Întrucât
istoria neamului nostru a fost golită de Duh în perioada comunistă, iar
în manualele de astăzi marii noștri voievozi sunt tratați cu
superficialitate, se cade ca noi, preoții, să ținem trează conștiința
creștină a românilor, știind bine că un popor care nu-și cunoaște
trecutul și nu-și cinstește martirii nu are parte de viitor. De aceea,
doresc să parcurgem în cele ce vor urma, viața Sfântului Voievod Mihai
Viteazul.
Născut în anul 1558 în localitatea Târgul
de Floci (numită așa după târgul de lână de aici), aproape de Giurgeni,
jud. Ialomița, fiul lui Pătrașcu cel Bun, domn al Munteniei între anii
1554-1557 și al doamnei Teodora Cantacuzino. Bunul Dumnezeu l-a pus încă
de la naștere pe Mihai pe calea răbdării și a suferinței, dobândind
calități care i-au fost de mult folos în menirea pe care o avea de
împlinit mai târziu. Tatăl său a fost ucis de cei ce-i râvneau tronul în
1557, așa că Mihai se naște în 1558 deja orfan, iar mama sa, doamna
Teodora, este obligată să ia calea pribegiei, deoarece cei care i-au
ucis soțul vroiau să ia și viața lui Mihai. În cele din urmă, se retrage
la Mănăstirea Cozia, iar pe Mihai, pentru siguranță, îl încredințează
unui unchi, Epitropul Iani, slujbaș de nădejde al Patriarhiei de
Constantinopol. Astfel, Voievodul
Mihai a crescut printre călugării din Constantinopol și de la Muntele
Athos, învățând aici postul, ascultarea, rugăciunea și dragostea de
neam.
Ajuns la maturitate, se întoarce în
Muntenia unde ajunge datorită firii sale puternice și realelor calități
de conducător, pe rând ban de Mehedinți, postelnic, mare agă, pentru ca
în anul 1593 să-l găsim ca Ban al Craiovei. A fost arestat și condamnat
la moarte prin decapitare de către domnitorul Alexandru cel Rău, ce-l
acuza de complot împotriva sa. În drum spre locul de execuție, trecând
prin fața Bisericii Albe Postăvari (București), i se îngăduie să intre
în biserică spre a se închina la icoana Sf. Nicolae, unde, cu lacrimi,
cere ajutorul Sfântului, făgăduind că va construi o biserică, de va fi
scăpat de moarte. Ajuns în fața
călăului, vedem rodul și puterea rugăciunii Voievodului, nu așa cum
spune istoria comunistă despre călău că s-ar fi speriat de statura sa
impunătoare, ci călăul, mustrat de Sf. Nicolae, a scăpat securea din
mână și a fugit. Imediat boierii de față au implorat
iertarea de la Alexandru cel Rău, cumpărând în cele din urmă cu bani
viața Voievodului Mihai.
În septembrie 1593, cu ajutorul
Patriarhiei de Constantinopol și al sultanului pe care a trebuit să-l
cumpere cu bani, mulți din ei împrumutați de la cămătarii Porții Otomane
(un fel de F. M. I. de astăzi), tronul Țării Romanești. La 11 Octombrie
1594, a fost înscăunat și, la începutul lui noiembrie, au și început a
bate cămătarii la ușă, după năravul împământenit, spre a-i cere să
jupuiască bietul popor, spre a le plăti lor banii împrumutați cu
vicleșug. Domnul Mihai a înțeles că poporul era sărăcit și sătul de
dijmele puse de domnii dinainte; ori el nu putea suge sângele norodului
în interesul cămătarilor; de aceea a pus la cale un plan de eliberare a
țării de sclavia cămătarilor și a Porții Otomane ce supravegheau pe
domnitor (asemeni comisarilor U.E.). Astfel, la 03-11-1594, cheamă
cămătarii să le dea datoria, dar după ce îi adună într-o casă aproape de
Târgoviște, dă foc casei, iar cei care au scăpat de flăcări au fost
uciși de gărzile domnitorului. Cu această ocazie, printr-un atac dat
asupra gărzilor turcești, scapă țara de dânșii, fugărindu-i peste
Dunăre. Ne-a rămas acel discurs memorabil consemnat în cronicile vremii
ținut în fața poporului: “Mă
liberez în fața lui Dumnezeu și a voastră de toate îndatoririle și
închinăciunile de până acum. O viață avem, români, și o cinste;
deșteptați-vă, că am dormit destul.” (Ridică, Doamne, și azi un Voievod, că am dormit destul, deși se cântă de 22 de ani Deșteaptă-te Române).
Imediat ce a scăpat țara de cămătari și turci, Voievodul s-a îngrijit
să-și respecte făgăduința făcută Sf. Nicolae de a zidi o mănăstire,
lucru făcut pe dealul Mihai Vodă din București. Prin lucrarea lui
Dumnezeu, mănăstirea a scăpat de a fi dărâmată de Ceaușescu în 1985,
fiind mutată 289 m, până pe strada Sapienței nr. 4, pe malul drept al
Dâmboviței.
Înainte
de a fi înscăunat, a convocat, în august 1594, un Sinod la Iași cu
ierarhii din ambele țări române pentru stoparea propagandei catolice ce
luase avânt, mai ales în Moldova, înființând cu acest scop Episcopia de Huși. Tot
în acest sens, convoacă un alt Sinod, în aprilie 1596, la Târgoviște.
Însăși Voievodul Mihai a îndemnat clerul să vegheze cu strictețe la
respectarea dogmelor și canoanelor rânduite de cele 7 Sinoade Ecumenice.
În 4 iunie 1585, a reușit în urma deselor cereri către Dieta din Ardeal, asemeni
Sf. Constantin cel Mare în Imperiul Roman, să obțină un decret dat de
Dietă ce recunoștea religia ortodoxă (până atunci tolerată) în rândul
religiilor constituționale, trecerea Mitropoliei Ardealului direct sub
jurisdicția Mitropoliei de la Târgoviște și scutiri de dări pentru
preoții ortodocși, asemenea celor catolici. Deoarece sub
influența calvină s-a aprobat într-un Sinod la Aiud în 1551,
recăsătorirea preoților ortodocși, a obținut prin decretul din 4 iunie
1595 și o lege care sancționa satul al cărui preot se recăsătorea, iar
enoriașii nu anunțau ierarhul de această fărădelege, cu o amendă de 200
de florini. Vedem de aici că Voievodul era conștient că numai un cler cu
o adevărată viață spirituală putea călăuzi corect poporul și face față
propagandei calvine și catolice.
Înlăturarea trupelor otomane de la curtea
domnească nu putea rămâne fără reacție; de aceea, sultanul a trimis o
armată destul de numeroasă, condusă de Sinan Pașa, spre a-l înlătura pe
Mihai de la domnie. Astfel are loc memorabila confruntare dintre oștirea
română și cea otomană, la 23 august 1595, la Călugăreni, în care
datorită credinței și abilitaților militare, oștirea condusă de Mihai
Vodă îi zdrobește pe otomani. Victoria
răsunătoare a voievodului valah stârnește admirația întregii lumi
creștine și dă speranță de eliberare locuitorilor din Albania, Bulgaria,
Serbia, Bosnia, Grecia, țări chinuite de turci, care-și puneau speranța
în Mihai Viteazul ca într-un înger de mântuire, numindu-l, cum
menționează N. Bălcescu “Steaua lor de la răsărit”.
Inclusiv papa Clement al VIII-lea l-a numit “Cavaler al lui Hristos și
Apărător al creștinătății”. Aderând la alianța antiotomană “Liga
creștină”, datorită vitejiei domnitorului în lupta de apărare a
creștinătății, primește în dar de
la Cardinalul de Bari mâna dreaptă a Sf. Nicolae îmbrăcată în mănușa de
mărgean pe care avea să o poarte cu credință în toate bătăliile. Astăzi
mâna Sf. Nicolae se află la Biserica Sf. Gheorghe Nou din București.
A reușit pentru întărirea ortodoxiei din
Ardeal să îl promoveze în 1596, pe scaunul mitropolitan de aici pe Sf.
Ioan de la Prislop. Tot în această perioadă, Mănăstirea Simon Petru din Sf. Munte a ars din temelii, fiind refăcută cu cheltuiala Voievodului; aici se păstrează până astăzi tabloul votiv al lui Mihai Viteazul și al soției sale, doamna Stanca.
Domnitorul Sfânt Mihai Viteazul a fost
călăuzit și de visul de veacuri al românilor, acela de unitate națională
și spirituală. Astfel, în urma luptei de la Șelimbăr din 18-28
octombrie 1598 împotriva lui Andrei Batory, cucerește Ardealul,
înfăptuind Unirea celor două principate. Intrarea triumfală în
Alba-Iulia are loc la 1 noiembrie 1599, dată la care Mihai hotărăște
construirea unei catedrale ca sediu al Mitropoliei Ardealului. Bine
înțeles că nobilimea și clerul catolic nu a văzut cu ochi buni această
inițiativă. Protestând, s-a iscat o discuție ce a degenerat în cearta
dintre catolici și clerul ortodox, obligând pe domnitor să intervină, arătându-și
credința dreaptă, mărturisitoare, de care era călăuzit, spunându-le
catolicilor că ei nu au nici Har, nici Taine și, ca să se vadă aceasta,
propune ambelor părți să facă câte o aghiazmă separat, după care cele
două vase să fie puse într-o biserică ce a fost sigilată cu pecetea
domnească, iar după 40 de zile să fie deschisă spre a se vedea în ce
stare se află fiecare. În urma unei descoperiri avută de Sf. Ioan
de la Prislop, s-a deschis biserica în a douăzecea zi, cu ambele părți
de față, constatându-se că aghiazma ortodoxă era nestricăcioasă, iar cea
catolică era împuțită. Rușinați, unii
dintre catolici au trecut la ortodoxie, iar ceilalți, fără să se
îndrepte din erezia lor, au acceptat construirea unei catedrale în
Alba-Iulia închinată Sf. Arhangheli Mihail și Gavril. (Ar fi bine să ia
aminte la această întâmplare și ecumeniștii din B. O. R. de astăzi).
În mai 1600, alungă de pe tronul Moldovei
pe Ieremia Movilă, înfăptuind prima Unire a românilor și singura în
scopul mântuirii neamului, pentru că unirile lui Cuza și Ferdinand au
fost făcute în interesul iudeo-masonilor și a desacralizării neamului.
Astfel, domnul Sf. Mihai Viteazul devine primul conducător al tuturor
românilor, luându-și titulatura de “Domn al Țării Românești și a Ardealului și a toată Țara Moldovei”.
Liderii europeni deranjați că Mihai Viteazul se proiecta drept cel ce
putea reface faima Imperiului Bizantin ortodox, au pus la cale, prin
generalul Basta, cel alături de care luptase în Liga Creștină,
asasinarea lui Mihai. A avut dreptate Sf. Ștefan cel Mare când a spus că
“decât să supuneți țara Apusului,
mai bine o supuneți turcilor, pentru că turcii o să vă ia aurul, dar o
să vă lase sufletul, dar apusenii o să vă ia și aurul și sufletul”
(lucru valabil și astăzi). Astfel, a fost găsit un anume
Ștefan Joja, român din Țara Zarandului, luat cu forța de pe când avea
10 ani în regimentele de copii organizate de Imperiul
Austro-Ungar (atenție la tinerii români încorporați în armată drept
mercenari N.A.T.O.) și infiltrat în tabăra lui Mihai de la Câmpia
Turzii, pătrunde în cortul Voievodului în noaptea de 19 august 1601,
decapitându-l.
Așa cum reiese și din Acatistul Sf. Voievod Mihai Viteazul (se
pare, alcătuit la Mănăstirea Dealu), domnitorul a fost însoțit în anii
de domnie în toate bătăliile de doi cerbi, ce, se pare că erau doi
Îngeri, care în dimineața zilei de 19 august 1601 au dispărut, iar
ostașii români s-au întrebat ce semn poate fi acesta. Singur, domnitorul
a înțeles că pentru micile sale greșeli, dar și pentru neputințele sale
avute asemeni Prorocului David sau Sf. Ștefan cel Mare, Dumnezeu a
pregătit pentru el ca mijloc de curățire deplină, dar și de răsplată
pentru ostenelile mărturisirii dreptei credințe, cununa muceniciei; de
aceea a murit fără să se opună sau să protesteze, rostind un psalm din
Psaltire, pe care o învățase pe de rost din copilărie, pe când era la
Muntele Athos. Capul său a fost dus de căpitanul Radu Buzescu, la
mănăstirea Dealu, lângă Târgoviște, unde a fost înmormântat. Pe lespedea
mormântului său scrie “Aici zace cinstitul și răposatul capul
creștinului Mihai ce au fost domn al Țării Românești și Ardealului și
Moldovei”. Trupul său a zăcut timp de trei zile agățat de un stâlp pe
Câmpia Turzii, timp în care, cum spune profesorul Gheorghe Anghel,
soldații au tăiat părți din trupul său pe care le-au luat ca trofeu,
jupuindu-i pielea de pe umeri și de pe spate cu tot cu părți din trup. În
privința locului unde a fost înmormântat trupul domnitorului, au
circulat de-a lungul vremii diferite ipoteze, neputându-se stabili cu
exactitate mormântul. Sf. Mihai Viteazul este primul conducător al
României Mari, dar și primul ei mucenic. Suntem ceea ce
suntem astăzi și datorită acestui Sfânt Voievod providențial, pe care
l-a dat Dumnezeu poporului nostru în istorie. În locul bunăstării
personale, a liniștii egoiste, sfântul
Mihai Viteazul s-a jertfit pentru neam, pentru generațiile ce au urmat.
El a arătat că a-ți iubi țara nu înseamnă doar a rosti cuvinte mari, ci
de a-ți pune chiar viața pentru ea.
Cea
mai importantă mărturie despre sfințenia Sfântului Mărturisitor Mihai
Viteazul o dă Sf. Paisie de la Neamț, care consemnează în anul 1751 pe
marginea unei Psaltiri descoperită de Vasile Alecsandri în 1850,
următoarele cuvinte: “Mihai Viteazul, rob al lui Dumnezeu și Sfânt”. În
anul 2000, Mitropolitul Olteniei Nestor Vornicescu a alcătuit dosarul
de canonizare al Voievodului, dar părăsind viața pământească chiar în
acel an, din rânduială Dumnezeiască, dosarul a stagnat. Eu spun că
Dumnezeu a vrut ca odată cu capul să fie cinstit și trupul Sfântului
Voievod, nedescoperit încă la acea dată. În vara anului 2010, trupul
(osemintele) a fost descoperit, în mod miraculos, la Mănăstirea Plăviceni, județul Teleorman, la o distanță de 5-6 m de biserica din incintă.
Un grup de muncitori au dat foc la niște hârtii și surcele pe locul
menționat. Fratele părintelui stareț Protos. Teoctist Moldoveanu le-a
spus muncitorilor să stingă focul pentru că o să-i certe starețul că au
făcut focul atât de aproape de Biserică. Muncitorii au început să bată
cu lopețile spre a stinge focul prin înnăbușire și, din cauza
loviturilor, pământul s-a surpat. A venit și părintele stareț, care a
spus să fie îndepărtat pământul spre a se vedea ce se află în acel loc. A fost găsit un schelet uman fără cap.
Indiciile care au dus la concluzia că acesta este trupul lui Mihai Viteazul sunt următoarele:
- mănăstirea este singura din România care, deși își serbează hramul pe 8 noiembrie, are ca patron doar pe Sf. Arh. Mihail;
- mănăstirea a fost începută a se construi de soția voievodului, doamna Stanca, retrasă în pribegie pentru puțin timp aici, în pădurile Teleormanului, imediat după ce voievodul Mihai a fost asasinat; lipsa unui însemn asupra mormântului se datorează probabil fricii de a nu fi profanat.
Pe
data de 25-10-2011, m-am deplasat spre această mănăstire cu gândul că
de va vrea Dumnezeu și Sfântul Mihai Viteazul să primesc ca dar pentru
Biserica “Învierea Domnului” din Rădăuți o părticică din osemintele
acestui Mărturisitor, când va fi recunoscut oficial ca Sfânt cum este,
biserica va primi cel de-al doilea hram: Dreptcredinciosul Voievod
Mărturisitor Mihai Viteazul. Ajunși aici împreună cu șoferul mașinii cu
care am fost, împreună cu părintele stareț Teoctist, am desfăcut racla
din biserică cu osemintele Voievodului și am rămas uluit de mireasma care a ieșit din oseminte.
Am vrut să iau o claviculă pentru biserica din Rădăuți și atunci am
constatat că claviculele și coastele lipsesc – încă un indiciu care
arată autenticitatea trupului, exact cum spun istoricii despre părțile
din trup care au fost luate de asasini ca trofeu. Am primit în dar
atunci o parte din laba piciorului drept al Sfântului. Iată că, prin
mila lui Dumnezeu și rugăciunile Sf. Voievod Mihai Viteazu, o părticică
din trupul lui a fost adusă în Moldova după 410 ani și mai bine.
Încă
o faptă vrednică de laudă a mărturisirii și statorniciei în credință a
Sf. Voievod o constituie răspunsul la o scrisoare din 29 aprilie 1600,
în care papa Clement al VIII-lea îi cere să se convertească la
catolicism, însă Voievodul îi răspunde papei să se facă el ortodox.
Din viața Domnitorului învățăm să ne rugăm cum a făcut-o el în toată viața sa,
să mărturisim și să apărăm cu orice preț ortodoxia atacată azi și din
interior și din afară, să ne pocăim așa cum umbla el cu duhovnicul lângă
dânsul în toate luptele, să trăim în unitate și să murim creștinește cu
rugăciunea pe buze și în inimă. Avem nădejde în
rugăciunile Sfântului Mihai Viteazul că nu va lăsa dușmanii țării să-și
ducă la capăt planul de dezbinare uneltit, iar noi, urmând viața și
credința înaintașilor noștri, să putem da răspunsul cel bun la Tronul de
Judecată a lui Dumnezeu.
Amin.Pr. Ghe. Anițulesei, Rădăuți
Cuvânt la aducerea unei părți din osemintele Sf. Mihai Viteazul – rostit în Biserică
- situl Manastirii Plaviceni
- Manastirea Plaviceni pe harta (satelit)
- Voievodul Mihai Viteazul în memoria braşovenilor
Sursa: DOAR
ORTODOX
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu