Sunt vecini certati intre
ei, care nu vorbesc unii cu altii zeci de ani, iar cand se intalnesc
fara voia lor, nu stiu incotro sa se uite ca sa nu se vada unii pe
altii. Ma intreb: asemenea oameni, care de obicei sunt crestini si au
nevoie si de Dumnezeu, cum pot sa se roage si cum pot sa ceara iertare
de la Dumnezeu, daca ei nu se pot ierta intre ei?
Omeneste vorbind, mai usor
este sa te razbuni si sa lovesti, decat sa te stapanesti si sa ierti.
Dar a te razbuna si a lovi dovedeste slabiciune si neputinta de a-ti
stapani instinctele josnice ale firii omenesti.
A te stapani si a ierta
este o dovada de marinimie fleteasca si o dovada ca in tine locuieste
Duhul lui Dumnezeu Care este Duhul pacii. Cine se poate stapani la
vreme, nu raspunde cu rau la rau si uita jignirea, a smuls din radacina
orice urma de vrajba si rautate. Pentru ca cel iertat, in fond, se simte
umilit si rusinat si nu mai indrazneste sa mai spuna cuvinte grele ori
sa mai urasca. Sunt insa cazuri cand dintre doi impricinati deopotriva
de vinovati unul fata de altul, la un moment dat unul se umileste si
cere iertare celuilalt, insa acela nici nu vrea sa auda de iertare.
Ce se poate face intr-o
asemenea imprejurare? In loc sa raspund direct, am sa va citesc mai
intai o intamplare petrecuta in vechime la o manastire din Egipt,
intamplare pe care am copiat-o din cartea numita Pateric.
Iata ce se spune in
aceasta carte: ca un frate oarecare avea scarba asupra altui frate.
Adica erau certati unul cu altul, dar acel frate, vrand sa-si ceara
iertare, s-a dus sa se impace cu dansul. Deci, batand el in usa
fratelui, acela n-a vrut nicidecum sa-i deschida si sa-l primeasca. Iar
el, cand a vazut ca nu-i deschide, s-a mahnit si mai mult si, mergand la
un batran, i-a spus ce a patit, cum s-a dus sa-si ceara iertare si sa
se impace cu acel frate, care nu numai ca nu l-a primit ca sa stea de
vorba cu el, dar nici usa nu i-a deschis. Iar batranul i-a zis: "Cauta,
fiule, si-ti ia seama ca poate ai vreun gand in inima ta, cum ca tu nu
esti cu nimic vinovat si nu i-ai facut nici un rau, ci el ti-a facut rau
si numai el este vinovat. Si asa pe tine te indreptatesti, iar pe el il
invinovatesti. Daca este asa, sa stii, frate, ca pentru aceea nu-i da
lui Dumnezeu indemnare sa-ti deschida si sa te primeasca, pentru ca nu
mergi la dansul cu adevar de pocainta, ci cu fatarnicie. Ci, mergi si
pune in inima ta cum ca nu numai el a gresit, ci si tu esti vinovat, iar
pe dansul, daca se poate, sa nu-l invinovatesti. Si asa Dumnezeu ii va
da lui indemnare si umilinta si se va smeri si se va impaca cu tine."
Auzind acestea, fratele
s-a umilit in inima lui si, fagaduind ca va face dupa cuvantul
batranului, s-a dus iarasi cu smerenie la acel frate care era suparat pe
el, sa se roage sa-l ierte. Batand la usa chiliei, indata a auzit acela
si i-a deschis lui si mai inainte de a se inchina el si a-si cere
iertare, acela s-a inchinat lui cu smerenie, zicand: "iarta-ma, frate,
ca te-am suparat pe tine". Si asa, cu dragoste si din tot sufletul
sarutandu-se unul cu altul, s-a facut mare bucurie intre dansii.
Prin aceasta istorisire
simpla, suntem indemnati ca, daca cineva dintre noi are un asemenea
dusman, care nu vrea sa-l ierte, sa faca asa cum a facut acel frate,
care a urmat sfatul batranului. Adica, sa nu invinuim numai pe acela pe
care il numim dusman, ci sa ne cautam si partea noastra de vina. Si,
daca suntem cinstiti cu noi insine, ne vom aduce aminte ca si noi i-am
facut vreun rau si noi l-am jignit sau l-am vorbit de rau catre altii,
sau i-am pricinuit vreun necaz pe care noi l-am uitat, dar el il tine
minte. Asa ne sfatuiesc si Parintii cei sfinti, ca in toate faptele
noastre "sa ne smerim si noi, defaimandu-ne si ocarandu-ne pe noi insine
si descoperind si vadind inaintea lui Dumnezeu pacatele noastre, nu ale
fratelui nostru". Facand asa vom dobandi o deosebita pace in noi
insine. Si mai spun batranii ca daca cineva nu vrea sau nu poate sa
ierte sau sa se impace cu semenul sau, unul ca acela va fi parasit de
ajutorul si de darul lui Dumnezeu.
In legatura cu asemenea
cazuri, am sa va citez in continuare un alt cuvant, chiar daca unora va
este cunoscut. Se spune ca in vremea prigoanelor impotriva crestinilor,
cand paganii chinuiau si omorau pe crestini pentru credinta lor in
Hristos, atunci au prins si pe doi crestini, care aveau vrajba intre
dansii, si i-au aruncat in temnita, urmand ca a doua zi sa-i scoata,
sa-i chinuiasca si sa-i omoare.
Aflandu-se ei in temnita
pentru aceeasi credinta in Hristos dar fiind certati mai de multa vreme
unul cu altul, acum unul dintre ei, umilindu-se in inima lui, a zis
celuilalt: "Frate, iata maine ne vor scoate la judecata lor si ne vor
chinui si ne vor omori si vom merge catre Domnul. Pentru aceea, dar,
vrajba si pizma ce a fost si este acum intre noi se cade sa o lasam, sa
ne impacam si sa ne iertam unul pe altul acum, mai inainte de moartea
noastra, ca, fiind curati, sa primim chinurile si moartea pentru
credinta si dragostea noastra in Hristos si asa ne vom invrednici a lua
cununile mucenicesti din mainile Mantuitorului nostru si vom fi primiti
in ceata mucenicilor. Si, zicand acestea, s-a plecat inaintea lui,
graind: "Iarta-ma, frate, ca sa fii iertat si tu de Dumnezeu". Dar
acela, fiind biruit de rautatea ascunsa in inima lui, n-a vrut nicidecum
sa-l ierte.
Iar a doua zi, dupa ce s-a
luminat de ziua, i-au scos pe amandoi din temnita sa-i chinuiasca si
sa-i taie. Atunci, acela care n-a vrut sa se impace si sa ierte pe
fratele sau, vazand ca vor sa-l taie, inspaimantandu-se, s-a lepadat de
Hristos, iar pe fratele sau, crezand in numele Domnului, l-au taiat. Iar
pe cel ce s-a lepadat de Hristos l-a intrebat calaul, zicand: "pentru
ce ieri, cand ai fost batut si aruncat in temnita, nu te-ai lepadat de
Hristos, ca sa nu te mai fi chinuit?" Si acela a raspuns: "cand am lasat
eu pe Dumnezeul meu si nu m-am impacat cu fratele meu, atunci si pe
mine m-a lasat si m-a parasit ajutorul Lui si, ramanand gol de dansul,
iata acum m-am lepadat de Hristos".
Nu poate fi stare mai
jalnica pentru un suflet omenesc decat aceasta: sa nu poti ierta pe
fratele tau nici in cele mai grele clipe din viata ta.
Din nefericire, asemenea
cazuri mai sunt si in zilele noastre, cand cineva, care s-a certat cu
altul, vrea sa se impace, celalalt, in loc sa-l ajute si sa se poarte
bland si delicat, isi hate joc de el si cu dispret ii intoarce spatele.
In asemenea imprejurari trebuie sa ne cercetam constiinta si sa vedem
daca nu cumva purtam si noi o mare parte de vina si este cazul sa biruim
trufia din noi, sa ne smerim cu adevarat si sa facem asa curm a facut
fratele din Pateric, dupa sfatul batranului.
Daca nu il imblanzim nici
asa, sa ne straduim sa iertam din inima toate jignirile si nedreptatile
pe care ni le-a pricinuit acela, sa ne rugam lui Dumnezeu sa-l
imblanzeasca, iar pe noi sa ne ajute sa-l putem ierta cu adevarat, asa
cum a iertat Sfantul Arhidiacon Stefan pe cei care il ucideau cu
pietre, rugandu-se pentru ei dupa exemplul Mantuitorului.
Iar ca regula de purtare
fata de asemenea oameni ni se recomanda sa nu-i vorbim de rau catre
nimeni, chiar daca ei ne barfesc, ci, dimpotriva, sa-i vorbim de bine,
aratandu-le calitatile, pentru ca orice om are si calitati, nu numai
defecte. Si, pe cat se poate, sa le facem bine, direct sau indirect, si
mai ales sa ne rugam pentru ei, ca Dumnezeu sa-i lumineze, sa-i
imblanzeasca si sa-i ajute sa-si dea seama ca si ei gresesc, intrucat
si ei sunt oameni.
Purtandu-ne deci cu
blandete, cu smerenie si bunatate neprefacuta cu toti cei din jurul
nostru si pastrandu-ne cugetele curate de orice rautate si viclesug fata
de dusmani si de toti semenii nostri, vom dobandi o pace deosebita in
fiinta noastra launtrica, o pace cum numai Dumnezeu ne-o poate da, iar
pe langa aceasta pace a inimii ne vom putea invrednici si de o adevarata
iertare din partea lui Dumnezeu, atunci cand vom zice: "Si ne iarta
noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri" (Matei
6, 12).
Inchei acest cuvant despre
iertare cu indemnul Sfantului Apostol Pavel catre toti crestinii si
deci catre fiecare dintre noi: "Fiti buni intre voi si milostivi,
iertand unul altuia, precum si Dumnezeu v-a iertat voua, in Hristos"
(Efeseni 4, 32). Amin!
Sfantul Nicolae Velimirovici
Calendar Ortodox
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu