Crăciunul
este sărbătoarea familiei, este ziua Sfintei Naşteri, zi invariabil
marcată de imaginea mamei – a Mamei Sfinte, Maica Domnului, dar şi a
maicii trupeşti a fiecăruia. Căreia dintre acestea două i se adresează
refrenul? Probabil că, în egală măsură, amândurora:
„Mamă, mamă, cresc nămeţii, suferim...
Flori de măr într-o cunună, Velerim...”
sau: „Mamă, mamă, cresc nămeţii, suferim...
cad pe gene flori de gheaţă, Velerim...”
ori, cutremurător, în final:
„Mamă, mamă, cresc nămeţii şi pierim
fără ţară, fără nume, Velerim...,
gândul nostru-n gândul ţării să-mpletim,
flori de măr într-o cunună, Velerim...”.
Tonalitatea
iniţială a colindului este calmă, creând o reală atmosferă de
sărbătoare, invocând adunarea „sub fereastra”, cântecul şi fruntea de
copil. Este, însă, „fereastra amintirii”, deci doar nostalgia colindului
de odinioară, din vremea când „Şi-a cernut un înger florile,
tiptil,/Peste fruntea mea senină de copil”. Pe de altă parte,
seninătatea frunţii de copil are şi semnificaţia lipsei de vină pentru
chinul prizonieratului, în vreme ce prezenţa îngerului este semn al
permanenţei morţii trupeşti în virtutea vieţii veşnice.
Vechi
şi nou, trecut şi prezent îngemănate într-un tulburător colind cântat
departe – iată ce aduce în suflete osândite colindul lui Ştefan Tumurug.
Imaginea focului arzând în vatra „vechiului cătun” este una de factură
onirică, răscolind amintiri. Însă imaginea brazilor arzând ne trimite cu
gândul la simbolistica bradului – viaţă veşnică. De pe tărâmul morţii
îngheţate, focul este mântuitor, taumaturgic. Doar „focul inimii” –
necazul, durerea, osânda - se cere nins cu o dezmierdare de mamă pe
„fruntea noastră”. Gestul are repercursiuni fantastice, declanşând
manifestări neobişnuite, în principal auditive, ale elementelor cadrului
natural. Dar totul este spre slava momentului sfânt al Naşterii
Mântuitorului, strop de divinitate născut spre răstignire, ucis spre
înviere:
„Răbufneşte-n vuiet stepa către Cer,
Brazii leagănă în vârfuri cântul Lerui ler”.
Iată
creat cadrul de basm, în care cei trei magi sunt întrupaţi într-o
„caravană a magilor dorului” ce trece „peste fruntea rece-a
luptătorului”. Fruntea rece este mai mult decât întruchiparea frigului
cumplit, este însăşi reprezentarea morţii ce se dizolvă în viaţă veşnică.
În
refrenul final apar concret, palpabil, elemente definitorii ale
prizonieratului în Siberia. Osândiţii se denumesc prin lipsă, prin
deposedare de identitate etnică („fără ţară”) şi personală („fără nume”)
şi prin impactul puternic al verbului „pierim” ce urmează unei duble
repetiţii în cadrul refrenului a lui „suferim”. Nu este, însă, o pieire
totală, definitivă, căci rămâne „gândul nostru”, aici cu sensul de crez,
de ideal, împletit în „gândul ţării”.
Prof. Crina PALAS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu