Unii oameni sunt preocupaţi de banul pe care trebuie să-l dea preotului, uitând ceea ce este esenţial.
Odată cu apropierea praznicului Naşterii Domnului, lumea se schimbă
invariabil. Colinde peste tot, tineri care cutreieră străzile cu
intenţii incerte, mulţimi care asediază supermarketurile şi pieţele,
afumători, purcei tăiaţi cu cruzime în zăpada proaspătă, daruri.
Biserica se pregăteşte şi ea de praznicul naşterii din nou a
umanităţii. Post de 40 de zile, Taina Spovedaniei pentru cei cu adevărat
credincioşi, Împărtăşire din Trupul Domnului. Cu câteva zile înainte de
Crăciun, preoţii din întreaga Biserică merg pe la case pentru a vesti
Praznicul luminii. Trebuie spus că preotul este cel dintâi colindător.
Colidătorul esenţial pentru că el aduce pe Hristos în casele oamenilor.
Prezenţa sa sacerdotală prezentifică evenimentul Naşterii în inimile
oamenilor, binecuvântarea sa pecetluieşte cu har anul care va urma,
doxologia glasului şi a sufletului devin dăruire de sine lui Dumnezeu,
Pruncul cel veşnic.
Unii oameni sunt preocupaţi de banul pe care trebuie să-l dea
preotului, uitând ceea ce este esenţial. Alţii nu deschid uşa doar doar
nu vor sărăci. Trebuie spus că preotul nu vine la casele creştinilor
pentru a cere bani, iar în cele mai multe cazuri, atunci când oamenii
sunt sărmani, preotul chiar îi ajută pe aceştia. Binecuvântarea pentru
un an de lumină, alungarea întunericului spiritual acumulat prin păcate
săvârşite iar şi iar, toate acestea nu pot fi cuantificate şi nici
plătite vreodată. Dacă am avea ochi să vedem, am realiza acest lucru.
În timp ce preotul poartă prin case Icoana Naşterii Domnului, se cântă troparul Naşterii:
„Naşterea Ta Hristoase Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina
cunoştinţei. Că întru dânsa cei ce slujeau stelelor, de la stea s-au
învăţat să se închine ţie Soarelui Dreptăţii şi să te cunoască pe Tine,
Răsăritul cel de Sus, Doamne, slavă Ţie”.
În acest tropar se află tainic toată mişcarea lumii de la întuneric la
Lumina Hristos, toată iconomia veacurilor în dorul lor către veşnicie,
toate lucrările omeneşti de sfidare a morţii, toată arta, literatura,
cultura omului. Hristos este Lumina cunoaşterii umane, sensul adevărat
al umanităţii, răspunsul la întrebările vieţii, vindecarea de durerile
morţii. Omul, înfricoşat de stihiile lumii, venerând focul, fulgerul,
stelele şi soarele, într-o nostalgie reziduală a raiului pierdut, învaţă
cultul adevăratului Dumnezeu. Stelele sunt aşadar profeţii ale
adevăratului Soare al Dreptăţii, călăuzitoare către Adevărul veşnic al
iubirii, prezenţe luminoase care vestesc în parţialitatea lor cosmică,
pe Dumnezeul cel deplin. Creştinismul este izbăvirea lumii de ignoranţa
idolatră, este mântuirea din prostia oglindirii de sine, ieşirea din
ritmul repetitiv al cosmosului slujitor, aflarea înţelepciunii care
mântuieşte, nu numai poleieşte ridicol fiinţa cu paiete ideatice
ieftine. Cucuta lui Socrate nu a reuşit decât să scoată în evidenţă
absurdul legilor umane fără de Dumnezeu, drumul fără ieşire al
înţelepciunii terestre. Crucea însă, plină de Sângele lui Dumnezeu,
vestitoare a Învierii, este răspunsul lui Dumnezeu la toate întrebările
lumii.
Mai există ceva în purtarea de preot a icoanei prin casele
credincioşilor, cântând troparul. Există o gestică liturgică interioară,
în care se vădeşte plinătatea de sens a doxologiei Crăciunului. La
cuvintele „răsărit-a lumii lumina cunoştinţei” preotul intră în casă cu
icoana Naşterii, arătând că vocaţia iconologică a Întrupării este lumina
cunoaşterii omeneşti şi intrarea lui Dumnezeu în casa lumii. Cuvintele
„de la stea s-au învăţat să se închine Ţie Soarelui Dreptăţii”,
credincioşii se închină şi sărută icoana şi mâna preotului, pecetluind
liturgic cuvintele troparului. Preotul, cu faţa către răsărit, privind
la icoana din casă, cântă: „Şi să te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de
Sus”. Icoana casei se întâlneşte în privire tainică cu Icoana Naşterii
Domnului. Casa devine Biserică şi Biserica devine casă a fiinţei. Apoi
preotul binecuvintează: „Darul şi binecuvântarea care au fost la
Naşterea Domnului să fie şi în casa aceasta!”. Aceste cuvinte
consfinţesc devenirea casei în Betleem, a inimii în Peştera în care se
naşte Pruncul veşnicei iubiri. Constelaţiile îşi ţin cu frică
răsuflarea. Dumnezeul cerurilor doarme lin la sânul de lumină al Maicii
Domnului. Casele devin peşteri în care Împăratul slavei se naşte iară şi
iară, în pace, aduncând lumină în univers.
Odată eram la un spital, vizitându-mi sora operată şi spunându-i câteva
rugăciuni. De la un pat alăturat, o bătrânică s-a apropiat încet încet,
rugându-mă să-i citesc şi ei rugăciuni. Deşi avea preot în spital, după
câteva insistenţe, m-am încumetat, m-am apropiat de patul ei şi i-am
zis vreo câteva rugăciuni de sănătate. Plină de bucurie, bătrânica s-a
ridicat şi mi-a întins doi lei. Am refuzat-o politicos. Ea tot insista,
încercând să-mi bage cei doi lei în buzunar. Am oprit-o cu un gest, şi
apoi i-am zis: „Lasă, mătuşă, păstrează banii pentru doctor!”. La care
ea a răspuns: „Ce vorbeşti părinte? Crezi că îmi bat joc de doctor cu
doi lei? Acolo măcar câteva milioane...”.
Prin ochi mi s-au perindat într-o clipă milioanele de boli, pe care în
totalitatea lor le rezolvă Dumnezeu prin rugăciune. Mi s-au deschis
ochii o clipă şi mi-am dat seama cât de puţin pun preţ oamenii pe
credinţă şi cât de mult nădăjduiesc în doctori omeneşti.
Aşa este şi la Ajun. Dacă am realiza binecuvântarea plenară, puterea de
lumină şi de vindecare, potopul de har revărsat peste lume, adâncul de
taină al bunătăţilor, nu ne-am mai bloca în aceleaşi prejudecăţi
materiale de doi lei, uitând esenţialul vieţii noastre: unirea cu
Dumnezeu.
pr. Ioan Valentin Istrati
Sursa: Doxologia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu