Sfântul Grigorie Palama - Unul dintre ultimii mari
Părinţi care descoperă erorlle fundamentale ale credinţei romano-catolice.
În text, lantinii sunt de fapt romano-catolicii, termen
care înainte nici nu exista dar care este şi impropriu, catholicos adică
universal fiind un titlu preluat din mărturisirea comună a Crezului în
greceşte, dinaintea schismei, prin care însă acum este emisă
pretenţia universalităţii din partea papei, aflat în afara dreptei credinţe
rămase doar în Răsărit. Aşadar, după cum reiese şi din Crezul în limba greacă,
avem: Cred într-Una, Catholică (sobornicească) şi Apostolească Biserică.
Sobornicescul din traducerea românească nu corespunde întru-totul înţelesului
de universal, fiind folosit pentru evitarea confuziilor din mintea românilor
necatehizaţi.
Slujba celui între sfinţi
Părintelui nostru Grigorie Palama arhiepiscopul Tesalonicului
Părintelui nostru Grigorie Palama arhiepiscopul Tesalonicului
[facerea patriarhului ecumenic Filotei Kokkinos]
cântată în ziua a 14‑a a lunii noiembrie
sau în duminica dinaintea prăznuirii
Părintelui Ioan Hrisostom[10]
cântată în ziua a 14‑a a lunii noiembrie
sau în duminica dinaintea prăznuirii
Părintelui Ioan Hrisostom[10]
La Vecernia Mică
La „Doamne, strigat‑am" punem 4 stihuri şi cântăm aceste stihiri:
glas 1 „Ale cereştilor cete"
Viaţa
cea fericită ducând în lume, te veseleşti acum cu noroadele fericiţilor şi
locuieşti ca un blând pământul celor blânzi, ierarhule Grigorie, bogat fiind
făcut de Dumnezeu în harul tămăduirilor, pe care-l dai celor ce te cinstesc pe
tine.
Sădind
dogmele ortodoxiei, fericite, tăind spinii cacodoxiei şi înmulţind frumos
sămânţa credinţei prin ploaia cuvintelor tale, ai adus lui Dumnezeu spic
însutit ca un plugar lucrător.
De
strălucirea vieţii tale fără reproş se miră noroadele îngerilor şi ale
oamenilor, căci prin alegere liberă te‑ai arătat luptător şi ascet tare, ierarh
şi vrednic liturghisitor şi prieten adevărat al lui Dumnezeu.
Slavă..., glas 2
În
corturile cele mai presus de lume a primit după vrednicie Hristos Dumnezeu
duhul tău Grigorie, părinte înţelepte; căci te‑ai făcut apărător al Treimii
cântând în chip lămurit o singură Dumnezeire cu lucrare şi voinţă potrivit
firii, singură atotputernică, imitând învăţătura în lume a Apostolilor şi
Părinţilor. De aceea Hristos îţi dă şi El acum lucrarea minunilor întărind
astfel cuvintele tale. Drept pentru care lăudând astăzi mutarea ta, slăvim în
chip ortodox pe Domnul Cel ce te‑a slăvit pe tine.
Şi acum..., A Născătoarei de Dumnezeu
Toată
nădejdea mea spre tine o pun, Maica Vieţii, păzeşte‑mă sub acoperământul tău.
La stihoavnă, glas 4 „Casa Efratei"
Stâlp
sfânt al credinţei ortodoxe te cunoaştem pe tine, ierarhule, prin care
răsturnăm falangele ereticilor.
Stih: „Gura mea va
grăi înţelepciune şi cugetul inimii mele pricepere."
Rupându‑te
de lume te‑ai unit cu Dumnezeu, fericite, drept pentru care te‑ai arătat vas vrednic
al Preasfântului Duh, ierarhule.
Stih: „Gura
dreptului va cugeta înţelepciune şi limba lui va grăi judecată."
Ai
lăsat Egiptul patimilor şi la înălţimea nepătimirii te‑ai ridicat, unde
vorbeşti cu Dumnezeu ca unul curat, Grigorie.
Slavă..., glas 4
Pe
cel ce cu suliţele cuvintelor de Dumnezeu insuflate, prin care Mântuitorul ne
izvorăşte apa vieţii şi a mântuirii, i-a rănit pe cumpliţii apărători ai
necucerniciei, pe Grigorie să‑l lăudăm în cântări, pe cel preaînţelept în
învăţături şi teolog preastrălucit, care a săvârşit alergarea fără de sânge a
mărturisirii şi întăreşte prin minuni toată Biserica, pe zelosul Apostolilor şi
tovarăşul de drum al Părinţilor, care a scos dumnezeiasca turmă a lui Hristos
din feluritele primejdii ale unor cumplite erezii. A cărui pomenire de peste an
prăznuind‑o acum, slăvim pe Hristos Dumnezeu Cel Care prin el a întărit dreapta
şi binecinstitoarea credinţă.
Şi acum..., A Născătoarei
Din
tot felul de primejdii păzeşte‑i pe robii tăi, binecuvântată Născătoare de
Dumnezeu, ca să te slăvim pe tine, nădejdea sufletelor noastre.
„Acum slobozeşte...", Sfinte Dumnezeule... şi troparul
Călăuzitorule
al Ortodoxiei, învăţătorule al bunei cinstiri şi al cuviinţei, luminătorul
lumii, podoaba de Dumnezeu insuflată a arhiereilor, Grigorie înţelepte, pe toţi
îi luminezi prin învăţăturile tale, liră a Duhului, roagă‑te lui Hristos
Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.
Slavă..., altul mai recent
Luminătorule
al Ortodoxiei, întărirea Bisericii şi învăţătorule, frumuseţea monahilor,
apărătorul nebiruit al teologilor, făcătorule de minuni, Grigorie, lauda
Tesalonicului, crainicule al harului, roagă‑te mereu să se mântuiască sufletele
noastre.
Şi acum..., A Născătoarei
Cel
ce pentru noi Te‑ai născut din Fecioară şi răstignire ai răbdat, Bunule, Care
cu moartea pe moarte ai prădat şi învierea ai arătat ca un Dumnezeu, nu trece
cu vederea pe cei pe care i‑ai zidit cu mâna Ta. Arată iubirea Ta de oameni,
Milostive, primeşte pe Născătoarea de Dumnezeu care Te‑a născut pe Tine şi care
se roagă pentru noi şi mântuieşte, Mântuitorul nostru, poporul cel
deznădăjduit.
Şi apolisul.
LA VECERNIA MARE
După obişnuitul început, „Fericit bărbatul". La „Doamne strigat‑am"
punem şase stihiri
Glas 4
Sfeşnicul
nestins, farul neadormit şi mântuitor pentru cei ce plutesc pe mare, limanul
senin şi nebântuit de valuri al harului, adunându‑ne acum cu cântări te lăudăm
după vrednicie, rugându‑ne ca prin rugăciunile tale să izbăveşti de furtună
duhovnicească Biserica pentru care ai luptat vitejeşte.
Glasule
al Cuvântului, suflarea Duhului, limba de foc şi neobosită a Ortodoxiei,
Grigorie, care prin har faci în chip strălucit cenuşă materia spurcată a
ereziilor, pe tine te rugăm ca prin rugăciunile tale să izbăveşti de clevetirea
dogmelor potrivnice pe cei ce te laudă pe tine cu bună cucernicie.
Pe
tine, cel care mai înainte ai strălucit în asceză şi isihie şi ai văzut
împreună cu Duhul adâncul cu anevoie de cuprins al Scripturilor, Hristos te
pune acum în chip strălucit în sfeşnicul Bisericii, Grigorie, luminând toată
lumea, cu cuvintele tale şi pe cei neîntăriţi întărindu-i cu puterea minunilor
tale.
Slavă..., glas 6
Atotslăvita
prăznuire a ierarhului ne cheamă astăzi. Veniţi dar, iubitorilor de prăznuire,
să lăudăm cu un glas pomenirea lui zicând: Bucură‑te, cel ce ai rupt prin
credinţă cămaşa necucerniciei şi pe credincioşi i‑ai îmbrăcat în veşmântul
Duhului. Bucură‑te, cel ce prin puterea dată ţie de Unul Dumnezeu ai nimicit
rătăcirile şi vicleniile cacodocşilor. Bucură‑te, cel ce prin omorârea
mădularelor ne‑ai zugrăvit ascetic mântuitoarea Patimă a lui Hristos, pe Care
roagă‑L, Grigorie, podoaba dascălilor, să ne izbăvească de văzuţii şi nevăzuţii
vrăjmaşi şi să mântuiască sufletele noastre.
Şi acum..., A Născătoarei
Cine
nu te va ferici pe tine, Preasfântă Fecioară? Sau cine nu va lăuda preacurată
naşterea ta? Că Fiul Unul‑Născut, Cel ce a strălucit fără de ani din Tatăl,
Acelaşi din tine, cea curată, a ieşit, în chip de negrăit întrupându‑Se; din
fire Dumnezeu fiind şi cu firea om făcându‑Se pentru noi, nu în două feţe
[persoane] fiind despărţit, ci în două firi [unite în chip neamestecat]
neamestecat fiind cunoscut. Pe Acela roagă‑L, curată cu totul fericită, să se
miluiască sufletele noastre.
Ieşirea mică, „Lumină lină", prochimenul zilei şi paremii de la
Pilde şi din Înţelepciunea lui Solomon
Pomenirea dreptului cu laude...
Gura dreptului grăieşte înţelepciune...
Când este lăudat dreptul, se vor veseli popoarele...
La Litie stihirile idiomele
Glas 1
Bucură‑te
în Domnul, cetate a Tesalonicului, veseleşte‑te chemându-i pe cei de aproape şi
pe cei de departe, pentru că ai în sânurile tale comoară nepieritoare pe
atotslăvitul Grigorie, înţeleptul dascăl al adevărului. Desfătează‑te de
harurile lui şi vezi fugind molima bolilor, şi strigă cu mulţumire
Mântuitorului: Doamne, slavă Ţie!
Cu
desfătarea cântărilor să luminăm în chip strălucit ziua de faţă şi să aplaudăm
luptele fericitului, căci ne stă înainte în chip strălucit spre laudă
dumnezeiescul Grigorie; pentru că surpând vitejeşte năvala ereziilor, a înălţat
slăvitul stâlp al dreptei‑credinţe şi luând în mijlocul Părinţilor slava
biruinţei roagă pe Mântuitorul să o păzească nerăsturnată.
Luptătorule
viteaz al dreptei‑credinţe care ai suferit rele ca un bun soldat al lui Hristos
Dumnezeu bineplăcând Celui Care te‑a recrutat, luptă şi acum pentru Biserică
lupta cea bună păzindu‑i neclătinată temelia cu dogmele tale, Grigorie.
Luând
asupra ta filozofia cea mai înaltă, ierarhule, ai ajuns afară din lume vieţuind
mai presus de cele văzute şi te‑ai arătat oglindă fără pată a lui Dumnezeu, iar
unindu‑te cu lumina Lui te‑ai făcut lumină şi ai dobândit sfârşit fericit.
Roagă‑te, Grigorie, pentru sufletele noastre.
Pe
Hristos, Izvorul Vieţii, sălăşluindu‑L în sufletul tău prin viaţa ta curată,
arătătorule de cele sfinte Grigorie, râuri de dogme cucernice ai ţâşnit lumii,
din care bând credinciosul popor al Bisericii aduce drept roadă a buzelor
mulţumire Celui ce a slăvit pomenirea ta în veacul veacului.
Glas 4
Organ
de Dumnezeu insuflat prin care ne‑a grăit nouă Duhul Sfânt te‑ai făcut,
Grigorie, căci prin răsunetul lui cuviincios sunetul învăţăturii tale a alergat
în toată lumea, şi imitator făcându‑te al Apostolilor, cuvioase, ai primit
locul acela pe care l‑ai dorit. Roagă‑te Domnului, atotfericite, să dea pace
lumii şi să mântuiască sufletele noastre.
Pentru
cuvântul lui Dumnezeu deschizându‑ţi gura ai tras Duhul înţelepciunii şi plin
de har făcându‑te ai trâmbiţat dogmele dumnezeieşti, Grigorie de trei ori
fericite, şi învăţat fiind tainele de puterile îngereşti ai vestit Lumina cea
întreită şi neîmpărţită. Drept pentru care luminaţi fiind prin grăirile tale
dumnezeieşti ne închinăm Treimii Celei cunoscute într‑o singură Dumnezeire spre
mântuirea sufletelor noastre.
Slavă..., glas 8
Alegând
sărăcia Domnului te-ai făcut stăpân peste tirania patimilor şi învrednicindu‑te
de venirea Dumnezeiescului Duh te‑ai umplut de harurile Lui, drept pentru care
tot auzul e plin de minunile tale, atotslăvite Grigorie. Cerul are acum duhul
tău, iar pământul trupul tău, iar noi, povăţuiţi în chip înţelept de
învăţăturile tale, te rugăm adu‑ţi aminte de staulul lui Hristos, pentru care
ai suferit osteneli, pentru care ai luptat ca unul fără de trup, şi roagă‑te
Domnului pentru turma ta, cercetând pe cei în nevoi şi făcându‑L pe Dumnezeu
milostiv pentru toţi.
Şi acum..., A Născătoarei
Stăpână
primeşte rugăciunile robilor tăi şi ne izbăveşte pe noi din toată nevoia şi
necazul.
La stihoavnă, aceste stihiri
Glas 5
Bucură‑te,
luminătorule al dreptei‑credinţe, soarele strălucitor al Bisericii, faima
monahilor, canonul isihiei, dascălul cel mai bun al contemplării şi făptuirii,
ierarhe Grigorie, lăcaşul înţelepciunii şi al cunoaşterii, cortul cuvintelor
dinăuntru şi dinafară, organ al Duhului, psaltire însufleţită, gură a Domnului
care scoate om vrednic dintr-unul nevrednic, roagă pe Hristos să trimită
sufletelor noastre mare milă.
Stih: „Gura mea va grăi
înţelepciune..."
Bucură‑te,
minte preaînaltă, văzătorule al tainelor Duhului, vasul harurilor, făclie
purtătoare de lumină a fulgerării şi luminării dumnezeieşti, sălaşul
preaputernic şi cinstit al iubirii, cel blând, simplu şi lipsit de răutate cu
adevărat, desfăşurarea şi lămurirea Scripturilor, mare a înţelesurilor
dumnezeieşti, Grigorie, ocean îndumnezeit şi nedeşertat al cuvântului
învăţăturii, roagă pe Hristos să trimită sufletelor noastre mare milă.
Stih: „Gura dreptului va
cugeta..."
Bucură‑te
adâncul teologiei, canonul preadrept al ortodoxiei, care ai vestit prea limpede
unica fire a Treimii într‑o singură voinţă şi lucrare şi Dumnezeirea simplă,
atotputernică şi necreată, care i-ai ruşinat pe cei ce nesocoteau harul Duhului
şi îndumnezeirea fără timp [atemporală], gură a teologilor, ierarhule Grigorie,
slava părinţilor îndumnezeiţi, părtaş şi tovarăş al lor, luminătorule al
Bisericii, cel ce dai prin rugăciunile tale mare milă.
Slavă..., glas 8
Sufletul
tău ceresc şi fără prihană, preabunule Grigorie, are drept cort şi lăcaş
Ierusalimul cel ceresc, ale cărui ziduri au fost zugrăvite de mâinile
imateriale ale nevăzutului Dumnezeu. Iar veneratul şi preaputernicul tău trup
biserica Înţelepciunii lui Dumnezeu [din Tesalonic] îl are pe pământ vistierie
nejefuită de minuni, alt rai al harurilor, la care alergând strângem roadele
tămăduirilor. Străjuieşte, rugămu‑ne, acest oraş drag ţie de molima ereziilor
celor rele ca unul ce ai îndrăznire la Hristos Cel ce te‑a preamărit pe tine.
Şi acum..., A Născătoarei
Fecioară
care nu ştii de nuntă, care ai zămislit în chip nevăzut pe Dumnezeu cu trup,
Maică a Dumnezeului Celui Preaînalt, primeşte rugăciunile robilor tăi, atotneprihănită,
care dai tuturor curăţire de greşeli; primind acum rugăminţile noastre roagă‑L
să ne mântuiască pe toţi.
„Acum slobozeşte...", „Sfinte Dumnezeule..." şi troparele [de
la Vecernia Mică]
Călăuzitorule al Ortodoxiei...
Slavă
Luminătorule al Ortodoxiei...
Şi acum
Cel ce pentru noi te-ai născut...
Şi apolisul.
La Utrenie
După catisma 1, sedealna, glas 1 „Mormântul
Tău, Mântuitorule"
Pe
dumnezeiescul ierarh al lui Hristos să‑l lăudăm, pe stâlpul de foc, pe norul de
lumină, care-l duce astăzi în Duhul pe noul Israel în pământul duhovnicesc al
păcii, în cetatea mamă a întâilor născuţi, marele Grigorie.
Slavă..., aceeaşi
Şi acum..., A Născătoarei de Dumnezeu
În
tine, curată, s‑a sălăşluit ca într-un cort toată plinătatea Dumnezeirii,
precum a spus mai înainte Pavel, şi a îndumnezeit toată firea muritorilor,
Stăpână; iar tu te‑ai făcut început al acestui har şi călăuză mântuitoare a
celor ce cu credinţă şi cu dragoste te cinstesc pe tine.
După catisma 2, sedealna, glas 1
Spălându‑te
frumos cu curgerile lacrimilor tale, ai primit cu mintea Duhul dumnezeiesc şi
te‑ai făcut părtaş al harului şi îndumnezeirii celei mai presus de fire şi de
cuvânt, pe care le‑ai vestit tuturor necreate şi una, de Dumnezeu cugetătorule
Grigorie.
Slavă..., aceeaşi
Şi acum..., A Născătoarei de Dumnezeu
Vasule
preastrălucitor al Luminii gândite cu mintea, dezleagă întunericul inimii mele,
Copilă; uşurează povara cea foarte grea a patimilor, rogu‑mă, călăuzeşte‑mă la
cărările pocăinţei şi învrednicindu‑mă de lumina viitoare, atotnepătată
Stăpână.
După polieleu, sedealna. glas 8
Depărtându‑te
de cele curgătoare, părinte înţelepte, de împăraţi, prieteni şi rude, ai
dobândit cele care rămân şi stau, fericite, şi toată casa şi neamul ţi le‑ai
adus Stăpânului tuturor jertfă de ardere de tot cinstită. Pe care i‑ai şi
învăţat sfinţindu‑le sufletul şi mintea, împreună cu trupul pentru Domnul,
Grigorie, prin contemplare şi făptuire. Roagă‑L stăruitor să dăruiască iertare
de greşeli celor ce prăznuiesc cu dragoste sfântă pomenirea ta.
Slavă, aceeaşi
Şi acum, A Născătoarei de Dumnezeu
Purtând
Stăpânul ca un bun, chipul de rob cel luat din trupul tău l‑a îndumnezeit,
Stăpână, unindu‑Se cu el după ipostas şi, umplând de har toată firea, a lucrat
prin har noroadele sfinţilor. Drept pentru care lăudându‑te drept pricina
acestor lucruri negrăite şi întâia umplută de Duhul, din inimă strigăm ţie:
Bucură‑te începătoarea mântuirii! Bucură‑te, izbăvirea de greşeli a celor ce se
închină cu credinţă Celui Născut al tău, cea fără prihană!
Apoi antifonul 1 al glasului 4
Prochimen: „Gura mea va grăi
înţelepciune şi cugetul inimii mele pricepere."
Stih: „Auziţi acestea
toate neamurile, ascultaţi toţi cei ce locuiţi în lume."
Evanghelia de la praznicul Sfântului Ioan Hrisostom
Psalmul 50
Slavă: Pentru rugăciunile ierarhului Tău...
Şi acum: Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu...
Şi idiomela, glas 8:
Stih: „Miluieşte‑mă,
Dumnezeule, după mare mila Ta..."
Vărsatu‑s‑a
harul pe buzele tale, cuvioase părinte, şi te‑ai făcut păstor al Bisericii lui
Hristos, învăţând oile cele cuvântătoare să creadă în Treimea cea de o fiinţă
într‑o singură Dumnezeire.
Miluieşte,
Dumnezeule, poporul Tău...
Şi canoanele. Dacă nu este Duminică, se cântă mai întâi canonul
Născătoarei de Dumnezeu cu irmoasele pe 6 şi cele două ale Sfântului.
Canonul Născătoarei, glas 8
Cântarea 1
De
multe ispite fiind ţinut, la tine scap căutând mântuire, Maică a Cuvântului,
Fecioară, mântuieşte‑mă de greutăţi şi de lucruri cumplite.
Năvala
patimilor mă tulbură şi umplu de multă deprimare sufletul meu; dă‑i pace,
Copilă, prin seninul Fiului şi Dumnezeului tău, atotputernică.
Pe
tine, care ai născut pe Mântuitorul Dumnezeu, te rog, Fecioară, să fiu izbăvit
din cele cumplite, singură curată, ca să te slăvesc pe tine, cea slăvită de
Dumnezeu şi preanepătată.
Canonul sfântului, glas 8, al cărui acrostih e:
„Pe cel ce într-un gând cu marii teologi îl laud. Filotei"
„Pe cel ce într-un gând cu marii teologi îl laud. Filotei"
Vrând
să te laud în cântări acum pe tine, părinte, cel într‑o suflare şi un gând cu
cei trei teologi, prin voi cer insuflarea Treimii şi cuvânt, fericite ierarhe
Grigorie.
Ca
nişte teologi, înţelepţi şi retori, scriitori sfinţi ai sfintelor cuvinte şi
trei crainici purtători de Dumnezeu şi preabuni ai dogmelor, îl aveţi acum
părtaş al cântărilor şi pe vestitul vostru învăţăcel cu acelaşi nume şi de un
gând cu voi.
Cinstind
frumos legile prieteniei şi aşezămintele de sus, voi cei trei v‑aţi armonizat
firesc cu cuvântul lui Dumnezeu purtându‑l în mijlocul vostru pe Hristos, cum a
spus mai înainte Acela; iar acum vă îmbogăţiţi cu un al patrulea, cu adevărat
de o fire şi o purtare cu voi.
Să
lăudăm în chip sfânt trâmbiţele cinstitei teologhisiri, glasurile Treimii,
sfintele muze: pe Vasile, Grigorie şi marele Ioan, împreună cu Grigorie care a
suflat împreună cu ei harul Duhului.
A Născătoarei
Prieteni
în Dumnezeu ai Înţelepciunii enipostatice a lui Dumnezeu făcându‑vă şi casă
sfântă, pe Fecioara, templul însufleţit pe care Aceasta şi‑a zidit-o sieşi,
Născătoare de Dumnezeu au vestit‑o lumii organele harului.
Alt canon, glas 1, al cărui acrostih e:
„Laud dreptarul dumnezeieştilor dogme. Filotei"
„Laud dreptarul dumnezeieştilor dogme. Filotei"
Gură
şi gândire dând izvorului harurilor şi înţelepciunii Duhului, slăvite, ocean al
harului te‑ai arătat, din care o picătură dă‑mi şi mie, celui ce te laud pe
tine.
Model
şi canon mai presus de fire te‑ai făcut şi gură dumnezeiască a teologilor,
ierarhilor şi dascălilor; de aceea adunându‑ne împreună îţi împletim acum
laudă.
Alt
Ieremia te‑ai arătat, părinte, cunoscut din pântecul mamei şi închinat cu totul
Făcătorului, întreg sfinţit şi purtător de Dumnezeu; de aceea gura ta a primit
cuvintele lui Dumnezeu.
Stând
înaintea tronului lui Dumnezeu împreună cu îngerii, de Dumnezeu văzătorule
Grigorie, şi desfătându‑te acum în chip arătat de strălucirea cea neapropiată,
roagă‑L să ne izbăvească de întunericul păcatului, rugămu‑ne.
A Născătoarei
Dorind
Grigorie să vadă Lumina care a răsărit din pântecele tău, de Dumnezeu
Născătoare, pe tine te‑a pus înainte mijlocitoare şi împreună‑lucrătoare şi a
dobândit prin tine doritul har.
Catavasie: Deschide‑voi gura mea...
Cântarea 3
Canonul Născătoarei
Ocrotitoare
şi acoperământ al vieţii mele te pun pe tine, Născătoare de Dumnezeu Fecioară;
tu mă cârmuieşte spre limanul tău, ceea ce eşti pricina bunătăţilor şi reazemul
credincioşilor, singură atotlăudată.
Tulburarea
sufletului şi furtuna deprimării risipeşte‑le, Fecioară, rogu‑te; căci tu,
Mireasă a lui Dumnezeu, ai purtat în pântec pe Hristos, Începătorul
seninătăţii, singură atotfără‑de‑prihană.
Tu,
care ai născut pe Binefăcătorul şi Pricina tuturor celor bune, ţâşneşte tuturor
bogăţia facerii de bine, căci poţi toate ca una care ai purtat în pântec pe
Hristos cel puternic, cea fericită de Dumnezeu.
Ajută‑mă,
Fecioară, pe mine cel cuprins de boli grele şi suferinţe bolnăvicioase, căci
vistierie nelipsită şi necheltuită a vindecărilor te cunosc pe tine,
atotnepătată.
Primul canon al sfântului
Pe
Piatra care eşti Tu, Hristoase, au zidit cei trei meşteşugari ai tăi turnul
teologhisirii neclătinat de năvălirile duhurilor celor potrivnice; de unde
stând şi Grigorie i‑a întors pe vrăjmaşi.
Teologule
cel tare, soldatule al înţelepciunii, folosindu‑te de dogmele Părinţilor ca de
nişte aruncări de fulgere şi de pietre tari, zdrobeşti vitejeşte cu cuvinte
falangele ereticilor.
Deschizându‑şi
gura minţii pentru cuvântul lui Dumnezeu, străluciţii crainici de Dumnezeu
purtători ai Treimii au tras în ea Duhul cel dumnezeiesc, şi suflând împreună
cu ei ai vânturat politeismul.
Ceruri
cuvântătoare ale Bisericii lui Hristos, care povestiţi slava Lui, părtaşi ai
slavei dumnezeieşti, Părinţi dumnezeieşti, primiţi pe cei ce în chip slăvit
săvârşesc slăvita voastră pomenire.
A Născătoarei
Prin
cuvintele lor dumnezeieştii teologi i‑au făcut pe oameni să vadă lămurit slava
ta, Fecioară, vestind în chip strălucit taina Celui Născut al tău, pe Care
pentru rugăciunile lor, fă‑l milostiv tuturor.
Alt canon al sfântului
Nebunie
socotind, înţelepte, înţelepciunea lumească, ai iubit nebunia Crucii şi luând‑o
pe umeri, ai arătat, cum spunea Pavel, chipul din afară al nebuniei mai înalt
decât înţelepciunea lumii.
Iubit‑ai,
părinte, din suflet sărăcia şi smerenia, precum şi simplitatea şi lipsa de
fasoane a vieţii; drept pentru care fugind de oameni, ai urmărit întotdeauna
pustiile. Spre mireasma mirurilor tale alerg pe urmele tale chemând pe Hristos.
Omorând,
înţelepte, omul cel vechi şi stricat prin toată înfrânarea şi trezvia, spălându‑l
în chip străin cu izvoarele lacrimilor, ai primit încă în viaţă vechea lui
frumuseţe îmbrăcând în Hristos pe omul cel nou.
Să
lăudăm azi mulţimile monahilor şi adunările mirenilor împreună cu preoţii toţi,
hrănitorii muzelor şi ale cuvintelor dumnezeieşti, pe dascălul obştesc care ne‑a
împodobit cu fapte şi cu cuvinte.
A Născătoarei
Văzând
Grigorie strălucirea Duhului pe care o doreai şi prin ocrotirea Maicii lui
Dumnezeu luminat fiind acum de ea în chip lămurit, roag‑o să ne libereze de
întunericul patimilor prin lumina harului.
Catavasie: Pe ai tăi cântăreţi...
Sedealnă, glas 8
Prin
înfrânare, trezvie şi rugăciune, feciorie, sărăcie şi baia nouă a lacrimilor
curăţindu‑ţi inima, Grigorie, te‑ai înălţat în văzduh întreg şi te‑ai unit cu
Hristos făcându‑te un duh cu El. De aceea auzind ca şi Pavel cele de nespus şi
făcându‑te şi tu vas al alegerii ca şi acela, ai purtat Numele Domnului vestind
limpede Dumnezeirea una, simplă şi necreată pe care roag‑o să nu înceteze să
mântuiască turma ta.
Slavă..., aceeaşi
Şi acum..., A Născătoarei
Cel
ce odinioară ai adus din nefiinţă fiinţele celor ce sunt, Cuvinte al lui
Dumnezeu, şi l-ai cinstit pe om cu chipul şi cu mâna Ta, şi stricându‑se acesta
prin amăgirea şarpelui l‑ai plămădit iarăşi prin cinstită crucea Ta şi ai
sfinţit toată firea, Îndurate, prin Duhul Tău dumnezeiesc şi luarea trupului,
pentru rugăciunile Maicii Tale, Stăpâne Hristoase Dumnezeule, dă iertare
greşelilor celor ce se închină cu credinţă puterii Tale, Doamne.
Cântarea 4
Canonul Născătoarei
Tu,
Care ai născut pe Cârmaciul nostru Domnul, domoleşte tulburarea patimilor şi
furtuna greşelilor mele, Mireasă a lui Dumnezeu.
Adâncul
îndurării dă‑mi‑l mie, care te chem pe tine, cea care ai purtat în pântece pe
Mântuitorul tuturor celor ce te laudă pe tine.
Cei
care nădejde, reazim şi zid neclintit al mântuirii te‑am câştigat pe tine,
atotnepătată, ne izbăvim de orice greutate.
Desfătându‑ne,
atotcurată, de harurile darurilor tale, laude îţi cântăm ţie noi, cei care
Maică a lui Dumnezeu te ştim pe tine.
Pe
mine cel ce zac în patul durerii şi bolii ajută‑mă, ca o bună, Născătoare de
Dumnezeu, singură Pururea Fecioară.
Canonul sfântului
Din
pământ şi din trup v‑aţi ivit, oameni fiind după fire, dar Duhul lui Dumnezeu a
pus în mişcare ţărâna voastră şi v‑a ridicat la ceruri, unde petreceţi
filozofând, desfăcuţi de trup chiar înainte de desfacerea de el, Părinţilor.
Ca
un vlăstar de neam bun, de Dumnezeu cugetătorule Grigorie, ai odrăslit din rădăcina
dreptei‑credinţe şi ai împodobit duhovniceşte raiul Bisericii cu roadele
teologiei şi vieţuirii strălucite înfrumuseţând şi hrănind pe toţi.
Nou
teolog ni te‑ai arătat, Grigorie, şi temelie a credinţei, curgere de aur
străină, adăpând şi udând cu cuvintele tale dumnezeieşti holdele Bisericii şi
crescând spicul bogat al dreptei‑credinţe şi cunoştinţe.
Trup
Se face Dumnezeu prin covârşirea iubirii şi sărăcie şi face în schimb dumnezeu
trupul, îmbogăţind mai presus de minte umilinţa noastră prin dumnezeirea Lui,
de care împărtăşindu‑vă în chip minunat, de Dumnezeu purtătorilor, îi învăţaţi
pe toţi taina.
A Născătoarei
Purtând
limpede în gură cuvântul lui Dumnezeu şi suflând harul dumnezeiesc al Duhului,
aţi suflat împreună cu El cu dumnezeiască cuviinţă şi mântuirea celor de o
seminţie cu voi, având drept temă a propovăduirii pe Maica Cuvântului şi
Întruparea Lui.
Alt canon
Lovind
cu toiagul rugăciunii noaptea fără lună şi întunericul patimilor, Grigorie, ca
Moise odinioară Egiptul, ai alergat în chip suprafiresc spre contemplarea
dumnezeiască, făcându‑te pentru noi dătător de lege.
Urcând
înălţimea dumnezeiască a virtuţilor, părinte Grigorie, ca ucenicii iubiţi ai
Aceluia pe Tabor, L‑ai văzut pe Acela arătându‑Şi slava Sa dumnezeiască
firească şi, îndumnezeit fiind, te‑ai arătat un alt soare.
Învăţat
în taina Dumnezeirii şi părtaş al celor de nespus făcându‑te, de Dumnezeu
văzătorule Grigorie, teologhiseşti taina Ei vestind‑o una şi necreată în putere
şi fire, şi în Trei Ipostase.
A Născătoarei
Pe
cea care a născut Cuvântul negrăit al lui Dumnezeu lăudându‑o în cuvinte sfinte
şi vestind limpede taina Întrupării dumnezeieşti, pe aceasta roag‑o acum să
păzească nebântuită de valuri Biserica.
Catavasie: Sfatul cel necurmat...
Cântarea 5
Canonul Născătoarei
Umple
de veselie, curată, viaţa noastră, dându‑ne bucuria ta curată, cea care ai
născut Pricina veseliei.
Izbăveşte‑ne
pe noi din primejdii Născătoare de Dumnezeu, Curată, care ai născut
răscumpărarea veşnică şi pacea care covârşeşte toată mintea.
Destramă
pâcla greşelilor mele, Mireasă a lui Dumnezeu, cu luminarea strălucirii tale,
tu, care ai născut Lumina dumnezeiască şi mai înainte de veci.
Vindecă-mi,
Curată, slăbiciunea patimilor mele care cere cercetarea ta şi dă‑mi sănătatea
prin mijlocirile tale, rogu‑mă.
Canonul sfântului
Trecând
peste toată împătimirea materială, voi trei fericiţilor, v‑aţi unit prin har în
chip imaterial cu cinstita Treime şi avându‑l acum părtaş şi sârguitor şi pe
acesta al patrulea, ţineţi la un loc credinţa ca pe o altă lume [creată din
patru stihii].
Toate
prefigurările, umbrele şi simbolurile Legii, le‑aţi lămurit cu lumina
Cuvântului, trăgându‑le frumos spre Duhul; de ele legându-şi minte şi cuvânt şi
mintea de Dumnezeu grăitoare, Grigorie a luminat lumea.
Ca
pe nişte tăbliţe noi a primit înflăcăratul Grigorie, al doilea Moise, cuvintele
voastre, Părinţii dumnezeieşti lămurindu-le [desfăşurându‑le] şi ducând la
Dumnezeu Israelul cel nou.
Străbătând
Egiptul ca odinioară Moise, v-aţi izbăvit din întunericul păcatului şi din
adâncul necredinţei, şi ca Moise lui Isus al lui Navi aţi lăsat conducerea
poporului acestui prieten al vostru.
A Născătoarei
Rugându‑te
împreună cu cei trei dascăli Celui pe Care l‑ai vestit lumii Naştere
netâlcuită, părinte Grigorie, nu eşti lipsit de nimic, căci o ai drept călăuză
şi ocrotitoare pentru noi pe Născătoarea de Dumnezeu.
Alt canon
Mintea
cea mare, adâncul negrăit al Înţelepciunii aflându‑ţi mintea sălaş potrivit ei,
de Dumnezeu purtătorule, te‑a dăruit Bisericii minte şi organ al înţelepciunii.
Ca
un luminător strălucit răsărindu‑te mai înainte Athosul, Grigorie, te‑a dat
cetăţii celei strălucite [a Tesalonicului], pe care o luminezi în chip
dumnezeiesc cu lumina Duhului şi îi stai în frunte ca un părinte.
Dar
dumnezeiesc de la Dumnezeu şi bogăţie nedeşertată găsindu‑te pe tine
preaputernica metropolă a Tesaliei, cheamă cetăţile vecine la părtăşia
cuvintelor şi minunilor tale, fericite.
Cei
ce îndrăgim luptele şi harurile cuvântului lui Grigorie şi‑i aducem acum
cântare de laudă, să‑l rugăm să ni‑l facă îndurat tuturor pe Ziditorul şi
Stăpânul.
A Născătoarei
Cel
ce a luminat pământul cu strălucirea soarelui lumină neînserată i‑a arătat
celor din întuneric, Fecioară, pe care roagă‑l să ne izbăvească din întunericul
cumplit al păcatului, Stăpână.
Catavasie: Spăimântatu‑s‑au toate...
Cântarea 6
Canonul Născătoarei
Pe
Cel ce dându‑Se pe Sine Însuşi morţii a mântuit din moarte şi stricăciune firea
mea ţintuită de moarte şi de stricăciune, pe Domnul şi Fiul tău roagă‑L,
Fecioară, să mă izbăvească din răutatea vrăjmaşilor.
Apărătoare
a vieţii şi strajă foarte sigură te ştim, Fecioară, care destrami mulţimea
ispitelor şi alungi năvala demonilor; de aceea mă rog neîncetat să mă izbăveşti
din patimile mele, atotnepătată.
Zid
de scăpare te‑am câştigat şi mântuire desăvârşită a sufletelor în necazuri,
Copilă, iar în lumina ta ne veselim pururea; mântuieşte‑ne şi pe noi acum din
patimi şi primejdii, Stăpână.
În
patul bolilor zac şi nu este vindecare pentru trupul meu, ci pe tine, care ai
purtat în pântece pe Dumnezeu Mântuitorul lumii şi Cel ce dezleagă bolile, te
rog, ceea ce eşti bună, scoate‑mă din stricăciunea bolilor.
Canonul sfântului
Ţâşnind
din Biserica lui Hristos ca dintr‑un rai, râurile duhovniceşti [cei Patru
Ierarhi] adapă şi udă toată faţa pământului potopind ereziile lumii.
Molima
ciumei înţelegătoare a ereziilor aţi oprit‑o voi, cei Trei Ierarhi, prin
puterea cuvântului şi harului Duhului, iar pe cea retrezită acum la viaţă o
desfiinţează vitejeşte în Duhul Grigorie.
N‑ai
dat ochilor tăi somn, nici genelor tale dormitare, Grigorie, ci ai tâlcuit
Scripturile cu harul Duhului şi ai răsturnat ereziile cu cuvintele teologilor.
Mare
îndrăznire aflând acum la Hristos împreună cu cei trei dascăli şi prieteni ai
tăi, roagă‑te să se mântuiască nerănită turma Lui, pentru care te‑ai ostenit.
A Născătoarei
Născând
pe Dumnezeu cu trup, dumnezei i‑ai făcut pe muritori prin împărtăşire
dumnezeiască şi har, Stăpână; cei patru prieteni ai tăi întăresc aceasta şi
prin cuvintele şi prin faptele lor.
Alt canon al sfântului
Dreptar
al virtuţii s‑a arătat cu adevărat credincioşilor viaţa ta dumnezeiască,
Grigorie, şi canon al dreptei‑credinţe cuvântul şi dogmele tale, prin care se
distinge autenticul de fals pentru că vestesc Un Dumnezeu Singur necreat şi
atotputernic.
Marele
Grigorie ni s‑a arătat vestind în chip cuvios o singură Dumnezeire, o fire în
Trei Ipostasuri în toate simplă şi necreată, ruşinându‑i foarte frumos pe toţi
cei ce flecăreau Dumnezeirea curată.
Fără
de minte l‑ai vădit pe sucitul Achindin ca odinioară pe trufaşul Varlaam, căci
aceştia făcându‑se părtaşi ai părerilor elinilor [păgânilor], au coborât
Dumnezeirea făcându‑o creată, necinstind ca odinioară iudeii vrednicia Fiului
lui Dumnezeu.
Modele
de dogme şi cuvinte strălucite ai dat, Grigorie, prin care ai lămurit
[desfăşurat] în Duhul gândirea veneraţilor teologi; pe care păzeşte‑le prin
rugăciunile tale nevinovate izbăvind Biserica lui Hristos de orice erezie.
A Născătoarei
Mai
presus decât tronuri, heruvimi şi puteri, şi decât orice ceată de sus te‑ai arătat,
Stăpână, făcându‑te tron negrăit ipostasului lui Dumnezeu, pe Care ca pe un Fiu
fă‑l milostiv celor ce te laudă pe tine cu credinţă.
Catavasie: Înţelepţii lui Dumnezeu...
Condac, glas 8 „Apărătoare Doamnă"
Pe
tine, organul cel sfânt şi dumnezeiesc al înţelepciunii, trâmbiţă strălucită a
teologhisirii, te lăudăm, Grigorie de Dumnezeu grăitorule; ci ca unul ce stai
acum ca o minte înaintea Minţii Dintâi, călăuzeşte spre Ea mintea noastră,
părinte, ca să strigăm ţie: Bucură‑te, crainicule al harului!
Icos
Înger
te‑ai arătat pe pământ vestind muritorilor cele dumnezeieşti şi negrăite, căci
folosindu‑te cu minte şi trup omenesc de glasurile celor netrupeşti, ne‑ai scos
din noi înşine de uimire şi ne‑ai convins să‑ţi strigăm, de Dumnezeu
grăitorule, acestea:
Bucură‑te,
prin care s‑a vestit lumina!
Bucură‑te,
prin care s‑a alungat întunericul!
Bucură‑te,
vestitorul Dumnezeirii necreate!
Bucură‑te,
văditorul celei create şi cu adevărat nebune!
Bucură‑te,
cel care ai spus că firea lui Dumnezeu e înălţime neajunsă!
Bucură‑te,
cel care ai spus că lucrarea Lui e adânc cu anevoie de văzut!
Bucură‑te,
că ai vorbit de bine slava lui Dumnezeu!
Bucură‑te,
că ai mustrat părerile făcătorilor de rele!
Bucură‑te,
luminătorule, care ai arătat Soarele!
Bucură‑te,
pahar care dai nectarul!
Bucură‑te,
prin care străluceşte adevărul!
Bucură‑te,
prin care s‑a întunecat minciuna!
Bucură‑te,
crainicule al harului!
Sinaxar
În
ziua a 14‑a a lunii de faţă adormirea celui între sfinţi Părintele nostru
Grigorie, arhiepiscopul Tesalonicului.
Stihuri:
Un
izvor de strălucire aduce la lumină nepătrunsă
un
crainic strălucit al luminii, minte cu adevărat mare.
Căci
te‑ai unit cu Hristos purtând numele sfinţilor Grigorie
şi
eşti viu, deşi te‑ai mutat, lucrând în mormânt minuni.
Cine
te va lăuda pe tine, Grigorie,
care
ai primit de la Dumnezeu cinstea care vine din minuni?
Grigorie arhiepiscopul a murit în ziua a paisprezecea.
Acest
fiu al dumnezeieştii şi neînseratei Lumini, cu adevărat om al lui Dumnezeu şi
minunat serv şi slujitor al lui Dumnezeu a avut drept patrie Oraşul Regină
[Capitala împărătească, Constantinopolul] şi părinţi de neam şi slăviţi nu
numai după omul cel din afară şi văzut, ci cu mult mai mult după cel lăuntric
şi nevăzut.
Tatăl
lui murind pe când era încă în fragedă copilărie, mama sa l‑a învăţat şi l‑a
crescut atât pe el, cât şi pe fraţii şi surorile lui în învăţătura şi în legea
Domnului şi în Sfintele Scripturi; dar pe minunatul Grigorie a hotărât să-l
deprindă şi în înţelepciunea din afară [profană] dându-l ucenic la un dascăl.
Şi unind cu o fire ageră şi o râvnă pe măsură, a adunat în scurtă vreme tot
felul de cunoştinţe raţionale, ajungând la vârsta de douăzeci de ani şi
socotind pe toate o nimic şi mai înşelătoare decât visurile, căuta să alerge
sus la Dumnezeu, Pricina şi Dătătorul oricărei înţelepciuni, şi printr‑o
vieţuire mai desăvârşită să i se închine lui Dumnezeu întreg.
De
aceea a descoperit mamei sale scopul său iubitor de Dumnezeu, dorul şi
dragostea înflăcărată de Dumnezeu, ce‑o avea de multă vreme şi cu acest prilej
a aflat că şi ea nutreşte de mult aceleaşi gânduri şi că‑şi găseşte bucuria în
aceleaşi lucruri ca şi el. Aşadar, mama şi-a adunat îndată în jurul ei pe
copiii săi şi le‑a zis cu veselie: „Iată eu şi pruncii pe care mi i‑a dat
Dumnezeu!" şi apoi a încercat să afle ce părere au ei despre cele bune şi
le‑a descoperit ţelul fratelui lor mai mare. Şi acesta, întrebuinţând cuvinte
de îndemn, i‑a convins pe toţi să urmeze cu râvnă aceleaşi dorinţe ca şi el şi
să fugă de lume.
De
aceea, după ce şi‑a împărţit în chip evanghelic toată averea la săraci şi a
părăsit cu suflet uşor favorurile împărăteşti, onorurile şi aplauzele din
palatele împărăteşti, a urmat lui Hristos. Pe mama şi pe surorile sale le‑a
aşezat într‑o mănăstire de fecioare, iar el împreună cu fraţii săi s‑au dus în
muntele cu numele sfinţeniei, Athos. Dar pentru că împrejurarea n‑a îngăduit să
trăiască la un loc, i-a convins pe fraţii săi să rămână în alte mănăstiri şi
acolo să‑şi ducă viaţa potrivit lui Dumnezeu, iar el s‑a dat în ascultare unui
bărbat minunat pe nume Nicodim, care trăia în isihie numai pentru Dumnezeu, de
la care a învăţat cu fapta, în smerenia sufletului, toată porunca şi toată
virtutea. Primind aici într-o descoperire tainică şi sprijinul şi ajutorul
nebiruit de nimeni al Preacuratei Născătoare de Dumnezeu şi petrecând, după
mutarea aceluia la Dumnezeu, câţiva ani în Marea Lavră, cu mare sârguinţă şi
dragoste de isihie a părăsit Marea Lavră şi a îmbrăţişat pustia. Dorind cu
tărie să fie necontenit cu Dumnezeu, s‑a predat unei vieţi covârşitor de aspre.
Şi strângându‑şi printr-o atenţie stăruitoare simţurile, înălţându‑şi mintea la
Dumnezeu, petrecând tot timpul în rugăciune, meditând la cele dumnezeieşti şi
întocmindu‑şi într‑un chip foarte bun viaţa, cu ajutorul lui Dumnezeu învingea
cu mare putere atacurile demonilor. Şi curăţindu‑şi sufletul cu izvoare de
lacrimi în privegheri de nopţi întregi, a ajuns vas ales al harurilor
dumnezeiescului Duh şi avea adeseori vedenii dumnezeieşti. Şi, ceea ce‑i mai
minunat, este că nu şi‑a schimbat felul lui aspru de viaţă, cu toate că, din
pricina năvălirilor ismailiţilor, s-a mutat în Tesalonic şi a fost silit să
locuiască şi în alte oraşe.
După
mulţi ani, curăţindu-şi desăvârşit şi trupul şi sufletul, a primit cu voia lui
Dumnezeu marele dar al preoţiei şi săvârşea tainele preoţiei ca unul care n‑avea
trup şi era, ca să spun aşa, în afară de el însuşi, încât sufletele celor care
se uitau la el erau străpunse la inimă numai văzându‑l. Era cu adevărat mare şi
era cunoscut ca un purtător de Duh de cei care trăiau potrivit lui Dumnezeu. Se
arăta însă un astfel de om şi celor care vedeau faptele lui: avea putere
împotriva demonilor; izbăvea pe cei cuprinşi de înşelăciunea şi uneltirea lor;
făcea ca pomii neroditori să dea roade; vedea mai dinainte cele viitoare şi era
împodobit şi cu celelalte haruri ale dumnezeiescului Duh.
Dar
pentru că lucrarea virtuţii stă în puterea noastră, dar fără a cădea în
încercări nu stă în puterea noastră, dar fără ele nu este nici desăvârşire şi
nici arătarea credinţei în Dumnezeu - căci fapta şi pătimirea pentru bine
desăvârşesc pe omul care trăieşte potrivit lui Dumnezeu -, a îngăduit Dumnezeu
să cadă acest mare bărbat în felurite şi necontenite încercări, pentru ca prin
toate acestea să se arate cu adevărat desăvârşit. Ce minte poate să‑şi
închipuie câte i s‑au întâmplat? Ce cuvânt poate să rostească uneltirile mai
mari decât cele dinainte ale cumplitului vrăjmaş precum şi acuzaţiile şi
bârfelile aduse lui de noii luptători împotriva lui Dumnezeu şi cât de mult a
luptat pentru credinţă timp de douăzeci şi trei de ani, suferind din partea lor
tot felul de vătămări şi necazuri?
Căci
fiara italiană, Varlaam din Calabria,
crezându-se grozav în înţelepciunea din afară şi socotind în deşertăciunea
gândurilor lui că le ştie pe toate, a ridicat război cumplit împotriva
Bisericii lui Hristos, a dreptei noastre credinţe şi a tuturor celor care o
ţineau fără alunecare. Dogmatiza nebuneşte că harul comun Tatălui şi Fiului şi
Sfântului Duh şi lumina veacului ce va să fie, în care vor străluci şi drepţii
ca soarele, aşa cum a arătat‑o Hristos strălucind ca soarele pe Munte[le
Taborului] şi, simplu spus, toată puterea şi lucrarea Dumnezeirii triipostatice
şi tot ce se deosebeşte întrucâtva de firea dumnezeiască sunt create. Iar pe
cei care cugetau drept că acea preadumnezeiască lumină şi toată puterea şi
lucrarea dumnezeiască sunt necreate, întrucât nimic din însuşirile fireşti ale
lui Dumnezeu nu e mai recent, pe toţi aceştia îi numea prin cuvinte şi prin
scrieri mari închinători la doi dumnezei şi închinători la mai mulţi dumnezei,
precum ne numesc şi iudeii, Sabelie şi Arie.
Aşadar,
dumnezeiescul Grigorie vine chemat de Biserica din Constantinopol, ca un
luptător al credinţei şi strălucit apărător, sau, mai bine spus, şi ca acuzator
şi ca acuzat. Iar preadumnezeiescul împărat Andronic al IV-lea Paleologul,
apărător al dreptei‑credinţe, a adunat un sfânt sinod. Iar când a venit în
sinod Varlaam cu învăţăturile lui cacodoxe spuse mai sus şi cu acuzaţiile aduse
împotriva dreptcredincioşilor, marele Grigorie, plin de dumnezeiescul Duh şi
îmbrăcat cu putere nebiruită de sus, a astupat acea gură deschisă împotriva lui
Dumnezeu şi la sfârşit a biruit‑o prefăcând în cenuşă prin cuvântări şi prin
scrieri arzătoare vreascurile ereziilor lui. De aceea, nemaiputând suferi
ruşinea, vrăjmaşul dreptei‑credinţe a fugit la latini, de unde a şi venit.
Îndată după acela a mustrat în sinod şi pe Achindin cel cu multe primejdii şi
prin cuvântări împotriva lui a nimicit scrierile acestuia. Cu toate acestea, partizanii
molimei acestora nu încetau de a duce război cu Biserica lui Dumnezeu. Spre a
le fi stavilă, silit mult de sfântul sinod şi chiar de împărat, şi înainte de
toate prin hotărârea dumnezeiască, Grigorie a fost înduplecat să se urce pe
scaunul arhiepiscopal şi să fie aşezat păstor sfintei Biserici a Tesalonicului.
Şi aşa a dus cu vitejie şi stăruinţă şi mult mai multe lupte pentru credinţa
ortodoxă decât înainte. Pe mulţii, cumpliţii şi viclenii urmaşi ai lui Achindin
şi Varlaam, care se arătau ca nişte pui cumpliţi ai unor cumplite fiare
sălbatice, ca şi învăţăturile şi scrierile lor, le-a combătut cu fel de fel de
argumente, prin cuvântări şi scrieri de Dumnezeu insuflate, nu o dată, de două
ori sau de trei ori, ci de multe ori şi în multe împrejurări, nu numai pe
timpul unui împărat sau patriarh, ci pe timpul a trei împăraţi, care au luat
sceptrul împărăţiei unul după altul, şi pe timpul tot atâtor patriarhi şi a
multor sinoade, iar în sfârşit a biruit în chip strălucit. Căci ce dacă mai
sunt unii neruşinaţi şi nepocăiţi, care socotesc drept nimic dreptatea de sus?
Căci mai există rămăşiţe ale tuturor ereziilor neruşinate împotriva sfinţilor
care au triumfat asupra lor, ca să nu spun nimic de neamul atotîndrăzneţ al
iudeilor care turbează până acum împotriva lui Hristos.
Pe
scurt, acestea şi atât de mari sunt triumfurile marelui Grigorie împotriva rău‑credincioşilor.
Dar pe căi nespuse Dumnezeu l‑a trimis învăţător şi în Răsărit. Căci din
Tesalonic a fost trimis sol în Constantinopol ca să împace dihoniile dintre
împăraţi. A fost prins însă de agareni şi ţinut în stăpânirea lor un an întreg,
străbătând din loc în loc şi din oraş în oraş, învăţând fără frică Evanghelia
lui Hristos. Pe cei tari îi întărea încă şi mai mult şi‑i sfătuia să stăruie în
credinţă, iar pe cei ce se clătinau şi aveau unele nedumeriri şi‑i puneau
întrebări cu privire la cele ce se petreceau în acea vreme, i-a sprijinit cu
înţelepciunea dumnezeiască şi le dădea cea mai bună dezlegare tuturor
întrebărilor ce i le puneau. Iar celorlalţi necredincioşi şi celor care se
rupseseră în chip nenorocit de creştini şi îşi băteau joc de dogmele noastre:
de economia Întrupării Domnului şi Dumnezeului nostru, de cinstita Cruce, de
cinstitele icoane cărora ne închinăm, le-a vorbit de multe ori cu îndrăzneală.
Mai mult încă le-a vorbit şi despre Mahomed şi despre multe alte întrebări ce‑i
erau puse. Iar prin răspunsurile pe care le dădea, pe unii îi uimea, iar pe
alţii îi înfuria împotriva lui şi aceştia îşi întindeau mâinile spre el şi i‑ar
fi pus muceniceşte capăt zilelor dacă, prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, n‑ar
fi fost cruţat pentru nădejdea răscumpărării sale cu bani. Lucru care s‑a
întâmplat, şi marele Grigorie a fost eliberat din captivitate de nişte creştini
iubitori de Hristos, şi aşa s-a dus îndată în chip strălucit la turma sa ca un
mucenic fără sânge.
Pe
lângă multele şi marile daruri şi meritele deosebite ce le avea, a fost
împodobit şi el cu semnele lui Hristos, purtând în el, cum spune Pavel,
lipsurile lui Hristos. Iar ca să arătăm câteva din însuşirile lui deosebite, le
vom numi pe acestea: era peste măsură de blând şi smerit, însă nu când era
vorba de Dumnezeu şi de cele dumnezeieşti, fiindcă în acestea era mare
luptător; era fără ură şi îngăduitor; căuta, pe cât îi sta în putinţă, să
răsplătească cu bine pe cei care se purtau rău cu el; nu primea cu uşurinţă
cuvintele ce se spuneau împotriva unora; era răbdător şi cu suflet mare în
greutăţile ce veneau asupra lui de fiecare dată; era mai presus de orice
plăcere şi slavă deşartă; era totdeauna simplu în toate trebuinţele trupului,
deşi cu timpul trupul lui se slăbise cu totul; blândeţea, liniştea şi
necontenita bucurie a inimii lui se făcuseră atât de mari în ea, încât aceste
însuşiri se arătau şi pe dinafară celor care‑l priveau. În toate era totdeauna
înţelegător, atent şi ordonat. Ca o urmare a acestor însuşiri, aproape niciCântareată
ochii nu‑i erau seci de lacrimi, ci purtau în ei izvoare de lacrimi.
Aşa
a luptat vitejeşte de la început până la sfârşit împotriva patimilor şi a demonilor;
a alungat pe eretici departe de Biserica lui Hristos, limpezind în cuvântări şi
în scrieri credinţa ortodoxă, a pecetluit oarecum prin ele toată Scriptura
insuflată de Dumnezeu, după cum şi ea, care‑i sfârşit şi pecete a vieţii şi a
cuvântului sfinţilor, a pecetluit viaţa şi cuvântul lui; a păstorit apoi
apostoleşte şi bineplăcând lui Dumnezeu turma sa timp de treisprezece ani,
împodobind‑o cu cuvinte morale şi de învăţătură şi aşa a condus‑o spre staulul
cel ceresc. Şi, ca să spunem aşa, arătându-se binefăcător de obşte al
ortodocşilor, şi al celor în viaţă şi al celor ce vor veni, s‑a mutat la viaţa
cea mai presus de lume, trăind cu totul 63 de ani. Duhul şi l‑a dat în mâinile
lui Dumnezeu, iar trupul strălucit şi slăvit l‑a lăsat turmei ca o moştenire şi
comoară nepreţuită. Căci face bine de fiecare dată celor ce se apropie de el cu
credinţă şi dăruieşte izbăvire de tot felul de boli; nu puţine dintre ele le
povesteşte istoria lui.
Cu
ale lui rugăciuni, Dumnezeule, miluieşte‑ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cântarea 7
Canonul Născătoarei
Vrând
să faci mântuirea noastră, Mântuitorule, te‑ai sălăşluit în pântecul Fecioarei,
pe care ai arătat‑o lumii ocrotitoare.
Vistierie
a mântuirii, izvor al nestricăciunii, turn al siguranţei şi uşă a pocăinţei ai arătat‑o pe cea
care Te‑a purtat în pântece celor ce strigă: Dumnezeul Părinţilor noştri, bine
eşti cuvântat!
Pe
Voitorul milei pe Care L‑ai născut, Maică preacurată, roagă‑L să izbăvească din
greşelile şi întinările sufletului pe cei ce strigă cu credinţă: Dumnezeul
Părinţilor noştri, bine eşti cuvântat!
Pe
cei ce vin cu dragoste la acoperământul tău dumnezeiesc, învredniceşte‑i de
vindecarea moliciunii trupurilor şi de slăbiciunea sufletelor tu, care ne‑ai
născut pe Hristos Mântuitorul.
Canonul sfântului
Omorâtă
e moartea şi surpată puterea demonilor de crucea Stăpânului, iar voi surpând cu
puterea Duhului puterea oricărei erezii, pe toţi îi învăţaţi să se închine Unui
Dumnezeu.
Minte
a Bisericii şi adânc al înţelepciunii te‑ai arătat, Vasile, cercetând firile şi
rânduielile armonioase ale celor ce sunt, înţelepte, dreptar fără greşeală al
dogmelor dumnezeieşti, îndreptător al purtărilor şi canon al monahilor.
Întipărită
e Biserica, Grigorie, de frumuseţea cuvintelor tale şi îndreptată de tunetul
tare al dogmelor tale, prin care alungă cu tărie orice erezie cinstind un
Dumnezeu în Trei Feţe [Persoane].
Rai
frumos te‑ai arătat Bisericii, Hrisostome, hrănind, veselind şi învăţând prin
cuvintele tale felurite, îmbelşugate şi de neimitat pe cei ce cântă: Binecuvântat
eşti, Dumnezeul Părinţilor noştri!
A Născătoarei
Privit‑a
spre tine, cel blând şi liniştit cu adevărat, Maica Domnului, cuvioase, şi te‑a
înălţat la lumina dumnezeiască, precum ai cerut, şi cântând strălucit împreună
cu corul teologilor de frunte.
Alt canon al sfântului
Loviţi
ca de tunet de sunetul dogmelor tale şi de fulgerul cuvintelor dumnezeieşti,
robii rătăcirii nu mai pot vedea limpede, părinte, ci precum stă scris, pipăie
acum ca nişte orbi zidurile şi sunt luaţi în râs ca nişte lipsiţi de minte.
Noapte
fără lună s‑a făcut acum celor necredincioşi lumina firească, împărăţia şi
slava lui Dumnezeu, pe care a arătat‑o Iubitorul de oameni ucenicilor în Tabor,
de care împărtăşindu‑te, Grigorie, o împărtăşeşti cu îmbelşugare celor
credincioşi.
Pe cei
ce au ocărât în chip necucernic harul lui Dumnezeu, slăvite, şi au luat în râs
în chip ruşinos isihia, rugăciunea şi îndumnezeirea cea negrăită, i‑ai alungat
ruşinaţi din staulul dumnezeiesc, pe care păzeşte‑l pururea prin rugăciunile
tale.
A Născătoarei de Dumnezeu
Vino
şi acum în ajutorul nostru, tu, ceea ce eşti mântuitoare obştească, primind
rugăciunile lui Grigorie, Stăpână, adormind patimile sufletului şi ale trupului
şi dezlegând degrabă tulburarea şi stricăciunea obştească.
Catavasie: N‑au slujit făpturii...
Cântarea 8
Canonul Născătoarei
Pe
cei ce au nevoie de ajutorul de la tine să nu‑i treci cu vederea, Fecioară,
căci te laudă şi înalţă, Copilă, în veci.
Belşug
de tămăduiri reverşi peste cei ce te laudă cu credinţă, Fecioară, şi înalţă
nespusă naşterea ta.
Slăbiciunile
sufletului şi durerile trupului meu vindecă‑le, Fecioară, ca să te slăvesc pe
tine cea plină de har.
Alungi
momelile patimilor şi năvala patimilor, Fecioară, de aceea pe tine te lăudăm
întru toţi vecii.
Canonul Sfântului
Nou
foc al lui Ilie te‑ai arătat coborând de sus în Duhul cu zelul dreptei‑credinţe,
slăvite, şi arzând jertfele cu cuvântul Treimii, înţelepte, ruşinând şi omorând
pe slujitorii şi prorocii
rătăcirii, îngrăşaţi ca odinioară la masa stricătoare de suflet a împărătesei
lipsite de cucernicie.- material primit prin e-mail
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu