Oamenii încearcă să se liniştească cu calmante sau cu teorii yoga, şi nu vor
adevărata linişte, care vine atunci când se smereşte omul şi care aduce mângâierea dumnezeiască înlăuntrul lor.
Şi turiştii care vin din ţări străine şi umblă pe drumuri, prin
soare, căldură, praf, prin atâta zăpuşeală, gândeşte-te cât suferă! Ce
silă, ce apăsare sufletească au, de ajung să socoată destindere această
chinuială exterioară!
Cât sunt de izgoniţi de ei înşişi, de ajung să socoată această chinuială drept odihnă!
Când
vedem un om cu o nelinişte mare, cu mâhnire şi supărare, deşi le are pe
toate - nu-i lipseşte nimic - atunci să ştim că-i lipseşte Dumnezeu.
În cele din urmă, oamenii sunt chinuiţi şi de bogăţie, pentru că
bunurile lumeşti nu-i împlinesc sufleteşte; suferă de un chin îndoit.
Cunosc oameni bogaţi care au de toate şi nu au copii, şi tot se
chinuiesc. Se plictisesc de somn, se plictisesc de plimbări, sunt
chinuiţi de toate. “În regulă”, îi zic unuia, “dacă ai timp liber, fă-ţi
cele duhovniceşti. Citeşte un Ceas, citeşte puţin
din Evanghelie”. “Nu pot”, îmi spune. “Fă un bine, du-te la un spital
şi mângâie un bolnav”. “Cum să merg până acolo?, îmi răspunde. “Şi de ce
să fac aceasta?”. “Du-te şi ajută vreun sărac de prin vecini”. “Nu, nu
mă mulţumeşte nici aceasta”, spune. Să aibă
timp liber, să aibă o grămada de case, să aibă toate bunătăţile şi să
se chinuiască! Ştiţi câţi astfel de oameni există? Şi se chinuiesc până ce li se strâmbă mintea? Înfricoşător!
Şi dacă nici nu lucrează, ci îşi trag veniturile numai din averile
lor, atunci sunt cei mai chinuiţi oameni. Dacă ar avea cel puţin un
serviciu, ar fi mai bine.
Viaţa de astăzi e alergătură, este un iad
Oamenii
se grăbesc şi aleargă mereu. La ora cutare trebuie să se afle aici, la
cealaltă acolo, şi aşa mai departe. Şi ca să nu uite ce au de făcut, şi
le notează pe toate.
Cu atâta alergătura, tot este bine ca îşi mai amintesc cum îi cheamă… Nici pe ei înşişi nu se cunosc.
Dar cum să se cunoască? Se poate să te oglindeşti în apă tulbure? Dumnezeu să mă ierte, dar lumea a ajuns un adevărat spital de nebuni. Oamenii nu se gândesc la cealaltă viaţă, ci cer numai aici mai multe bunuri materiale. De aceea nu află
linişte şi aleargă mereu.
Bine
că există viaţa de dincolo. Dacă oamenii ar fi trăit veşnic în viaţa
aceasta, nu ar fi existat un iad mai mare, dat fiind felul în care şi-au
făcut ei viaţa. Cu
neliniştea asta de acum, dacă ar fi trăit 800-900 de ani, ca în vremea
lui Noe, ar fi trăit un mare iad.
“Zilele anilor noştri şaptezeci de ani, iar de vor fi în putere,
optzeci de ani; şi ce este mai mult decât aceştia, osteneala şi durere.” (Ps.89, 10-11). Şaptezeci de ani sunt de ajuns ca oamenii să-şi căpătuiască copiii.
Într-o
zi a trecut pe la coliba mea un medic care trăieşte în America şi mi-a
spus despre viaţa de acolo. Lucrează toată ziua. Fiecare membru al
familiei trebuie să
aibă maşina sa. Apoi acasă, pentru ca fiecare să se mişte liber,
trebuie să aibă patru televizoare.
Lucrează şi se ostenesc ca să scoată bani mulţi, ca sa spună că sunt aranjaţi şi fericiţi. Dar ce legătură au toate astea cu fericirea?
O astfel de viaţă plină de nelinişte şi într-o neîncetată alergătură
(după bani) nu înseamnă fericirea,
ci este un iad. Ce să faci cu viaţa într-un astfel de stres? Dacă ar fi
trebuit ca întreaga lume să trăiască o astfel de viaţă, eu nu aş fi
voit-o.
Dacă Dumnezeu le-ar fi zis acestor oameni: “Nu vă pedepsesc pentru
viaţa ce o trăiţi, însă vă voi lăsa să trăiţi veşnic în acest fel”, asta
pentru mine ar fi fost un mare iad.
De
aceea, mulţi oameni nu pot răbda să trăiască în astfel de condiţii şi
ies afară în aer liber, fără direcţie şi scop. Se adună în grupuri şi
merg în afara oraşelor,
în mijlocul naturii, unii ca să facă gimnastică, iar alţii pentru
altceva. Mi s-a spus despre unii că ies în aer liber şi aleargă, ori se
suie pe munţi până la înălţimea de 6000 de metri. Îşi ţin răsuflarea,
apoi o lasă, şi iarăşi inspiră adânc… Lucruri de
nimic. Aceasta arată că inima lor este strivită de nelinişte şi caută o ieşire. Am spus unuia dintre aceştia: “Voi
săpaţi o groapă, o măriţi, vă minunaţi de groapa ce aţi făcut-o şi…
săriţi în ea, prăvălindu-vă în jos, în timp ce noi [creştinii]
săpăm groapa, dar aflăm metale preţioase. Nevoinţa noastră are rost,
fiindcă se face pentru ceva mai înalt.“
Simplificaţi-vă viaţa!
Mirenii spun: “Fericiţi sunt cei care trăiesc în palate şi au toate înlesnirile”. Dar însă
fericiţi sunt cei care au izbutit să-şi simplifice viaţa şi s-au eliberat din
laţul acestui progres lumesc al multelor înlesniri, sau mai degrabă al multelor greutăţi, şi au scăpat de acest stres înfricoşător al vremii noastre de azi. Dacă omul nu îşi simplifică viaţa, se chinuieşte, în timp ce simplificând-o nu va avea
acest stres.
Odată, la Sinai un german i-a spus unui copil de beduin, care era
foarte deştept: “Tu eşti deştept, poţi învăţa carte”. “Şi după aceea?”,
îl întrebă copilul. “După
aceea o să devii mecanic”. “Şi după aceea?”. “După aceea iţi vei
deschide un atelier de reparat maşini”. “Şi după aceea?”. “După aceea o
să-l măreşti”. “Si după aceea?”. “După aceea vei lua şi pe alţii să
lucreze şi vei avea mult personal”. “Adică, ii spune,
să am eu durere de cap, apoi să dau şi altuia durere de cap, şi după
aceea altuia? Nu este mai bine acum, când nu am nicio durere de cap?”
Cea mai mare durere de cap vine din gândurile acestea: “Să facem aceasta, să facem cealaltă”.
Dacă gândurile ar fi duhovniceşti, cel ce le are ar simţi mângâiere duhovnicească şi nu ar avea durere de cap.
Încă
şi la mireni insist mult asupra simplităţii, pentru ca multe din cele ce se fac nu sunt de trebuinţă şi
îi mănâncă stresul. Le vorbesc de cumpătare şi nevoinţă. Strig mereu: “Simplificaţi-vă viaţa, şi stresul va fugi“. Cele mai multe divorţuri de aici pornesc.
Oamenii au de făcut multe treburi, multe lucruri şi astfel se
ameţesc. Lucrează amândoi, tata şi mama, şi îşi lasă copiii de
izbelişte. Osteneală, nervi - din probleme mici, scandaluri mari - apoi,
divorţ fără justificare. Acolo ajung. Dar dacă şi-ar simplifica
puţin viata, ar fi şi odihniţi, şi veseli. Acest stres este o
catastrofă.
Odată
mă aflam într-o casă foarte luxoasă. Discutând cu stăpânii ei, aceştia
mi-au zis: „Noi trăim în rai, în timp ce alţi oameni duc lipsă”. “Trăiţi
în iad”, le spun.
“Nebune, în noaptea aceasta…”, a spus Dumnezeu bogatului. Dacă
Hristos m-ar întreba: “Unde vrei să trăieşti, într-o puşcărie sau într-o
casă ca aceasta?”, eu aş răspunde: “Într-o puşcărie întunecată”, pentru
că puşcăria m-ar ajuta. Mi-ar aminti de Hristos,
de sfinţii mucenici, mi-ar aminti de pustnicii care au stat în
crăpăturile pământului, mi-ar aminti de călugărie. Puşcăria ar semăna
puţin şi cu chilia mea, şi m-aş bucura. Dar casa voastră de ce mi-ar
aduce aminte şi la ce m-ar ajuta? De aceea puşcăriile
mă odihnesc mai mult decât un salon lumesc, dar şi decât o chilie
frumoasă a unui monah. De mii de ori aş prefera să stau în puşcărie,
decât într-o astfel de casă.
Odată,
fiind găzduit în casa unui prieten din Atena, gazda m-a rugat să
primesc un creştin înainte de a se lumina de ziuă, deoarece în altă
vreme a zilei acela nu putea.
Aşadar, acel om a venit bucuros şi slăvind neîncetat pe Dumnezeu. Avea
multă smerenie şi simplitate şi-mi cerea să mă rog pentru familia lui.
Fratele acesta era cam pe la 38 de ani şi avea şapte copii. Împreună cu
familia lui mai stăteau şi cei doi părinţi
ai săi; în total unsprezece suflete, care locuiau împreună într-o
singură cameră. Îmi spunea cu toată simplitatea pe care o avea: “Camera
ne încape numai atunci când stăm în picioare, dar când trebuie să ne
culcăm nu ne mai încape, este puţin strâmtă. Dar,
slavă lui Dumnezeu, acum am făcut un adăpost pentru bucătărie şi am
rezolvat-o. Părinte, noi cel puţin avem un acoperiş deasupra capului, în
timp ce alţii stau sub cerul liber”. Lucra ca tocilar. Locuia în Atena
şi plecă înainte de a se lumina de ziuă ca să
ajungă la Pireu, unde lucra. Din pricina statului în picioare şi a
multelor drumuri avea varice, care îl deranjau, însă multa lui dragoste
pentru familie îl făcea să uite durerile şi suferinţele. Mai ales se
prihănea pe sine mereu şi spunea ca nu are dragoste,
pentru că nu face fapte bune cum se cuvine unui creştin şi lăuda pe
femeia sa că face fapte bune, pentru că pe lângă copiii şi socrii săi,
de care avea grijă, mergea şi lua lucrurile bătrânilor din vecinătate,
pe care le spăla; le punea acestora casele în
rânduială şi le făcea şi câte o supă. Pe faţa acestui bun creştin se
putea vedea zugrăvit harul dumnezeiesc. Avea înlăuntrul său pe Hristos
şi era plin de bucurie, iar camera sa era plină de bucurie paradisiacă.
În timp ce aceia care nu au înlăuntrul lor pe
Hristos sunt plini de nelinişte. Chiar şi numai doi oameni dintre
aceştia să fie, nu încap nici în unsprezece camere. Pe când acei
unsprezece oameni, care aveau pe Hristos în ei, încăpeau într-o singură
cameră.
Chiar
şi pe unii oameni duhovniceşti îi vezi că nu încap, oricât loc ar avea,
fiindcă înlăuntrul lor n-a intrat în întregime Hristos.
Dacă femeile ce au trăit în Farasa ar fi văzut luxul care exista azi,
chiar şi în mănăstiri, ar fi zis: “Va arunca Dumnezeu foc să ne ardă!
Ne va părăsi Dumnezeu”. Acelea îşi făceau treburile taca-taca.
Dis-de-dimineaţă trebuia să scoată caprele la păscut,
apoi să deretice casa. După aceea, mergeau la bisericuţele din
împrejurimi ori se adunau prin peşteri, unde vreuna, care ştia puţină
carte, citea Sinaxarul cu Sfântul zilei. Pe urmă dă-i la metanii;
rosteau apoi şi rugăciunea: “Doamne Iisuse…”. Şi lucrau,
şi se osteneau. Femeia trebuia să ştie să coasă toate hainele casei. Şi
pe atunci le cosea cu mâna. Maşini de cusut erau puţine, şi acelea
numai în oraşe; în sate nu existau. În Farasa exista numai o singură
maşină de cusut. Coseau încă şi hainele bărbaţilor
lor, care erau mai comode decât cele de astăzi; iar ciorapii ii
împleteau cu mâna. Aveau gust, tragere de inimă, şi le mai rămânea şi
timp, fiindcă ele pe toate le făceau simple. Femeile din Farasa nu se
uitau la amănunte. Trăiau bucuria călugăriei. Şi dacă,
de pildă, pătura nu era bine întinsă şi atârna puţin într-o parte, şi
i-ai fi spus: “Îndreaptă pătura!”, ea ţi-ar fi răspuns: “Te împiedică la
rugăciune?”.
Oamenii
de astăzi nu cunosc această bucurie a călugăriei. Ei cred că nu trebuie
să trăieşti în lipsă, ca să nu te chinuieşti. Dacă oamenii ar gândi
puţin mai călugăreşte,
dacă ar trăi mai simplu, ar fi liniştiţi. Acum se chinuiesc, pentru că
au în sufletul lor nelinişte şi deznădejde.
“Cutare a reuşit în viaţă fiindcă şi-a făcut două blocuri de locuinţe
sau pentru că a învăţat cinci limbi
etc. Iar eu nu am nici un apartament şi nu ştiu nicio limba străină.
Oh, sunt pierdut!”. Unul are o maşină şi începe: “Cutare are una mai
bună. Să-mi iau şi eu”. Ia una mai bună, însă tot nu se bucură de ea,
pentru că altul are una încă şi mai bună. Şi ia
pe cea încă şi mai bună, dar după aceasta află că unii au avioane
personale şi iar se chinuieşte.
Nu se mai opresc. În timp ce unul nu are maşină slăveşte pe Dumnezeu
şi se bucură. “Slava lui Dumnezeu, spune, nu-i nimic ca n-am maşină. Am
în schimb picioare sănătoase şi pot merge. Câţi oameni nu sunt cu
picioarele tăiate şi nu se pot sluji pe sine, nu
pot ieşi la plimbare, ci le trebuie un om să-i slujească, în timp ce eu
am picioarele mele!”. Şi un şchiop se bucura când spune: “Alţii sunt
lipsiţi de amândouă picioarele!”.
Nemulţumirea şi nesaţiul sunt un rău mare.
Cel robit bunurilor materiale este stăpânit mereu de mâhnire şi de nelinişte,
pentru că pe de o parte tremură ca să nu piardă cele materiale, iar pe
de alta parte ca să nu i se ia sufletul. Într-o zi a venit un bogat din
Atena şi mi-a spus: “Părinte,
am pierdut legătura cu fiii mei; mi-am pierdut copiii!”. “Câţi copii
ai?”, îl întreb. “Doi”, îmi răspunde. “I-am crescut cu lapte de pasăre.
Tot ce au vrut au avut! Chiar şi maşină le-am luat.” Din discuţie
reieşea că şi el avea maşina lui, şi femeia sa pe
a ei, şi copiii lui pe a lor. “Binecuvântatu-le, i-am spus, tu în loc
să-ţi micşorezi problemele, le-ai mărit. Acum ai nevoie de un garaj mare
pentru maşini, de un mecanic pe care să-l plăteşti de patru ori mai
mult ca să le repare, ca să nu mai vorbim de
faptul că vă primejduiţi toţi patru în fiecare clipă să muriţi. În timp
ce dacă ţi-ai fi simplificat viaţa, familia ţi-ar fi fost unită, v-aţi
fi înţeles unul pe altul şi nu ai fi avut aceste probleme. Nu sunt
vinovaţi copiii tăi, tu eşti vinovat că nu te-ai
îngrijit să le dai altă educaţie”. O familie, patru maşini, un garaj,
un mecanic etc.! Ce are dacă merge unul mai târziu?
Toate aceste înlesniri nasc greutăţi.
Altă
dată a venit un alt familist la coliba mea - familia lui era alcătuită
din cinci persoane - şi mi-a zis: “Părinte, avem o maşină şi mă gândesc
să-mi iau alte două.
Ne vor ajuta”. “Dar te-ai gândit cât vă vor îngreuia? l-am întrebat. Pe
aceea pe care o ai o pui acolo, într-o gaură, pe toate trei unde le vei
pune? Îţi va trebui un garaj şi o magazie pentru carburanţi. Veţi trece
prin trei primejdii. Mai bine sa aveţi una
şi să vă limitaţi ieşirile. Veţi avea atunci timp să vă vedeţi şi de
copii. Veţi avea şi linişte. Simplificarea este totul”. “Nu m-am gândit
la aceasta”, îmi zice.
Când
eram mici făceam dintr-un mosor o jucărie minunată, şi ne bucuram de
ea. Copiii mici se bucură de o maşinuţă mai mult decât oricare din
părinţii lor, atunci când
îşi cumpără un Mercedes. Dacă întrebi o fetiţă: “Ce vrei, o păpuşă sau
un bloc de locuinţe?”, vei vedea ca îţi răspunde: “O păpuşă”. Aşadar,
copiii mici cunosc deşertăciunea lumii.
- Părinte, ce ajuta mai mult pentru ca cineva să cunoască această bucurie a cumpătării?
-
Să prindă sensul cel mai adânc al vieţii. “Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu...”. De aici porneşte simplitatea şi orice înfruntare corectă a lucrurilor”.
Sursa: Cuviosul Paisie Aghioritul, “Cu durere si cu dragoste pentru omul contemporan”, Editura Evanghelismos, 2003 via
Revista Porunca Iubirii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu